کد خبر: ۶۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۴ - 2015July 06
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص پوست و مو با تاکید به نظافت نواحی مودار بدن افزود: مصرف غذاهای بودار و پوست چرب٬ عرق بد بو تولید می‌کنند که داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از ضد عرق راه حل این معضل است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمدعلی ماپار  درباره بوی نامطبوع حاصل از عرق بدن اظهار داشت: عرق بدن به طور طبیعی بوی نامطبوعی ندارد اما در انسان‌ها دو نوع غده عرق داریم که ترکیب عرقی که تولید می‌کنند، متفاوت است.

وی افزود: یک نوع از غده‌های عرق در زیر بغل و کشاله ران و ناحیه تناسلی قرار دارند و عرقی تولید می‌کنند که داخل آن پروتئین است و ممکن است مختصری بو داشته باشد.

چگونگی تولید عرق بد بو
این متخصص پوست و مو درباره بو دادن عرق بدن بعضی افراد گفت: گاهی تجمع میکروب‌ها روی سطح پوست زیاد می‌شود، آنگاه با تجزیه پروتئین‌های عرق بدن یک بوی جدید ایجاد می‌کنند، گاهی هم این باکتر‌ی‌ها با تجزیه سلول‌های شاخه‌ای سطح پوست تولید بو می‌کنند که مستقیما مربوط به بوی عرق نیست.

پوست چرب سبب عرق بدبو می‌شود
ماپار افزود: چربی بیش از اندازه پوست بدن هم در عرق بودار نقش دارد، همچنین در صورتی که افراد بیش از اندازه عرق کنند محیطی مرطوب برای فعالیت‌ باکتری‌ها برای تولید بو فراهم می‌شود.

وی گفت: در اکثر موارد به علت وجود مو در نواحی مانند زیر بغل حتی پس از استحمام هم ممکن است میکروب‌ها در لابه‌لای موها باقی بمانند و همچنان عرق بدبو باشد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به یک اختلال ژنتیکی نادر گفت: بیماری تری‌متیل‌ یک اختلال ژنتیکی است و بوی ماهی گندیده استشمام می‌شود، این بو به علت دفع بیش از حد پروتئینی به نام تری‌متیل‌آمین در ادرار، عرق و تنفس به وجود می آید.

غذاهای بودار عرق را بودار می‌کند
ماپار در ادامه نوع خوراک را در بوی عرق موثر دانست و تصریح کرد: گاهی استفاده بعضی غذاهای بودار مانند سیر علاوه بر ایجاد بوی دهان از طریق سیستم گردش خون این بو به طریق عرق از بدن دفع می‌شود.

وی افزود: کسانی که به دلیل نوع غذاهایی که می‌خورند عرقی بدبو دارند باید از یک رژیم غذایی را پیروی کنند تا بهبودی حاصل شود.

استعمال دئودورانت‌ها برای کمتر عرق کردن
این متخصص پوست و مو توصیه کرد: چنانچه بوی عرق بدون زمینه ژنتیکی باشد، باید افراد موهای نواحی تولید کننده بوی عرق را بزدایند و از داروهای ضدعرق مانند دئودورانت‌ها استفاده کنند تا عرق کمتری بکنند.

بوتاکس درمانی برای عرق
ماپار افزود: در بعضی موارد درمانی، نواحی از بدن را که بیش از اندازه عرق می‌کنند بوتاکس می‌کنیم تا عرق را کم کند‌، با کم شدن عرق میکروب‌ها هم کمتر می‌شوند و از شدت بوی عرق هم کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: داروهای ضدعفونی که برای جوش صورت استفاده می‌شود را می توان برای ضدعفونی کردن نواحی زیربغل و کشاله ران استفاده کرد و میکروب‌های این نواحی را کنترل کنیم تا حدودی از بوی عرق بکاهیم.

سینا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: