کد خبر: ۷۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 25
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از اقدامات گسترده و آمادگی این وزارتخانه برای مراقبت از زائران در مقابل ویروس کرونا در ایام حج خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر محمدمهدی گویا، به نگرانی های ایجاد شده در مورد افزایش آمار مبتلایان به بیماری مرس یا کرونا ویروس پاسخ داد و خاطرنشان کرد: مردم اطمینان داشته باشند در کنار آنها هستیم و با امکانات موجود بهترین خدمات را به حجاج ارائه می دهند.

وی با ارائه اطلاعلاتی در مورد این بیماری گفت: معتقدم کرونا ویروسی بسیار موذی است که از هر جایی سردر می آورد؛ این نخستین اصلی است که در مورد این بیماری باید بدان توجه کنیم اما اطلاعات بیشتر در مورد ویروس کرونا بسیار نامشخص است و درمان شناخته شده ای ندارد.

گویا با اشاره به مرگ ۳۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا، افزود: آنچه در عربستان اتفاق افتاده زیر نظر سازمان بهداشت جهانی و تمام سازمان های متولی بهداشت در جهان است و این سازمان ها بر روند مراقبت و درمان بیماران نظارت می کنند.

مواردی از ابتلا به کرونا ویروس در مکه و مدینه گزارش نشده

وی با بیان اینکه ظرف هفته گذشته در دو بیمارستان عربستان تعداد ۸۰ مورد همه گیری این بیماری مشاهده شده که موضوعی بسیار جدی است، در عین حال گفت: در دو شهر مکه و مدینه مواردی در هفته اخیر گزارش نشده با این حال آمادگی های لازم برای پیشگیری و مراقبت از زائران پیش بینی و اجرا شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از تشکیل کمیته ای کشوری که روند علمی و اجرایی مراقبت از این بیماری را به عهده دارد، خبر داد و یادآور شد: یکی از وظایف این کمیته در ایام حج و انجام اقدامات لازم برای آموزش و مراقبت از این بیماری است. در کنار این کمیته، طی جلسه ای با حضور مسئولانی از سازمان حج و زیارت، هئیت پزشکی حج (وابسته به هلال احمر)، سازمان هواپیمایی کشوری، نیروی انتظامی، فرودگاه های کشور و پلیس گذرنامه هماهنگی لازم به عمل آمده تا در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدامات مقتضی به سرعت اجرا شود.

گویا افزود: همچنین پایگاه های مراقبت بهداشتی مرزهای کشور در فرودگاه هایی که پرواز حج دارند در مسیر رفت تا بازگشت در  حالت آماده باش درآمده اند. در این پایگاه ها در مسیر رفت، مسافران  آموزش می بینند و در مسیر بازگشت، در صورت مشاهده بیماری اقدامات مراقبتی پیش بینی شده است.

آماده باش اورژانس پیش بیمارستانی

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، علاوه بر این سیستم اورژانس پیش بیمارستانی کشور در حالت آماده باش به سر می برد و از بین زائران نیز افرادی به عنوان رابطین سلامت انتخاب شده اند تا با سیستم بهداشتی مسافران در ایام حج همکاری کنند.

وی هماهنگی با خطوط هواپیمایی فعال و ابلاغ دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از دیگر اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و افزود: همچنین کارت هایی در اختیار مسافران قرار گرفته تا آن را پُر کنند و چنانچه لازم باشد تحت مراقبت های درمانی خاص قرار بگیرند.

اعزام تیم پزشکی فوق تخصصی مراقبت از زائران به مکه و مدینه

گویا از اعزام تیم پزشکی فوق تخصصی با هدف مراقبت های درمانی و بهداشتی از زائران در شهرهای مکه و مدینه خبر داد و ادامه داد: تمام پزشکان و کادر درمانی اعزام شده به حج آموزش های لازم را دیده اند. در سطح کشور نیز اقداماعت آموزشی و اطلاع رسانی گسترده انجام شده است.

وی یادآور شد: به گفته مسئولان وزارت بهداشت عربستان، هنوز هیچ چیزی مشخص نیست؛ اما حجاج و مردم عزیز کشورمان اطمینان داشته باشند ما در کنار آنها هستیم و قادریم با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین خدمات را به حجاج ارائه دهند.

مرس یا کرونا (نشانگان تنفسی خاورمیانه)‌ یک بیماری ویروسی است که نخستین بار درسال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی مشاهده شد. این ویروس از طریق تماس نزدیک از افراد آلوده به دیگران منتقل می‌شود و طی این مدت منجر به فوت ۴۸۶ نفر و همچنین ابتلای ۱۱۱۵ نفر در عربستان سعودی شده‌ است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: