کد خبر: ۷۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 21
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >مرگ دانشجوی 21 ساله هنگام عمل جراحی بینی در یکی از مراکز جراحی محدود بار دیگر نحوه عملکرد این مراکز و موضوع نظارت بر آنها را پیش کشیده است
به گزارش شفاآنلاین ،مرگ دانشجوی 21 ساله علوم اجتماعی دانشگاه تهران  که بامداد 20تیرماه سال 94، بینی اش را زیر تیغ جراحی زیبایی سپرد و به ادعای  پزشک جراحش در اثر ایست ناگهانی قلبی جانش را از دست داد، موجی از واکنش‌ها را در سطح جامعه و شبکه‌های اجتماعی به راه‌انداخته است. انگشت اتهام نیز به سوی  پزشک جراح و اعتبار و قابلیت محل جراحی است. کاربران از اهمال کاری کادر درمان و کمبود تجهیزات پزشکی در مراکز جراحی محدود سخن می‌گویند و می‌پرسند این مراکز تا کی قرار است قربانی بگیرند.  مرکز جراحی محدود شقایق،ایست قلبی را علت مرگ آرمیتا اعلام کرده است  اما  یکی از ده‌ها سؤال خانواده آرمیتا این است که آیا در این مرکز تجهیزات پزشکی لازم برای مواقع اضطراری وجود دارد؟ آنها مدعی هستند  در حین عمل آرمیتا، برق اتاق عمل قطع شده و تکنیسین برق به اتاق عمل فراخوانده شده بود؟

آیا گروه پزشکی توانسته‌اند در طول 6 ساعت شرایط لازم جهت حفاظت از جان بیمارشان را فراهم کنند؟ آنها می پرسند «آیا امضای رضایتنامه والدین و بیمار قبل از جراحی،  مسئولیت کادر پزشکی و مرکز جراحی برای حفظ جان بیمار را سلب می‌کند؟» و از این روی خواستار بررسی امکاناتی مانند سیستم احیا در اتاق عمل در  این مرکز جراحی شده‌اند. عمل جراحی این دانشجوی علوم اجتماعی نه در یک بیمارستان که در یک مرکز جراحی محدود انجام شده است؛ مسأله‌ای که بیش از هر چیز موجب تشویش اذهان جامعه نسبت به کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی و حضور نداشتن کادر درمان در این مراکز شده است.

دکتر حجت الله مقیمی مدیر کل صلاحیت‌های حرفه‌ای و  امور پروانه‌ها در سازمان نظام پزشکی کشور  درباره پروانه مراکز جراحی محدود گفت:مراکز جراحی محدود جزو مؤسسات پزشکی هستند که خدمات و  عمل‌های جراحی در این مراکز طبق فهرستی که معاونت درمان  وزارت بهداشت در اختیار مراکز جراحی محدود قرار داده، انجام می‌گیرد در این‌گونه مراکز عمل هایی که پیشرفته نیستند و تنها به یک روز بستری نیاز دارند، انجام می‌پذیرد و جراحی بینی در فهرست عمل‌های جراحی مراکز درمان محدود وجود دارد.

 اما به گفته مدیر کل  روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور،ایست قلبی در همه جراحی‌ها امکانپذیر است و نمی‌توان این اتفاق را به حساب پزشک و کادر درمانی نوشت.دکتر لاریپور در این باره گفت: مجوز مراکز جراحی محدود را معاونت درمان وزارت بهداشت می‌دهد؛ بنابراین مراکزی از این دست، باید از توانمندی لازم برای انجام جراحی محدود بهره‌مند باشد. ضمن آنکه کمبود تجهیزات پزشکی به پزشک مربوط نمی‌شود، بلکه مسئول فنی باید پاسخگو باشد.
دکتر محسن خلیلی، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور نیز  به خبرنگار ما گفت: مراکز جراحی محدود مجوز جراحی زیبایی بینی را دارند و دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت دوره‌ای به تجهیزات، نیروی انسانی و کادر درمان این مراکز نظارت می‌کنند. بنابراین در اینکه کلینیک شقایق کارش را  انجام داده یا نه، مشکلی وجود ندارد اما  با این حال، ناظران دانشگاه شهید بهشتی مسأله را بررسی می‌کنند.

او در پاسخ به این سؤال که خانواده آرمیتا ادعا می‌کنند دستگاه احیای قلب در اتاق عمل وجود نداشته و برق اتاق عمل نیز قطع بوده است،اظهار داشت: بعید می‌دانم برق اتاق عمل قطع بوده باشد در هر حال پزشک بیهوشی مسئول بیمار است و پزشک جراح هیچ‌گونه مسئولیتی در بیهوشی و به هوش آوردن بیمار بر عهده ندارد.


دکتر خلیلی همچنین درباره انجام مشاوره قلبی  بیمار توسط پزشک پیش از عمل جراحی گفت: بیماران زیر 40 سال معمولاً مشکل قلبی آنچنانی ندارند تا مشاوره قلبی انجام شود مگر اینکه بیماری قلبی ثابت شده باشد که این هم  جزو وظایف پزشک بیهوشی است که با در نظر گرفتن این شرایط تأییدیه بیهوشی را انجام می‌دهد.


قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه مشکل  تجهیزات پزشکی توسط مسئول فنی باید اعلام شود، عنوان کرد: در عمل بیهوشی هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد؛ با این حال معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تجهیزات مرکز جراحی محدود را پیگیری می‌کند و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی نتیجه را از دانشگاه‌های علوم پزشکی استعلام خواهد کرد.در هر حال یک بازه زمانی 2 ماهه طول می‌کشد که محرز شود، آیا قصوری رخ داده است؟ایران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
پزشك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
0
2
در اينگونه مراكز پزشكان جراح بيماران را بخاطر ارزان بودنشان عمل مي كنند تادرصد بيشتري از پول بخودشان برسد و پزشكان بيهوشي از طرف صاحبان كلينيك و جراحان مجبور به تمكين با كمترين حقوق مي باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
1
0
رفتی که کنی خودت را خوشگل /زشت تر شدی و رفتی تو درگل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
0
بعضی پروانه جراحی سوختگی دارند بینی عمل می کنند مثل دکتر.... درمشهد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: