کد خبر: ۷۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 22
شفا آنلاین>بیمه و بانک>قیمت طلا و نقره نشاندهنده قدرت اقتصاد جهانی در خارج از آمریکا در مقابل رشد تولید ناخالص داخلی و انتظارات از نرخ بهره واقعی در آمریکا می باشد ، هرچه این عوامل در آمریکا نسبت به سایر نقاط جهان ضعیف تر باشد قیمت این دو فلز گرانبها بالاتر می رود.

به گزارش شفا آنلاین،طلا و نقره پیچیده ترین دارایی ها برای قیمت گذاری هستند ، به عنوان مثال قیمت سهام ، ارز و کالاها اکثرا به عرضه و تقاضا و میزان موجودی وابسته است اماعلاوه بر این ها به عوامل دیگر و تفاوت های موجود در ایالات متحده و سایر جهان نیز بستگی دارد.


قیمت طلا و نقره
نشاندهنده قدرت اقتصاد جهانی در خارج از آمریکا در مقابل رشد تولید ناخالص داخلی و انتظارات از نرخ بهره واقعی در آمریکا می باشد ، هرچه این عوامل در آمریکا نسبت به سایر نقاط جهان ضعیف تر باشد قیمت این دو فلز گرانبها بالاتر می رود.

عوامل اقتصاد کلان آمریکا بر قیمت این محصول استراتژیک بسیار موثر هستند ، همچنین قیمت طلا به ارزش سایر دارایی ها همچون سهام ، اوراق و املاک بستگی دارد. تقاضای طلا بیشتر تحت تاثیر دو کشور چین و هند می باشد که روی هم مصرف کننده تقریبا نیمی از طلای تولید شده در جهان هستند.

درسال 2011 با افزایش عرضه پول و به دنبال آن تورم در بازارهای نوظهور قیمت فلزات بالا رفت. از آنجا که نسبت بالایی از شاخص قیمت مصرف کننده در بازارهای نوظهور را مواد غذایی و انرژی تشکیل می دهد ، اثر افزایش قیمت کالاها در تورم در این کشورها نسبت به کشورهای توسعه یافته بیشتر است. از زمان بحران مالی سال 2008  تا سال 2011، تورم و همچنین قیمت طلا و نقره افزایش یافت.

قیمت طلا و نقره معمولا همگام با رشد اقتصاد در بازارهای نوظهور و اروپا هنگامی که آمریکا نمی تواند با این سرعت مقابله کند ،  افزایش می یابد ، همچنین یورو با طلا همبستگی قوی در جهت مثبت دارد.


 

عوامل موثر بر قیمت طلا

طلا به عنوان یک استاندارد از ارزش ارزهای سراسر جهان تلقی شده ، در بازار جهانی به دلار معامله می شود و قیمت آن با شرایط بازار نوسان می کند. در زیر عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا بررسی شده است.

1- ارزش دلار : دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی ذخایر ، برای معاملات بین المللی در کشورهای مختلف استفاده می شود ، بین 1 تا 10 سپتامبر سال 2014 ، شاخص دلار آمریکا تقریبا 2 واحد افزایش یافت و همزمان قیمت طلا کاهش یافت. این که چرا دلار آمریکا به واحد ذخیره ارزی مورد علاقه در سراسر جهان تبدیل شد این است که 85درصد ذخایر بانک مرکزی به دلار است. با کاهش ارزش دلار و به دنبال آن کاهش ذخیره ارزی بانک های مرکزی ، سرمایه گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی های خود به طلا روی می آورند.

در گذشته قیمت طلا به دلار ثابت بود اما با ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جنگ جهانی اول ، در اوایل دهه 1970 ارزش دلار و طلا به نوسانات بازار سپرده شد. رابطه معکوس دلار و طلا در کوتاه مدت واضح نیست اما در دوره 12 ماهه یا بیشتر تقریبا مشخص است. از ژانویه 2001 تا ژانویه 2004 قیمت طلا و شاخص دلار آمریکا رابطه کاملا معکوسی داشته اند اما این رابطه در می 1993 تا دسامبر همان سال اینگونه نبود. تضعیف ارزهای اصلی از جمله ین ژاپن و یورو ، همچنین مسائل اقتصاد کلان همانند بهبود بازار کار و فعالیت های صنعتی در ایالات متحده منجر به تقویت دلار شده است.



طلا و نقره پیچیده ترین دارایی ها برای قیمت گذاری هستند ، به عنوان مثال قیمت سهام ، ارز و کالاها اکثرا به عرضه و تقاضا و میزان موجودی وابسته است اما قیمت طلا و نقره علاوه بر این ها به عوامل دیگر و تفاوت های موجود در ایالات متحده و سایر جهان نیز بستگی دارد. قیمت طلا و نقره نشاندهنده قدرت اقتصاد جهانی در خارج از آمریکا در مقابل رشد تولید ناخالص داخلی و انتظارات از نرخ بهره واقعی در آمریکا می باشد ، هرچه این عوامل در آمریکا نسبت به سایر نقاط جهان ضعیف تر باشد قیمت این دو فلز گرانبها بالاتر می رود.

عوامل اقتصاد کلان آمریکا بر قیمت این محصول استراتژیک بسیار موثر هستند ، همچنین قیمت طلا به ارزش سایر دارایی ها همچون سهام ، اوراق و املاک بستگی دارد. تقاضای طلا بیشتر تحت تاثیر دو کشور چین و هند می باشد که روی هم مصرف کننده تقریبا نیمی از طلای تولید شده در جهان هستند.

2-قیمت جهانی نفت : افزایش قیمت جهانی نفت برای اقتصاد مناسب نیست ، رشد را کم کرده و قیمت سهام را پایین می آورد ، ازین رو سرمایه گذاران به دنبال دارایی های جایگزین برای معامله هستند ، بنابراین قیمت نفت به طور غیرمستقیم بر قیمت طلا اثرگذار است. افزایش قیمت نفت همچنین هزینه استخراج طلا از معدن را افزایش می دهد و در نتیجه حاشیه سود را کاهش می دهد ، چرا که درصد زیادی از هزینه استخراج از معدن به انرژی آن یعنی نفت بر می گردد.  

 

3- بحران جهانی : زمانی که مردم یک کشور اعتماد خود را نسبت به دولت یا بازارهای مالی از دست می دهند ، این شرایط را بحران کالا نام می دهند. از آنجا که طلا به عنوان منبعی برای حفظ امنیت در شرایط ژئوپولتیک (جغرافیایی- سیاسی) تلقی می شود ، رویدادهای جهانی بر قیمت آن تاثیرگذار هستند ، به عنوان مثال بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین به علت عدم قطعیت در شرایط ژئوپولتیک قیمت طلا افزایش یافت.


 

شکل زیر 3 بحران اتفاق افتاده از سال 1970 تا 1980 را نشان می دهد و بیانگر افزایش قیمت طلا در هر سه بحران می باشد ، قیمت طلا در بحران ها بیشتر رو به رشد است.


در بحران مالی سال 2008 ، قیمت طلا ناگهان افزایش یافت و در پایان سال سود 5 درصدی را نصیب سرمایه گذاران این کالا کرد. بنابر شکل زیر قیمت طلا در شرایط رکود یا رشد اقتصادی بیشتر افزایش را تجربه کرده است تا کاهش.

 طلا در دوران رکود از نظر ریسک و بازده بهتر از سهام عمل می کند اما این فلز زرد در بحران ها با علل ایجاد متفاوت یکسان عمل نمی کند ،  در بحران هایی ناشی از عدم قطعیت و تورم بهتر عمل می کند. از آن جایی که قیمت اکثر کالاها کاهش یافته ، احتمالا یک رکود اقتصادی رخ می دهد.



 


 
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: