کد خبر: ۶۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۴ - 2015June 22
شفاآنلاین:جامعه>شهری> پورخضری مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری، امشب خبر مهمی را برای شرکت کنندگان در آزمون استخدامی آورده بود: هفته آینده، نتایج آزمون استخدامی توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.
به گزارش شفا آنلاین : عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی تنها مهمان حضوری برنامه گفتگو ویژه خبری از شبکه 2 سیما بود که درباره طرح شفاف سازی آزمون های استخدامی توضیح داد.

او درباره این طرح گفت: آزمونهای استخدامی مشکلات زیادی را از لحاظ عدم شفافیت برای داوطلبان ایجاد کرده، برای شفاف سازی آزمون های استخدامی، نمایندگان طرحی را در مجلس آوردند برای اینکه مشخص شود چه وزارتخانه هایی، چه پست ها و تخصص هایی را کدام دستگاه ها نیاز دارند.
سپس احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش درباره آخرین آزمون استخدامی که در اول خرداد 94 برگزار شد، به این سئوال توضیح داد: این آزمون خرداد با چه تعداد شرکنت کننده برگزار شد؟

جزئیات آمار آخرین آزمون استخدامی
جمالی گفت: اولین آزمون استخدامی مشترک فراگیر سال 94 دستگاه ها با 193468 داوطلب ثبت نام کننده در جمعه 1 خرداد 94 برگزار شد و 121219 نفر در جلسه حاضر بودند. این آزمون در دو بخش عمومی و اختصاصی مربوط به هر یک از مشاغل برگزار شد.

پورخضری از او پرسید: این امکان وجود دارد که برخی سازمانها ظرفیت استخدامی خود را اعلام نکنند و در آزمون شرکت نکنند و از این طریق نیرو نگیرند؟
عزیزی، در پاسخ گفت: قبلا هم این آزمون بوده و دستگاه ها نیز ظرفیت استخدامی خود را اعلام می کردند. منتهی ما می خواهیم به شرکت کننده اطمینان بدهیم که چه اتفاقی در آزمونی که شرکت کرده افتاده. از قبل هم سازمانها از طریق رسانه ها اعلام می کردند چقدر میخواهند استخدام کنند ولی بعد از آزمون را کسی که آزمون می داد، نمی دانست چه نمره ای گرفته و وضعیت شفاف نبود. در کمیسیون اجتماعی گفتیم که باید این مسایل شفاف سازی شود و از بین کمیسیون های فرعی که باید اظهار نظر کنند نیز کمیسیون امور داخلی نظر خود را داده و منتظر نظر سایر کمیسیونها هستیم.


برای دیدن نتایج یک هفته صبر کنید
مجری از معاون سازمان سنجش پرسید: بینندگان و شرکت کنندگان در این آزمون اعتراض می کنند یک ماه از آزمون گذشته ولی معلوم نیست اعلام نتایج چه زمانی است؟
جمالی در پاسخ گفت: این آزمون اولین دوره در سال 94 است و همه ظرفیتها و شرایط و ضوابط قانونی طبق دفترچه ای که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اختیار سازمان سنجش قرار داده، به صورت واضح و روشن به داوطلبان اعلام شده است. ظرفیتهای استخدامی به تفکیک دستگاه های اجرایی و مشاغل و پست ها در دفترچه ای که منتشر شده، درج شده. مجموع ظرفیت پذیرش نیز در این آزمون 7448 نفر است.


مجری پرسید: یعنی از 121 هزار نفر داوطلبی که شرکت کردند، فقط 7 هزار پذیرش می شوند؟
جمالی جواب داد: بله، بر اساس هماهنگی که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عمل آمده، نتایج اولیه افرادی که دارای حد نصاب لازم باشند، با کارنامه واضح و مشخص ارائه می شود. یکی از اهداف ما نیز وضوح و شفافیت در نمرات است که نمره هر یک از داوطلبان به صورت جداگانه اعلام می شود و مشخص می شود افرادی که دارای حد نصاب هستند، چه کسانی هستند و چه افرادی نمی توانند متقاضی حضور در ادوار بعد این آزمون باشند، دقیقا نتایج مربوطه اواخر هفته آینده در سایت سازمان سنجش درج می شود.


مجری پرسید: حدودا چند سازمان و نهاد ظرفیت خود را اعلام کردند و در چند شهر برگزار شد؟
جمالی گفت: 14 دستگاه اعلام نیاز کردند. یعنی اگر دستگاه های وابسته به استانداری خراسان شمالی را هر یک به عنوان یک دستگاه مستقل در نظر بگیریم، 14 دستگاه اعلام نیاز استخدام کردند. این آزمون در 58 شهرستان و 108 حوزه امتحانی با کیفیت لازم به صورت دقیق و شفاف برگزار شد.


مچری پرسید: یک سئوال پیش آمد که 14 دستگاه ظرفیت استخدامی را به آزمون گذاشتند. آیا فقط 14 دستگاه دولتی در سال جاری استخدام دارند؟
عزیزی، گفت: ما در مجلس در خراسان شمالی تصویب کردیم 500 نفر استخدام شوند. ولی به آمار دقت کنید ازنزدیک به 200 هزار نفر که ثبت نام کردند حدود 7400 نفر پذیرش می شوند. یعنی فقط 4 درصد این افراد استخدام می شوند. این فاجعه است. خراسان شمالی چون استان تازه تاسیس است، باید 2500 نفر استخدام کند. ولی فقط مجوز استخدام 500 نفر دادند. همه دستگاه های دیگر هم نیاز به استخدام افراد جدید دارند، ولی کمبود اعتبار مطرح است و بودجه اجازه استخدام نمی دهد. مثلا وزارت بهداشت و درمان با اجرای طرح تحول که کار خوبی بود، باعث شد مراجعات مردم به بیمارستانها زیاد شود. پرسنل همان است، این پرسنل در مقابل متقاضیان جدید اذیت می شوند، ولی مجوز استخدامی به وزارت بهداشت و درمان داده نشده است.

مجازات فرد خاطی از قانون شفافیت در استخدام

پورخضری پرسید: اگر سازمان و نهادی نخواهد ظرفیت استخدامی خود را اعلام رسمی کند و بخواهد به روال سابق و بدون اعلام نیاز در آزمون استخدامی کار کند، مجلس چه نظارتی دارد؟
عزیز گفت: اولا نمی تواند. بعد هم در طرح شفاف سازی اعلام شده کلیه دستگاه های موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری، حداکثر ضمن مدت 45 روز باید نمره و رتبه فرد شرکت کننده را روی سایت بگذارند. آخرین نفر قبولی باید نمره اش اعلام شود، همچنین نفر اول استخدامی نیز باید نمره اش اعلام شود. هر کس هم خواست نمره اش را ببیند، باید بهش بدهند.


مجری پرسید: این اتفاق الان نیست؟
عزیزی گفت: نه، باید ظرف 45 روز این را اعلام کند و اگر نکنند، مجازاتها را ما دیدیم.


مجری درباره مصوبه دولت پرسید: درباره سواستفاده از استخدامها یک آیین نامه قرار بود تصویب شود. این موضوع چه شد؟
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سواستفاده کننده خود دولتها هستند. در همین دولت، این اتفاق را می بینیم. ضرورت رفع این مشکل، شفاف سازی است. سال گذشته نیز همین را گفتیم که 526 هزار در دولت قبلی، برخی بدون آزمون استخدام شده بودند و ما وقتی متوجه شدیم مخالفت کردیم و این روند متوقف شد.


مجری در این قسمت از برنامه اعلام کرد مدیران دولتی در این برنامه حاضر نشده اند. او گفت: خوب بود مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این برنامه حضور داشتند و درباره مصوبه دولت و شرایط و جزئیات آن دفاع می کردند. همه تلاشمان را کردیم آنها را دعوت کنیم و با وجود موافقت و استقبالشان، حضور آنها را در این برنامه نداریم.
سپس او پرسید: طرحی که نمایندگان برای نظارت بر این آزمونهای استخدامی تصویب کنند که در راه صحن است، چه وضعیتی دارد؟
عزیزی گفت: بگذاریم حرفم را کامل کنم. طبق ماده 32 مدیریت خدمات کشوری، 90 درصد استخدامی ها به صورت آزمون باید باشد. 10 درصد استخدامها نیز به صورت قراردادی است. این قراردادی ها را هم گفتیم باید شفاف سازی شود. در دولت قبل اینقدر زیاد نیرو گرفتند و اصلا بی رویه نیرو گرفتند که اشک این دولت درآمده. آن 10 درصد قراردادی را که پر کردند، اضافه هم نیرو گرفتند. این دولت یک درصد هم نمی تواند نیرو بگیرد. برای این است می گویم بزرگترین متخلف خود دولت است،.

 

شلاق و جریمه در انتظار مدیران پارتی باز

مجری پرسید: ضمانت اجرایی این طرح شفاف سازی چیست؟
عزیزی گفت: گفتیم عدم رعایت ترتیبات این قانون، حسب مورد جرم تلقی می شود و متخلف به جزای نقدی از نوع مجازات درجه 6 مصرح در قانون مجازات اسلامی و انفصال موقت از خدمات دولتی از 6 ماه تا 2 سال به حکم دادگاه محکوم می شود.

مجری پرسید: این مجازات درجه 6 یعنی چه؟
عزیزی گفت: موارد زیادی دارد، مثلا جریمه از دو میلیون تا 8 میلیون تومان را داریم یا 31 ضربه شلاق داریم.


مجری گفت: 2 میلیون تومان جریمه چقدر بازدارنده است؟
عزیزی گفت: مجازات شلاق خیلی بد است. اگر مدیر یک سازمان تخلف کند و جلوی مردم شلاقش بزنند، آبرویش می رود. این در قانون مجازات اسلامی نوع مجازات درجه 6 دیده شده. در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز این مسایل دیده شده است.


در این بخش از برنامه، میزگرد قطع شد تا آخرین امتیاز بازی والیبال ایران و آمریکا، پخش شود. سرویس فرهاد قائمی که بازی ایران و آمریکا را ختم کرد، روی آنتن زنده برنامه پخش شد و میهمان برنامه نیز ضمن تبریک پیروزی تیم ایران بر آمریکا گفت: امیدواریم آقای دکتر ظریف هم در مذاکرات غلبه کنند و دل مردم را شاد کنند.

عزیزی در پایان این برنامه گفت: شفاف سازی، مبنای عدالت اجتماعی است و اگر شفاف سازی شود، رانت خواری نیز از بین می رود.

خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: