کد خبر: ۷۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 07
شفا آنلاین>سلامت>معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت، از تدوین و ابلاغ استانداردهای ۲۰ گانه ایمنی بیمار خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی یکی از مهمترین دفاتر معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد که شرح وظایف جامع و گسترده ای دارد.

وی تصریح کرد: يکي از عمده‌ترين دغدغه‌هاي مديران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگي ايجاد بسترهاي مناسب براي عوامل انساني شاغل در تمام حرفه‌هاست تا آنها با حس مسئوليت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفة خود بپردازند و اصول اخلاقي حاکم بر شغل و حرفه خود را رعايت کنند.

ماهر با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه‌اي يكي از مسائل اساسي همة جوامع بشري است، گفت:  در حال حاضر، متأسفانه در جامعه ما در محيط  كار كمتر به اخلاق حرفه‌اي توجه مي‌شود، لذا با توجه به اهمیت موضوع،  وزارت بهداشت در بیمارستانهای تابعه، موضوع اخلاق حرفه ای را درقالب کدهای حرفه ای لحاظ نمود که هم درضوابط استخدامی و هم در ارزشیابی کارکنان مد نظر می باشد.

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان گفت: استانداردهای ۲۰ گانه ایمنی بیمار که استقرار آنها متضمن عدم بروز خطاهای درمانی، آسیب، معلولیت و عوارض ناخواسته برای بیماران است و از طریق نظام اعتبار بخشی ملی لازم الاجرا است نیز توسط دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تدوین و ابلاغ شده است.

ماهر افزود: استانداردهای ایمنی بیمار كه در قالب استانداردهای بيمارستان های دوستدار ايمنی و ۹ راهكار ايمني بيمار بر روي آن تاكيد مي شود در واقع مجموعه اي از الزامات هستند كه برای اجرای برنامه ايمنی بيمار در سطح بيمارستان حياتی هستند.

وی گفت: این استانداردها قالبی عملياتي ارائه مي دهند كه بيمارستان ها را براي ارزيابي مراقبت بيمار از منظر ايمني بيمار، توانمند سازي كاركنان در ايمني بيمار و مشاركت خدمت گيرندگان در ارتقاء ايمني در خدمات درماني ، خدمات باليني ايمن و مبتني بر شواهد، حاكميت و رهبري،  محيط ايمن و آموزش مداوم توانمند مي سازد.

ماهر ادامه داد: همچنین در محور مشارکت جامعه، عموم بیمارستان ها ملزم به ارتقاء سطح آگاهی بیماران و مراقبین آنان در زمینه سلامت هستند که به ایشان قدرت و امکان مشارکت در اتخاذ تصمیم مناسب درنحوه درمان خویش را بدهد.

وی گفت: در بخش شورای عالی پزشکی از نرم افزارخاصی جهت استفاده از پرونده الکترونیکی بیماران استفاده شده که موجب کاهش زمان انتظار ارباب رجوع شده است.

ماهر در پایان، ابلاغ مصادیق محورهای هفت گانه حاکمیت بالینی به تمامی بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت را از دیگر برنامه های دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی عنوان کرد و گفت: محورهای حاکمیت بالینی شامل مدیریت خطر، ایمنی بیمار، تعامل با بیمار و جامعه و نیز مدیریت کارکنان مشتمل بر آموزش کارکنان، آموزش به بیماران، رسیدگی به شکایات، رضایت سنجی بیماران و کارکنان، ثبت خطاهای پزشکی، حفظ صیانت و کرامت بیماران است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: