کد خبر: ۶۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۴ - 2015July 06
شفا آنلاین>سلامت>در بهترين حالت درد گردن آزاردهنده اما مختصر است، چند روز گرفتگي عضلات گردن به‌طوري‌که نمي‌توانيد سرتان را بچرخانيد.

به گزارش شفا آنلاین،در بدترين حالت، درد شديد گردن مي‌تواند زندگي شما را مختل کند. در اين مطلب به نحوه رفتار و کنار آمدن با يک درد گردن خفيف در منزل، يا زماني که بايد به پزشک مراجعه ‌کنيد و آنچه از فيزيوتراپي انتظار داريد، مي‌پردازيم.


تقصير رئيستان است؟

دکتر استيون کوهن، رييس «مرکز درمان درد بلوستين» جان هاپکينز مي‌گويد: «به گردن‌درد به اندازه کمردرد توجه نمي‌شود، اما درد گردن يکي از 5 علت بروز درد در دنيا و آمريکا است، اما افراد در مورد آن صحبت نمي‌کنند. بيش از 30 درصد افراد ساليانه از درد گردن رنج مي‌برند. استرس مي‌تواند موجب ايجاد قوز در شانه‌هاي شما، روي‌هم فشردن فک‌ها و منقبض کردن عضلات گردن شده که همه اين موارد به درد گردن منجر مي‌شوند. در اکثر افراد اين علائم بدون نياز به درمان بهبود مي‌يابند، اما در نيمي از افراد به دردي مزمن تبديل‌شده يا به‌طور مکرر اتفاق مي‌افتد. زنان بيشتر در معرض خطر هستند. همچنين افرادي که مشاغل يدي انجام مي‌دهند، کارکنان مراقبت‌هاي بهداشتي، کساني که با کامپيوتر کار مي‌کنند و خلبان‌هاي نظامي در زمره اين افراد قرار مي‌گيرند.»

اما عامل شماره يک در مورد درد گردن، شغل شما نيست بلکه احساسي است که شما درباره آن داريد. کوهن مي‌گويد: «بزرگ‌ترين عامل پيش‌بيني‌كننده درباره درد گردن دوست نداشتن شغل يا رئيستان است. ترکيبي از عوامل مختلف نظير مشکلات محل کار، افسردگي، خواب ناکافي و آسيب‌ها منجر به درد گردني مي‌شود که برطرف نمي‌شود.»


اهميت وضعيت قرارگيري بدن

دکتر پاول آندرسون، فيزيوتراپ و مالک مرکز فيزيوتراپي پيشرفته در دنوِر کاروليناي شمالي مي‌گويد: «زماني که بيماران درگير يک گرفتگي در ناحيه گردنشان مي‌شوند، اغلب به علت وضعيت بدن و نحوه خوابيدن آنها است. براي مثال خوابيدن روي شکم غيرقابل قبول است.»

در مواقع ديگر علت نحوه نشستن افراد پشت ميز و کار با کامپيوتر است. به همين دليل متخصصان ارگونومي يا علم مهندسي محيط کار تناسب صندلي کارمندان، سطح تراز صفحه‌کليد کامپيوتر و ارتفاع مانيتور را بررسي مي‌کنند. آندرسون مي‌گويد: «افرادي که عينک‌هاي دو کانوني (عينکي که قسمت فوقاني عدسي عينک براي دوربيني و بخش پاييني براي نزديک‌بيني است) را به چشم مي‌زنند، در کار با کامپيوتر با افزايش درد گردن مواجه مي‌شوند، چون آنها چانه خود را به جلو خم کرده و درنتيجه فشار بيشتري روي مفاصل ستون فقرات وارد مي‌کنند. داشتن زمان‌هاي استراحت متعدد، کش دادن بدن در پشت ميز کار و آگاهي از نحوه مناسب وضعيت قرارگيري بدن مي‌تواند از درد گردن ناشي از کار جلوگيري کند.» با اينكه آندرسون اصطلاح "text neck"را نشنيده است (عارضه‌اي دردناك ناشي از استفاده بيش از وسايل الكترونيكي مانند موبايل در حالت خم شده گردن است) اما اواين موضوع را درک مي‌کند و مي‌گويد: «شما در اين وضعيت رو به پايين متمرکز شده و در حال کار روي صفحه‌کليد کامپيوتر هستيد و اين به يک وضعيت بد قرارگيري بدن منجر مي‌شود.»

در مورد دردهاي گردني خفيف، چند مرتبه قرار دادن کيسه يخ و به دنبال آن دوش آب گرم يا حوله گرم مي‌تواند مفيد باشد. دکتر آندرسون استفاده از يخ را براي حدود 48 ساعت و بعدازآن گرم نگه‌داشتن موضع را توصيه مي‌کند. او مي‌گويد: «بعد از روز دوم، حرکاتي بسيار آرام را شروع کنيد و به‌تدريج دامنه حرکات را افزايش دهيد. داروهاي بدون نياز به نسخه (OTC) که موجب کاهش التهاب و تسکين درد مي‌شوند، مي‌توانند در کوتاه‌مدت مفيد باشند. عضلات اصلي گردن شامل عضله تراپزيوس يا ذوزنقه‌اي (عضله صاف بزرگي که بيشتر قسمت فوقاني کمر پشت گردن را مي‌پوشاند) و عضلات اسکالن (در کنار گردن) و عضلات ساب‌اکسيپيتال (چهار عضله کوچک در قاعده سر) هستند. زماني که براي درد گردن به يک فيزيوتراپ مراجعه مي‌کنيد، درمان اغلب روي بهبود انعطاف‌پذيري عضلات گردني و جلوي قفسه سينه و تقويت عضلات فوقاني کمر و عضلات تثبيت‌کننده عميق گردني متمرکز مي‌شوند.»

براي ايجاد پايه‌اي بهتر، فيزيوتراپ به شما تمرين‌هاي ساده‌اي را براي کشش عضلات سينه‌اي آموزش داده و عضلات رومبوئيد و منقبض کننده شانه‌اي را تقويت مي‌کند. بااين‌حال روش‌هاي ماساژ دستي براي شل شدن عضلات و مفاصل ستون فقرات مي‌تواند به تسکين علائم درد کمک کند. اندرسون مي‌گويد: «روش ماساژ دستي روشي فوق‌العاده براي افراد جهت پشت سر گذاشتن قسمت سخت ماجرا است.»


درد شديد

آندرسون مي‌گويد: «بيماراني که رفلکس‌هاي آنها تغيير کرده کساني هستند که ضعف شديد در گروه خاصي از عضلات يا سرگيجه شديد هنگام حركات گردن دارند و بايستي جهت ارزيابي‌هاي پزشکي مراجعه کنند.» تب، سردرد و گرفتگي گردن مي‌توانند علائم بيماري مننژيت، يک بيماري نادر اما عفوني خطرناك باشند که بايستي قوري تحت درمان قرار بگيرند. پزشکان درد گردن را با گرفتن يک پيشينه، انجام آزمون‌هاي بدني، انجام آزمون‌هاي تصويربرداري نظير راديوگرافي و MRI به‌منظور منتفي کردن وجود عفونت مورد بررسي قرار مي‌دهند. استرس، آرتروز و فشارهاي عضلاني ناشي از استفاده بيش‌ازاندازه از عضلات همگي مي‌توانند به درد گردن و حتي تروما و آسيب‌هاي بدني منجر شوند. اعصاب نخاعي تحت فشار ناشي از ديسک‌هاي که دچار فتق شده و اسپورها يا خارهاي استخواني مي‌توانند موجب انتقال درد از گردن به بازوها شوند. سرطان، مننژيت و آرتريت روماتوييد نيز از مقصران احتمالي ماجرا هستند.

دکتر کوهن، استاد بيهوشي و مراقبت‌هاي پزشکي حياتي از دانشکده پزشکي جان هاپکينز مي‌گويد: «پژوهش‌هاي بيشتري درباره کمردرد نسبت به گردن درد انجام‌شده است.» او معتقد است، هميشه نتايج به‌دست‌آمده درباره کمر به علت عملکرد متفاوت درباره گردن قابل‌استفاده نيست. به همين علت تصادف‌هاي از پشت ماشين مي‌توانند منجر به حركت شلاقي گردن (whiplash) و آسيب‌هاي ناشي از آن مي‌شود. او مي‌گويد: «کمر فشار وزن شما را تحمل مي‌کند درحالي‌که گردن بيشتر متحرک است. او مي‌گويد چون گردن در جهات مختلف حرکت مي‌کند، نسبت به تنش‌هاي مختلف ناشي از افتادن و تصادفات خودرويي آسيب‌پذيرتر است.» کوهن مي‌گويد: «آنچه را که درزمان اين‌گونه تصادفات در ماشين براي شما كه كمربند بسته‌ايد، رخ مي‌دهد را تصور کنيد، قفسه سينه شما متوقف مي‌شود، اما سر و گردن شما به حرکت خود ادامه مي‌دهند.»

شرلي بارگر، ساکن بالتيمور نزديک به 25 سال از گردن‌درد رنج مي‌برد. بارگر 67 ساله که يک کمک پرستار بازنشسته است تا سال 1995 با افراد سالمند کار مي‌کرد تا زماني که وخيم‌تر شدن درد ناشي از آرتريت موجب ازکارافتادگي او شد. او مي‌گويد من نمي‌توانستم بازوهايم را بالاببرم و گردنم را بچرخانم و همچنين قادر به رانندگي نبودم. گاهي اوقات او نمي‌توانست بنشيند، بايستد يا حتي دراز بکشد. او در طي اين سال‌ها درمان‌هاي متعددي ازجمله جراحي ديسک‌هايي که دچار فتق شده‌ بودند را انجام داده و براي مدتي احساس بهتري داشته است، اما بعد از مدتي درد به همان شدت گذشته بازگشته است. براي او داروي مسکن پرکوست (Percocet) (تركيب استامينوفن و اكسي‌كودون)‌تجويزشده بود، اما او مصرف اين دارو را به علت اينکه مصرف داروهاي مسکن مخدر را قبول نداشت، متوقف کرد؛ «ساير داروهاي ضد درد هم به او كمك نمي‌كنند. درد گردن موجب شد بارگر از نظر فعاليت‌هاي اجتماعي در حاشيه قرارگيرد و حتي نتواند با خانواده و دوستانش به گردش و تفريح برود.» او مي‌گويد: «گاهي اوقات آنقدر دچار آسيب و ناراحتي بودم که حتي نمي‌توانستم به کليسا بروم.»

درمان‌هاي رده بعدي

سال گذشته کوهن مطالعه‌اي را که در مجله Anesthesiology منتشر شد، سرپرستي كرد که در آن تاثير درمان‌هاي متفاوت روي 169 فرد بزرگسال مبتلا به درد گردني که تا بازوهاي آنها منتشر مي‌شد، مقايسه شدند. يک گروه از افراد تزريق استروئيدي اپيدورال، تزريقي که در فضاي اطراف اعصاب نخاعي انجام مي‌شود را دريافت کردند. گروه دوم فيزيوتراپي همراه با مصرف داروهاي مسکن نظير گاباپنتين و نورتريپتيلين يا درمان‌هاي نگهدارنده را دريافت کردند.


گروه سوم نيز هر دو نوع درمان شامل تزريق نخاعي و درمان‌هاي محافظه‌كارانه را انجام دادند. يک ماه بعد هيچ تفاوت معني‌داري بين گروه‌ها مشاهده نشد، اما 3 ماه بعد 57 درصد بيماران دريافت‌کننده درمان ترکيبي، «بهبودي فراواني در درد بازوهايشان» را در مقايسه با 37 درصد گروه دريافت‌کننده تزريق و 27 درصد گروه دريافت‌کننده درمان محافظه‌كارانه تجربه کردند. تخريب با امواج راديويي راديوفرکانسي ابليشن نيز روشي با حداقل تهاجم است که مي‌تواند به برخي افراد کمک کند. اين روش عصب‌هاي کوچک که درد را از مفاصل گردن منتقل مي‌کنند، مورد هدف قرار مي‌دهد. خانم بارگر درصدد است اين هفته اولين درمان با امواج راديويي خود را به‌منظور بهبودي بيشتر انجام دهد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار