کد خبر: ۷۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 28
شفا آنلاین>سلامت>شايد اگر در ماه‌هاي اخير گذرتان به پزشک متخصص و انجام جراحي نيفتاده باشد، بنابر اظهاراتي که در روزنامه‌ها و از سوي مسئولان مطرح مي‌شود، اين ديدگاه را پيدا کرده باشيد، که «پديده زيرميزي» در حوزه سلامت رو به نسيان رفته و ديگر خبري از آن نيست.

 به گزارش شفا آنلاین،اما اگر گاه پاي درد دل خانواده‌هايي که از سراسر کشور با مجموعه‌اي از مدارک پزشکي براي ديدن نمايندگانشان به بهارستان مي‌آيند بنشينيد، مطمئنا باورتان در اين زمينه تغيير گسترده‌اي مي‌کند.

 وقتي در راهرو ارتباط با نمايندگان به صحبت مهمانان اين نمايندگان گوش مي‌دهي، معمولا علت حضور و گله‌مندي تعداد قابل توجهي از اين مردم به ويژه آنهايي که قصد ديدار با اعضاي کميسيون بهداشت را دارند، پديده غيراخلاقي و غير انساني «زيرميزي» است.

موضوعي که قرار بود با اجراي طرح تحول نظام سلامت و به ويژه اجراي کتاب تعرفه‌گذاري و ارزش‌گذاري خدمات از نظام سلامت ما رخت بربندد و ديگر کسي نگران و آسيب‌ديده اين اتفاقات نباشد. در اين ميان، با گذشت بيش از يک سال از اجراي طرح و باقي ماندن اين مشکلات چندي پيش مجلس هم با تصويب دو فوريت براي مقابله با« پديده‌زير ميزي» دست به کار شد و قرار است طرحي با همين عنوان در ماه‌هاي پاياني مجلس نهم مورد بررسي و سپس موارد قانوني آن در دستور کار صحن علني مجلس قرار گيرد.

در چنين شرايطي يکي از راه‌ها بررسي وجود يا عدم وجود زيرميزي در نقاط مختلف کشور پيگيري آن از طرف نمايندگان است. بر همين اساس به سراغ برخي اعضاي کميسيون بهداشت مجلس رفتيم و در اين زمينه به گفت‌وگو با آنها پرداختيم.


وزارت بهداشت زيرميزي را به روميزي تبديل کرد

مسعود پزشکيان، عضو کميسيون بهداشت مجلس و نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو با تاکيد بر اينکه طرح تحول سلامت بر پديده زيرميزي تاثير نگذاشته‌است،  گفت:« آنچه در حال حاضر به اجرا در آمده‌است فضا را بدتر کرده و من مي‌توانم بگويم در حوزه انتخابي من چيزي تغيير نکرده‌است.»

مسعود پزشکيان نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي درباره آخرين اقدامات کميسيون بهداشت و درمان مجلس در زمينه مقابله با زيرميزي گرفتن پزشکان، گفت:«‌ تا سيستم به اين شکل جلو مي‌رود ما نمي‌توانيم مسئله زير ميزي گرفتن پزشکان را حل کنيم.» وي با تأکيد بر لزوم اجراي قانون توسط وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:« وقتي ما شکاف چشم‌گير در دريافتي پزشکان داريم و يک پزشک ماهي 100 ميليون و ديگري ماهيانه يک ميليون درآمد دارد، شما نمي‌‌توانيد با زيرميزي بگيران دعوا کنيد، چون خود دولتي‌ها زيرميزي‌ها را تبديل به روميزي مي‌کنند.»


شرايط زيرميزي به ظاهر تغيير کرده اما مشکلات پابرجاست

البته تنها مسعود پزشکيان، منتقد اول طرح تحول نظام سلامت در مجلس بر اين باور نيست که اين طرح در برابر پديده زيرميزي ناتوان بوده‌است، نعمت‌الله منوچهري، ديگر عضو کميسيون بهداشت مجلس از ديگر کساني است که اجراي طرح تحول نظام سلامت را بي‌تاثير بر پديده زيرميزي مي‌داند. وي گفت:«در ظاهر قضيه از اين سخن مي‌گويند که زيرميزي جمع شده‌است، اما اين زيرميزي نيست که تغيير کرده، ضعف عملکرد نظارتي در اين زمينه موجب شده، که پيگيري صورت نگيرد.»

وي با بيان اينکه مشکلات به شکل سابق پابرجاست، گفت: «من تغيير جدي در اين زمينه نمي‌بينم، در منطقه من هم شرايط به شکل سابق است. بنابراين براي مقابله با اين موضوع بايد نظارت تقويت يابد. بخشي از اين موضوع به شکل هزينه تراشي بي‌مورد در ميان پزشکان رواج پيدا کرده‌است، که بايد به آن نگاه ويژه داشته‌باشيم، چون حتي اگر بگوييم زيرميزي به مفهوم لفظي آن از ميان رفته، اين موضوع به شکل پنهان باقي مانده‌است و همچنان به سلامت جامعه آسيب مي‌رساند.»


زيرميزي در اين منطقه کاهش پيدا کرده‌است

البته در ميان آنهايي که بر تاثيرگذاري طرح مذکور بر اين پديده اعتقاد دارند، نيز تفاوت ميزان اثرگذاري موضوع قابل تاملي است، چنانچه رسول خضري عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس و نماينده مردم سردشت و پيرانشهر با حمايت از برنامه‌هاي دولت در اين زمينه، بر اين باور است که اين پديده همچنان باقي است، اما به نسبت قبل کاهش پيدا کرده است. وي در اين زمينه گفت:« در حوزه انتخابي بنده زيرميزي نسبت به قبل کاهش پيدا کرده است، اما همچنان وجود دارد.» خضري در ادامه تاکيد کرد:«ما انتظار داريم سازمان نظام پزشکي در بعد نظارتي و کميسيون ماده 20 وزارت بهداشت، آقاي دکتر ميردهقان، بيشتر و بهتر در اين زمينه ورود کنند و خودشان را نشان دهند.

در حال حاضر در اين موضوع حاکميتي، انتظار داريم حال که وظيفه به عهده اين بخش‌ها و افراد قرار گرفته‌است، آنها به درستي ايفاي نقش و شفاف سازي کنند.»

وي با انتقاد از زياده‌خواهي برخي پزشکان، بر ضرورت برخورد با پزشکان زيرميزي بگير تاکيد کرد و گفت:« کميسيون بهداشت و درمان مجلس بارها با سازمان نظام پزشکي جلساتي را برگزار کرده است. وزارت بهداشت نيز بايد سريع تر نسبت به برخورد با اين تعداد از پزشکان اقدام کند چرا که با ابلاغ کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات، تعرفه‌ها نيز افزايش يافت اما بازهم شاهد بروز اين پديده در ميان برخي از پزشکان هستيم.»


شکل گرفتن زيرميزي تغيير کرده‌است

همچنين عابد فتاحي، ديگر عضو کميسيون بهداشت و نماينده مردم اروميه در اين زمينه تاکيد کرد:« اگر چه طرح تحول نظام سلامت، براي مقابله با زيرميزي برنامه‌هايي را در نظر گرفته‌است و موضوع نظارت هم مدتي است مورد مناقشه قرار گرفته‌است، اما به هر حال اين طرح تا حدودي توانسته است موجب کاهش گرفتن زير ميزي شود و اين موضوع در حوزه انتخابي بنده به چشم مي‌خورد.»

وي در ادامه افزود:«پيشتر بيشتر افرادي که به من مراجعه مي‌کردند، يکي از گلايه‌هايشان همين موضوع بود، اما شايد الان از هر 20 مراجعه کننده 1 يا دو نفر به خاطر اين موضوع به دفتر من مي‌آيند.»

فتاحي در ادامه با تاکيد بر سخنان منوچهري درباره تغيير نحوه دريافت زيرميزي، تصريح کرد:«با اجراي طرح تحول نظام سلامت متاسفانه شاهد آن هستيم برخي پزشکاني که همچنان بر زياده‌خواهي خود تاکيد دارند، مسير جديدي در پيش گرفته‌اند، شيوه دريافت از سوي برخي پزشکان تغيير کرده‌است، برخي پزشکان به دنبال منافع شخصي خود هستند و به شيوه هاي مختلف براي دريافت زيرميزي متوسل مي شوند.»

وي در ادامه افزود:« به تازگي خبري را دريافت کردم که پزشکي از بيمار براي عمل جراحي وجه نقد آن هم پشت در اتاق عمل مطالبه کرده بود که ما از وزارت بهداشت مي خواهيم نظارت ها را در اين زمينه بيشتر و قوي تر کند.»


طرح تحول در منطقه من موفق بوده است

اما در اين بين هستند افرادي که تحولات ايجاد شده در منطقه‌شان را پس از طرح تحول نظام سلامت بيش از انتظار عنوان مي‌دانند و بر اثرگذاري قاطع اين طرح بر پديده زيرميزي تاکيد دارند. چنانچه حليمه عالي، نماينده مردم زهک، زابل، هيرمند از ديگر اعضاي کميسيون بهداشت مجلس در اين زمينه  گفت:
«طرح تحول نظام سلامت در منطقه ما واقعا تحول ايجاد کرد، به گونه‌اي که سطح امکانات به ويژه در حوزه درمان بسيار بالا رفت. در اين زمينه اگر چه منطقه ما کمتر با پديده زيرميزي مواجه بود، اما اين تغيير و تحولات موجب از ميان رفتن اين پديده در منطقه ما شده‌است. البته در مورد به حداقل رسيدن است و اينکه صفر شده‌باشد، من نمي‌توانم با قطعيت بگويم.»

وي در ادامه افزود:«پديده زيرميزي، يکي از مشکلات حوزه سلامت ما بوده‌، که با رويکرد مناسبي که طرح تحول نظام سلامت در پيش گرفته‌است، انتظار مي‌رود در آينده نزديک شاهد از ميان رفتن آن در کشور باشيم.»

عالي همچنين با قدرداني از فعاليت وزير بهداشت در منطقه، تاکيد کرد:« بنابر نگاهي که وزير بهداشت به مناطق محروم داشته‌است، روز به روز شرايط اين مناطق بهتر مي‌شود و در اين ميان همکاري خوب و مناسبي هم ميان وزارت بهداشت و نمايندگان اين مناطق وجود دارد.»
اگرچه به گفته محمد جهانگيري، معاونت نظارت و برنامه ريزي سازمان، براي ريشه‌کني اين پديده نياز به صرف زمان بيشتر است و نبايد شتابزده قضاوت کرد. اما بنابر گفته اين نمايندگان به نظر مي‌رسد حتي اگر طرح تحول نظام سلامت باعث نابودي آنچه به عنوان زيرميزي مطرح است، شود.

مشکلات ديگري در حال تولد است و آن هم بروز موارد مشابهي است که همان پزشکان زياده‌خواه با تغيير شکل زيرميزي به دنبال آن هستند. اميدواريم هم‌زمان با اجراي طرح براي مقابله با هر روند غيرقانوني در نحوه پرداخت و دريافت اقدامات لازم انجام گيرد.

سپید


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میلاد
|
United States
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
1
اگر پروانه طبابت چند جراح معروف اما زیرمیزی بگیر در پایتخت و شهرهای بزرگ را باطل کنند و آن ها بروند در منزلشان بنشینند، دیگران حساب کار خود را خواهند کرد. اما نمی دانم چرا برخورد ها با مماشات همراه است.
نه تنها در مسئله زیرمیزی، در بسیاری موارد دیگر نیز انگار ما با متخلفان تعارف داریم و علاقه ای مجازات سفت و سخت نشان نمی دهیم. نمونه دیگرش محصولات غذایی تقلبی است که تنها در مورد روغن پالم موضوع علنی شد ودر موارد دیگری مثل عسل و آب لیمو کارخانه های متخلف به تولید محصولات شیمیایی خود مشغول اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: