کد خبر: ۷۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 30
عضو کمیته طرح تحول سلامت:
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت نحوه آموزش پزشکی و مدیریت آن را در کثرت خطاهای پزشکی موثر دانست و گفت: علیرغم گسترش امکانات تشخیصی و درمانی خطاهای پزشکی رو به افزایش است.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر فرجود شکوهی با اشاره به اینکه مبحث آموزش پزشکی، مهمترین گام در حوزه بهداشت، پیشگیری و درمان است، افزود: نحوه آموزش و همچنین مدیریت آموزش و درمان و رابطه متقابل این دو با هم در کثرت خطاهای پزشکی موثر است.
وی بدون ذکر آماری مبنی بر خطاهای پزشکی اظهار کرد: این گام باید به عنوان اولین و منحصرترین سنگ زیر بنای تغییر و تحول ساختاری در هر زمانی مورد توجه قرار گیرد، اما در طرح تحول نظام سلامت به عنوان گام آخر مورد توجه متولیان نظام سلامت قرار گرفته است.
شکوهی با انتقاد از اینکه آموزش به عنوان یک امر زیربنایی در گام چهارم مورد توجه قرار گرفته، جای سوال دارد؛ افزود: تغییرات آموزشی باید با احتیاط کامل، کار کارشناسی دقیق و جامع انجام شود، در غیر اینصورت موجب از هم گسیختگی سیستم آموزشی شده و جبرانش مشکل است.
وی مشکل اساسی آموزش پزشکی در کشور و رابطه آن با درمان را از نوع فنی ذکرد کرد و ادامه داد: بسیاری از دانشجویان ما در حوزه آموزش چیزهایی یاد می گیرند که در بخش درمان کاربردی نیست.
شکوهی گفت: این دوگانگی موجبات آشفتگی و تردید در نحوه آموزش را ایجاد کرده، درحالی که ممکن است نیاز به تحول ساختاری در نحوه آموزش نباشد بلکه نیاز به تحول در مدیریت آموزش و درمان باشد.
***رابطه بین آموزش و درمان نیازمند مدیریت و بهینه سازی است
رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه آموزش پزشکی انسان محور نیست، افزود: تحمیل هزینه های غیر ضروری به صورت پدیده ای اپیدمی در آمده که به تبع آن فاعل بیماری یعنی شخص بیمار کمتر مورد توجه واقع می شود و در این میان اخلاق پزشکی نیز به عنوان سوگند نامه پزشکی از اعتبار واقعی کمتری برخوردار شده است.
وی گفت: به جای تغییر و تحولات بنیادین در حوزه آموزش بهتر است ابتدا رابطه صحیح بین آموزش و درمان را بهینه و مدیریت کرد چرا که اگر این مهم صورت نپذیرد مسلما تغییرات آموزشی نیز تغییری در اوضاع بوجود نمی آورد.
شکوهی ادامه داد: اگر این امرموجب غفلت از بحث انسان محوری گردد عقبه موفقی در کار نخواهد داشت؛ بطور مثال این همه امکانات پیشرفته تشخیصی و درمانی برای بیماران قلبی و عروقی وجود دارد اما هنوز طبق آمار، اولین آمار مرگ و میر ها مربوط به بیماران قلب و عروقی است.
*** آموزش پیشگیری از حوزه وزارت بهداشت خارج است
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی یکی از بزرگترین غفلت های آموزش پزشکی را کمرنگ بودن تقدم عملی پیشگیری بر درمان دانست و اذعان داشت: امروزه تئوری فراتر از این امر مطرح است و آن اینکه پیشگیری همان درمان است.
وی با اعلام اینکه موضوع آموزش پیشگیری از حوزه وزارت بهداشت خارج است؛ اظهار داشت: بر این اساس تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادهای کشوری در این امر دخیل و نقش آفرین هستند.
شکوهی کمیت و کیفیت درمان در مراکز دولتی و خصوصی را متفاوت عنوان کرد و گفت: دانشجویان عمدتا در مراکز و بیمارستان های آموزشی دولتی تربیت و آموزش می بینند درحالی که وقتی وارد بازار کار می شوند درمان بهینه را در سیستم مراکز خصوصی می یابند که این فاصله باید به نوعی در سیستم آموزشی ترمیم شود.
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت هویت اجتماعی برتر و درآمد مالی بیشتر را دو هدف عمده دانشجویان رشته پزشکی دانست و خاطرنشان کرد: نگاه تجارتی به این قشر در ذهن مردم تداعی شده که این امر خلاف اخلاق پزشکی وایده آل های انسان محورانه است.
وی ادامه داد: اگر تغییر و تحول ساختار آموزشی را جدای از گستره درمان دنبال کنیم نتایج مطلوبی از آن حاصل نمی شود، بنابراین بهتر است زمان بیشتر صرف این مهم کرد تا با در نظرگرفتن عواقب آن به نتایج مطلوب تری دست یافت.ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
پزشک
|
United States
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
0
0
با سلام و تشکر از شما دکتر شکوهی
عجب جمله ای بیان کردید که به نظر من باید با آب طلا نوشت که ...

امروزه تئوری فراتر از این امر مطرح است و آن اینکه پیشگیری همان درمان است.
پزشک
|
United States
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
0
دکتر شکوهی عزیز همکار محترم
شاید به جرات قسم بخورم بهترین تحلیلی را که در مبحث نقد آموزش پزشکی در ایران خواندم مصاحبه شما در این خصوص در شفا انلاین هستش .
با تشکر از شما که دلسوز جامعه پزشکی هستید و با تشکر از سایت وزین شفا انلاین بخاطر انتشار این مصاحبه
همکار
|
United States
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
0
احسنت به دکتر شکوهی
فیزیوتراپیست
|
United States
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
0
دکتر شکوهی نه تنها افتخار رشته فیزیوتراپی ایران است و نماینده شایسته ما در شورایعالی نظام پزشکی کشور بلکه در زمینه طرح تحول نظام سلامت نیز صاحب نظر و اندیشه است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: