کد خبر: ۷۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 31
شفا آنلاین>اجتماعی>یک روان‌پزشک گفت: ازدواج‌های سنتی هنوز هم بهترین و مطمئن ترین روش تشکیل خانواده است.

به گزارش شفا آنلاین،فربد فدایی روان‌پزشک مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: نیازهای انسان از لحاظ زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی در نهاد خانواده بهتر ارضا می شود به  همین دلیل در همه جوامع نهاد خانواده مورد توجه و تاکید بوده است. 

وی عنوان کرد: نظر به آن که هدف نهایی انسان نزدیکی به خداوند است و خانواده می تواند کانون آموزش معنویات باشد بنابراین از آغاز جنبه الهی و مقدس برای امر ازدواج قائل بودند و از جوامع بدوی تا جوامع متمدن مراسم ازدواج همیشه با تشریفات خاصی توام بوده است که نماینده ورود یک مرد یا یک زن از دوران تجرد به دوران زندگی مشترک می‌باشد.

این روان‌پزشک تصریح کرد: پرورش فرزندان یکی از مهمترین تکالیف خانواده است و با توجه به اینکه حقوق فرزندان و الزامات پرورش آنان باید به صورت مناسبی رعایت شود پس در ازدواج به این نکات و حق پدر و مادر به فرزندان و بالعکس در همه ادیان اشاره شده است.

وی تاکید کرد: منظور از بودن یک زن و یک مرد در کنار هم تنها برآوردن نیازهای جنسی نیست بلکه آنان نسبت به یکدیگر باید تعهداتی را بپذیرند که لازمه سلامت جسمی و روانی آنان است یعنی زن و مرد باید در محیط خانواده احساس امنیت و احترام کند و چنین موضوعی جز به وسیله قراردادی که توسط دین تنفیذ می‌شود عملی نیست.

فدایی یاد آور شد: در هر جامه بر مبنای ویژگی‌های آن جامعه تشکیل خانواده و ازدواج صورتهای متنوعی به خود گرفته است برای نمونه در جامعه ایرانی رابطه بین یک مرد و یک زن درچارچوب قواعد شرعی و عرفی قابل تعریف است که هر دوی آنها در جهت حفظ حقوق زن و مرد و فرزندان آنان  است.

وی افزود: گزینش همسر در جامع ایرانی همیشه با نهایت دقت و برمبنای هماهنگی مرد و زن و خانواده‌های آنان  انجام شده است ضمن آنکه خواست و سلیقه پسر و دختر در اولویت قرار می‌گیرد. بدین ترتیب با توجه به هماهنگی زن و شوهر و خانواده‌های آنان احتمال بروز اختلافات کم است و در صورت وجود اشکال هم خانواده‌ها خود را ملزم به رفع مشکلات می‌بینند این روان‌پزشک عنوان کرد: اما در سال‌های اخیر انواع دیگری از روش های همسریابی باب شده است برای نمونه آشنایی در کوچه و خیابان، آشنایی از طریق اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی همچون لاین، وایبر و غیره، اشنایی از طریق بنگاه های همسریابی که این قبیل ارتباطات بین زن و مرد دارای آثار زیان‌بخشی است که به صورت مختصر به آن اشاره می‌کنیم.

وی گفت: این قبیل آشنایی‌ها بدون آگاهی از سوابق فرد و خانواده است و تنها بر مبنای ظاهر و کشش جنسی صورت می‌گیرد در نتیجه زمانی که اشتیاق اولیه فرد نشست افراد با عواقب انتخابهای نامناسب خود روبرو می شوند که به صورت ناسازگاری‌های زناشویی و طلاق است.

فدایی تصریح کرد: در این قبیل آشنایی‌ها طرفین ممکن است خود را به صورت دیگری جلوه دهند که به ویژه در مورد ارتباط های تلفنی ، اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مصداق پیدا می کند و حتی دیده شده است دو نفر همجنس با ظاهر مبدل با یکدیگر قرار ازدواج گذاشته‌اند.

مدیر گروه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: خانواده‌ها در این قبیل ازدواج‌ها نقشی ندارند در نتیجه هماهنگی بین خانواده زن و مرد عموما رعایت نمی شود.

وی افزود: دو خانواده یا یکی از آنها عموما با چنین ازدواجی مخالف است گرچه در خیلی از موارد دختر یا پسر با فشار خواسته خود را به کرسی می نشاند و ازدواج انجام می‌شود.

اما زمانی که اختلافی پیش آمد خانواده‌ها خود را ملزم به حمایت از این ازدواج نمی بینند.

فدایی خاطر نشان کرد: از ابتدا در این قبیل ازدواج‌های به اصطلاح نوین عنصری از سوءظن و شک وجود دارد زیرا پسر و دختر همیشه با خود فکر می کنند همانطور که من با طرف مقابلم در کوچه یا خیابان یا از طریق شبکه‌های اجتماعی آشنا شدم احتمال داشت که او با هر کس دیگری بدین ترتیب آشنا بشود و شاید پس از ازدواج هم این کار را ادامه دهد در نتیجه همیشه زن و شوهر باید مراقب یکدیگر باشند و از آسایش یا آرامش خبری نخواهد بود.

وی گفت: آن چه که طول قرن‌ها آزموده شده است و فواید آن به اثبات رسیده است نباید تحت عفوان تجرد و نوگرایی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: