کد خبر: ۷۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 27
شفا آنلاین>سلامت> توليدكنندگان محصولات آنتي‌باكتريال ادعا مي‌كنند خاصيت قوي ميكروب‌كشي اين صابون‌ها سلامت شما را تضمين مي‌كند اما گروهي از متخصصان مي‌گويند شري كه صابون‌ها به خاطر وجود تريكلوزان در تركيب‌هاي‌شان به بدن شما مي‌رسانند، از خيرش بيشتر است.
به گزارش شفا آنلاین،توليدكنندگان   محصولات آنتي‌باكتريال ادعا مي‌كنند خاصيت قوي ميكروب‌كشي اين صابون‌ها سلامت شما را تضمين مي‌كند اما گروهي از متخصصان و پژوهشگران مي‌گويند شري كه صابون‌هاي آنتي‌باكتريال به خاطر وجود ماده شيميايي تريكلوزان در تركيب‌هاي‌شان به بدن شما مي‌رسانند، از خيرش بيشتر است.

از نظر آنها خاصيت ميكروب‌زدايي آنتي‌باكتريال‌ها مثل شمشير دولبه‌اي است كه هم مي‌تواند بهداشت شما را تامين كند و هم خطري براي سلامت‌تان محسوب شود. در اين مطلب شما را با هفت مورد از تصورات غلط و خطرات احتمالي استفاده از اين مواد ضدعفوني‌كننده که براي‌تان به همراه مي‌آورد، آشنا مي‌كنيم و به شما مي‌گوييم كه چرا نبايد بيش از اندازه تميز باشيد.

تابستان هم سرما مي‌خوريد؟

اين صابون‌ها و مواد شوينده طوري طراحي شده‌اند تا براي تضمين سلامتي شما، تمام باكتري‌ها را نابود كنند اما باكتري‌ها بر خلاف اسم‌شان آنقدرها هم خطرناك نيستند و هميشه شما را بيمار نمي‌كنند. از بين رفتن باكتري‌هايي كه به‌طور كامل آنها را مي‌شوييم، مي‌تواند به كم شدن مقاومت طبيعي بدن در برابر بيماري‌ها و باكتري‌هاي بد و بيماري‌زا بينجامد و به عبارت بهتر، گاهي وجود اين باكتري‌ها مي‌تواند از بدن شما در برابر بيماري‌هاي مختلف محافظت كند. به باور محققان ممكن است شما هم از ترس بيمار شدن چندين مرتبه در روز دست‌هاي‌تان را بشوييد؛ درحالي‌كه بدن شما به‌طور طبيعي مي‌تواند 99. 9 درصد از ميكروب‌ها را تنها با مواد آنتي‌باكتريال طبيعي بدن نابود كند و اجازه دردسرساز شدن به آنها ندهد.



سازندگان صابون از مزيتي كه به‌طور طبيعي در بدن شما وجود دارد، براي فروش بيشتر محصولات‌شان استفاده مي‌كنند و نه تنها با توليد اين محصولات، خير ويژه‌اي به بدن شما نمي‌رسانند، بلكه آن را هر روز تنبل‌تر و ضعيف‌تر مي‌كنند. آنها مدام تبليغ مي‌كنند تا از انواع صابون‌ها و مواد ضدعفوني‌كننده استفاده كنيد اما به شما نمي‌گويند كه استفاده از اين محصولات مي‌تواند به قيمت نابود كردن باكتري‌هاي مفيد بدن‌تان تمام شود و آنقدر‌ها هم سودمند نباشد.

 آلرژيك مي‌شويد

توليدكنندگان مواد ضدعفوني‌كنند‌ه‌ و صابون‌ها والدين را تشويق مي‌كنند براي محافظت فرزندان‌شان در مقابل بيماري‌ها از انواع اين محصولات استفاده كنند در حالي‌كه بررسي‌ها نشان داده، مصرف تريكلوزان موجود در صابون‌ها خطر ابتلا به آلرژي را در كودكان افزايش مي‌دهد. اين مواد شيميايي با كشتن باكتري‌هاي طبيعي بدن، سيستم ايمني كودكان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اگر نگران سلامتي فرزندتان هستيد، مراقب باشيد با مصرف زياد اين محصولات، كودك‌تان را دچار آلرژي نكنيد. حتي اگر همه جا را از مواد ضدعفوني‌كننده پر كنيد، باز هم نمي‌توانيد سلامت كودك‌تان را تضمين كرده و از بيمار شدنش جلوگیري كنيد؛ تنها نتيجه‌اي كه بازي با اين شوينده‌ها عايدتان مي‌كند اين است كه شرايط را براي ابتلای فرزندتان به آلرژي آماده‌تر مي‌كند.

 در بدن‌تان خانه مي‌كنند

وقتي مدام دست‌هاي‌تان را با آنتي‌باكتريال‌ها مي‌شوييد، انگار حشره‌كش را در ليوان مي‌ريزيد و سر مي‌كشيد. تعجب نكنيد؛ هنگامي كه دست‌هاي‌تان را با مواد ضدعفوني‌كننده مي‌شوييد، از همان موادي استفاده مي‌كنيد كه درآفت‌كش‌ها براي از بين بردن حشرات موذي استفاده مي‌شود. محققان درباره استفاده از اين ماده آفت‌كش به شما هشدار مي‌دهند و مي‌گويند تريكلوزان كه در بسياري از محصولات استفاده مي‌شود، جزء اساسي آفت‌كش‌ها محسوب مي‌شوند و با مصرف مداوم اين شوينده‌ها در بدن شما خانه مي‌كنند و اين مواد آسان‌تر از آنچه تصورش را مي‌كنيد، جذب پوست‌تان مي‌شوند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد تريكلوزان به آساني از راه دهان و پوست‌تان به بدن‌تان راه مي‌يابد.

 بدن‌تان بي‌دفاع مي‌شود

بررسي‌هاي اخير نشان مي‌دهد استفاده از صابون‌ها و مواد ضد‌عفوني‌كننده، به ورود راحت‌تر ويروس‌هاي جديدي كه بدن شما قادر به مقابله با آنها نيست، كمك مي‌كند. برخي از كارشناسان باور دارند كه استفاده از مواد‌ ضدعفوني‌كننده راه را براي ورود باكتري‌هاي جديدي كه به مواد آنتي‌باكتري و مواد ضدعفوني مقاوم هستند، باز مي‌كنند. مواد شيميايي قابليت مقابله با همه ويروس‌ها را ندارند و درمقابل ويروس‌هاي جديد هم كاملا بي‌دفاع هستند.

از طرفي ما هم با از بين بردن آنتي‌ويروس‌هاي مفيد بدن‌مان شانس خود را براي مقابله با ويروس‌هاي جديد از دست مي‌دهيم. هنگام ورود ويروس‌هاي جديد تنها باكتري‌هاي مفيد بدن خودمان هستند كه قابليت ساخت آنتي‌ويروس را دارند و با ورود باكتري‌هاي جديد به بدن بي‌دفاع‌مان، به سادگي هرچه تمام‌تر در مقابل ويروس‌ها شكست مي‌خورند. بسياري از محققان باور دارند شيوع اين باكتري‌ها كه بدن‌مان با ساخت آنتي‌باكتري قادر است در مقابل‌شان ايستادگي كند، ممكن است سلامت عمومي جامعه را به خطر بيندازد.

هورمون‌هاي‌تان به هم مي‌ريزد

با ورود انواع برند‌هاي مواد آنتي‌باكتريال و استفاده هرچه بيشتر از آنها، بررسي‌هاي گسترده‌اي درباره مضرات استفاده از اين مواد انجام شد. محققان مي‌گويند اين مواد شيميايي علاوه بر همه آسيب‌هايي كه به بدن شما مي‌زنند، مي‌توانند هورمون‌هاي شما را هم تحت تاثير قرار دهند. آزمايش‌هاي مختلفي که درارتباط با تاثيرتريكلوزان بر حيوانات انجام شده هم اين نتيجه را تاييد مي‌كنند و بر خطر استفاده از شوينده‌هاي آنتي‌باكتريال مهر تاييد مي‌زنند.

محققان معتقدند تريكلوزان مي‌تواند بر سيستم غدد درون‌ريز و البته توليد و انتشار هورمون‌ها تاثير بگذارد و آنها را با اختلال مواجه كند. اگر زياد از اين مواد استفاده كنيد، ممكن است با اختلالاتي درسطح هورمون‌هاي استروژن، تستوسترون و تيروئيد مواجه شويد. پژوهشگران معتقدند كودكان و زنان بيشتر در معرض خطر قرار دارند و تريكلوزان تاثير بيشتري در به هم خوردن تعادل هورمون‌هاي‌شان دارد.

شهرتان ناپاك مي‌شود

درست است كه مصرف تريكلوزان براي بدن ضرر دارد اما ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود؛ اين خطر‌ها تنها متوجه بدن آدم‌هايي كه از آنها استفاده مي‌كنند، نمي‌شود؛ بررسي‌ها نشان داده است كه اين مواد درسطح گسترده‌تر محيط زيست را هم تخريب مي‌كنند. هر روز آب زيادي براي شست‌وشو اين مواد آلوده مي‌شود و همين آب آلوده به چرخه طبيعت بازمي‌گردد. حتي در كشورهاي پيشرفته هم كه فاضلاب‌ را تصفيه مي‌كنند، مقداري از تريكلوزان به جوي‌ها و آب‌هاي زيرزميني بازمي‌گردد و آلودگي كه از اين مسير به محيط زيست بازمي‌گردد، به راحتي قابل برطرف شدن نيست.

ويروس‌ها را نمي‌كشد

تصور نكنيد با مصرف مداوم صابون‌هاي ضدباكتري و مواد پاك‌كننده مي‌توانيد از بيماري‌ها در امان باشيد. علت بسياري از سرماخوردگي‌ها و آنفلوآنزاها ويروسي است كه در طبيعت هستند و با مصرف مواد آنتي‌باكتريال نمي‌توان از توليد آنها جلوگيري كرد. تبليغات دروغ كه ادعا مي‌كنند با استفاده مداوم از مواد ضدعفوني‌كننده بيمار نمي‌شويد، تنها جنبه تبليغاتي دارد. واقعيت اين است كه علت اكثر سرماخوردگي‌ها و آنفلوآنزاها ويروس است. ما نمي‌توانيم ويروس‌هاي موجود در طبيعت را نابود كنيم و با مصرف مواد ضدعفوني‌كننده تنها آنتي‌ويروس‌هاي طبيعي بدن‌مان را نيز از بين می‌بریم.

از آنتي‌باكتريال‌ها بترسيد
 
 در ساخت 70درصد صابون‌هاي مايع و30درصد صابون‌هاي جامد از ماده شيميايي خطرساز به نام «تريكلوزان» استفاده مي‌شود. اين ماده ضدعفوني‌كننده كه در ابتدا از آن در بيمارستان‌ها استفاده مي‌شد، وقتي اولين بار در سال 1990 در كارخانه صابون‌سازي توليد شد، سود زيادي را نصيب سازندگانش كرد اما بعدها توليدكنندگان از تريكلوزان در محصولات ديگري از مواد آنتي‌باكتري استفاده کردند مانند دستمال‌مرطوب، ژل، برخي خميردندان‌ها و محصولات بهداشتي مصرفي درخانه‌ها و حتي محصولات مربوط به بچه‌ها.

محققان مي‌‌گويند استفاده از اين ماده براي سلامتي خطراتي دارد و تحقيقات صورت گرفته در آمريكا مبني بر سرطان‌زا بودن و ايجاد آسيب‌هاي خطرناك برای كبد را نشان مي‌دهد. وجود همين ماده شيميايي در صابون‌هاي آنتي‌باكتريال است كه باعث مي‌شود به عقيده بسياري از محققان صابون‌هاي آنتي‌باكتريال آسيب‌هايي را براي سلامت فردي و سلامت عموم جامعه به همراه داشته‌باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: