کد خبر: ۷۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 07
شفا آنلاین>بیمه و بانک> نشست وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی گروه 20 و ابراز ناامیدی درباره روند رشد اقتصاد جهان یک بار دیگر موضوع ناتوانی بانک های مرکزی در حمایت از بازارها و تنش زایی سیاست های پولی این موسسات را مطرح کرد.

به گزارش شفا آنلاین،روزشنبه و در بیانیه پایانی نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان موسوم به G۲۰ که در آنکارا به ریاست دوره ای ترکیه برگزار شد، سایه تاریک ابهام بر وضعیت اقتصادی جهان در حالی نمایان بود که دو بانک مرکزی بزرگ جهان یعنی فدرال رزرو آمریکا و بانک خلق چین هر دو با سیاست ها و اعلام مواضع اخیر خود بر تنش ها و اضطراب بیشتر بازار دامن زده اند.

بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ کشور دو عبارت مهم را در خود جای می داد که بخشی از آن متوجه اقدامات بانک مرکزی چین در دستکاری نرخ یوان و بخشی دیگر هشدار درباره سیاست پولی آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) بود.

به گزارش فرانس پرس، وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی اقتصادهای رشد یافته جهان با اشاره به نگرانی های ناشی از کندی در چرخش چرخ اقتصاد چین، تصریح کردند که «رشد اقتصاد جهانی رضایتبخش نیست.»

بنابراین گزارش، مسئولان پولی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان التزام خود را به جلوگیری از کاهش رقابتی نرخ ارز اعلام کردند.

گفته می شود آمریکایی ها اصرار داشته اند که عبارت «کاهش رقابتی نرخ ارز» در بیانیه گنجانده شود. اشاره این عبارت به اقدام اخیر چین است که با کاهش نرخ یوان باعث شد تا بازارها و بورس های جهان دچار عوارض منفی شوند و بهای مواد اولیه جابجا شود. این اقدام همچنین سبب شد تا برخی کشورهای پیشرفته دیگر نیز به ارزهای خود اجازه کاهش بدهند و زمینه برای جنگ ارزی فراهم شود.

اما هشدار این بیانیه فقط به چین محدود نماند و در بخشی دیگر از آن آمد: کشورهای گروه ۲۰ متعهد می شوند که تحرکات خود را متوازن کنند و اطلاعات مربوط به یکدیگر را به اشتراک گذارند به ویژه درباره تصمیم های بزرگی که برای سیاست های پولی در پیش می گیرند تا به این ترتیب خطر اتخاذ سیاست های پولی کاهش یابد.

رویترز در تحلیلی می نویسد که این بخش از بیانیه در واقع متوجه سیاست بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره است؛ سیاستی که از همین حالا و پیش از اجرا، حتی موضع گیری مقامات درباره آن هم اقتصاد جهانی را متاثر می کند.

این تحلیل افزوده است: واضح است که این بخش بیانیه خطاب به فدرال رزرو و سیاست افزایش نرخ بهره آن است که نگاه نگران بازارها را به ویژه در اقتصادهای مبتنی بر دلار به خود دوخته است.

برخی کارشناسان و ناظران اقتصاد بین الملل پیش بینی می کنند افزایش نرخ بهره به وسیله بانک مرکزی آمریکا باعث فرار سرمایه ها از این اقتصادها به سوی ایالات متحده آمریکا با انگیزه کسب درآمدهای بیشتر شود.
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: