کد خبر: ۶۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 08
شفا آنلاین>اجتماعی>دبير انجمن صنايع لبني با اشاره به افزايش قيمت لبنيات در بازار مصرف تصريح كرد صنايع لبني و دامداران گرد هم آمده و براي خروج از ركود تورمي بنگاه‌هاي توليدي راه‌حلي عقلايي‌تر از دست بردن در جيب مصرف‌كنندگان ندارند.
  به گزارش شفا آنلاین، انجمن صنايع لبني با صدور اطلاعيه‌اي از افزايش قيمت لبنيات در بازار مصرف ابراز نگراني كرد و اين افزايش قيمت را راه‌حلي براي جبران هزينه‌هاي توليد از جيب مصرف‌كنندگان خواند.

در اين شرايط ضعف روزافزون قدرت مالي بخش خصوصي و لاجرم توان اقتصادي خانوار منجربه افزايش هزينه خانوار شده است. نتيجه اين امر صرف وقت تمام سال دولتمردان در جلسات تنظيم بازار شير و ماست، سيب زميني و پياز، نان و ميوه خانوار، و غفلت از وظايف اصلي برنامه‌ريزي و نظارت عاليه دولت بر بازار است.

 اثرات تفكر مديريت دولت بر تنظيم بازار در صنايع لبني در سال‌هاي اخير رسيدن شير ٢ توماني به ١٢٥٠ تومان بوده و در مقابل كاهش قدرت خريد خانواراست. از سوي ديگر رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اينكه قيمت شير در ايران بالاتر از قيمت جهاني است، افزود: در صورت افزايش مجدد قيمت علاوه بر كاهش مصرف داخلي، خطر از دست رفتن بازار صادراتي لبنيات به عراق و تصاحب آن توسط تركيه وجود دارد.

 كاوه به آسيب‌شناسي علت افزايش قيمت شير در كشور و تاثير آن بر كاهش مصرف و در نتيجه كاهش فروش كارخانجات پرداخت و خاطرنشان كرد: سالانه حدود پنج ميليون و ٧٠٠ هزار تن شير در كشور توليد مي‌شود كه طي چهار سال گذشته به مرور تا ١٦ درصد شير مازاد در كارخانجات تبديل به شير خشك مي‌شود.

دپوي ٣٥ هزار تن شير مازاد كارخانه‌ها در قالب شيرخشك

زرگران افزود: اكنون كار به جايي رسيده كه حدود ٢٥ هزار تن شيرخشك در كارخانجات لبني و حدود ١٠ هزار تن در تعاون روستايي دپو شده است كه بايد فكري به حال آن كرد. وي به آمار بانك مركزي در مورد قدرت خريد خانوار و كاهش مصرف لبنيات اشاره كرد و گفت: اين گزارش مويد آن است كه در همين مدت ٤٣ درصد از قدرت خريد خانوار كاهش يافته است كه خود را در قالب كاهش مصرف لبنيات بيشتر نشان داده است.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران تصريح كرد: سرانه مصرف شير در كشورهاي توسعه‌يافته ٣٥٠ كيلوگرم است كه اين رقم در ايران قبل از كاهش مصرف ٨٠ كيلوگرم بوده و اكنون مشخص نيست به چه رقمي رسيده است كه مي‌تواند تبعاتي همچون افزايش بار بيماري‌هايي چون پوكي استخوان در سالمندان و كاهش رشد استخواني و كمبود ويتامين D در كودكان رو به رشد داشته باشد.

 

قيمت شير در ايران ٢٥ درصد بالاتر از قيمت جهاني

به گفته زرگران قيمت هر كيلوگرم شير در تركيه ١٠٣٠ تومان و در اتحاديه اروپا ٩٧٠ تومان است، در حالي كه اين رقم فعال در ايران ١٢٠٠ تومان است كه دامداران خواستار افزايش آن به ١٤٤٠ تومان هستند. وي تاكيد كرد: در صورت افزايش قيمت مجدد شير نه تنها بخش ديگري از بازار داخل به دليل كاهش قدرت خريد مردم را از دست مي‌دهيم، بلكه بازار بزرگ صادراتي عراق نيز به‌طور كامل از دست مي‌رود، چرا كه با رقبايي جدي مانند تركيه روبه‌رو هستيم.

 اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: