کد خبر: ۷۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:
شفاآنلاین :جامعه پزشکی >حذف حبس از جرایم پزشکی در حالی محل اختلاف‌نظر شده که عده‌ای تصویب آن را آسیبی برای سلامت جامعه می‌دانند زیرا انگیزه پزشکان را در انجام عمل‌های با ریسک بالا کاهش داده اما گروهی دیگر آن را تامین کننده حقوق بیماران می‌دانند.
  به گزارش شفاآنلاین ،در پی این اختلاف نظرها مجلس در اصلاح قانون مجازات اسلامی بررسی این موضوع را در دستور کار مجدد قرار داده است.

  گفتنی است اصلاح قانون مجازات اسلامی مدتی است که در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار گرفته است، بخشی از اصلاح این قانون مربوط به جرائم پزشکی است، اما آنچه امروزه مورد ابهام واقع شده حذف حبس از جرایم پزشکی است.

پیش ازاین علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی از تشکیل گروه ویژه‌ مشترکی با دفتر حقوقی وزارت بهداشت خبرداد وگفت: با توجه به اصلاح برخی مواد قانون مجازات اسلامی که در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی است قصد داریم برای حذف کردن حبس پزشکان در این قانون تلاش کنیم تا این چالش به صورت مبنایی حل شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است:هرگونه خدشه به هر دلیلی به نظام سلامت، به رابطه پزشک و بیمار آسیب می رساند. 

  

این درحالی است که الهیار ملکشاهی از تشکیل کمیته ای خبر داد که در حال بررسی قانون مجازات اسلامی است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هنوز تغییری در قانون مجازات اسلامی لحاظ نشده و نتیجه‌ای هم ازمصوبات کمیته به کمیسیون ارسال نشده است.

ملکشاهی با اشاره به اینکه به دنبال اصلاح قانون مجازات اسلامی و جرایم پزشکی هستیم، گفت: قانون مجازات اسلامی و موضوع خاص حبس جرائم پزشکی هنوز اصلاح نشده، به عبارتی حبس از جرایم پزشکی هنوز حذف نشده است.

 

گفتنی است ابوالفضل ابوترابی نیز اظهارکرد: هم اکنون در عمل‌های جراحی با ریسک بالا، پزشکانی که حتی یک درصد مقصر شناخته شوند به حبس محکوم می‌شوند و این مسئله تبعاتی دارد به گونه‌ای که دیگر پزشکان دست به اینگونه اعمال جراحی نمی‌زنند، این مسئله که برای مردم دردسر ایجاد کرده در دست اصلاح است.

عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده: احتمال برگرداندن وضعیت جرایم پزشکان به حالت سابق وجود دارد، چراکه به همین خاطر پزشکان از ترس حبس، دیگر دست به عمل‌های جراحی ریسک‌دار نمی‌زنند؛ یعنی بیماری که الان نیاز به عمل جراحی فوری دارد، به لحاظ اینکه پزشکان می‌ترسند او را جراحی کنند عمل نمی‌شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: