کد خبر: ۷۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفاآنلاين:روانشناسی>روانشناس تغییر و تحول با بیان اینکه برخی افکار حقیقی و برخی غیر حقیقی است، گفت: همه افراد در درون خود صداهای مثبت، مطمئن و ناراحت را تجربه می‌کنند، صدای مثبت در طی خوشحالی ایجاد می‌شود، با صدای مطمئن می‌توان دست به کارهای تازه زد و صدای ناراحت فرد را می‌ترساند و حال او را بدتر می‌کند.

به گزارششفاآنلاین،دلبر نیروشک درباره اهمیت پرداختن به افکار و صدای درون اظهارداشت: گاهی افکار به ما درباره خودمان و دیگران چیزهایی می‌گوید مثلاً اینکه آیا ما افراد موفقی هستیم یا خیر یا اینکه دیگران نمی‌خواهند با ما رابطه دوستانه‌ای برقرار کنند. حتی ممکن است افکار به ما بگوید که فردا قرار است چه اتفاقی بیفتد.

وی افزود: برخی افکار ممکن است حقیقی باشند اما بقیه آنها مطمئناً حقیقی نیستند، آموختن اینکه افکار خود را درک کنیم و صدای درونمان را آموزش دهیم به ما احساس نیرومندی و اعتماد به نفس می‌دهد، همچنین موجب می‌شود مراحل دشوار زندگی را ماهرانه پشت سر بگذاریم.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: به طور معمول صدای درون ما به شکلی آرام و زیبا پچ پچ می‌کند فقط زمانهایی که ناراحت باشیم افکارمان بیشتر هیجانی می‌شود و مسائل را از آنچه هست بدتر نشان می‌دهد.

وی با توضیح درباره 3 صدای مثبت، مطمئن و ناراحت تصریح کرد: زمانهایی که خوشحال،  برانگیخته یا خشنود هستیم پیام هایی را به خود می دهیم که به طور معمول مثبت هستند، هر زمان که احساس خوبی داریم و در موقعیت خوبی قرار گرفته‌ایم صدای درونمان حرف‌هایی را که دوست داریم درباره خودمان گفته شود یا تعریف‌هایی را که دیگران از ما کرده‌اند به یادمان می‌آورد، این افکار به ما اطمینان می‌دهد که ما می‌توانیم به کارهای تازه دست بزنیم همچنین کمک می کند تا حال خوبی داشته باشیم و با اعتماد بنفس کارهایمان را انجام دهیم و زمانی که به خاطر موضوع یا اتفاقی غمگین و ناامید هستیم ممکن است افکارمان کمی از کنترل خارج شود و شاید حتی حال ما را بدتر کند.

وی افزود: وقتی ناراحت هستیم ممکن است افکارمان منفی شود و ترس‌هایمان بیشتر از انچه هست خود را نشان دهد، اگر در امتحان جغرافیا نمره خوبی به دست نیاورده ایم به معنی این نیست که کودن هستیم شاید دلیل آن عدم استراحت کافی باشد و ما را دچار گیجی و حواس پرتی کرده باشد. بجای سرزنش خود باید راهی برای مطالعه کردن پیدا کنیم و با برنامه‌ریزی مناسب در امتحاناتمان موفق شویم.

این روانشناس تغییر و تحول خاطرنشان کرد: زمانی که نگران و خشمگین هستیم ممکن است صدای درونمان حقیقت را به ما نگوید این صدا می تواند به نام‌های دیگری ما را صدا بزند حتی ما را سرزنش کرده و به ما دروغ بگوید، پیش از اینکه عجولانه نتیجه گیری کنیم به یاد بیاوریم که صدای منفی ما ممکن است سراغ ترس‌هایمان برود و حالمان را از اینکه هست بدتر کند.

فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: