کد خبر: ۶۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۴ - 2015July 19
شفا آنلاین>بیمه و بانک>با وجود اینکه در آمریکا بیشتر توجه ها معطوف به بخش توانایی تسلیحاتی توافق پیشنهادی ایران است داستان دیگری هم وجود دارد.


به گزارش شفا آنلاین، این پنج گزینه می تواند به درک برندگان و بازندگان توافق ایران کمک کند.

تاثیر اقتصادی تحریم
انزوا از نظام بانکی جهانی و کم شدن درآمدهای نفتی به قیمت دو سوم ارزش ریال ایران در برابر دلار در دوران تحریم تمام شد. تورم به بالای ۴۰ درصد رسید. قیمت مواد غذایی و سوخت بخصوص افزایش قابل توجهی را شاهد بود. برآورد می شود دور جدید تحریم ها GDP ایران را ۲۰ درصد پایین آورده و نرخ بیکاری را به ۱۰.۳ درصد رسانده است.
ایران بزرگترین کشوری است که از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی به اقتصاد جهانی ملحق می شود. در برخی از برآوردها اقتصاد ایران بیش از ۲ درصد رشد GDP را تا بیش از ۵ درصد در یکسال خواهد داشت. بعد از ۱۸ ماه می تواند به ۸ درصد برسد.

تاثیر اجتماعی تحریم
برداشته شدن تحریم ها همچنین کمک می کند ایران بتواند بهترین و باهوش ترین ها را در خانه نگه دارد. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، بیش از ۳۰۰۰۰۰ ایرانی کشور را در جستجوی فرصت های بهتر خارجی ترک کردند. امروز ۲۵ درصد از ایران با تحصیلات عالی در کشورهای توسعه یافته دیگر زندگی می کنند. این بیشترین آمار فرار مغزهای جهان است! به گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران سالانه ۵۰ میلیارد دلار را از استعدادهایی که به دیگر نقاط جهان می روند از دست می دهد. برداشته شدن تحریم ها باعث می شود تعداد بیشتری از این افراد در کشور بمانند.

بازگشت ایران به بازار نفت
ایران چهارمین ذخایر نفت خام را در جهان دارد که حدود ۱۵۷.۸ میلیارد بشکه است. این مقدار برای تامین چین در ۴۰ سال کفایت دارد. ایران به تازگی ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند. سازمان انرژی جهانی پیش بینی می کند که برداشته شدن تحریم کمک می کند تولیدات ۶۰۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰۰ بشکه در روز طی چند ماه آینده اضافه شود که ۴ درصد از تولید نفت جهان است. بازگشت ایران به بازار نفت جهانی می تواند پیش بینی نفت خام سال ۲۰۱۶ را ۵ تا ۱۵ دلار در هر بشکه کاهش دهد. این خبر خوبی برای مصرف کنندگان و خبر بدی برای عربستان است.

برنده های خارجی
با بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، بازار مصرف کننده ۷۵.۵ میلیون نفری دومین جمعیت بزرگ خاورمیانه بعد از مصر، علاقه خیلی از شرکت های جهانی را به سوی خود جلب می کند. ترکیه، امارات و عمان اولین بردهای تجارت و سرمایه گذاری ایران را دارند. همچنین شرکت های نفتی در لیست برنده ها هستند. تهران از مدتی قبل در حال تامین ۱۰۰ میلیارد دلار در معاملات جدید انرژی با شرکت های خارجی بود.
دیگر صنایع نیز سود می برند. وزیر حمل و نقل اعلام کرد ۴۰۰ هواپیمای تجاری در ۱۰ سال آینده جایگزین خواهند شد که یعنی ۲۰ میلیارد دلار درآمد بالقوه برای شرکت های هواپیمایی مثل ایرباس و بوئینگ.
چین و روسیه و فرانسه از بهبود ایران سود می برند. این کشورها موقعیت خوبی برای تجارت با ایران دارند .

تنش های منطقه ای
 منتقدان توافق هسته ای با ایران می گویند پول بیشتر ایران یعنی مشکلات بیشتر در خاورمیانه! این در حالی است که گفته می شود عربستان برای صنایع و مباحث دفاعی خود در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۰ میلیارد دلار هزینه کرد در حالی که ایران ۱۵ میلیارد دلار هزینه کرده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: