کد خبر: ۷۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاين:پزشکي>يافته ها-نتایج اولیه آزمایش واکسن ابولا که در نشریه لنست منتشر شده، بسیار قابل توجه بوده و نشان می‌دهد این واکسن مصونیت 100 درصدی ایجاد کرده است.

به گزارش شفا آنلاين،ساخت واکسن VSV-EBOV را اداره بهداشت عمومی کانادا آغاز کرد و شرکت داروسازی «مِرک» آن را به سرانجام رسانده است. این واکسن حاوی بخش کوچکی از ویروس ابولا و یک ویروس بی خطر دیگر است و تماس سیستم ایمنی با این ترکیب سبب می‌شود، این سیستم راه مقابله با ویروس ابولا را یاد بگیرد.

آزمایش این واکسن در گینه انجام شد و هر از گاهی فرد مبتلا، اعضای خانواده، دوستان و همسایگانش واکسینه می‌شدند تا یک حلقه پیشگیری در اطراف بیمار تشکیل شود. بین ماه‌های آوریل تا ژوئیه امسال (2015) حدود 100 فرد مبتلا واکسینه شدند. 2014 نفر هم که در تماس نزدیک با مبتلایان بودند بلافاصله یا با فاصله سه هفته واکسینه شدند. هیچ کدام از این افراد به ابولا مبتلا نشدند. البته نتایج فعلی، نتایج اولیه هستند و برای قطعی شدن آنها به اطلاعات بیشتری نیاز است اما کارشناسان سازمان بهداشت جهانی حدس می‌زنند کارآمدی این واکسن در نهایت بین 75 تا 100 درصد باشد.

به جز این واکسن، دو واکسن دیگر هم مراحل آزمایشی را می‌گذرانند اما با کاهش موارد ابتلا، ارزیابی کارآیی آنها دشوار شده است. با این حال کارشناسان معتقدند اگر همین واکسن فعلی یک سال و نیم پیش وجود داشت جان هزاران نفر در همه‌گیری آفریقای غربی نجات پیدا می‌کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، «ماری-پل کینی» معاون دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: نتایج واقعا امیدوار کننده‌اند. هر جا افراد در معرض تماس، واکسینه شدند سرایت متوقف شده است.

شیوع ابولا از ابتدای سال 2014 در گینه آغاز شد و بعد به خصوص به لیبریا و سیرالئون گسترش یافت. از آن زمان تاکنون ویروس 28 هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از 11 هزار نفر را گرفت.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: