کد خبر: ۷۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 21
شفا آنلاین>سلامت>زن باردار در دوران بارداری باید از تماس مستقیم با حیوانات خانگی از جمله گربه خود‌داری کند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص بیماری‌هایی که از طریق حیوانات خانگی به انسان انتقال می‌یابد، گفت: عمدتا بیماری‌هایی که از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود متعدد و متفاوت است که از جمله این حیوانات می‌توان به سگ و گربه اشاره کرد و یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که ممکن است در نتیجه‌ی تماس انسان با گربه به فرد انتقال یابد، بیماری توکسوپلاسموز است که با بزرگی غدد ناحیه لنفاوی گردن، تب، کهیر و بزرگی کبد همراه است. در افرادی که نقص ایمنی دارند این بیماری موجب درگیری چشمی و مغزی و در نتیجه کاهش بینایی و سطح هوشیاری می‌گردد.

وی افزود: اگر زن باردار در دوران بارداری در نتیجه تماس با گربه دچار بیماری توکسوپلاسموز شود می‌تواند این بیماری موجب سقط جنین گردد. پس توصیه می‌کنیم زنان باردار از نگهداری و تماس با گربه در دوران بارداری خود داری کنند.

دکتر مردانی در خصوص درمان بیماری توکسوپلاسموز گفت: معمولا برای افرادی که نقص ایمنی ندارند و به بیماری توکسوپلاسموز گرفتار شده‌اند دارو نمی‌دهیم زیرا با پایان دوره‌های بیماری، این بیماری بهبود می‌یابد. اما برای درمان بیماری توکسوپلاسموز در افرادی که نقص ایمنی و درگیری چشمی دارند و یا در زنان باردار درمان دارویی و آنتی بیوتیک تجویز می‌گردد.

وی افزود: بیماری دیگری که ممکن است از طریق گربه به فرد انتقال یابد، ناشی از چنگال گربه است که بویژه در کودکان که با گربه بازی می‌کنند، در نتیجه‌ی چنگال گربه در ناحیه دست، صورت و گردن ایجاد می‌شود که در این بیماری با بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل و گردن، با احساس ضعف و بی حالی و سستی روبرو هستیم و چون عامل این بیماری میکروبی است درمان آن با استفاده از آنتی بیوتیک صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره‌ی بیماری‌هایی که از طریق نگهداری سگ در منزل به فرد انتقال می‌یابد، اظهار کرد:‌ از جمله بیمارهای جدی که ممکن است از طریق سگ به انسان منتقل شود، بیماری کیست هیداتیک است که در این بیماری در قسمت‌های مختلف بدن مثل کبد و ریه و... کیست ایجاد می‌شود‌. اگر اندازه این کیست‌ها بزرگ باشد باید با عمل جراحی آن را برداریم و اگر کیست‌ها کوچک باشند باید مدت طولانی تحت درمان دارویی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: بیمارهای متعددی وجود دارد که می‌تواند از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل شود اما رعایت اصول بهداشتی فرد و اجتماع و حتی حیوانات خانگی در منزل، مراجعه به دامپزشک و انجام واکسن‌ها و آزمایشات مختلف می‌تواند از بروز مشکل و بیماری برای انسان‌هایی که در تماس با حیوانات هستند جلوگیری کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: