کد خبر: ۶۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۴ - 2015July 16
شفاآنلاین:سلامت جنسی>یافته ها-محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موفق به استخراج، تکثیر و تمایز سلول های بنیادی اسپرماتوگونی مردان نابارور مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی شدند که امید به درمان ناباروری مردان را در آینده نزدیک، افزایش می دهد.

به گزارششفاآنلاین،دکتر قاسم ساکی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی با بیان این مطلب اظهارکرد: در این پروژه تحقیقاتی که با همکاری دکتر مسعود حمادی، عضو هیات علمی گروه علوم تشریح و جنین‌شناسی، تیم تخصصی ناباروری بیمارستان امام خمینی، دکتر علی خدادادی، عضو هیات علمی گروه ایمنی شناسی و دکتر محمدرضا دادفر، متخصص اورولوژی و عضو مرکز ناباروری بیمارستان امام خمینی به انجام رسید، ابتدا از طریق بیوپسی بیضه سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی که تعداد آن‌ها بسیار کم است، استخراج و سپس در محیط کشت مناسب تکثیر و تمایز داده شدند.

وی بیان‌کرد: در این طرح تحقیقاتی که در قالب پایان‌نامه دکتر شیوا رضیع انجام و به مدت دو سال به طول انجامید، در مراحل انتهایی موفق شدیم که به اسپرماتید دراز شده (Elongated spermatid) برسیم؛ این سلول جنسی با تزریق در سلول جنسی ماده (اووسیت) به روش ICSI می‌تواند باعث لقاح و تشکیل جنین شود.

وی با بیان این‌که حدود نیمی از موارد ناباروری زوجین علت مردانه دارد، تصریح کرد: مطالعات فراوانی در زمینه درمان این نوع ناباروری‌ها که عموماً به دلایلی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا عدم نزول بیضه در هنگام تولد به وجود می‌آیند، در چند سال اخیر انجام شده است؛ در روش کنونی می‌توان سلول‌ها را از بیضه مردان نابارور گرفته، تکثیر و تمایز آن‌ها را در محیط آزمایشگاه انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ابراز امیدواری از ورود این طرح به مرحله کلینیک و درمان مردان نابارور در آینده بسیار نزدیک، افزود: در مرحله اول تنها تعداد محدودی سلول بنیادی در اختیار داریم که با روش تکثیر تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت؛ سلو‌ل‌های تکثیر یافته را می‌توان با روش‌های انجمادی مناسب به مدت زیادی در محیط آزمایشگاه ذخیره کرد.

ساکی گفت: در حال حاضر پروژه‌های تحقیقاتی دیگری نیز جهت بهینه‌سازی این روش‌ها در آزمایشگاه تحقیقاتی علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دست بررسی و انجام است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: