کد خبر: ۷۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 14
شفا آنلاین>اجتماعی>سفید بالک‌ها و یا مگس‌های سفید، مهمان ناخوانده‌ای که چند سالی است در شهر تهران حضور دارند که این روزها به یک مشکل شهری و زیست محیطی تبدیل شده است.
به گزارش شفا آنلاین، چند سالی است که شهر تهران میزبان مهمانی است که با وجود جثه کوچک به یک مشکل جدی شهری و زیست محیطی تبدیل شده است.

سفیدبالک‌ها، مگس سفید و عسلک نام‌هایی است که به این حشره کوچک داده شده که از خانواده سفید بالکان (Alegodidae) و آفت درختان توت و صیفی‌جات محسوب می‌شوند که با تغذیه از شیره گیاهی سبب ضعف و خشکی گیاهان می‌شوند.

کارشناسان شهری، افزایش دما، خشکسالی‌های پی در پی و تغییرات اقلیمی کشور را عامل اصلی افزایش سفیدبالک‌ها می‌دانند.

مگس‌های سفید از توانایی بسیار بالایی در تولید مثل برخوردار هستند و جمعیت خود را در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش می‌دهند.

کارشناسان محیط زیست کشور از بی‌خطر بودن مگس‌های سفید برای انسان می‌دهند اما ورود آن‌ها به بینی و دهان شهروندان خود به معضلی تبدیل شده که حتی نشستن در پارک‌ه را برای تهرای‌ها با مشکل مواجه کرده است.

مسئولان شهرداری تهران گفته‌اند که نصب برچسب‌های زرد رنگ که این حشرات به آن‌ها می‌چسبند و شست‌وشوی درختان توت یکی از راه‌های مقابله با این حشرات است اما با تراکم زیاد سفیدبالک‌ها و سرعت تکثیر زیاد آن‌ها مشخص شد که این راهکارها تأثیر چندانی نداشته است و فقط باید منتظر سردتر شدن هوا باشیم تا از تعداد آن‌ها کاسته شود.

عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران خبر از تشکیل کمیته‌ای با حضور مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کل کشور، سازمان دفع آفات و حفظ نباتات و سازمان محیط زیست کشور برای شناسایی و مقابله با سفیدبالک‌ها داده است.

اما امسال که گذشت، شهرداری تهران و سازمان محیط زیست به فکر سال آینده باشند و از همین حالا راهکاری مؤثر برای دفع این آفت گیاهی و مزاحم شهری پیدا کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: