کد خبر: ۸۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 08
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم گفت: حدود یک درصد از جمعیت بالای 50 سال به دلیل بیماری های نابینا کننده ای از قبیل فرسودگی شبکیه، رتینوپاتی بیماران دیابتی و آب سیاه دچار معلولیت هستند؛ این در حالی است که می توان با تغییر سبک زندگی تا 70 درصد از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید فرزاد محمدی در آستانه 16 مهر (روز جهانی بینایی) با اعلام این خبر گفت: روز جهاني بينايي همه ساله در دومين پنج شنبه اکتبر با هدف توجه به مشکل نابينايي در سطح جهان برگزار مي شود که مضمون بزرگداشت امسال را برای کشورمان، "بیماری‎های غیرواگیر چشم پزشکی" برگزیده ایم.

وی با اشاره به اینکه بزرگداشت اين روز اقدام جهاني مشترکي است که از طرف آژانس بين المللي پيشگيري از نابينايي و سازمان بهداشت جهاني و بعضي سازمان هاي غير دولتي بين المللي با هدف کنترل نابينايي قابل پيشگيري تا سال 2020 صورت می پذیرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد بیماری های چشم قابل پیشگیری هستند، قصد داریم از این پس با حمایت وزارت بهداشت در زمینه روزهای مناسبتی چشم به هموطنان اطلاع رسانی کنیم.


مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم در مورد نام گذاری "بیماری های غیرواگیر چشم " برای روز بینایی امسال اظهار داشت: در این عنوان دو هدف مد نظر قرار گرفته، نخست تمرکز بر بیماری¬‎های نابینا کننده چشمی غیر عفونی مانند بیماری فرسودگی شبکیه در سالمندی، رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و آب سیاه که همگی با افزایش سن ارتباط دارند و از سوی دیگر عوامل خطر بیماری‎های غیر واگیر مانند فشار و چربی خون، سندرم متابولیک و چاقی، کم تحرکی، الگوی تغذیه‎ای و بیماری دیابت که خود از عوامل خطر و ایجاد کننده بیماری‎های نابینا کننده چشم به شمار می رود.


وی گفت: اختلال بینایی ناشی از فرسودگی شبکیه در سالمندی در کشور 5/0 (نیم) درصد تخمین زده می‎شود که بر این اساس 49 هزار نفر در کشور به این دلیل دچار معلولیت هستند.
دکتر محمدی یاد آور شد: نتایج یافته های علمی بیانگر آن است که الگوی تغذیه‎ای سالم، فعالیت بدنی (ورزش) و اجتناب از سیگار حدود 70 درصد خطر احتمال ابتلا به این بیماری های چشمی را کاهش می دهد.


به گفته وی، شیوع اختلالات بینایی ناشی از رتینوپاتی در کشور 3 دهم (3/0) درصد تخمین زده می‎شود و بر این اساس 27 هزار نفر در کشور به این دلیل معلولیت بینایی دارند. همچنین فشار خون امکان بروز رتینوپاتی دیابتی و تورم مرکز شبکیه را به میزان3.5 ( سه و نیم) برابر و سیگار نیز سرعت پیشرفت رتینوپاتی را به همین میزان افزایش می¬دهد.


وی افزود: هم اینک با کنترل عوامل خطر ذکر شده از جمله کنترل قند و چربی خون بیماران، تقریباً می‎توان به بیماران دیابتی اطمینان داد که دیگر به دلیل بیماری قند نابینا نمی‎شوند و پس از بروز عوارض با اقدامات درمانی تزریقی، لیزر و جراحی، می توان آنان را بینا نگاه داشت.


مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم اظهار داشت: از سوی دیگر، شیوع اختلال بینایی ناشی از آب سیاه در کشور 2 دهم (2/0) درصد تخمین زده می‎شود که بر این اساس 20 هزار نفر در کشور به این دلیل معلولیت دارند.


وی ادامه داد: به علت طبیعت خاموش بیماری آب سیاه، متاسفانه از هر چهار نفر، سه نفر از مبتلایان از آن مطلع نیستند که این امر بسیار مشکل ساز است.

دکتر محمدی گفت: توصیه می شود، افراد بالای45 تا50 ساله که در خانواده هایشان سابقه ابتلا به بیماری آب سیاه وجود دارد، برای انجام معاینات سالانه منظم چشم پزشکی به منظور تشخیص به موقع بیماری مراجعه کرده در صورت تشخیص بیماری، تبعیت کافی از داروها و پیگیری داشته باشند تا با مداخلات و پیگیری موثر، بتوان به میزان قابل توجهی از احتمال بروز نابینایی به دلیل آب سیاه، کاست.

وی افزود: برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم در نظر دارد در شش ماه دوم هر سال، شش مناسبت را که مرتبط با سلامت بینایی و چشم است، برگزار کند که اولین مراسم آن "روز جهانی بینایی" است که امید می رود در نوبت های آینده به صورت موضوعی و تخصصی به سایر مناسبت ها نیز پرداخته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: