کد خبر: ۶۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 14
شفاآنلاین:سلامت>تغذیه>طبق یافته اخیر محققان افزایش میزان دسترسی به مواد غذایی سبب بروز اپیدمی چاقی در جهان شده است.
به گزارش شفا آنلاین : افزایش میزان دسترسی به مواد غذایی، سبب افزایش مصرف آن در جوامع شده که این موضوع پیامدهایی مانند افزایش شدید چاقی و بیشتر شدن دورریز مواد غذایی را در پی داشته است.

در این مطالعات ۶۹ کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد از این میان، متوسط وزن و شاخص توده بدنی مردم ۵۶ کشور طی سال های گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است.

این مطالعات با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه اوکلند کشور نیوزلند و موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد و پژوهشگران دریافتند افزایش میزان دسترسی به مواد غذایی و تغییر رژیم غذایی انسان ها، اصلی ترین دلیل شیوع گسترده چاقی در جوامع انسانی است.

برای نمونه در این مطالعات مشخص شد که در بریتانیا، افراد به طور متوسط در طول روز ۳۴۲۸ کالری مواد غذایی دریافت می کنند که این میزان بیش از ۷۰ درصد از مقدار مورد نیاز مصرفی در زنان و ۳۷ درصد بیش از میزان منطقی مورد نیاز در طول روز برای مردان بوده است. بررسی آمارهای پیشین حاکی از این موضوع است که میزان کالری دریافتی مردم بریتانیا در سال های اخیر به نسبت سال ۱۹۹۳ میلادی در حدود ۲۱۲ کالری افزایش یافته است.

«استفانی وندویجور»، سرپرست تیم تحقیق، با اذعان به اینکه افزایش دسترسی به میزان مواد غذایی می تواند منجر به افزایش میزان مصرف شود، می گوید: «این موضوع سبب دریافت میزان بیشتری از کالری به صورت روزانه شده و در نتیجه شاهد افزایش وزن در بین مردم بسیاری از کشورها هستیم.»

شیوع پدیده چاقی از این نظر دارای اهمیت است که به گفته پزشکان، چاقی می تواند ضریب خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در افراد افزایش دهد که برخی از این بیماری ها مرگبار هستند. بیماری هایی از قبیل دیابت، عوارض قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان، در افراد چاق بیشتر بروز کرده و مشاهده می شوند. به همین دلیل در این مطالعات به دولت ها توصیه شده است که با در پیش گرفتن سیاست های پیشگیرانه، مردم را به سمت مصرف مواد غذایی سالم تر سوق دهند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: