کد خبر: ۷۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
در نشست کنگره متخصصین بیهوشی مطرح شد
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>در نشست خبری دوازدهمین کنگره متخصصین بیهوشی،مراقبت های ویژه و درد ایران موضوعات مختلفی از جمله فارغ‌التحصیلی ۲۵۰ متخصص بیهوشی مطرح و تأکید شد: تمام عمل‌های انجام شده در کشور زیر نظر متخصص بیهوشی انجام می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین : نشست خبری کنگره متخصصان بیهوشی صبح امروز در محل سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد و در آن علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی نسبت به موضوع تعرفه بیهوشی در کشور ابراز نارضایتی کرد.

وی گفت: متخصصان بیهوشی ما انجمنی فعال تشکیل داده‌اند که نقش مرجعیت در خدمات بیهوشی و مراقبت‌های ویژه را دارند.

زالی ادامه داد: امیدواریم با تغییر ایجاد شده در فضای سیاسی کشور اقبال خارجی‌ها از کنگره نسبت به گذشته بیشتر باشد و به معنای واقعی یک کنگره بین‌المللی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در آغاز انقلاب، کشور با کمبود شدیدی در خصوص متخصص بیهوشی مواجه بود، گفت: در آن زمان در بسیاری از شهرها کار به تکنسین‌ها بیهوشی واگذار شده بود و موضوع آنقدر جدی بود که طرحی شکل گرفت تا از کنکور مستقیماً‌ متخصص بیهوشی پذیرفته شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی خاطر نشان کرد: اکنون شرایط تغییر کرده و همکاران بیهوشی در سراسر کشور حضور دارند به طوری که سالانه 4 میلیون عمل اصلی بزرگ (چند ساعته و پیچیده) زیر نظر 5 هزار متخصص بیهوشی فعال در کشور انجام می‌شود.

به گفته وی، 6 هزار تخت مراقبت‌های ویژه نیز زیر نظر این متخصصان اداره می‌شود اما آنها با مشکلات عدیده‌ای از جمله پایین بودن سطح تعرفه مواجه هستند.

زالی در این ارتباط گفت:‌ در گذشته نگاه حرفه‌ای به متخصصان بیهوشی نبود و آنها را در پایین‌ترین سطح تعرفه در نظر گرفته‌اند و K بیهوشی تغییری نکرده بود و یا تغییر آن با شیب ملایم همراه بوده است.

وی با بیان اینکه در نظام تعرفه‌گذاری کشور مراحل پیچیده‌ای وجود دارد، گفت: در فرآیند ساده‌سازی تعرفه‌ها متخصصان بیهوشی یکی از گروه‌های بودند که آسیب دیدند ضمن اینکه نکته بعدی اتفاقات غیرعلمی بود که بر آنها تحمیل شد به طور مثال برای مهر آنها محدودیت قائل شدند و این زمینه را برای نسخه‌نویسی با دشواراتی روبه‌رو ساخت.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: مشکل جدی دیگر این است که علیرغم اینکه متخصصان بیهوشی، بیمار را قبل از عمل جراحی ویزیت می‌کنند اما تعرفه‌ای برای این ویزیت پرداخت نمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات بیهوشی کشور فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد، گفت: فرآیند گلوبال شدن حدود 100 عمل جراحی شایع موجب شده تا بیمه‌ها یک پکیج برای این عمل‌ها ارائه کنند که در آن سهم بیهوشی بسیار کم است.

رئیس سازمان نظام پزشکی در واکنش به این موضوع که تعرفه بیهوشی به صورت غیرمعمول افزایش دسته  است،‌ گفت: تعرفه آنها مدت‌ها بود تغییری نکرده بود و منجمد باقی مانده بود اما به یکباره شاهد تغییراتی در آنها بودیم بنابر این نمی‌توانیم بگوییم که تعرفه‌ها تغییری نداشتند.

زالی همچنین با اشاره به اینکه ایران بالاترین میزان عمل زیبایی در جهان را دارد، گفت:‌ از کشورهای دیگر هم برای عمل زیبایی به ایران می‌آیند و این نیاز به اصلاح فرهنگی دارد چرا که ایرانیان بیش از حد به دنبال عمل جراحی زیبایی هستند.

وی با اشاره به اینکه بالاترین میزان عمل در کشور مربوط به عمل زیبایی است،‌گفت: با این وجود شکایت‌های واصله در مورد عمل زیبایی یا بیهوشی مربوط به آن حدود 7 درصد بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تأثیر بیهوشی در آمبولی بیماران گفت: یک پروتکل ملی در زمینه آمبولی با همکاری 12 انجمن علمی تهیه شده که در انتظار تائید معاونت آموزش وزارت بهداشت است.

در این نشست سیدسجاد رضوی مشاور وزیر بهداشت نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: با توجه به تخصص متخصصان بیهوشی می‌توانیم زایمان بی‌درد را در کشور توسعه دهیم.

وی ادامه داد: متخصصان بیهوشی در تمام کشور و اتاق‌های عمل حاضر هستند و هیچ عملی بدون حضور آنها انجام نمی‌شود.

رضوی خاطر نشان کرد: امروز هیچ بیماری به علت عدم مهارت بیهوشی به خارج از کشور اعزام نمی‌شود البته خیلی از مردم به دلیل ترس از بیهوشی و عوارض آن عمل خود را به عقب می‌اندازند اما هر عملی یکسری عوارضی دارد که ما سعی می‌کنیم آن را به حداقل برسانیم.

به گفته مشاور وزیر بهداشت عمل زیبایی نیز فرقی با دیگر عمل‌ها ندارد و اینکه فردی بعد از عمل به هوش نیاید به علت نوع عمل، مدت بیهوشی، سن و مسائل دیگر است که در موارد نادری اتفاق می‌افتد.

وی آمبولی را یکی از عوارض مهم عمل دانست و گفت: بعضی از بیماران مستعد آمبولی ریه هستند و با وجود تمهیدات این اتفاق رخ می‌دهد می‌توانیم بگوییم عمل طولانی، جنس بیمار، سن بالا، مصرف قرص‌های ضدبارداری از جمله عواملی است که خطر ابتلا به آمبولی را افزایش می‌دهد.

رضوی با تاکید بر اینکه نوع داروهای مصرفی در ابتلا به آمبولی تاثیری ندارند گفت: سالانه 200 تا  250 نفر در رشته تخصص بیهوشی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

در ادامه این نشست دکتر محمد مهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران نیز از برگزاری کنگره این انجمن طی روزهای اول تا سوم مهر ماه با حضور 30 سخنران بین‌المللی و سه تا 4 هزار نفر شرکت‌کننده در تهران خبر داد.

وی در مورد پروتکل آمبولی نیز گفت: در منطقه منا ایران تنها کشور صاحب پروتکل آمبولی است که این پروتکل در کشورهای منطقه نیز در حال اجراست.

قیامت خاطر نشان کرد: مرگ خاموش آمبولی بیمارانی که به صورت طولانی بستری می‌شوند را تهدید می‌کند.

در پایان این نشست زالی در واکنش به موضوع بازنشسته نشدن جراحان گفت: با تغییر سن امید به زندگی و سلامتی افراد جامعه باید به سمتی حرکت کند که مانند دیگر کشورها موضوع بازنشستگی را بازنگری کند.

وی تاکید کرد: در پزشکی و جراحی هر چه سن افزایش یابد تجربه نیز بیشتر می‌شود و بنابر این پزشک مسنی که تبحر زیادی دارد و در سلامتی کامل است می‌تواند همچنان به عنوان یک جراح متبحر  به کار خود ادامه دهد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
پزشك
|
Turkey
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
خداييش حيف پول بيهوشي كه به اين جماعت ...تعلق ميگيرد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
انصافا متخصصان بی هوشی پا به پای تمام جراحان در طول شبانه روز در اتاق عمل حضور دارند و این رشته پر اهمیت و بسیار علمی و تخصصی در کشور ما مورد کم لطفی قرار گرفته است .
امیدواریم در طرح تحول نظام سلامت درباره تعرفه این رشته حساس تخصصی شاهد تصمیمات اساسی باشیم و متخصصان بی هوشی و مراقبت های ویژه در ایران مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته و به روز دنیا از توجه و جایگاه مناسب تری برخوردار شوند
پزشکی که شما را و خود را از شما نمیداند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
1
جناب آقای دکتر زالی بس است شعار و مصاحبه برای رفع مسئولیت برای پزشکان این مملکت در قالب نظام پزشکی چه کرده اید جز....
نظام پزشکی خانه امن پزشکان نیست !بکار گماردن پزشکانی که کوچکترین اطلاعی از مبانی حقوق کیفری ندارد در هیئت های بدوی و حتی تجدید نظرتان !!!براستی با تراشیدن عناوین دادستان و دادیار و.....حقیقتا مضحک است...درمورد مقبولیت تان نزد پزشکان رای و آمار بگیرید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: