کد خبر: ۷۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 02
شفا آنلاین>بیمه و بانک>ماه گذشته میلادی (آگوست) ماه بدی برای همه بازارهای جهانی به علت نگرانی های شدید درباره رشد اقتصادی ضعیف چین بود اما بازارهای بورس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از درد مضاعفی نیز رنجید و با کاهش بهای نفت، ریزش کم سابقه ای را تجربه کرد.

به گزارش شفا آنلاین،بورس های عربی خلیج فارس در معاملات ماه اگوست با تخریب جو روانی سرمایه گذاران در اثر کاهش بهای نفت و وضعیت نابسامان اقتصاد چین با خسارت های هنگفتی روبرو شد.

فایننشال تایمز گزارش داد بورس های خلیج فارس حدود ۱۲۲.۴ میلیارد دلار را از دست دادند که سهم عمده ۸۸.۲ میلیارد دلاری از این ریزش را عربستان سعودی متحمل شد و دبی در رتبه دوم زیاندهی بورس ها خسارتی ۱۰.۹ میلیارد دلاری دید اما بورس مسقط عمان و بحرین کمترین ضرر را شاهد بودند.

محمد الاعصر مدیر اداره تحلیل تکنیکال بورس در شرکت سرمایه گذاری الوطنی می گوید: بازار حتی طاقت پیش بینی ها و احتمالات درباره کندی رشد اقتصاد چین را نداشت و به محض انتشار اخباری در این باره اکثر بازارهای خلیج (فارس) واکنش های شدیدی را از خود نشان دادند. بنابراین قطعیت بیشتر درباره این اخبار با مشاهده رفتارهای چینی ها از قبیل دستکاری نرخ یوان باعث شد شوکی شدید برای چند روز متوالی بورس های عربی را دچار ریزش کند.

اقتصاد چین در چند ماهه اخیر کندی و رکود جدی را از خود نشان داده است امری که مسئولان چینی را ناچار کرد دست به اقدامات و تمهیدات اضطراری برای عبور از بحران بزنند. چین ناگزیر از کاهش در میزان ذخیره الزامی برای بانک ها و همچنین کاهش نرخ بهره، مالیات و عوارض شد تا بتواند ثبات را به بازار آشفته خود بازگرداند.

الاعصر می افزاید: کاهش مداوم بهای نفت نیز باعث شد تا سرمایه گذاران تحت تاثیر این کاهش ها اقدام به فروش یکباره سهام کنند زیرا موسسات بین المللی پولی آینده تاریکی را برای قیمت های نفت ترسیم می کردند.

بهای نفت در ماه آگوست به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه تنزل یافت و به پایین ترین سطح در شش سال و نیم گذشته با افزایش عرضه نفت و همچنین تقویت دلار رسید.

کارشناسان اقتصادی می گویند براوردها و پیش بینی ها نشان می دهد که در ماه جاری میلادی (سپتامبر) نیز روند سقوط در بازارهای بورس عربی ادامه یابد زیرا سهام عربی همچنان نیازمند مشوق های جدید و قوی برای صعود هستند اما هنوز نشانه ای دال بر تحقق این امیدواری وجود ندارد.

چشم سرمایه گذاران برای عبور از بحران جدید در افت شاخص های سهام نه تنها در کشورهای عربی بلکه در سرتاسر بازارهای جهانی به بهبود اقتصاد چین دوخته شده است اما افزایش قیمت نفت همان طور که باعث تشدید سقوط بورس های عربی در کنار نگرانی ها از وضع اقتصادی چین شد می تواند بهترین مشوق برای رونق دوباره در شاخص های کشورهای متکی به نفت باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: