کد خبر: ۶۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۴ - 2015June 29
شفا آنلاین>اجتماعی> تا سال 2013 ميلادي 246 ميليون انسان در سراسر دنيا موادمخدر مصرف کرده‌اند. همچنين 27 ميليون نفر جزو معتاداني هستند که وضعيت بحراني دارند و تقريبا نيمي از آنان معتادان تزريقي هستند.

به گزارش شفا آنلاین، بيش از يک ميليون نفر از معتادان تزريقي در سال 2013 به HIV مبتلا بوده‌اند و اين آمار رو به رشد است.


اين جديدترين گزارشي است كه از سوي دفتر مقابله با موادمخدر و جرم ملل متحد، همزمان با روز جهاني مصرف موادمخدر و مقابله با موادمخدر و جرم اعلام شده است. گزارشي كه مشخص كرده مردان سه برابر زنان قرباني مصرف مواد مخدر هستند و حشيش، کوکائين و آمفتامين بيشترين ميزان مصرف از سوي مردان دارد. 


در حالي‌که مصرف اپيوئيد (مسکن‌هاي شبه مورفين) و آرام‌بخش‌ها بين زنان در دنيا شايع‌تر است. اين آمار در حالي اعلام شد كه روز گذشته قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم سال روز جهاني مبارزه با ‏مواد مخدر که در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي سازمان صدا و سيما برگزار شد، از ساخت واکسن‌هاي مرفين، سيگار و هروئين خبر داد و خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت براي صدور مجوزهاي مربوط به اين واکسن‌ها شد. 


ضمن آنكه نسبت به آمار رو به رشد کشت و توليد مواد ‏افيوني در افغانستان براي چهارمين سال متوالي در سال 2014 هشدار داد و اعلام كرد كه اين افزايش توليد مواد مخدر نه تنها براي منطقه خاورميانه، بلكه براي تمام دنيا خطرناك است.



چشم اميد واكسن سيگار به دستان وزير بهداشت


عليرضا جزيني، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه يکي از موضوعات مهم در امر پيشگيري آن است که بتوانيم افراد در معرض خطر را حفظ کنيم، اظهار کرد: «در بازديدي که از انستيتو پاستور داشتم، در جريان ساخت واکسن مرفين و هروئين قرار گرفتم که مراحل ثبت اختراع آنها انجام شده است و در نظر داريم اين واکسن‌ها را براي افراد در معرض خطر اعتياد استفاده کنيم.»


وي با بيان اينكه براي ساخت و به توليد رسيدن اين واكسن‌ها نياز است که وزارت بهداشت براي صدور مجوزهاي مربوط اقدام عاجل انجام دهد، افزود: «اين واکسن‌ها مراحل تست انساني و حيواني خود را پشت سر گذاشته‌اند و نتيجه بخش بوده‌اند.» قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينکه واکسن سيگار هم در همين مرحله قرار دارد، عنوان كرد كه نامه‌اي به وزير بهداشت ارسال کرديم تا اقدام عاجل براي صدور مجوزهاي مربوط را در نظر داشته باشد. ضمن آنكه قيمت اين واکسن‌ها نيز ارزان در نظر گرفته مي‌شوند.»



مبارزه با مواد مخدر عزم جهاني مي‌طلبد


جزيني در بخش ديگري از سخنان خود در مراسم سال روز جهاني مبارزه با ‏مواد مخدر با تاكيد بر اينكه مبارزه با مواد مخدر يک امر مهم، بي وقفه و دامنه‌دار است، عنوان كرد: «از همين رو تعيين يک روز مشخص براي ‏اين کارزار، به‌ منظور ايجاد و تقويت موج هم‌صدايي درعرصه جهاني و در راستاي تجديد انگيزه در مبارزه با اعتياد يك امر ضروري است.»


قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشريح وضعيت قاچاق مواد مخدر و اعتياد در منطقه و نقش ايران در ‏اين مبارزه جهاني در سال 2014،گفت: «جامعه جهاني بنابر اصل مسئوليت مشترک و با اتخاذ تصميمات اثر بخش، از ‏برنامه‌هاي توسعه‌اي و معيشت جايگزين در افغانستان براي مبارزه با معضل کشت و توليد مواد مخدر در آن کشور ‏حمايت کند.»‏


وي با يادآوري اينكه در سال 1987 توسط مجمع ‏عمومي سازمان ملل متحد، روز 26 ژوئن مصادف با پنجم تيرماه، به‌عنوان روز جهاني مبارزه با سوء مصرف و قاچاق ‏غير قانوني مواد مخدر و با هدف گسترش آگاهي جهاني در زمينه‌هاي مختلف مبارزه با مواد تعيين شده است، افزود: «‏براساس گزارش دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد، آمارهاي غير رسمي حاکي ‏از توليد بالقوه 8هزار تن مواد مخدر در سال 2015 بوده که اين امر موجب تشديد جريان قاچاق مواد مخدر،‌ تعميق ارتباط ‏گروه‌هاي جرايم سازمان‌يافته در منطقه و فرامنطقه و در نهايت تحميل خسارات مضاعف و سنگين در ابعاد مختلف ‏جاني، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و بهداشتي براي بيشتر کشورهاي منطقه شده است. به خصوص ‏ايران که در خط مقدم جبهه جهاني عليه قاچاق مواد مخدر قرار دارد.»



كشف 5/13 تن هروئين در شش ماهه نخست 2015


قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اينكه در راستاي مبارزه با مواد مخدر در بخش کاهش عرضه استمرار برنامه‌هاي کنترل، اشراف و انسداد مرز‌هاي شرقي و ‏غربي کشور، تقويت و تجهيز مبادي ورودي و خروجي و ارتقا ظرفيت‌هاي کمي و کيفي و در ‏اولويت قرار دارند، يادآور شد: «اقدامات مبارزه مبتني بر اطلاعات در اولويت ايران است. در نتيجه اين اقدامات نيز در سال ‏‏2014 دستگاه‌هاي مقابله‌اي کشور موفق شدند با اجراي 2هزار و 200 عمليات بيش از 506 تن انواع مواد ‏مخدر را كشف كنند.»


جزيني در تشريح جزئيات آمار كشفيات افزود: «حدود 13 و نيم تن هروئين و 12 و نيم تن مرفين را کشف و بيش از 2 هزار 770 باند قاچاق را متلاشي و ‏بيش از 330 آشپزخانه توليد شيشه (متامفتامين) را با 4 تن شيشه منهدم کرديم. همچنين در شش ماهه سال 2015 ‏ميلادي موفق به کشف بيش از 305 تن انواع مواد مخدر از جمله 9 تن هروئين شده‌ايم.»‏ 


وي با اشاره به اينكه در سه ماهه نخست امسال نيز با اجراي 685 عمليات و درگيري در مجموع 150 تن انواع مواد ‏مخدر، دو ميليون قرص و آمپول غيرمجاز و حدود 17 تن انواع پيش‌ساز تحت کنترل پليس بين‌المللي کشف و تعداد 66هزار و 470 قاچاقچي دستگير و 191 قبضه سلاح توقيف شده است، ادامه داد: «ميزان کشف مواد مخدر و قرص غيرمجاز ‏نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتيب 21درصد و 53درصد افزايش يافته است. ضمن آنكه 29 هزار قبضه ‏سلاح نيز در طول 25 سال گذشته از قاچاقچيان کشف شده است. 


افراد بزهكاري كه در جريان قاچاق مواد مخدر جرايمي همچون ‌آدم ‏ربايي، تجاوز و قتل را نيز مرتکب مي‌شوند.» ‏ قائم مقام دبيرکل ستاد اضافه کرد: «در بخش کاهش تقاضا در سال 2014 سند جامع پيشگيري اوليه از اعتياد با هدف ‏کاهش ميزان بروز اعتياد در دستور کار دستگاه‌هاي فرهنگي و پيشگيري ‏کشور قرار گرفت. در عرصه کاهش آسيب نيز 351 تيم سيار و يك هزار و 56 مرکز اقامتي ميان مدت و بلند مدت براي ارائه خدمات ‏کاهش آسيب به ارائه خدمات پرداختند. ضمن آنکه تعداد مراکز کاهش آسيب گسترش يافته و همچنين براي 20 هزار معتاد ‏متجاهر در 18مرکز خدمات مناسب ارائه شده است.»‏ 


به گفته جزيني در زمينه درمان نيز از سال 2010 ميلادي با اصلاح مواد 15 و 16 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، ‏مراکز درمان و کاهش آسيب از قبيل درمان‌هاي سرپايي، بستري، اقامتي ميان مدت و درازمدت راه اندازي شدند. ‏به طوريکه مراکز درماني و کاهش آسيب از 2هزار و 275 مرکز در سال 2009 به 6هزار و 773 مرکز در سال 2014 افزايش يافتند. در اين ‏فاصله زماني نيز تعداد افراد پذيرش شده از حدود 670 هزار نفر به بيش از 880هزار نفر افزايش يافته است.



پولشويي، مشكل اصلي مبارزه با مواد مخدر


قائم مقام دبيرکل ستاد مشكل پولشوئي را آفت نخست روند مبارزه با مواد مخدر در كشور عنوان و تاكيد كرد: «جمهوري اسلامي ايران بر ‏اين باور است که ارتقاء همکاري‌هاي بين المللي نقش محوري و تعيين کننده‌اي درهم افزايي ظرفيت‌هاي کشورها در ‏مبارزه با بحران جهاني مواد مخدر ايفا مي‌کند. چراكه مشكل كنوني مبارزه با مواد مخدر در همه ابعاد، پولشويي‌ها است.»


وي ادامه داد: «براين اساس ايران همکاري با کشورهاي منطقه و نهادهاي بين‌المللي در ‏سطح دو و چند جانبه را به عنوان بخش لاينفک برنامه‌هاي خود قرار داده است. در بخش مقابله‌اي، تحويل تحت ‏نظارت (‏Controlled Delivery‏) و رديابي درآمدهاي حاصل از مواد مخدر، به عنوان قطع شريان‌هاي حياتي ‏مافياي مواد مخدر را مجدانه تعقيب كرده و با تقويت شناسايي اموال ناشي از مواد مخدر، ضمن محدود کردن دايره ‏فعاليت قاچاقچيان، دامنه مصادره اموال آنان را گسترش داده است.»‏


جزيني با بيان اينکه علي‌رغم فعاليت‌هاي صورت گرفته، جمهوري اسلامي ايران به عنوان خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ‏نسبت به روند جاري در منطقه و جهان به شدت نگران است، متذكر شد: «روند رو به رشد کشت و توليد مواد افيوني و ادامه ‏فعاليت لابراتوارهاي غيرقانوني در کشورافغانستان، قرباني شدن نوجوانان وجوانان ناشي از اقدامات باندهاي مافيايي و در اولويت نبودن موضوع مهار و کنترل کشت و توليد مواد مخدر در ‏برنامه‌هاي مبارزه با تروريسم با هدف انسداد منشاء مالي جرايم سازمان يافته، از جمله مشكلاتي است كه ايران براي مبارزه با مواد مخدر با آن روبرو است. 


از همين رو بر اين باوريم که با توجه به کارآمدي رويکرداجتماعي کردن مبارزه با مواد مخدر و ‏روانگردان‌ها در راستاي همدلي و همزباني ملت و دولت مي‌توان نسبت به مهار و کنترل اعتياد گام‌هاي جدي‌تر برداشت ‏تا شاهد جامعه سالم باشيم.‏»



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: