کد خبر: ۷۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>سلامت>معاون پِژوهشی بیمارستان رضوی مشهد گفت: تحقیقات برای ساخت واکسن ضد 'تصلب شرائین' در بیمارستان رضوی مشهد در حال اجراست.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر کامران غفارزادگان افزود: ایران یکی از سه کشور جهان است که تحقیقات واکسن ضد 'تصلب شرائین' را برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی در حال اجرا دارد.

وی خاطر نشان کرد: عملیات ساخت این واکسن در کشورهای آمریکا و آلمان نیز به صورت مستقل در حال انجام است و در ایران پزشکان قلب و عروق بیمارستان رضوی مشهد به همراه پژوهشگران دانشکده داروسازی مشهد در این زمینه تحقیق می کنند.

غفارزادگان گفت: تصلب شرائین یا آرترواسکلروزیس به معنای سخت شدن رگها است که بر اثر رژیم غذایی نامناسب، استرس و عادات زندگی ایجاد می شود و از علل مهم بیماریهای قلبی و عروقی به شمار می رود.

به گفته وی از طریق تزریق واکسن ضد تصلب شرائین به افراد مستعد می توان از بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: تحقیقات عملی این طرح بزرگ از سه سال گذشته برای نخستین بار در کشور در بیمارستان رضوی مشهد آغاز شده و اکنون مرحله اول این تحقیقات پایان یافته است.

وی گفت: این تحقیقات تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته اما به دلیل رقابت های جهانی نمی توان بیشتر به این مسئله پرداخت.

وی از 18 طرح تحقیقاتی در حال اجرا در معاونت پژوهشی بیمارستان رضوی مشهد خبر داد و افزود: بررسی علل انفارکتوس در بیماران مراجعه کننده، آثار روانی و جسمانی بازتوانی برای بیماران قلبی و انفارکتوس، نقس سلولهای بنیادی در درمان بیماران نارسایی قلب و عوارض آنژیوپلاستی از جمله این طرحها است.

تَصَلُّب شَرایین یا آترواسکلروزیس یا سختی رگ ها، نام یک بیماری در رگ ها و نوعی آرتریواسکلروزیس است که با رسوب لیپید و کلسترول کم چگال بر روی دیواره داخلی سرخ رگ ها با قطر متوسط و بزرگ مشخص می گردد.

نتیجه این فرایند تشکیل پلاک های فیبری - چربی (آتروما) بوده که با افزایش سن رفته رفته زیاد می شود و موجب تنگی رگ (استنوزیس) و یا دیگر عواقب می شود.

تصلب شرایین یکی از دلایل عمده مرگ و میر بزرگسالان در جوامع پیشرفته و نیز کشور های دارای استرس زیاد است و در ایران سالانه حدود 300 هزار مرگ و میر قلبی مرتبط دارد.

بیمارستان فوق تخصصی رضوی متعلق به آستان قدس رضوی در زمینی به مساحت 39 هکتار در پنج طبقه از سال 1384 در مشهد دایر می باشد.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: