کد خبر: ۷۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفا آنلاين:حوادث پزشکی> 8 آذر 93 خبر به دنیا آمدن هفت قلوها در مشهد سر و صدای زیادی به پا کرد. مسئولان از کمک به این خانواده خبر دادند و الان بعد از هشت ماه وقتی با پدر آنها تماس گرفتیم، گفت: از هفت‌قلوها تنها یک پسر باقی مانده است. بچه‌ها نارس بودند و باید آنها را در دستگاه‌های مخصوص نگه می‌داشتیم ولی چون هزینه این نگهداری زیاد بود و هیچ حمایتی از ما نشد، شش تا از این بچه‌ها فوت کردند.

به گزارش شفا آنلاين،دنیای دوقلوها و چندقلوها برای کسانی که از بیرون به آنها نگاه می‌کنند دنیای دوست‌داشتنی و بامزه‌ای است، اما وقتی به خانواده‌های آنها نزدیک می‌شویم مشکلات نگهداری از این بچه‌ها بیشتر رخ می نماید و معمولا هم یکی از بزرگترین مشکلات خانواده‌ها مشکل اقتصادی است، به‌خصوص که با توجه به اینکه در کشور ما یک متولی واحد برای حمایت از آنها وجود ندارد.


بر اساس آمار جهانی، یک درصد هر جمعیتی دوقلو هستند و براساس سرشماری‌های سال ۹۰ نیز سه درصد متولدان تهران دوقلو بوده و در کشور بیش از یک میلیون دوقلو وجود دارد. هر روز 54 چندقلو در کشور متولد شده‌اند. 96 درصد جمعیت چندقلوهای ایران در حال حاضر دوقلو بوده و چهار درصد نیز سه، چهار و پنج قلو هستند. ۷۰ درصد دوقلوها همجنس و ۳۰ درصد آنها جنس مخالف یکدیگر هستند.


تجربه متفاوت دوقلو بودن
برای درک دنیای متفاوت دوقلوها با عابده و شاهده که دوقلوهای همسان هستند و 24 سال سن دارند هم‌صحبت می‌شویم. عابده و شاهده نه تنها صورت مشابه بلکه حتی تن صدای یکسانی دارند. اما بعد از چند دقیقه کنار آنها بودن اولین تفاوتی که می‌توان یافت این است که عابده دختری شادتر و شلوغ‌تر و شاهده دختری آرام‌تر است. عابده شروع به صحبت از تجربه خاص دوقلو بودن می‌کند: تا زمانی که بچه بودیم دوقلو بودن و اینکه یک نفر شبیه تو باشد تجربه متفاوتی بود. احساس تنهایی نمی‌کردم و دیگر نیازی به ساختن شخصیت‌های خیالی نبود چون من یک نفر شبیه خودم را داشتم اما بزرگ‌تر که شدیم دوقلو بودن برایم تبدیل به یک تجربه عادی تر شد. او ادامه می‌دهد: مردم ما را با هم اشتباه می‌گیرند و حتی بعضی اوقات پدرم اشتباهی مرا شاهده صدا می‌زند. وقتی در خیابان راه می‌رویم یا به یک مکان جدید قدم می‌گذاریم مردم نسبت به دوقلو بودن ما واکنش نشان می‌دهند و حتی در بعضی موارد این واکنش‌ها خیلی هیجانی است. البته دیدن این واکنش‌ها برای ما عادی شده است. او می‌افزاید: مردم انتظار دارند دوقلوها مثل هم لباس بپوشند چون به نظرشان این‌طوری بامزه‌تر است. حتی بعضی اوقات پا را از لباس پوشیدن هم فراتر می‌گذارند و انتظار دارند که مسیر زندگی دوقلوها یکی باشد. در صورتی که دوقلوها هویت و شخصیت متفاوتی دارند و علایق و سلایقشان یکی نیست.

او می‌گوید: در بچگی مجبور بودیم مثل هم لباس بپوشیم ولی الان لباس پوشیدن، شخصیت و مسیری که برای زندگی انتخاب کرده‌ایم با یکدیگر متفاوت است. بعد از تمام شدن صحبت‌های عابده، شاهده هم از تجربه دوقلو بودن می گوید: من وقتی بچه بودم دنیای بدون قل برایم قابل تصور نبود. وقتی بچه بودیم خیلی تجربه قشنگی بود چون من همیشه یک همبازی داشتم. او ادامه می دهد: دوقلو بودن خوب بود تا اینکه در دبیرستان از هم جدا شدیم. من رشته تجربی رفتم و عابده رشته انسانی. این جدا شدن برای من تجربه سختی بود. بعد از دبیرستان هم در دو دانشگاه متفاوت در دو شهر دور از هم قبول شدیم و این جدایی را بیشتر کرد. او می افزاید: ما هیچ‌وقت سلیقه‌های مشابهی نداشتیم و همیشه تلاش می‌کردیم دو چیز متفاوت از هم انتخاب کنیم. من حتی دوست داشتم ما دوقلوی غیرهمسان بودیم و قل من به جای دختر یک پسر بود. او با اشاره به واکنش‌هایی که مردم نسبت به دوقلو بودن آنها نشان می‌دهند می‌گوید: واکنش‌ها و شوخی‌های تکراری بعضا خسته‌کننده می‌شود و حتی ما را عصبانی می‌کند. بعضی از سؤال‌هایی که می‌پرسند مانند اینکه «پدر و مادرتان شما را با هم اشتباه نمی‌گیرند؟» خیلی کلیشه‌ای است. تجربه عابده و شاهده تنها گوشه‌ای از تجارب دوقلوهاست که با وجود تمام خوشایندی‌ها و خاص بودنی که دارد ولی به مرور با خود مشکلاتی را ایجاد می کند.


دوقلوها و چندقلوهای ایرانی انجمن دارند
در تقویم ما روز 22 اردیبهشت به عنوان روز دوقلوها و چندقلوها نامگذاری شده است. دوقلوها و چندقلوهای ایرانی یک انجمن مخصوص خود هم دارند که آنها را دور هم جمع می‌کند و خدمات مختلفی به آنها ارائه می‌دهد. رئیس انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی با اشاره به خدماتی که این انجمن انجام می‌دهد می گوید: خدماتی که انجمن انجام می‌دهد بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، آموزشی و رفاهی را شامل می‌شود که بخش رفاهی اشاره به کمک‌های اقتصادی‌ای است که به دوقلوها و چندقلوها و خانواده‌هایشان می‌شود. احسان خاصه‌تراش می‌افزاید: مرکز دوقلوها و چندقلوها با مراکز مختلف قرارداد منعقد می‌کند تا با کمک این مراکز از هزینه‌های خانواده‌های دوقلو و چندقلو بکاهد. او ادامه می‌دهد: بعضی از مراکز وجود دارند که حاضرند به دوقلوها و چندقلوها و خانواده‌هایشان در ارائه خدمات تخفیف بدهند یا برای آنها درآمدزایی کنند که ما آنها را به این مراکز معرفی می‌کنیم. خاصه‌تراش با اشاره به اینکه انجمن‌شان در طول سال جشن‌ها و برنامه‌های مختلفی برای دوقلوها و چندقلوها برگزار می‌کند، می‌گوید: برنامه‌های افطار، تورهای گردشگری، سمینارهای سلامت و برنامه‌های تلویزیونی نمونه‌هایی از فعالیت‌های ما هستند. او با اشاره به اینکه دوقلوها و چندقلوها از سراسر کشور می‌توانند در انجمن حضور یابند، می‌افزاید: در خیلی از شهرها برنامه‌های مختلفی داشته‌ایم که به آشنایی افراد مختلف با این انجمن منتهی شده است. رئیس انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایران تأکید می‌کند: دوقلوها و چندقلوهای ایرانی از طریق مراجعه به سایتwww.irtwins.com و یا تماس با شماره تلفن 26315315 می‌توانند در انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی عضو شوند و از خدمات آن استفاده کنند.


چه خبر از هفت‌قلوهای مشهدی؟
وقتی با او تماس گرفتم و گفتم شما پدر هفت‌قلوها هستید؟ با اولین جمله حرف آخرش را زد. آقای قره‌گوزلو گفت: «من پدر هفت قلوها بودم.» 8 آذر 93 خبر به دنیا آمدن هفت قلوها در مشهد سر و صدای زیادی به پا کرد. مسئولان از کمک به این خانواده خبر دادند و الان بعد از هشت ماه وقتی با پدر آنها تماس گرفتیم، گفت: از هفت‌قلوها تنها یک پسر باقی مانده است. بچه‌ها نارس بودند و باید آنها را در دستگاه‌های مخصوص نگه می‌داشتیم ولی چون هزینه این نگهداری زیاد بود و هیچ حمایتی از ما نشد، شش تا از این بچه‌ها فوت کردند. وعده‌های زیادی برای کمک به ما داده می شد ولی هیچ حمایتی از ما نشد و نبود امکانات باعث شد شش تا از بچه‌ها فوت کنند. او ادامه می‌دهد: هر جایی هم می‌رفتم و درخواست کمک می‌کردم فایده‌ای نداشت. او می‌افزاید: من در شهرستان دره‌گز از توابع مشهد زندگی می‌کنم. همین یک بچه‌ای هم که باقی مانده است چشمش مشکل دارد و هفته‌ای یک بار باید به مشهد برود. ولی در چند هفته اخیر به دلیل مشکلات مالی و بیکاری نتوانستم او را دکتر ببرم.


آرمان




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار