کد خبر: ۷۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
شفا آنلاين:سلامت>درمان-مردي 28 ساله هستم و شك بي‌مورد به همسرم دارم و هميشه احساس مي‌كنم به من دروغ مي‏گويد. چه كار بايد انجام دهم تا اين احساس از بين برود؟
محمود هندي‌پور، روانشناس:

دوست خوبم در ابتدا بايد بگويم همين كه خود اذعان داريد شك بي‌مورد داريد و فقط احساس مي‌كنيد به شما دروغ مي‌گويد نشان از اين دارد كه با واقعيت زندگي مي‌كنيد و صرفا با باورهاي خويش به زندگي نمي‌پردازيد.

اما پاسخ اينكه چه كار کنید تا از بين برود در مجال اين بخش نمي‌گنجد، فقط مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه احتمال اينكه شما ترس از دست دادن داشته باشيد و اين مورد به شكل شك و عدم باور طرف مقابل خودش را نشان دهد، وجود دارد. احتمالات ديگري نيز مطرح است كه طي جلسات درماني مي‌توان به وجود يا عدم آنها پي برد. وقت را از دست ندهيد و براي رفع اين مشكل به يك روانشناس مراجعه كنيد؛ حتما موفق مي‌شويد.

فيبروم باعث سقط جنين مي‏شود يا خير؟!

قبل از حاملگي در سونوگرافي از وضعيت رحم يك فيبروم ساب سروز با قطر 7/ 20 میلی‌متر دیده شد و در سونوگرافي بعد از حاملگي و البته بعد از سقط (در هفت هفتگي به علت نداشتن ضربان قلب) اندازه فيبروم ساب سروز به 22 م م افزايش يافته بود. آيا اين فيبروم مي‏تواند باعث مرگ جنين شده باشد؟ براي بارداري بعدي نياز به درمان دارد؟

دكتر شيرين قاضي‌زاده احسايي، متخصص زنان و زايمان، فوق‌تخصص پريناتولوژي و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران:


فيبروم‌ها تقريبا هميشه خوش‌خيم (غيرسرطاني) هستند. ممكن است در فردي فقط يك فيبروم وجود داشته باشد و در فردی ديگر تعداد زيادي فيبروم تشكيل شده باشد. فيبروم‌ها ممكن است به كوچكي يك دانه و به بزرگي يك گريپ فروت باشند؛ البته در موارد نادر فيبروم‌ها بسيار بزرگ‌تر نيز مي‌شوند. پزشكان فيبروم‌ها را بسته به محل رشد آنها دسته‌بندي مي‌كنند. نوعي از فيبروم هست كه داخل عضله رحم (اينترامورال) به وجود مي‌آيد و نوع ديگري از فيبروم هم به صورت توده‌اي برجسته در خارج رحم به وجود مي‏آيد كه به آن «ساب سروز» گفته مي‌شود.

نوع سوم فيبروم نيز داخل حفره رحم به وجود مي‌آيد كه «زيرمخاطي» ناميده مي‌شود. از بين اين فيبروم‌ها فيبروم زير مخاطي مي‌تواند جلوي رشد جنين را بگيرد؛ به همين خاطر توصيه مي‌شود قبل از بارداري اين فيبروم برداشته شود كه اصولا با روش هيستروسكوپي آن را برمي‌دارند. اما در مورد دو گروه ديگر بايد گفت معمولا تاثيري روي باروري نداشته و باعث سقط جنين نمي‏شوند. تنها احتمالي كه در دو نوع ديگر فيبروم‌ها وجود دارد بزرگ شدن آنها در حين بارداري است، با اين حال باز هم اختلالي ايجاد نمي‌كنند.

جراحي فيبروم پرعارضه است؛ به همين خاطر توصيه مي‏شود حتي‌الامكان اين جراحي صورت نگيرد اما اگر شرايط به گونه ديگري باشد و پزشك متخصص توصيه به برداشتن فيبروم كند بايد اين كار انجام شود. همچنين جايي كه فيبروم قرار دارد مي‏تواند باعث ناباروري شود كه معمولا اين مشكل كمتر رخ مي‌دهد. در مورد سوال شما خواننده عزيز بايد بگويم در افرادي كه سالم هستند و فيبروم ندارند هم 15 تا 20 درصد احتمال سقط  وجود دارد. به همين خاطر توصيه مي‏شود قبل از اقدام به بارداري دوباره معاينات لازم انجام شود و مولتي ويتامين و اسيدفوليك هم مصرف شود.

آيا امكان دارد ساك حاملگي ناپديد شود؟!

يك دوره عادت ماهانه‌ام عقب افتاد به همين دليل آزمايش خون دادم كه جواب منفي بود. به دكتر زنان مراجعه كردم، سونوگرافي داخل رحم انجام داد. در سونوگرافي مشخص شد كه يك ساك حاملگي پنج هفته‌ای دارم. دو هفته بعد مجدد به دكتر مراجعه كردم كه در سونوگرافي شكم و رحم هيچ اثری از ساك حاملگي نبود. به پزشك، سونوگرافي قبل را نشان دادم، گفتند حتما جذب شده است. آيا چنين چيزي امكان دارد؟ پس چرا هيچ خونريزي‌ای نداشتم؟

دكتر فاطمه رحيمي‌شعرباف، متخصص زنان و زايمان، فوق‌تخصص پريناتولوژي و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران:

خواننده عزيز بايد بگويم بله، احتمال جذب ساك وجود دارد. در برخي از موارد اين ساك‌ها  جذب يا دفع مي‌شوند و گاهي اوقات دفع چنان ظريف انجام مي‌شود كه با خونريزي كمي همراه است كه فرد ممكن است متوجه آن نشود اما در مورد شرايط شما بايد بگويم چون تست خون منفي بوده احتمال دارد سونوگرافي اوليه اشتباه بوده و خطاي ديد باعث شده پزشك فكر كند ساك حاملگي وجود دارد؛ در صورتي كه با توجه به شرايط ذكر شده احتمال نبودنش بيشتر است.

چه زماني عمل ديسك كمر الزامي است؟

فردي هستم كه مدت‏هاست با مشكل ديسك كمر دست و پنجه نرم مي‏كنم اما نمي‌دانم جراحي مي‏تواند تاثيري در بهبود  اين مشكل داشته باشد يا خير؟! سوال من از شما اين است كه چه مواقعي نياز است ديسك كمر را جراحي كنيم؟   

دكتر فتانه اكبري، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي:

از نظر علمي مشخص شده است در دو مورد، افراد نياز دارند ديسك‏شان را جراحي كنند. اگر ديسك روي رشته عصبي كمر فشار وارد كند و باعث ضعف پيشرونده عضلات در پاها شود، فرد بايد جراحي شود. منظور از ضعف پيشرونده عضلات پاها اين است كه فرد به مرور زمان ديگر قادر به راه رفتن نيست يا در راه رفتن دچار اختلال شده است.



 همچنين زمانی که افراد به دليل وجود ديسك كمر دچار مشكل در كنترل ادرار يا مدفوع خود شوند؛ البته به شرط آنكه منشا اين مشكل وجود ديسك باشد نه بيماري ديگر؛ از طرفی اگر ديسك، درد شديد و طاقت‌فرسايي براي فرد به وجود آورد، به حدي كه بيمار ناتوان و زمين گير شود، بايد عمل جراحي صورت گيرد.
فراموش نشود كه در اين مورد تمام روش‌هاي غير جراحي از جمله دارودرماني، فيزيوتراپي، ورزش، استراحت و. . . بايد امتحان شود و اگر فرد بيمار نتيجه نگرفت سپس عمل جراحي را انجام داد.

درمان پيري چشم چيست؟

فردي 48ساله هستم كه چندين سال است دچار پيرچشمي شده‌ام. به پزشكان زيادي در شهر كرمانشاه و تهران مراجعه كرده‏ام ولي نتيجه‏اي نگرفته‏ام. پزشكان معتقدند بايد فقط از عينك استفاده كنم اما به دنبال راه‌حلي به جز عينك هستم. خواهشمندم راهنمايي‏ام كنيد.

دكتر مهدي خانلري چشم‌پزشك:

راه‌هاي مختلفي از قبيل:  كمرا، عمل ليزيك، بروش منو ويژن، عمل پرلكس يعني كار‌گذاري لنز‌هاي چند كانوني همراه با برداشتن لنز چشم بیمار يا موارد ديگري از اين قبيل همگي از جمله انتخاب‌هاي ممكن هستند كه همه آنها بستگي به معاينه دارد. همچنين تشخيص درمان درست بستگي به اين دارد كه آيا شما در نهايت شرايط لازم براي اينكه بتوانيد كانديدای يكي از اين اعمال قرار بگيريد هستيد يا خير. به همين خاطر توصيه مي‏شود به يك متخصص مجرب مراجعه كنید تا بعد از انجام معاينات لازم، پزشك بهترين راه درماني را به شما پيشنهاد دهد.

آيا ليزر یگ«yag » با جراحي لازيك فرق دارد؟  در چه مواردي استفاده مي‌شود؟

ليزر يگ يا ليزر ياقوت بيشتر براي رفع كدورت‏هاي ايجاد شده بعد از عمل آب مرواريد يا جهت باز كردن مجرايي براي جلوگيري از بسته شدن ناگهاني زاويه چشم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ليزر كاملا متفاوت با ليزر اگزايمر يا همان لازك و ليزيك بوده و نقشي در رفع عيوب انكساري و برداشتن عينك ندارد.

لوزه بزرگ نشانه بيماري خاصي است؟

بزرگ بودن لوزه‌ها تا چه سني طبيعي است؟ آيا راهي براي كوچك كردن لوزه‌ها زير سن 4سالگي وجود دارد؟ آيارژيم غذايي خاصي مي‏تواند به كوچك شدن لوزه كودكم كمك كند؟

دكتر اصغر مكارم، متخصص گوش و حلق و بيني و استاديار دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي:

اين مساله ربطي به سن ندارد. لوزه بزرگ مشكلي ايجاد نمي‌كند؛ مگر اينكه با علائمي همراه باشد. از جمله اين علائم خروپف، گلودرد، تنفس از دهان، گوش درد و. . . است؛ در اين صورت بعد از تشخيص پزشك بايد عمل جراحي انجام شود. از طرفی هميشه بزرگي لوزه نشانه بيماري يا مشكل نيست زيرا افرادي هستند كه لوزه‏شان كوچك است و سن بالايي هم دارند اما ممكن است به دلايلي دچار مشكل در ناحيه لوزه بشوند.

همچنين رژيم غذايي تاثيري در كاهش اندازه لوزه ندارد اما حساسيت فصلي ممكن است بزرگي آن را تشديد كند.

چرا به ریفلاكس معده  مبتلا شده ام ؟

مردي 34 ساله هستم كه 3 سال است دچار ریفلاكس معده شده‏ام. بايد چكار كنم؟


دكتر مژگان فروتن، فوق‌تخصص گوارش، كبد و مجاري صفراوي و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي:

يكي از مهم‌ترين علل ریفلاكس، اسيد معده است اما بقيه مواد مثل صفرا يا ساير ترشحات معده هم ممكن است ریفلاكس ايجاد كنند. افزايش حساسيت مري نسبت به اسيدكه معمولا در زمينه‌هاي استرسي ايجاد مي‌شود هم مي‌تواند از علل ریفلاكس مقاوم به درمان باشد.

آيا با وجود كيست استخواني بايد نگران باشيم؟

خيلي اتفاقي متوجه شدم در استخوان بازوي دست راستم يك كيست استخواني وجود دارد كه با توجه به عكس‏هاي راديولوژي وام آر‌آي اندازه آن بزرگ است. مي‏خواستم بدانم روش‌هاي درماني براي رفع اين مشكل چگونه است؟ يك سوال ديگر، دكتري در گرگان من را معاينه كرد و گفت فعلآ نيازي به عمل ندارم ولي من شنيده‏ام بايد پاتولوژي انجام دهم. مي‏خواستم در اين مورد اطلاعاتي به دست آورم.

دكتر حسين فائزي‌پور، متخصص ارتوپدي، فوق تخصص جراحي زانو و جراحي تومور و استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران:

كيست‌هاي استخواني، يافته‌هايي تصادفي (Accidental Finding) هستند. فرض كنيد فردی سرما خورده است و يك عكس از ريه‌اش مي‏گيريم تا ببينيم عفونتي در ريه دارد يا خير و چون بازوهايش هم در عكس كنار ريه‌اش مي‌افتند خیلی اتفاقی متوجه می‌شویم يك كيست در بازويش وجود دارد كه بيمار از بدو كودكي آن را داشته و تاكنون هيچ مشكلي برايش ايجاد نكرده است. به چنين چيزي يافته تصادفي مي‏گوييم؛ همانطور كه شما نيز اين كيست را تصادفي يافته‏ايد. شما بايد تحت نظر باشيد. اگر اين كيست روز به روز بزرگ‌تر و دردناك‌تر شود و شما را اذيت كند مي‏توانيم از آن نمونه‌برداري كنيم.

اما شكل بعضي از كيست‌ها در استخوان معمولا به گونه‌اي است كه به اصطلاح راديولوژيست‌ها می‌گوید«به من دست نزن، من براي بيمار مشكلي ايجاد نمي‌كنم.» در اين زمينه پزشكاني هستند كه تخصص ويژه دارند و دوره اين كيست‌ها  می‌گوید را گذرانده‌اند. اگر پزشك شما گفته است كه نياز به جراحي نداريد، مي‏دانسته كه وضعيت چگونه است. معمولا به اين بيماران توصيه مي‌شود 6 ماه بعد نيز عكس بگيرند تا ببينيم آيا كيست تغييري كرده است يا خير. اگر تغييري نكرده باشد مشكلي براي بيمار ايجاد نمي‌كند.

چه خوراكي‏هايي مي‏توانند جايگزين شيرخشك شوند؟

دختري 7 ماهه دارم كه فقط در خواب شير مي‏خورد. همچنين او از شير من تغذيه نمي‌كند بلكه شير خشك مي‌خورد. من بايد چه كار كنم تا فرزندم دچار كمبود مواد مغذی نشود ؟!

دكتر اكبر كوشانفر، متخصص اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي:

با توجه به سن كودك‌تان بايد بگويم كه او هنوز نياز به تغذيه صحيح و شير مادر دارد اما همان طور كه گفتيد به دلايلي به جاي شير مادر از شيرخشك استفاده مي‌كند. همچنين توصيه مي‏كنم با توجه به عادتي كه كودك شما دارد بهتر است در طول روز او را مجبور به خوردن شير نكنيد و از زور و اجبار بپرهيزيد. همچنين براي ترغيب كردن او بهتر است از شير خشك خوشمزه استفاده کنید. علاوه بر شيرخشك در 7 ماهگي مي‏توانيد از سرلاك هم استفاده كنيد. سرلاك ارزش غذايي‏اش مثل شيرخشك است و اگر كودك شما تمايل به خوردن سرلاك را داشت بايد روزي 2 الي 3 بار به اندازه 4 الي 6 قاشق به او سرلاك بدهيد. دادن شير نبايد قطع شود زيرا همان طور كه گفتم كودك در اين دوران نياز به تغذيه صحيح دارد.

آيا همسرم به من خيانت مي‌كند؟

براي دادن شيرخشك بهتر است سرپستانك به اندازه‌اي باشد كه در دهان كودك جا شود و حفره‌هاي پستانك كمي درشت باشند تا شير راحت‌تر از شيشه خارج شود. همچنين بايد قطره مولتي ويتامين و آهن هم داده شود. نكته ديگر غذاي تكميلي است؛ غذاي تكميلي را مي‏توانيد زودتر براي اين كودك شروع كنيد. همچنين آبميوه تازه و طبيعي فراموش نشود. با توجه به اينكه كودك شما شيرخشك كمتري در روز مي‏نوشد با رعايت اين نكات ديگر او دچار مشكل تغذيه‌اي نمي‌شود. همچنين بهتر است قد و وزن فرزندتان كنترل شود تا مشخص شود نسبت به زمان تولدش قد و وزن طبيعي دارد.

آيا درد دست به كم‌خوني مربوط مي‏شود؟

مدتى است دچار درد در ناحيه دست چپم شده‌ام. به دكتر مراجعه كردم که برايم آزمايش نوشت و در آزمایش كم‌خوني تشخيص داده شد؛ به همین دلیل دارو مي‌خورم اما جوابى نگرفته‏ام. بايد چكار كنم؟

دكتر سيدمحسن رضوي، فوق‌تخصص بيماري‌هاي خون و سرطان و استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران:

اگر مشكل‏تان كم‌خوني بوده بايد دوباره آزمايش بدهيد و جواب آن را با آزمايش اول مقايسه كنيد. اگر كم‌خوني‌تان رفع نشده باشد بايد به پزشك مراجعه كنيد. اگر هم كم‌خوني‌تان رفع شده است، ديگر اين درد ربطي به كم‌خوني ندارد و بايد نزد روماتولوژيست برويد.

چي بخوريم یا نخوريم تا سنگ كليه سراغ‌مان نيايد!؟

بيماران سنگ ساز چه نكاتي را بايد در رژيم غذايي خود رعايت كنند تا كمتر دچار آن بشوند؟ آيا داروهايي وجود دارند كه سنگ كليه را حل كنند؟

دكتر ناهيدحمزه‌اي اصفهاني اورولوژيست، جراح كليه و مجاري ادراري:

سنگ كليه يا شن كليه در واقع رسوب مواد دفع شده از كليه‌هاست كه نمي‌توانند به درستي خارج شوند. همواره مقداري از اين مواد به هم مي‌چسبند و تشكيل كريستال مي‌دهند. مشكل زماني آغاز مي‌شود كه اين كريستال‏هاي بسيار ريز به هم مي‌چسبند و تشكيل توده سفتي مي‌دهند كه سنگ كليه ناميده مي‏شود. براي درمان اين مشكل انواع مختلف دارو وجود دارد كه براي تجويز ابتدا بايد نوع سنگ تشخيص داده شود. همچنين با آزمايش متابوليك خون مي‌توان تشخيص داد چه موادي بيش‏از حد در بدن وجود دارد كه باعث ايجاد سنگ كليه مي‏شود.

مهم‌ترين نكته، مصرف زياد مايعات است. همچنين بايد مصرف پروتئين را كمتر كنند. مصرف نمك و غذاهاي شور نيز بايد كمتر شود. مواردي كه ذكر شد توصيه‌هايی كلي هستند و توصيه‌هاي بيشتر بر اساس جنس سنگ و همچنين آزمايش‏هاي بيمار امكان‌پذير است. در مورد داروي حل كننده سنگ كليه بايد بگويم آب بهترين داروست؛ البته داروهاي ديگري هم هستند اما نوشيدن سه ليتر آب در روز مانع ايجاد سنگ كليه مي‏شود زيرا نوشيدن آب دفعات ادرار را بيشتر مي‌كند؛ به همين دليل ضايعات از بدن سريع‌تر خارج مي‏شوند.




غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اما
|
Singapore
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
زنی ۳۳ ساله ام که دچار وسواس فکری نظمم. وقتی باردار شدم حالم خیلی بهتر شد و این وسواس به شدت عقب نشینی کرد و در کنترل کامل بود. اما بچه ام سقط شد. شوهرم تو دوره ی بارداری خیلی بهم استرس وارد می کرد و دکترمم گفت که شرایط کاملن خوب بود و شاید عاملش استرس بوده باشه
بعد از سقط وسواسم برگشته و هزار برابر شده
چه کار کنم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: