کد خبر: ۷۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 08
شفاآنلاین:سلامت>درمان>یک جراح و متخصص زنان تاکید کرد: بسیاری از زنانی که تخمک پوچ داشته‌اند بعدها بارداری موفق را تجربه می‌کنند. در صورتی‌ که زنی دچار سقط‌ های متوالی متعدد باشد، باید برای شناسایی هر‌ نوع علت زمینه‌ای تحت بررسی قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین : دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه تخمک‌ پوچ که به آن بارداری بدون جنین (anembryonic ovum ) نیز گفته می‌شود، گفت: این عارضه وقتی بروز می‌کند که یک تخم لقاح شده، جفت و پرده‌ای بوجود می‌آورد ولی جنین در آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این حالت اغلب به‌ علت ناهنجاری‌های کروموزومی بوجود می‌آید. به طور معمول تخمک پوچ در چند هفته‌ نخست باداری به‌ وقوع می‌پیوندد و در اکثر موارد حتی پیش‌ از زمانی است که زنی بداند باردار است.

هاشمیان نایینی گفت: با بروز تخمک پوچ ممکن‌ است یک دوره‌ قاعدگی به‌ وقوع نپیوندد و آزمایش حاملگی، نتیجه‌ مثبت داشته باشد. این امر به آن علت است که جفت، یک هورمون بارداری یعنی هورمون گنادوتروپین کوریونیک انسانی (HCG) ترشح می‌کند.

این جراح و متخصص زنان تاکید کرد: احتمال دارد نشانه‌های اولیه‌ بارداری هم مثل خستگی و حساس‌شدن پستان‌ها وجود داشته باشد. اما وقتی رشد جفت متوقف شد و تراز هورمون کاهش یافت، نشانه‌های بارداری هم از بین می‌رود.

وی افزود: در این مرحله، گرفتگی خفیف شکم و لکه‌بینی یا خونروی جزئی ممکن‌ است بروز کند. در سونوگرافی نیز یک کیسه‌ خالی بارداری مشاهده می‌شود.

هاشمیان نایینی خاطرنشان کرد: در نهایت، تخمک پوچ به سقط منتهی می‌شود. در این موارد، برخی زنان صبر می‌کنند تا سقط به‌ طور طبیعی صورت‌ گیرد، اما عده‌ای دیگر با مراجعه به پزشک معالج، برای تحریک سقط از دارو استفاده می‌کند. در بعضی موارد از روش اتساع دهانه رحم و کورتاژ (D&C) برای برداشت بافت جفت استفاده می‌شود.

وی گفت: بسیاری از زنانی که تخمک پوچ داشته‌اند بعدها بارداری موفق را تجربه می‌کنند. در صورتی‌ که زنی دچار سقط‌های متوالی و متعدد باشد، باید برای شناسایی هر‌ نوع علت زمینه‌ای تحت بررسی قرار گیرد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: