کد خبر: ۷۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
شفاآنلاین:سلامت>جامعه پزشکی> جراح مسلمان در انگلیس به همراه تیم تحقیقاتی اش موفق شد برای اولین بار با استفاده از دو فناوری کاوشگر لیزر و چاقوی هوشمند، موفق به خارج کردن تومور از مغز یک بیمار 22 ساله شدند.

به گزارش شفاآنلاین از ساینس، در روش های متداول باید تومور را پس از یک عمل جراحی سخت و پیچیده به وسیله میکروسکوپ و چاقوی جراحی خارج کرد و سپس برای بیوپسی به پاتولوژی فرستاد و مطمئن شد که بافت برداشت شده سالم یا سرطانی است.
معمولا احتمال خطای پزشک در این روش زیاد است و به همراه بافت سرطانی، قسمتی از بافت سالم نیز برداشته می شود.

در روش جدید، با استفاده از نور پراکنده شده (scattered light)، کاوشگر لیزر بافت سرطانی را با دقت فوق العاده ای از بافت سالم تشخیص داده و نقشه دقیق تومور را در اختیار پزشک قرار می دهد؛ سپس چاقوی هوشمند iKnife وارد عمل می شود. این چاقو شامل یک چاقوی جراحی الکتریکی است که مقدار کمی از بافت را می سوزاند و با آنالیز دود حاصل از آن، سرطانی یا سالم بودن بافت را تشخیص می دهد. آنالیز بافت با استفاده از دود، توسط طیف سنج جرمی صورت می گیرد. دود حاصل از سوزاندن بافت، حاوی اطلاعات بیولوژیکی ارزشمندی است.


این روش کاملا غیر تهاجمی است و هیچ عارضه جانبی به دنبال ندارد؛ در حالیکه در جراحی های متداول حذف تومور، معمولا مشکلاتی نظیر اختلال در گفتار بسیار رایج است.
به گزارش امپریال کالج لندن، دقت iKnife در تشخیص بافت سالم از سرطانی 100درصد است و تابحال در 91 بیمار مورد استفاده قرار گرفته است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: