کد خبر: ۷۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 28
شفا آنلاین>سلامت>آکنه یک بیماری التهابی است که معمولاً از 12 تا 13 سالگی شروع و تا 20 سالگی ادامه دارد و در اکثر مواقع بین سن 20 تا 25 سالگی به‌صورت کامل رفع می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،پروانه ساکت گفت: آکنه‌ها معمولاً در جاهایی که غدد چربی زیاد است مثل مثلث صورت یعنی از وسط ابرو تا قسمت پایین چانه بیشتر بروز می‌کند و در مواردی هم در قسمت سینه و پشت کمر و در مواردی حتی دست‌ها تا پایین را در بر می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: در خیلی موارد این آکنه‌ها اگر به حال خود رها شوند جوشگاه به‌جای می‌گذارند. جای جوش‌ها نسبی هستند گاهی کوچک هستند و در انواع شدیدش برای همیشه روی صورت باقی می‌مانند. در آکنه‌های دیررس در سن 25-26 حتماً باید عوامل هورمونی بررسی شود.
 
ساکت افزود: علل این آکنه‌ها در اکثر مواقع ژنتیکی است و در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی که عمدتاً هم پرکاری هورمون‌های مردانه است، غدد چربی به دلیل ترشح زیاد مجرای خروج چربی را بسته و میکروب‌هایی که به‌طور معمول در پوست وجود دارند به آن اضافه می‌شوند و این ضایعات التهابی را ایجاد می‌کنند.
 
وی گفت: انواع جوش‌ها به‌صورت سرسیاه، سرسفید و جوش‌های چرکی کوچک و بزرگ، ضایعات کیستی شکل و بزرگ هستند. فرد باید در همان مراحل ابتدایی به‌محض مواجه با جوش‌های سرسیاه و سرسفید به پزشک مراجعه کند؛ چراکه در مراحل اولیه درمان ساده‌تر است؛ اما به‌مرور وقتی میکروب در این‌ها رشد کند جوش‌ها به‌صورت چرکی درمی‌آید که یا به‌صورت جوش چرکی معمولی یا به‌صورت جوش‌هایی که طولانی‌مدت باقی می‌مانند و تخریب زیادی روی بافت صورت ایجاد می‌کنند که به آن‌ها جوش‌های کیستی می‌گویند.
 
این متخصص پوست و مو افزود: برای درمان آکنه در مراحل ابتدایی که به‌صورت جوش‌های سرسیاه و سرسفید است از محلول‌های ساده موضعی استفاده می‌شود. لایه‌بردارهایی که کمک می‌کنند مجاری چربی باز و تخلیه شوند و تجمع نیابند و در مواقعی که فرد علائم اختلالات هورمونی مثل اختلال در قاعدگی، موهای زائد، چاقی و آکنه‌های شدید از خود نشان می‌‌دهد از درمان‌های هورمونی استفاده می‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند این داروهای هورمونی باعث نازایی آن‌ها می‌شود درحالی‌که درمان نشدن اختلالات هورمونی است که نازایی را در پی دارد.
 
وی تصریح کرد: شیوع تجویز راکوتان برای درمان آکنه در صورتی می‌تواند بی‌اشکال باشد که جوش‌ها بسیار شدید باشد، فرد از شکل آکنه‌های خود ناراضی است و نمی‌تواند برای مدت طولانی یک درمان منظم داشته باشد و این باعث می‌شود که درمان را رها کند و عوارضی مثل اسکار را در پی داشته باشد.
 
 ساکت افزود: داروهای راکوتان حتماً باید با تجویز متخصص پوست و مو و با انجام معاینات و آزمایش‌های کامل صورت گیرد و مصرف آن به‌صورت خودسر می‌تواند عوارض خطرناکی در پی داشته باشد.
 
وی با اشاره به عوارض راکوتان گفت: از عوارض راکوتان می‌توان خشکی لب و بینی، خارش و خشکی پوست، خون‌دماغ و عوارض کبدی، افزایش چربی و قند، سردرد و مسمومیت به ویتامین A نام برد. فردی هم که با توصیه پزشک از این دارو مصرف می‌کند باید هر یک ماه برای چکاپ و انجام آزمایش‌ها به پزشک مراجعه کند.
 
وی معتقد است که رژیم غذایی درمان اصلی آکنه نیست اما می‌تواند در بهبود یا تشدید آن مؤثر باشد.
 
ساکت افزود: فردی که مستعد آکنه است ،باید از خوردن خوراکی‌هایی که قند آن‌ها بالاست اجتناب و بیشتر میوه و سبزی‌ها مصرف کندو همچنین باید در سبک زندگی خود تجدیدنظر کرده و توجه ویژه‌ای به ورزش که در درمان هر بیماری التهابی مؤثر است داشته باشد.
 
وی افزود: بهداشت هم همانند تغذیه و ورزش نقش اصلی را در ایجاد و درمان آکنه ندارند و فقط شستشوی صورت می‌تواند به باز شدن منافذ و خروج چربی‌ها کمک کند و روند بهبودی را تسریع بخشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: