کد خبر: ۶۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 13
شفاآنلاین:جامعه>اگر یک‌ماه روزه گرفته باشی، حتما با خبر رسیدن روز عید حتما دلت برای رمضان تنگ می‌شود و کمی که از آن بگذری، هوای دعای سحر می‌کنی و دلت برای ربنای سر سفره افطار پر می‌کشد؛ اما عید فطر جایزه بزرگ روزه‌داران است که به آنها وعده داده شده است.

از خودت راضي هستي چون ميداني خدا از تو راضي است و حالا فرصت جانانه‌اي است براي جشن‌گرفتن يك‌ ماه عبد بودن. اميرالمومنين علي عليه‌السلام روز عيد را شبيه‌ترين روز به قيامت مي‌دانند «اشبه بيوم قيامكم » چون روزي است كه نيكوكاران ثواب برده‌اند و نافرمانان زيان ديده‌اند. يادتان باشد عيد فطر سال 94 فقط يك‌بار مي‌آيد و مي‌رود پس تا مي‌توانيد برايش فكر كنيد و سرسري از كنارش نگذريد. اگر روزه‌دار بوديد، خدا را شكر كنيد و اگر به هر دليل نتوانستيد روزه‌هاي اين‌ ماه را بگيريد، از خدا بخواهيد تا كمك‌تان كند كه در سال‌هاي بعد شما هم لذت دندان‌گير روزه رمضان و عيد آن را بچشيد. يادتان باشد دعاي روز عيد هم دست كمي از شب‌هاي رمضان ندارد و مستجاب است؛ شكر و استغفار كنيد و همه نعمت‌هاي داشته و نداشته‌تان را از خدا بدانيد. ذكر صلوات را زياد زمزمه كنيد و مطمئن باشيد آرامش و گشايشي در كارها و زندگي‌تان به شما هديه خواهد كرد كه در هيچ جاي ديگري پيدايش نخواهيد كرد. يادتان باشد كه با آمدن عيد فطر حال و هواي خوشي كه در رمضان داشته‌ايد را از دست ندهيد. يادتان باشد توي اين ‌ماه چه قول و قرارهايي با خودتان و خدا گذاشته‌ايد! و بعد از آن برويد سراغ يك برنامه درست و حسابي براي گذراندن اين تعطيلات هيجان‌انگيز. ما چند پيشنهاد ويژه براي مديريت اين چند روز تعطيلي برايتان داريم. كاغذ و قلم را كنار دست‌تان بگذاريد و اگر برنامه يا اهداف ديگري غير از پيشنهادهاي ما به ذهنتان رسيد، آنها را يادداشت كنيد و با اعضاي خانواده‌تان در ميان بگذاريد و عيد امسال را براي خودتان و آنها به يادماندني كنيد.

  • عيدي فراموش نشود

اين كار براي قبل عيد است. تا عيد نشده، جعبه روبان‌ها و چسب و كاغذ رنگي‌هايتان را بياوريد و با هرچيزي كه گمان مي‌كنيد مي‌شود يك كارت تبريك منحصربه فرد ساخت، براي نزديكان‌تان كارت تبريكي با مضمون روز عيد درست كنيد و آن را بعد از نماز روز عيد هديه بدهيد. براي كوچك‌ترها هم غير از كارت، يك هديه خوشحال‌كننده بخريد تا اين عيد برايشان مزه ديگري بدهد و متفاوت باشد. برنامه رفتن به نماز روز عيد فطر را با اعضاي خانواده‌تان هماهنگ كنيد. از شب قبل زير‌انداز و سجاده‌ها را در 2ساك دستي زنانه و مردانه آماده كنيد. شب قبل، فطريه و كفاره‌ها را در يك پاكت كنار بگذاريد تا روز عيد آن را با خيال راحت در صندوق‌ها بيندازيد و تا مدت‌ها بعد نگران ماندن پول فطريه‌تان روي طاقچه نباشيد. اگر نذري كرده‌ايد يا دوست داريد خيراتي براي اموات‌تان انجام دهيد، روز عيد فرصت خوبي است و البته از روز قبل به فكرش باشيد. پخش كردن يك جعبه شيريني در ميان نمازگزاران شايد يكي از راحت‌ترين كارها باشد. پس شيريني‌تان را از شب قبل بخريد چون صبح روز عيد بعيد است شيريني‌فروشي‌ها باز باشند يا شما فرصت خريد شيريني را در آن ساعت داشته باشيد.

  • كوكتل ميوه بزن

احتمالا در روزهاي ‌ماه مبارك‌ساعت خواب‌تان به هم ريخته است؛ اگر نيازي به استراحت داريد، كمي استراحت كنيد و بعد از آن بساط يك صبحانه- ناهار را راه بيندازيد. مراقب باشيد در روز عيد خودتان يا فرزندانتان پرخوري نكنيد. پيشنهاد مي‌كنيم حداقل روز اول را با يك صبحانه و عصرانه سبك بگذرانيد و اگر مي‌خواهيد يك وعده غذايي مفصل ترتيب بدهيد، آن را براي روز دوم تعطيلات بگذاريد. حواستان باشد كه در اين روزها هم از خوردن مايعات غفلت نكنيد. قبل از اينكه روزهاي تعطيلات از راه برسند، سري به بازار ميوه و تره بار بزنيد و سبزيجات و ميوه‌هاي فصل را بخريد تا در روزهاي تعطيل اگر مهماني به ديدنتان آمد، دستپاچه نشويد و شايد اگر هوس كرديد اعضاي خانواده را به يك نوشيدني چند ميوه مهمان كنيد، بساط همه‌‌چيز فراهم باشد.

  • سند شش دانگ خانوادگي

اگر در ‌ماه رمضان، به‌خاطر تغيير ساعات كاري و خواب و روزه‌داري كمتر پيش خانواده‌تان بوده‌ايد، يا وقتي به خانه مي‌رسيديد، فرزندانتان خواب بودند حتما روزهاي تعطيلات را تمام و كمال به نام آنها سند بزنيد. تا جايي كه مي‌توانيد گوشي موبايل‌تان را خاموش نگه‌داريد يا اينترنت‌تان را چه در سفر و چه در خانه قطع كنيد. اگر به ديدن برنامه‌هاي تلويزيوني علاقه‌مند هستيد، از روي سايت شبكه‌ها برنامه يا فيلم سينمايي مورد نظرتان را انتخاب كنيد و تنها در همان ساعت با اعضاي خانواده، به‌همراه يك بستني خوشمزه پاي تلويزيون بنشينيد. بيشتر از هرچيز مراقب باشيد كه وقت‌تان را جلوي اين جعبه نسبتا جادو هدر ندهيد. در روزهاي عيد فطر هرسال فيلم‌هاي جديدي در سينماها اكران مي‌شوند، اگر جزو علاقه‌مندان به فيلم‌هاي سينمايي هستيد يا حتي اگر نيستيد، مطمئن باشيد كه دست‌كم يك فيلم خوب پيدا مي‌شود كه ارزش ديدن داشته باشد. فيلم ديدن در سينما براي ما ايراني‌ها تفريح خوبي به‌حساب مي‌آيد؛ شايد در روزهاي كاري هفته، ديگر چنين فرصتي برايتان فراهم نشود، پس همين الان سري به خبر برنامه‌هاي اكران و سايت‌هاي رزرو بليت بزنيد.

  • يك شيريني خانگي مخصوص عيد

عيد است و ديد و بازديدهايش. اگر توي تبريك‌هاي تلفني عيد، كسي ابراز تمايل كرد تا به خانه‌تان بيايد، حتما از او دعوت كنيد كه ايده‌اش را عملي كند. لازم نيست شما هم خودتان را به زحمت بيندازيد. يك نظافت كلي در خانه و داشتن يك نوع ميوه و يك شيريني خانگي بساط مهماني‌تان را رونق مي‌دهد؛ يادتان باشد يك چاي با طعم هل و دارچين هم براي مهمان‌ها دم كنيد و مطمئن باشيد كه همه‌‌چيز جور است. از قديم گفته‌اند مهمان به روي بازتان مي‌آيد، نه سفره باز. اصلا بياييد كمي ساده بودن را در همين روز عيد تمرين كنيم. حالا اگر از‌ ماه مبارك، خرما در يخچال داريد، با آن يك شيريني ساده خرمايي درست كنيد. كافي است 100گرم كره را با يك تخم مرغ، كمي وانيل و هل و حدود 2 ليوان آرد مخلوط كنيد تا خمير نسبتا نرمي به‌دست بيايد. هسته خرماها را بگيريد، به آن كمي هل يا زنجفيل و مقداري گردوي خرد شده يا كنجد اضافه كنيد. از خمير به اندازه يك گردو برداريد، آن را كف دست‌تان صاف كنيد، يك قاشق مرباخوري از مخلوط خرما را درون آن بگذاريد، خمير را ببنديد، توي دست‌تان گرد كنيد و سپس روي سيني‌اي كه از قبل آردپاشي كرده‌ايد بچينيد. اگر مُهر مخصوص نان برنجي داريد، روي خميرهاي توپي‌تان را مُهر بزنيد تا هم طرحي روي آن بيفتد و هم كمي مسطح شود، در غيراينصورت با چاقو يا لبه قاشق، يا نوك چنگال روي آن طرح بيندازيد. يك زرده تخم مرغ را با چندقطره آب يا شير رقيق كنيد و روي كلوچه- شيريني‌هايتان را با آن طلايي كنيد و كمي كنجد يا تخم خرفه روي آن بپاشيد. يادتان باشد كه شيريني‌تان شكر ندارد و قند خرما براي شيريني كام بودن مهمان‌هايتان كفايت مي‌كند. در نهايت شيرني‌ها را در فر گرم شده، با دماي 180درجه به‌مدت 10 تا 15دقيقه بپزيد. حواستان باشد همين كه زير شيريني‌ها طلايي شد، آنها پخته‌اند و حتما همين موقع‌هاست كه بوي هل شيريني‌تان همه خانه را برداشته است و مهمان‌ها هم زنگ در را مي‌زنند.

  • موبايل‌تان را جا بگذاريد!

آدم‌ها در ‌ماه رمضان و بعد از روزه‌داري به 2دسته تقسيم مي‌شوند: آنهايي كه وزن كم مي‌كنند و آنهايي كه دچار اضافه وزن مي‌شوند. و قابل توجه اينكه جمعيت غالب، از نوع دسته دوم هستند. شما در هر دسته‌اي كه قرار داريد، روزهاي عيد فرصت خوبي هستند براي برنامه‌ريزي يك برنامه ورزشي. اگر بسيار مبتدي هستيد، پيشنهاد مي‌كنيم برنامه‌تان را با يك پياده‌روي 40دقيقه‌اي در پارك شروع كنيد و در روزهاي بعد، به آن نرمش و حركات ورزشي را هم اضافه كنيد. واضح است كه اين برنامه را بهتر است با همراهي اعضاي خانواده انجام بدهيد؛ پس ساعتي را مشخص كنيد و همه كفش كتاني به پا، راس ساعت مقرر حاضر باشيد. اين زمان فرصت مناسبي براي باز شدن ذهن و خلق ايده‌هاي جديد براي زندگي روزمره، يا كاري‌تان است. خواب كافي، ورزش و غذاي سالم، انرژي خوبي برايتان فراهم و تمركزتان روي برنامه زندگي‌تان را بيشتر مي‌كند. يادتان باشد هنگام پياده‌روي حتما موبايل‌تان را در خانه جا بگذاريد و همه حواس‌تان به همسر و فرزندانتان باشد. لازم نيست بعد از اينكه به خانه رسيديد هم بلافاصله آن را چك كنيد. براي خودتان احترام قائل باشيد و در زمان‌هاي مشخص(حداكثر 2 تا 3 بار در روز) ايميل‌ها و پيغام‌هاي متعدد گروه‌هاي مجازي را بررسي كنيد.

  • گاهي به دور و بر نگاه كن

رفتن به تعطيلات عيدانه اين روزها فرصت خوبي براي دورشدن از مشغله‌هاي كاري و استرس است؛ البته به شرطي كه طوري برنامه‌ريزي كنيد كه قسمت عمده مسافرت كوتاه‌تان را در ترافيك نمانيد. شايد شهرها و روستاهاي اطراف محل زندگي‌تان مكان‌هاي خوبي براي اين مسافرت باشند؛ پس لازم نيست حتما به اهداف دور دست و صرف هزينه زياد براي آن فكر كنيد.
كمي روي نقشه بگرديد، دماي هواي منطقه مورد نظرتان را از اداره هواشناسي يا سايت‌هاي هواشناسي بررسي كنيد.
اگر يك سبد ميوه، يك فلاسك آب جوش، يك فلاسك آب يخ وكمي نان و خوراكي براي ناهار و مقداري آجيل و مغز به همراه يك دست لباس و زيرانداز برداريد، بساط مسافرت يك روزه‌تان تكميل است.
اگر شما هم در دسته هواداران واليبال هستيد و اين روزها تب داغ تشويق به خانه شما هم رسيده است؛ يك توپ واليبال تهيه كنيد و سرويس و آبشار زدن را در فضاي باز طبيعت تمر ين كنيد. شايد شما هم يك استعداد كشف نشده باشيد.

  • روزانه يك ربع تا منظم بودن

شايد شما هم قصد داشته‌ايد كه در‌ماه رمضان قرآن را ختم كنيد اما نتوانسته‌ايد به هدفتان برسيد. حتما اين كار را در روزهاي عيد تمام كنيد و ثواب ختم قرآن را به پيامبر صلوات‌الله و سلامه عليه و اموات‌تان هديه كنيد. يادتان باشد برنامه منظمي كه براي خواندن قرآن در ‌ماه رمضان داشته‌ايد را ادامه دهيد. خواندن روزانه بخشي از قرآن غير از ثواب و بهره‌اي كه برايتان به‌همراه دارد پتانسيل فراواني براي منظم كردن آدم‌ها دارد. يك ربع از زمان هر روزتان را به اين برنامه اختصاص بدهيد؛ كافي است روزي يك حزب از قرآن را تلاوت كنيد؛ با اين برنامه سالي 3 بار قرآن را ختم خواهيد كرد. پايبند بودن به انجام اين كار بهانه‌اي مي‌شود براي انجام كارهاي كوچك اما ممتد در زندگي‌تان كه احتمالا بابت تقويت اراده‌تان خيلي به آن نياز داريد. اگر سر راه پياده‌روي‌تان يا هنگام ديد و بازديدهاي كوچك عيد به كتاب خوشخوان و كم حجمي هم برخورديد، حتما آن را از توي قفسه بيرون بكشيد و فرصتي كه اين روزها براي مطالعه به شما هديه مي‌شود را مغتنم بشماريد. با اين كار حتما لذت خواندن يك داستان درست وقتي روي مبل دراز كشيده‌ايد و يك ليوان چاي لب سوز را با باميه باقيمانده از‌ ماه مبارك مزه مي‌كنيد، دوچندان مي‌شود.

  • كدام برنامه را عملي كنم؟

پيش خودتان فكر كنيد كه چه چيزي بيشتر از همه شما را خوشحال مي‌كند؛ شستن پرده‌هاي خانه در روز تعطيل يا رفتن به ديدن اقوام يا يك مسافرت كوتاه و يا تكميل يك پروژه كاري عقب مانده. عواقب و تبعات هر كدام از اتفاقات دوست داشتني‌تان را هم درنظر بگيريد. از اعضاي خانواده‌تان و مهم‌تر از همه از فرزندانتان هم بخواهيد كه علاقه‌مندي‌هايشان براي گذراندن اين روز را روي كاغذ بنويسند و بعد با هم درباره چگونه گذراندن اين روز تصميم بگيريد. يادتان باشد به يمن روز عيد هم كه شده، به‌نظر فرزندان و نوجوانان‌تان بيشتر از قبل احترام بگذاريد و حتما بخشي از خواسته‌هاي معقول آنان را برآورده كنيد. اگر مجبور به انجام بخشي از كارتان در خانه هستيد يا انجام چندساعته يك پروژه كاري استرس را از شما دور مي‌كند و آرامش را براي ساعت‌هاي بعدي به ارمغان مي‌آورد، حتما آن را انجام دهيد؛ فقط يادتان باشد برايش ساعت مشخصي درنظر بگيريد و به آن زمان متعهد باشيد و تمام روز عيد را درگير كارتان نباشيد. لازم نيست شما منظم‌ترين فرد جهان باشيد، همين كه يك برنامه كلي براي روزهايتان داشته باشيد و بدانيد كه از صبح تا شب چه كارهايي را بايد انجام دهيد، كافي است.

همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: