کد خبر: ۷۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 15
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>چه‌‌های شاد و خوش‌بین را مادران شاد و امیدوار تربیت می‌کنند اما بعضی از مادران جوان در روزها یا سال‌های اول مراقبت از فرزندان خود نمی‌توانند شادی و امید لازم را در خود حفظ کنند.

معمولا اين مادران به‌دليل ناآگاهي و نداشتن مهارت در مديريت خود، زمان و زندگي‌شان با مشكلاتي مواجه مي‌شوند كه اين مشكلات ممكن است كم‌كم به عدم‌رضايت از زندگي در آنها منجر شود. ما براي اين مشكلات به تازه مادران پيشنهادهاي جالبي داريم.

  • هنر اول: زمان را ذخيره كنيد/

مسلم است كه مادر شدن شغلي داوطلبانه و زيبا براي همه عمر است اما بايد قبول كرد كه زندگي بعد از تولد بچه‌ها تغييرات اساسي پيدا مي‌كند و بخش اعظمي از اوقات شبانه‌روزي مادرها صرف نگهداري و تربيت بچه‌‌ها مي‌شود. اگر خانمي بخواهد مادر شود اما از هيچ كدام از برنامه‌هاي روزانه قبل از مادر شدن هم دست برندارد؛ احتمالا يا به آرامش و توان خود لطمه مي‌زند يا آن حد مطلوبي از انرژي را كه مي‌توانست براي فرزندش و حتي خودش بگذارد از او دريغ مي‌كند. پس؛ براي مدت كوتاه دوران شيرخوارگي نياز به مديريت دوباره زندگي‌تان از نظر گذراندن زمان داريد. براي آنكه از 24ساعت روزهاي مادري‌تان بهتر استفاده كنيد بايد اولويت زندگي‌تان را به‌ترتيب مشخص كنيد و آماده شويد تا از چند مشغله خود براي اين مدت به‌طور كامل يا بخشي از آن خداحافظي كنيد. مثلا اگر كارمند هستيد از مرخصي‌هاي خود استفاده كنيد، شيوه دوركاري، تغيير شغل، استعفا و... هركدام حدي از اولويت دادن جديد به زندگي است. نحوه انجام كارها در صرفه‌جويي زمان مؤثر است. استفاده از تكنولوژي مثل ماشين لباسشويي، عوض كردن وسايلي كه دائم نياز به نظافت دارنديا اينكه در استفاده از بعضي وسايل تغييراتي را اعمال كنيد. مثلا اگر مبل‌هاي شما سفيد است حتما براي آنها ملافه يا روكش محافظ تهيه كنيد. تبديل پخت غذاها مثلا از سرخ كردني‌هاي زمانبر به پخت خورشت و داشتن يك دفتر يادداشت براي تعيين كارهاي روز بعد، برنامه‌ريزي هفتگي، يادداشت كردن ذكرهاي معنوي براي بركت زمان و... مي‌تواند به شما كمك كند.

  • هنر دوم: خودتان را فراموش نكنيد /

هويت هر فرد از نقش‌هاي مختلف او مانند زن بودن، همسري، مادري، فرزندي، اجتماعي و شغلي تشكيل مي‌شود. هنر اين است كه هريك از اين نقش‌ها به اندازه خودشان رشد كنند. گاهي مادران خوب،لزوم شاد و سالم نگه داشتن خودرا فراموش مي‌كنند و بعد از چند سال، مرور سال‌هاي مادري كردنشان، آنها را خوشحال نمي‌كند. انتقال اين حس بد به نسل‌هاي بعد از هر مادري، مادران و بچه‌هاي آينده آنها را دچار مشكل مي‌كند. سعي كنيد بدانيد به چه كارهايي با حضور بچه‌ها يا بدون حضور آنها لازم داريد؟ گاهي مطالعه، انجام يك كار هنري، انجام عبادت، سر زدن به اينترنت، تماشاي فيلم، خريد و... مي‌تواند براي زمان كوتاهي شما را با خودتان تنها كند و انرژي تازه‌اي براي تعامل با فرزندتان به شما بدهد.

  • هنر سوم: عشق به همسرتان را تقويت كنيد/

بزرگي مي‌گفت بهترين هديه والدين به بچه‌ها؛ اين است كه عاشق هم باشند. اگر وجود عضو جديد خانواده، آنقدر مادر يا پدر را سرگرم كند كه رابطه دو نفره او و همسرش به حاشيه برود؛ روحيه ضعيف، تحمل پايين و شادابي كمتري نصيب پدر يا مادر مي‌شود. علاوه بر اين، عشق ميان همسران، به آنها در كمك به انجام نقش والدي‌شان و برنامه‌ريزي‌هاي تربيتي خانواده كمك مي‌كند. بچه‌هايي كه والدين‌شان عاشق هم هستند؛ احترام ‌گذاشتن به ديگران، دوستي و محبت، ارتباطات بهتر اجتماعي و خانوادگي آينده، سازگاري، عملكرد تحصيلي بهتر و... را تجربه خواهند كرد. براي تقويت محبت ميان خود و همسرتان، زمان‌هاي گوناگوني در طول روز را به معاشرت باهم، حرف زدن، بيان احساسات و خلوت كردن اختصاص دهيد. كمك در انجام كارهاي خانه مانند ظرف شستن، جارو كشيدن و... به‌عنوان كارهاي مشترك، محبت‌آفرين و بيان علاقه عملي است. در طول روز از معجزه پيامك‌هاي محبت‌آميز غافل نشويد.

  • هنرچهارم : همراهي با برنامه شيرخوار /

اغلب مادرها براي آنكه فرصت رسيدگي به امور ديگر زندگي‌شان را هم به غيراز فرزندداري داشته باشند؛ دچار تداخل با شرايط بچه‌ها مي‌شوند. كمي دقت در ساعت‌هاي خواب و بيداري، نياز به تعويض پوشك، طول مدت گرسنگي و... به شما الگويي خاص از فرزندتان مي‌دهد تا مطابق با آن براي خودتان برنامه‌ريزي كنيد. براي نمونه اگر كودكتان خواب كمي دارد، بعد از چكاپ پزشكي، او را به انواع مختلفي از تحركات، ماساژ بدن و... سرگرم كنيد تا انرژي اضافه‌اش براي بيدار ماندن فروكش كند.

دومين راهكار شرطي كردن اوست. فرض كنيد مي‌خواهيد به او بفهمانيد كه الان موقع خوابيدن، موقع تعويض پوشك يا... است، در اين حالت يك نشانه خاص مخصوص آن شرايط را انتخاب كنيد. مثلا براي بار‌هاي مختلف در زمان خواب رفتن كودك، موهاي او را نوازش كنيد. اين همزماني نوازش با به خواب رفتن او؛ مدتي بعد تبديل مي‌شود به اينكه با نوازش موهايش او كم‌كم احساس خواب‌آلودگي مي‌كند.همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: