کد خبر: ۶۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
شفا آنلاین>اجتماعی>نگاهی به پورتال اختصاصی سازمان تحت مدیریت معصومه ابتکار نشان می دهد که این سازمان از یک طرح پیشنهادی مبنی بر درج «ضرب حیات وحش بر روی اسکناس و سکه» حمایت کرده است.

به گزارش شفا آنلاین ، این روزها مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست سخت درگیرند! یک روز برای مهار  ریزگردها به جنوب می روند فردا روز بر کار کارمندان سازمان جنگل ها و مراتع در جریان آتش سوزی جنگل های ایلام نظارت می کنند و روزی دیگر برای بررسی معضلات محیط زیست در زیر آب های تالاب هورالعظیم، قایق شان واژگون می شود تا نشان دهند «سازمان حفاظت از محیط زیست دولت یازدهم» از هیچ تلاشی برای بهبود محیط زیست دریغ نمی کند.
 

نگاهی به پورتال اختصاصی سازمان تحت مدیریت معصومه ابتکار نشان می دهد که این سازمان از یک طرح پیشنهادی مبنی بر درج «ضرب حیات وحش بر روی اسکناس و سکه» حمایت کرده است.


حیات وحش را روی اسکناس و سکه ضرب کنید!


یک موسسه حمایت از حیوانات پیشنهاد داده «با ضرب سکه و چاپ اسکناس هایی با تصاویر حیات وحش، به آگاه سازی تمام جمعیت کشور در زمینه حیات وحش کمک نماییم.»


در بخشی از این پیشنهاد آمده است: «با توجه به استفاده روزمره سکه و اسکناس توسط مردم و توزیع گسترده آن در اقصی نقاط کشور، به نظر می رسد ضرب سکه و چاپ اسکناس هایی با تصاویر حیات وحش به آگاه سازی تمام جمعیت کشور در زمینه حیات وحش منجر خواهد شد و نقش بسیار پر رنگی در حفاظت از آنها بازی خواهد کرد.»


دیده‌بان حقوق حیوانات که مدعی است «در مذاکره ای که با یکی از کارشناسان محترم آن سازمان(محیط زیست) انجام گردید، مقرر شد طرح پیشنهادی کتبا به آن سازمان ارسال شود. با توجه به رویه ارزشمند آن سازمان در طراحی اسکناس های جدید، دیده بان حقوق حیوانات رسما پیشنهاد می کند جهت معرفی گونه های در معرض خطر انقراض و ارزشمند کشور از قبیل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه ای، خرس سیاه، زاغ بور، گورخر، سمندر غاری لرستان و تمساح گاندو به آحاد هموطنان عزیز و اثبات ارزشمندی این گونه ها به ایرانیان و جهانیان از تصاویر، نام و رده حفاظتی آنها در اسکناس و مسکوکات جدید ایرانی استفاده فرمایید.»
 

اینکه یک سازمان یا NGO با پسوند حمایت از حقوق حیوانات می تواند پیشنهادات خود را به سازمان های مربوطه ارجاع و با پاسخ های مثبت یا منفی آنها روبرو شود، یک روال طبیعی است و در این مقال به دنبال بررسی نقاط ضعف و قوت پیشنهاد مذکور نیستیم، اما این سوال بوجود می آید که سازمان حفاظت از محیط زیست با چه هدف و انگیزه ای در مقام مدافع چنین پیشنهادی بر می آید؟!
 

و این سوال نیز به ذهن مخاطبان خطور می کند که براستی اولویت اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست، اقداماتی حاشیه ساز همچون تلاش برای چاپ تصاویر حیوانات است یا یک نگاه بلندمدت در تدوین و ارائه طرح هایی برای برخورد سخت با شکارچیان غیرمجاز، سودجویان چوب و حیوانات زینتی، جلوگیری از افزایش بی رویه قطع درختان و گسترش بیابان، از بین رفتن نقاط بکر و گردشگری همچون جزیره آشوراده، حل معضل ریزگردها، خشكي رود كارون، خشكي درياچه اروميه، فروش پرنده های مهاجر به صورت قانونی و غیر قانونی و...
 

البته توصیه های مقام معظم رهبری به فعالان محیط زیست هم اولویت‌های محیط زیستی را مشخص کرده است که "گرم شدن هوای کره زمین، کمبود آب، پدیده زمین‌خواری و کوه خواری، فرسایش خاک، آلودگی هوا،‌ ریزگردها و غبار در استان های جنوبی، نبود سند ملّی برای مسائل محیط زیست و ..." از مهم ترین آنهاست.
 

رویه سازمان حفاظت از محیط زیست طی دو سال گذشته و در جریان اتفاقات زیست محیطی به خوبی نشان می دهد که پرداختن به مسایل حاشیه ای از اولویت بیشتری برای مدیران سازمان مذکور برخوردار است و گویا قرار هم نیست این رویه تغییر کند.
 

دیگر نکته تامل برانگیز اینکه اگر پیشنهاد ارگان سازمان محیط زیست عملی شود دیگر جایی برای تصویر امام(ره) بر روی اسکناس‌ها باقی نمی‌ماند و جای آنها را تصاویر جانوران پرخواهد کرد؛ حیواناتی که شاید تنها کار سازمان محیط زیست برای تامین امنیت و تداوم حیات آنها چاپ عکسشان است!
 

البته اگر عملکرد محیط زیست به همین روال باشد به زودی از همین حیوانات کمیاب هم جز تصاویرشان چیزی باقی نمی ماند.

دانشجو

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: