کد خبر: ۷۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 25
شفاآنلاین:جامعه>آسیب ها>سیگار و مشروبات الکلی بلای جان و جیب ایرانی هاست و این در حالی است که هر روز اخباری از مصرف بی رویه این دو ماده مضر روی خط رسانه ها می رود.
به گزارش شفا آنلاین : البته وضعیت مصرف الکل در جامعه بدتر است چرا که به دلیل نکوهیده بودن و حرام بودن مصرف الکل در دین اسلام و مجازات برای مصرف آن، آمار دقیقی از مصرف الکل در جامعه در دست نیست اما چند سالی است که با افتتاح مراکز ترک اعتیاد الکل در کشور، تابوی این مساله نیز شکسته شده است تا جان بسیاری از انسان ها نجات یابد.

با این حال،الکل‌های صنعتی و نوشیدنی های دست ساز، هنوز هم قربانی می گیرند و هنوز هم آمار مصرف الکل در کشور بالاست.

این در حالی است که بر اساس آمار، ايرانيان سالانه 65ميليارد نخ سيگار دود مي‌كنند و 30 درصد سيگار موجود در بازار ايران قاچاق است.به این ترتیب می توان گفت مردم ایران حدودا روزانه  بیش از معادل ۳۰ میلیارد تومان سیگار می‌کشند و پول بی زبان را دود می کنند!

ایرانی ها در سال چقدر الکل و سیگار مصرف می کنند؟

بر اساس جدید ترین آمار، به تازگی معاون بهداشت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده: ايرانيان سالانه 65ميليارد نخ سيگار دود مي‌كنند و 30 درصد سيگار موجود در بازار ايران قاچاق است. 

به گفته علي‌اكبر سياري، 30 درصد سيگارهاي موجود در بازار قاچاق هستند در حالي كه در كشورهاي مشابه ما اين ميزان 10درصد است. 

وی ادامه داد: به كنوانسيون منع دخانيات جهان قول داده‌ايم 30درصد مصرف سيگار در ايران را كاهش دهيم، اكنون 65هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سيگار در كشور فوت مي‌كنند، سالي 65ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف و 10هزار ميليارد تومان از پول مردم دود مي‌شود.  

سياري افزود: وضعيت قليان از سيگار هم بدتر است و توزيع آن با سادگي صورت مي‌گيرد.

وی با بیان اینکه مشكلات حال و آينده كشور بر اثر شيوع بيماری‌های غيرواگير است، تاکید کرد: شيوع مصرف دخانيات، تغذيه ناسالم، كم تحركی، مصرف الكل، عوامل خطر بيولوژيك همچون فشار خون، ديابت، اضافه وزن و چاقی در جامعه زنگ هشدار را به صدا در آورده است.

 معاون وزير بهداشت با اشاره به مصرف سالانه 420 ميليون ليتر الكل در جامعه، اپيدمی بيماری‌های واگير و همه‌گيری‌هايی كه هر از گاه در كشور از اين رهگذر اتفاق مي‌افتد را متذكر شد و گفت: گستره اين بيماری‌ها بسيار زياد است.

الکل به مدارس هم رسید

اما معاون وزیر بهداشت در حالی از مصرف سالانه 420 ميليون ليتر الكل در جامعه خبر می دهد که پیش از این، مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داده بود  که معضل مصرف الکل به دبیرستان‌ها و مدارس نیز کشیده شده و دانش‌آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند. 

علی محمدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی جهت مقابله و کاهش مصرف الکل در جامعه نیاز به تشکیل یک بانک اطلاعاتی دارد، گفت: در همین راستا جلساتی را در ابتدای سال جاری با استانداری و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی داشتیم.  
 
 او تصریح کرد: در این جلسات فرمت‌هایی که از دو سال قبل طراحی شده در اختیار تمامی نهادها و ادارات مربوطه قرار داده شد تا با تکمیل آنها بتوان بانک اطلاعاتی را در زمینه مصرف، کشفیات، تولیدات غیرمجاز و قاچاق الکل در استان تشکیل داد.  
 
 مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف و خرید و فروش الکل در جامعه واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد، تاکید کرد: باید هر چه سریعتر بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل شود تا بتوان با برنامه‌ریزی درست در زمینه مقابله با این پدیده شوم برخورد کرد.
 
مراکز ترک اعتیاد الکل و تابویی که باید شکسته شود

این در حالی است که هنوز از یادها نرفته است که سال 91، در آماری که فرمانده نیروی انتظامی کشوراعلام کرد،  از وجود 200هزار معتاد به الکل در کشور خبر داد و این همزمان با شکایت هایی بود که مسئولان وزارت بهداشت از مصرف بالای الکل در جامعه مطرح کرده بودند.
 
در آن زمان باقر لاریجانی قائم‌مقام وزیر بهداشت وقت مصرف الکل را نگران کننده دانسته و گفته بود: «گزارش هایی درباره رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند نشان می دهد که به مرز نگرانی رسیده است.»
 
او از الکل های صنعتی جدیدی صحبت کرده بود که حتی در سوپرمارکت ها با طعم های مختلف و با قابلیت صد در صد خوراکی به فروش می رسند.
 
همین مساله اما باعث شد تا چهارم شهریور سال 92 مجوز پایلوت مرکز ترک اعتیاد به الکل برای جمعیت خیریه تولد صادر شود. بر اساس اخبار سازمان بهزیستی کل کشور این مجوز را صادر کرده بود  و مدت اعتبار این مجوز یک سال بود.این اتفاق اما رخ نداد تا ماجرا به سال 93 موکول شود.
 
در همان روزها مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره صدور این مجوز را بسیار مهم دانست  و معتقد بود، تابویی شکسته شده است.
 
بعد از آن اما آمارهای جدید منتشره از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌داد مصرف مشروبات الکلی در میان ملل مسلمان به‌دلیل حرمت شرعی آن،‌ پایین‌تر از متوسط جهانی است.

 این درحالی است که سالانه میلیون‌ها نفر در جهان به‌دلیل مصرف الکل جان خود را از دست می‌دهند. به نقل از روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» بر اساس آمار جدیدی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است (آمار متعلق به سال‌های 2011-2010 است) کشور ایران در رده‌بندی جهانی میزان مصرف الکل در رده 166 قرار دارد و این مساله از لحاظ اقتصادی نیز هزینه های گزافی را به جامعه وارد می کند.
 
آنچه مسلم است، مصرف الکل آن زمان بحرانی خواهد شد که به دلیل حرام بودن مصرف مشروبات الکلی برخی مسئولان با پنهان کاری سعی در پاک کردن صورت مسئله را داشته باشند اما واقعیت این است که عدم مطرح کردن چنین مسائلی می‌تواند عمق فاجعه را بیشتر کرده و راه حل چنین موضوعاتی را پیچیده تر کند.

به این ترتیب می توان گفت، بازگشایی مراکز ترک اعتیاد الکل و تابویی که شکسته شد می تواند اولین قدم مثبت برای حل این معضل اجتماعی باشد و باید دید دولتی ها در این خصوص چگونه عمل خواهند کرد.از سوی دیگر جلوگیری از قاچاق سیگار و الکل به کشور می تواند بار اقتصادی زیادی  را از روی دوش دولت بردارد که نباید ان را نادیده گرفت.

فردا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: