کد خبر: ۷۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 28
شفا آنلاین>سلامت>بدهي‌هايي که دولت به بيمه‌ها و بيمه‌ها به وزارت بهداشت دارند، يکي از دغدغه‌هاي هميشگي حوزه سلامت ما است.
به گزارش شفا آنلاین،از سويي عدم تخصيص بخشي از منابع بيمه‌ها از سوي دولت موجب اختلال در کار بيمه‌ها شده‌است و از سوي ديگر بدهي 5 هزار ميليارد توماني بيمه‌ها به وزارت بهداشت، روز به روز بر مشکلات اين حوزه مي‌افزايد.

چنانچه اگر همچنان بيمه‌ها وزارت بهداشت را در پرداخت معوقات خود همراهي نکنند، در بودجه سال آينده، نمايندگان مجلس اعتبار داده شده به بيمه‌ها براي خريد خدمت از مراکز درماني را از بيمه‌ها سلب خواهند کرد. از مسايل مهمي که در طرح تحول نظام سلامت وجود دارد بحث پوشش بيمه‌اي و خريد خدمت است و وزارت بهداشت با تکيه بر حمايت‌هاي بيمه‌، اقدام به اجراي چنين طرحي کرده است.

اينکه تمام فعالان حوزه سلامت و وزارت بهداشت، بيمه‌ها را پاشنه آشيل اين طرح عنوان مي‌کنند، اشاره به نقش اين سازمان‌ها و صندوق‌ها دارد.

امروزه اگر وزارت بهداشت در اجراي طرح تحول سلامت ياري نشود اين طرح قطعا با مشکل مواجه مي‌شود يکي از مسايل مهمي که در نظام تحول سلامت مي‌توان به آن اشاره کرد بحث پوشش بيمه‌اي و خريد خدمت است.

يکي از روش‌هاي حل اين مشکل همان پيشنهادات وزارت بهداشت است، وزارت بهداشت موافق در اختيار گرفتن پولي بود که اکنون در دست بيمه‌ها براي خريد خدمت است.

وزارت بهداشت عنوان مي‌کرد که اگر اين پول در دست اين وزارتخانه باشد هم خريد خدمت کرده و هم مطالبات بيمارستان‌ها و پزشکان را به موقع پرداخت خواهد کرد اما بيمه‌ها مخالفت کردند و خود خواستار خريد خدمت شدند.

اکنون که بيمه‌ها وزارت بهداشت را همراهي نمي‌کنند اين وزارتخانه در پرداختي‌ها به پزشکان و پرسنل حوزه سلامت با مشکل مواجه مي‌شوند و در اين شرايط ممکن است که پزشک تمايلي به همکاري با وزارت بهداشت نداشته باشد و در بخش خصوصي فعاليت کند.

واقعيت آن است که بيمارستان‌ها بنابر اعتباري که بيمه‌ها بايد به آنها بپردازند علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، مي‌توانند در راستاي خريد تجهيزات پزشکي نيز بهره ببرند و همين عامل باعث مي‌شود در زمينه هتلينگ نيز اقدامات موثري را انجام دهند که متاسفانه اين پرداختي‌ها از بيمه‌ها با تاخير مواجه مي‌شود.

اگر قرار است بيمه‌ها خريد خدمت داشته باشند بايد به درستي اين اقدام را انجام دهند، 5 هزار ميليارد تومان مبلغ ناچيزي نيست که بتوان آن را ناديده گرفت اين درحالي است که ممکن است بيمه‌ها اين اعتبار را در بانک‌ها بگذارند و از سود دريافتي آن، خواهان پرداخت معوقات خود باشند که اين مهم اقدامي نامطلوب است.

دغدغه وزير بهداشت براي عدم پرداخت بدهي 5هزار ميليارد توماني بيمه‌ها به وزارت بهداشت حائز اهميت است و اگر اين اقدام انجام نشود در بودجه سال آينده اعتبار خريد خدمت را از بيمه‌ها اخذ و به وزارت بهداشت واگذار خواهيم کرد.


سليمان عباسي

عضو کميسيون بهداشت مجلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: