کد خبر: ۶۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۴ - 2015June 22
شفا آنلاین>سلامت>یک پزشک گفت: سازمان انتقال خون کشور باید موضوع صادرات فاکتورهای خونی را دنبال کند و با پیگیری این طرح به سودآوری بیشتر برای کشور بپردازد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسین‌عبداللهی  گفت: درباره اهدای خون در کشور و استفاده بهینه از خون ایرانی گفت: اهدای خون یک نوع حس همدوستی است به این شکل که یک نفر به خون نیازمند است و انسان دیگر از وجود خود نیاز وی را برآورده می‌کند؛ در ایران به واسطه آموزه‌های دینی و اطلاع از نقش اهدا خون در بازگشت سلامتی به انسان، در نتیجه داوطلب اهدای خون در کشور فراوان وجود دارد.

در کشورهای دیگر بر خلاف ایران به دلیل بیماری خون اهدا می‌شود

وی افزود: در تحقیقات انجام شده در کل جهان مشخص شده که بهترین خون اهدایی خون ایرانی است در صورتی که در کشورهای دیگر اهدا کننده به دلیل بیماری خون اهدا می‌کند.

این پزشک عمومی درباره دلایل صادر نشدن فاکتورهای خونی ایران به کشورهای دیگر ابراز کرد: در بحث تجهیزات و توان علمی یا تجزیه خون در سازمان انتقال خون ناتوان نیستیم اما شاید به دلیل فراوانی، تازگی و سلامت اهدا کننده خون به دنبال این نیستیم که فاکتورهای مختلف را از خون بگیریم و نگهداری کنیم.

عبداللهی با بیان این‌که سازمان انتقال خون باید به صادرات خون احساس نیاز پیدا کند، تاکید کرد: با وجود این‌که از لحاظ داخلی وارد کننده فاکتورهای خونی نیستیم اما چرا نباید به کشورهای هم‌جوار صادرات داشته باشیم.

باید بتوانیم صادرکننده فاکتورهای خونی به کشورهای اروپایی باشیم

وی ادامه داد: درصدی صادرات فاکتورهای خونی وجود دارد اما باید بتوانیم فاکتورهای خونی نایاب را به خصوص به کشورهای اروپایی صادر کنیم چرا که در این باره خون سالم، اهدا کننده خون سالم و تجهیزات لازم را در اختیار داریم.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون به دنبال این باشد تا فاکتورهای نادر خونی را به دست بیاورد و در جهت صادرات و اهدا به همنوعان در کشورهای اطراف تلاش کند.

عبداللهی تصریح کرد: در ابتدا سازمان انتقال خون باید موضوع صادرات فاکتورهای خونی را پیگیری کند و با ارایه طرح به سودآوری بیشتر بپردازد، البته وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز باید در این‌باره همکاری داشته باشد به این دلیل که این وزارت‌خانه در بحث پایه‌های علمی و تحقیقاتی مشکلی ندارد و اگر انگیزه‌ای وجود داشته باشد به سرعت پیش می‌رویم

سینا نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: