کد خبر: ۶۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
شفاآنلاین :سیاسی >اجتماعی> آنچه تاکنون در زمینه مذاکرات هسته ای بدست آمده « پیروزی برای ملت ایران» است و از رهبر معظم انقلاب برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات، حمایت از مذاکره کنندگان و حفظ وحدت ملی سپاسگزاریم.

به گزارش شفاآنلاین، رییس دولت تدبیر و امید عصر شنبه در نشست خبری خود که به مناسبت سالروز حماسه سیاسی 24 خرداد برگزار شد، از آغاز مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب منطق با 1+5 با خط قرمزهای مشخص هم سخن گفت و افزود: باید از رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری کنم هم برای ترسیم خطوط اصلی در مذاکرات ، هم برای حمایت جدی ایشان از مذاکره کنندگان و هم آن که با نفس گرمشان در این کشور وحدت و اتحاد ملی وانسجام را به خوبی حفظ کردند.

روحانی از مردم هم به خاطرحمایت از دولت بویژه در زمینه مذاکرات هسته ای تشکر کرد و اظهارداشت: باید از مذاکره کنندگان قوی ما در این مذاکرات و وزیر خارجه که سرپرستی مذاکرات را به عهده دارند تشکر کنم که هرانچه تا امروز به دست آورده ایم موجب افتخار ملی است.

وی تاکید کرد: دو سال پیش هیچ قدرت بزرگی لااقل 1+5 و دیگر قدرت های غربی و شرقی به داشتن حق غنی سازی در خاک ایران اذعان نمی کرد. امروز هم هیچ کس در دنیا حتی قدرت های بزرگ غربی که در این که ایران حق غنی سازی دارد، نطنز و حتی فردو درهایشان باز می ماند ، تردید ندارد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریمهای اقتصادی و مالی که ظالمانه علیه ملت ایران اعمال شده است و همه قطعنامه های شورای امنیت هم لغو خواهد شد.

روحانی گفت که این وضعیت یک پیروزی برای ملت ایران است.

وی همچنین اظهار داشت: هدف 24 خرداد حفظ همه حقوق ملت بزرگ بود، به معنای تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت و منافع ملی بود و در این راستا باب مذاکره جدی و تاثیر گذار در چارچوب منطق با 5+1 آغاز کردیم.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: ما می خواستیم روابط ما با دنیا به گونه ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد، می خواستیم آشتی، برادری و روابط بهتر با همسایگان داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: ما می خواستیم همه حقوقمان را با هم استیفا کنیم نه تنها یک حق، می دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته ای باید حقوق دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی نیز همزمان تامین شود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره احتمال رسیدن به توافق نیز گفت: همه تلاش ما این است که به توافق عزتمندانه با تامین حقوق ملت ایران و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است، برسیم.

روحانی افزود: به نظر من چارچوب های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده مورد قبول 5+1 است، ضمن این که در جزییات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید همه این اختلاف نظر ها حل شود، ما در مذاکرات کاملا جدی هستیم و به هیچ وجه دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان نیستیم.

وی تصریح کرد: خودمان را در یک زمان خاص محصور نمی بینیم و عجله نداریم، اما در عین حال از همه فرصت و امکانمان برای دست یابی به توافق استفاده می کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است، چارچوب هایی که از طرف نظام تعیین شده همواره مورد توجه بوده است، مذاکره کنندگان به طور جدی این مسیر را دنبال می کنند.

روحانی تاکید کرد: اگر طرف مقابل همین چارچوب را دنبال کند و دنبال زیاده خواهی نباشد، توافق در دسترس است.

وی در زمینه تحریم هم اظهار داشت: در اصل این که با اجرای توافق همه تحریم های اقتصادی برداشته خواهد شد، تردیدی وجود ندارد.

رییس جمهوری با بیان این که نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو اختلاف نظرهایی وجود دارد، تاکید کرد: ما مصر به همزمانی هستیم.

روحانی همچنین گفت: در یک سال گذشته برای واردات کشاورزی و محصولات کشاورزی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه جویی کردیم، پس این دولت در زمان تحریم برنامه ریزی کرده است اما تحریم هیچ گاه موفق نبوده و به اهدافش نرسیده و در ایران هم تحریم موفق نخواهدبود اما موثر بوده است.

وی افزود: تحریم به اهدافش نرسید، تحریم می خواست ما را تسلیم کند؛ اما تحریم مشکلاتی را برای جامعه ما به وجود آورد، می پرسند تحریم بالاتر بوده یا مدیریت، مسلما مدیریت بالاتر از تحریم است و اساس، مدیریت درست است و جای بحث نیست اما چون تحریم، غیرقانونی، ظالمانه و غیر انسانی است، سایه افکنده است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: دولت با شرایط تحریم مدیریت کرده و توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند و خواهد کرد.

روحانی یادآور شد: صدور قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم ها، اولین گام اجرایی بعد از توافق خواهد بود.

وی همچنین گفت: چیزی به نام بازرسی در پروتکل الحاقی وجود ندارد، ایران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هرمعاهده دیگری در دست دیگران قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: ایران می خواهد با اجرای این توافق و پروتکل ثابت کند که اتهامات بی اساسی که علیه ایران زده می شد، برای جهانیان روشن شود که این اتهام بی اساس است.

رییس شورای عالی اقتصاد در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: اجرای اصل 44 بسیار مهم است و اگر دقیق اجرا می شد یک انقلاب بزرگ اقتصادی بود.متاسفانه یک نهادهایی که نه خصوصی و نه دولتی و معروف به خصولتی هستند وارد اصل 44 شدند.

روحانی ادامه داد: دولت در بازار سرمایه دخالت مستقیم ندارد، اما نظارت می کند و می خواهد که شفاف باشد.

وی، مسیربازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رتبه ایران در کسب و کار از 152 به 130 رسیده و این به معنای حرکت مثبت بوده است.

رییس قوه مجریه درباره سهام عدالت هم اظهارداشت: دولت به دنبال تنظیم لایحه است و ان شاء الله به مجلس تقدیم خواهد کرد.

روحانی افزود: اساس کار دولت، اجرای قانون بوده است حتی قوانینی که سال ها مانده بوده است. 1700 میلیارد تومان برای اجرای قانون جامع خدمات ایثارگران اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: برخی مسایل کشور یک شبه حل نمی شود، همه تلاش ما این است که شرایط کشور به یک شرایط قانونی برگردد.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع تصویر نکرده و کاملا دروغ است و اگر کسی چنین چیزی را به شورای عالی امنیت ملی منتسب کرده است، خلاف کرده است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: همواره تلاش ما این بوده است آن چه وعده دادیم عمل کنیم و این را وظیفه خود دانستیم.

روحانی تصریح کرد: در برخی امور کل حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا به هدف برسند و دولت به تنهایی قادر نیست.

وی همچنین گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه تغییری نکرده است و تعهد این است که به کشورهای منطقه برای امنیت و ثبات آن ها کمک کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: مبارزه با تروریسم را وظیفه مهم خود می دانیم، شرایط منطقه را کاملا پیش بینی می کردیم و در دو سال پیش جهان عاری از خشونت و افراط گری را پیشنهاد دادیم.

روحانی افزود: در عراق پایگاه و واحد نظامی نداریم، در عراق و سوریه کار مستشاری انجام می دهیم و هدف اصلی مبارزه با تروریسم است.

وی گفت: ما بنزین را تک نرخی کردیم، دو نرخی فساد زیادی را ایجاد کرده بود.

رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: معنای کاهش تورم، ارزانی نیست، در زمینه گرانی و ارزانی همچنان معیار جیب مردم است.

روحانی با بیان این که 10تا 13 میلیارد دلار کسری بودجه در سال جاری خواهیم داشت، افزود: دولت در سال جاری 20 هزار میلیارد تومان کسری واریزی به خزانه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این که باید جامعه آرام باشد و افراطی گری را کنار بگذاریم و سرمایه خارجی جذب شود، یک هدفش اشتغال جوانان است.

وی اضافه کرد: ادعاهای آمریکایی ها در عراق تا کنون توخالی بوده است، آن چه که در عراق جلوی تروریسم را گرفته است، ملت و ارتش عراق بوده است و ایران هم در این زمینه کمک کرده است.

رییس جمهوری با بیان این که کشورهای منطقه باید روی پای خودشان بایستند، تصریح کرد: ما هم هر کمکی از ما برآید برای زندگی مردم و مبارزه با تروریسم به آن ها خواهیم داشت.

روحانی تاکید کرد: گروه های تروریستی حتما شکست خواهند خورد. همه باید تلاش کنیم هرچه سریع تر این گروه ها را در منطقه منهزم کنیم و هرچه سریع تر منطقه را ترک کنند.

وی همچنین درباره نگرانی پس از توافق و عدم اجرای آن از طرف مقابل افزود: من دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم، البته هر احتمالی وجود دارد.

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: توافق به ضرر کسی نخواهد بود، نمی خواهیم در منطقه مداخله کنیم. ممکن است مشکلاتی پیش روی ما قرار بگیرد اما امیدوارم که پس از امضا همه دولت های امضا کننده به توافق متعهد باشند و آن را اجرا کنند.

روحانی تصریح کرد: آن هایی که می خواهند این توافق را به هم بزنند، اگر آثار خوب این توافق را ببینند در اعتقاد خودشان هم تجدید نظر می کنند.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود درباره تخریب علیه دولت هم اظهار داشت: خیلی ها تلاش می کنند که این توافق امضا نشود، برای ما معیار در این مسایل افکار عمومی و خواست ملت ماست، ملت خواهان توافق عزتمندانه حاصل شود.

روحانی تصریح کرد: این که عده ای تحت عنوان نقد به دنبال تخریب هستند متاسفانه وجود دارد، ما باید تخریب گران را به نقد دعوت کنیم، عکس العمل مردم ما بهترین راه است، اگر دربرابر تخریب عکس العمل درست نشان دهند، تخریب گر را مایوس می کنند.

وی تاکید کرد: دولت وظیفه روشنگری دارد اما تشویش اذهان عمومی کار نادرستی است. مردم با عکس العمل و دولت با روشنگری خود جلوی تخریب را بگیرند.

رییس جمهوری هم چنین درباره تجزیه کشورهای منطقه گفت: تغییر جغرافیای منطقه به ضرر همه خواهد بود. هرگونه جدایی و تجزیه با ادامه درگیری ها و جنگ داخلی جدید مساوی است.

روحانی افزود: باید با کشورهای منطقه گفت و گو کنیم و افکارمان را نزدیک کنیم. همچنین باید قدرت حکومت مرکزی را در عراق و سوریه افزایش دهیم.

رییس جمهوری وعده داد که مصاحبه دیگری در هفته دولت خواهد داشت تا فعالیت های دولت را به عرض اصحاب رسانه و مردم برساند.

مشروح سخنان رییس جمهوری در این نشست خبری به این شرح است:

** 24 خرداد متعلق به هیچ حزب و جناح و دسته ای نیست؛ پیروزی ملت ایران است

رییس جمهوری در آستانه دومین سالگرد حماسه سیاسی و انتخابات 24 خرداد 92، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان، ماه قیام، ماه صیام، ماه همدلی و ماه برکت برای همه ما خواهد بود که فرمود ماه رمضان، ماه دوستی ها است و کنار گذاشتن کینه ها، ماه برادری، نزدیکی و اخوت و آشتی و ماه بذل و بخشش است.

روحانی اظهار امیدواری کرد: ماه مبارک رمضان برای ملت ما و همه مسلمانان ماه پر خیر و برکتی باشد.

وی همچنین به ملت بزرگ ایران به خاطر سالروز انتخابات حماسه آفرین 24 خرداد 92 تبریک گفت و یادآور شد: در دو سال گذشته شرایط بسیار حساسی پیش روی کشور ما بود؛ احساس بحران بین المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم، شکاف در مسایل اجتماعی و سیاسی بین گروه ها و احزاب و جناح ها، فضای امنیتی در زمینه مسایل فرهنگی و در محیط های آموزشی، از طرف دیگر، بدخواهان هم چنین تصور می کردند که با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل کرده اند مردم مشارکت آنچنانی پای صندوق آرا نخواهند داشت.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: همه هدف بدخواهان این بود که مردم حل مسایل سیاسی را در صندوق آرا نبینند؛ مردم ما با حضورشان حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم سالاری حاکم است.

روحانی خاطرنشان کرد: هوشیاری و هوشمندی ملت بزرگ ایران، راهنمایی های بسیار تاثیر گذار رهبر معظم انقلاب که همه را که حتی آنهایی که ممکن است از نظام دلگیر باشند، دعوت همه پای صندوق آرا و اعلام این که آرای مردم امانت است و به عنوان حق الناس مطرح است، مردم پای صندوق آرا شتافتند و حماسه بزرگ را آفریدند.

وی افزود: 24 خرداد تعلق به هیچ حزب و جناح و دسته ای ندارد؛ پیروزی ملت ایران است و تبریک از آن مردم بزرگوار این سرزمین و از آن رهبری است که توانستند به خوبی مردم را پای صندوق آرا هدایت کنند.

روحانی اظهار داشت: مردم با آرایی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند، مقصودشان این بود که همه چیز به قانون برگردد؛ اعتدال معنایش آن است که همه حرکت های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد؛ اعتدال معنایش آن است که هیچ تصمیم یک شبه در کشور گرفته نشود.

وی ادامه داد: معنای اعتدال آن است که امور به صاحب نظران متخصص همان فضا واگذار شود؛ مردم می خواستند یک شرایط ثبات و آرامشی در جامعه حاکم شود، در اقتصاد آنها، در بازارهای مختلف اقتصادی، مردم می خواستند به آینده ای روشن امیدوار شوند.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: مردم نمی خواستند نسبت به آینده اقتصادشان، روابط سیاسی، ارتباطات سیاسی داخلیشان و آینده حضور فرهنگی اصحاب فرهنگ، در تردید باشند. مردم می خواستند به آینده زندگی بهتر، فضای امن تر، و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند.

روحانی با بیان این که همه تلاش دولتمردان بر این مبنا بود، گفت: من می خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده است، مگر اینکه با صاحبنظران صحبت شده است.

**امروز هیچکس تردید ندارد که اجرای توافق با رفع تحریم ها توام خواهد بود

رییس جمهوری گفت: باید از ملت بزرگ ایران به خاطر حمایت مستمرشان از دولت به ویژه در زمینه مذاکرات هسته ای که ما با شش قدرت رو به رو هستیم تشکر کنم.

روحانی افزود: همچنین باید از مذاکره کنندگان قوی ما در این مذاکرات و وزیر امورخارجه که سرپرستی مذاکرات را به عهده دارد تشکر کنم که هر آنچه تا امروز بدست آوردیم موجب افتخار ملی است.

وی ادامه داد: ما امروز در شرایطی هستیم که دو سال پیش هیچ قدرت بزرگی، لااقل 1+5 و دیگر قدرت های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی سازی در خاک ایران اذعان نمی کردند؛ حق ما بود اما این را اذعان نمی کردند.

رییس قوه مجریه گفت: امروز هیچ کس در دنیا حتی قدرت های بزرگ غربی و 1+5 در اینکه در ایران حق غنی سازی وجود دارد و نطنز و فردو درهایش باز می ماند تردید ندارد و این بزرگترین دستاورد در زمینه حقوق هسته ای است.

روحانی اظهارداشت: هیچ کس دوسال پیش از قدرت های غربی اذعان نمی کردند که ایران می تواند در زمینه تحقیق و توسعه، سانتریفیوژهای پیشرفته مسیر را ادامه دهد حتی با اعمال تزریق uf6 در سانتریفیوژهای پیشرفته برای تحقیق و توسعه، اما همه امروز این را اعتراف و اقرار دارند.

وی ادامه داد: شاید در زمینه تحریم سخن ها متفاوت بود اما امروز هیچکس تردید ندارد که اجرای توافق با رفع تحریم های اقتصادی و مالی توام خواهد بود که این تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است.

رییس جمهوری گفت: دوسال پیش کسی اذعان نمی کرد که با یک توافق نهایی همه قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل لغو خواهد شد.

روحانی افزود: من آینده را بحث نمی کنم اما آنچه تا امروز بدست آوردیم یک پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران است و این پیروزی از آن ملت است و این ملت با ایستادگی و مقاومتش به این حقوق بزرگ خود دست یافته است.

وی با بیان اینکه در زمینه تحریم دو مساله مهم مدنظر داشته باشیم، یکی ابعاد و عمق تحریم و دیگر مدیریت تحریم، اظهارداشت: این دو را باید از هم تفکیک کنیم؛ همه بدانیم که تحریم غیرقانونی، غیرانسانی و غیر اخلاقی است و در این تردید نکنیم.

**تحریم غیر انسانی حتی برای سرمایه گذاری در سدی است که آب کشاورزی و آب خوردن را تامین می کرد

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که تحریم یک تحریم کور بوده نه هدفمند، گفت: اگر تحریمی علیه صنعت هسته ای بود شاید این تعبیراتی که من الان از آن به عنوان تعبیرات غیرانسانی و غیراخلاقی می گویم کمی اغراق بود اما این تحریم حتی برای خرید گندم هم بود، این تحریم حتی برای خرید مواد مواد غذایی و هرگونه سرمایه گذاری در ایران بود حتی سرمایه گذاری برای سدی که آب کشاورزی یا حتی آب خوردن یک شهر را تامین می کرد.

روحانی افزود: این تحریم حتی بر ضد دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها بود، هیچکس در اینکه این تحریم غیراخلاقی و غیرانسانی بوده تردید نکند، مخفی کردن ظلم ظالمان خیلی کار شایسته ای نیست، اگر ظلم ظالم را بیان کردیم کار بدی کردیم؟ باید ظلم ظالمان مخفی بماند؟

**دولت به خوبی این تحریم ها را مدیریت کرده است

وی به بحث مدیریت تحریم اشاره کرد و گفت: ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و تا نان و آب مردم را هم فرا می گرفت اما این دولت به خوبی این تحریم را مدیریت کرد و اگر بازهم بخواهد ظالمانه ادامه یابد مدیریت خواهد کرد، دلیلش آن چیزی است که دولت در طول این دو سال عمل کرده است.

رییس جمهوری گفت: دلیلش آن است که پرداختی مردم در بیمارستان به جای 37 درصد به چهار و نیم درصد تقلیل پیدا کرده، دلیلش آن است که 9 میلیون و 200 هزار نفر بیمه درمانی شده اند،10 میلیون نفر از حاشیه نشین های اطراف شهرهای بزرگ تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند.

روحانی ادامه داد: 11 میلیون نفر تحت پوشش حمایت کالایی قرار گرفتند، آمار فراوان است اما این دولت بزرگ ترین سرمایه را برای منابع آبی کشور اختصاص داده است.

وی افزود: این دولت در طول چهار سال تا پایان چهارمین سال حدود 10 میلیارد دلار برای تامین آب اختصاص داده است، پس دولت به خوبی تحریم را مدیریت کرده و مدیریت خواهد کرد اما معنایش آن نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ملت ما نداند و ظلم ظالم را بیان نکنیم و توضیح ندهیم.

رییس قوه مجریه گفت: ما باید کار خلاف قانون قدرت های بزرگ را توضیح دهیم اما ملت ما از این فشارها نمی هراسد و مسیر خود را برای احقاق حقوق خود ادامه خواهد داد.

**در مذاکرات کاملا جدی هستیم

یکی از خبرنگاران از رییس جمهوری پرسید: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تنها توافق خوب را می پذیرد از نظر شما جمهوری اسلامی ایران چقدر با یک توافق خوب فاصله دارد و دستیابی به یک توافق خوب امکان پذیر است؟

رییس جمهوری نیز پاسخ داد: همه تلاش ما بر این است که به توافقی عزت مندانه با تامین حقوق ملت بزرگ ایران و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است، برسیم.

روحانی افزود: به نظرم چارچوب های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده، امروز مورد قبول 1+ 5 است، ضمن این که در جزییات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید همه این اختلاف نظرها حل شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات کاملا جدی هستیم، بدنبال تلف کردن وقت و خرید زمان به هیچ وجه نیستم، خود را محصور در یک زمان خاص نمی بینیم، عجله نداریم اما در عین حال از همه فرصت و امکانات برای دستیابی به توافق استفاده می کنیم.

وی یادآور شد: خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است، چارچوب هایی که از طرف نظام برای این مذاکرات تعیین شده، همواره مورد توجه بوده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مذاکره کنندگان هسته ای ایران به طور جدی مسیر را دنبال می کنند، اگر طرف مقابل ما همین چارچوب را مراعات کند و به حقوق ملت ایران و منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده خواهی نباشد به نظرم توافق در دسترس است.

**امور فرهنگی حتی الامکان باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد فرهنگی دولت با توجه به لغو گسترده کنسرت های موسیقی در یک سال گذشته به ویژه در هفته اخیر اظهارداشت: ما در زمینه فرهنگی همان طور که از ابتدا اعلام کردیم، معتقدیم که امور فرهنگی حتی الامکان باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود.

وی ادامه داد: فضا را باید کاملا به گونه ای ترسیم کنیم که این فضا هم برای آنان که می خواهند از کالای فرهنگی استفاده کنند و هم برای آنان که می خواهند کالای فرهنگی را تولید کند، بتوانند به خوبی تولید کنند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از نظر ما مرجع، قانون است، وقتی یک دستگاه به عنوان مرجع قانونی برای اعطای مجوز تعیین شده، دخالت دیگران در این امور شایسته نیست.

روحانی افزود: ما باید اجازه دهیم، قانون اجرایی و عملیاتی شود، این که تصور می شود این کار خوب یا بد است، آثارش مثبت یا منفی است، همان اشکالی است که من یک بار گفتم.

وی تصریح کرد: همه باید به قانون عمل کنیم و دنبال اجتهاد شخصی نباشیم، این اشکال اگر حل شود و هیچ کس دنبال اجتهاد شخصی نباشد، اجتهاد را برای حوزه های علمیه بگذاریم، همه در چارچوب قانون خود را ملتزم به قانون بدانیم وهر دستگاهی که باید مجوز صادر کند آن مجوز مورد احترام باشد چراکه قانون به او اجازه داده است.

وی ادامه داد: این موضوع را به خاطر داشته باشیم که وقتی در چارچوب قانون مجوز برای یک کنسرت داده می شود از مردم دعوت می شود، مردم بلیط می خرند خود را آماده می کنند، این گونه دخالت ها تضییع حقوق مردم است قبل از این که تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد.

رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد همه احساس کنیم که 24 خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق آمادند، همان مردم برای حمایت از اجرای راه و مسیری که انتخاب کردند در صحنه هستند.

روحانی افزود: ما باید از این مشکلات عبور کنیم و با وحدت، انسجام و حضور مردم در صحنه از این مشکلات عبور خواهیم کرد، دولت خود را ملتزم به حقوق مردم و اجرای قانون می داند.

این خبرنگار بار دیگر پرسید که آیا این صحبت ها ضمانت اجرایی دارد، آیا ممکن است دوباره برای برگزاری کنسرت ها مجوز داده شود و باردیگر لغو شود که این مساله خیلی اتفاق افتاده است، آیا دولت می تواند در این زمینه جدیت داشته باشد.

رییس جمهوری پاسخ داد: البته به آن خیلی که شما می گویید در آن حد نیست، ولی از نظر ما مجوز قانونی وقتی صادر می شود، لغو آن مجوز از طرف آن دستگاه هایی که قانونا حق ندارند ، کاملا نادرست است و اگر موردی قوه قضاییه می خواهد وارد عمل شود، کاملا توجیه قانونی برای ورود قوه قضاییه داشته باشد.

**اگر موارد جدید مطرح نشود تا زمان مورد نظر به توافق می رسیم

رییس جمهوری در پاسخ به خبرنگار تلویزیون چین درباره آینده مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها، گفت: اساس مذاکرات روبه پیش است، گرچه در برخی از مسایل هنوز اختلاف نظر وجود دارد و در زمینه تحریم هم در اصل اینکه با اجرای توافق، همه تحریم های اقتصادی برداشته و ملغی خواهد شد تردیدی وجود ندارد.

وی افزود: اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو که چگونه باشد، اختلاف نظرهایی در باره آن وجود دارد و ما مصر به هم زمانی هستیم و این اشکال که طرف مذاکره کننده ما در برخی از موارد وقتی در جلسه ای به چارچوب برخی از موارد می رسیم، در جلسه بعدی دوباره به چانه زنی می پردازد و این کار مذاکرات را عقب می اندازد و مذاکرات را طولانی می کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: زمانی که پیش روی ما است، اگر طرف مقابل به چارچوب زمانی متعهد بماند و موارد جدید را وارد نکند به نظر من می تواند حل و فصل شود و می توانیم به توافق برسیم اما اگر مسیر، مسیر چانه زنی های مهمل باشد، ممکن است زمان مذاکرات را بیشتر کند.

**باید حق شادی را برای همه محترم بشماریم

رییس جمهوری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر که درباره رابطه و تعامل دولت و حوزه های علمیه و انتقادات آنان درباره عملکرد فرهنگی دولت و همچنین عملکرد نیروی انتظامی، تصریح کرد: دولت تعبیر خاصی درباره نیروی انتظامی ندارد و دولت معتقد است که همه دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی باید در راستای قانون عمل کنند و معیارشان تنها قانون باشد؛ فکر نمی کنم که در این زمینه جای اختلافی باشد.

وی یادآور شد: قانون جمهوری اسلامی ایران متاخذ از متن شرع است یا حداقل مصوباتی است که با موازین شرعی مغایرت ندارد؛ بنابراین قانون ما قانون اسلامی است و امام (ره) هم فرمودند قانونی که شورای نگهبان آن را تایید کرده، اجرای آن برای همه لازم است؛ بنابراین در این زمینه اختلافی نداریم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در سایر زمینه های فرهنگی نیز دولت موظف به اجرای قانون است؛ یعنی قوانینی که وجود دارد را باید اجرا کند؛ ضمن اینکه حقوق مردم هم باید حفظ شود و امام درباره مسایل فرهنگی یک بن بستی که قبلا فکر می شد را باز کردند.

روحانی ادامه داد: در آغاز انقلاب خیلی حرف ها بود و بعضی ها می گفتند که خانم ها در تظاهرات نباید شرکت کنند چون شعار که می دهند صدای نامحرم است و اشکال دارد و امام در آن زمان پاریس بودند و موضع گیری صریحی کردند.

وی همچنین اظهار داشت: برای خانم ها آنجایی که باید رای دهند، خم می شویم و احترام می گذاریم و می گوییم پای صندوق آرا بیایید و حقوق شما در مسایل سیاسی و اجتماعی یکی است و فرصت های برابر دارید ولی وقتی از انتخابات می گذریم انگار رای و عقیده ما عوض می شود.

وی افزود: خانم های ما یعنی همه خواهران، دختران و مادران جامعه اولا به دین، آیین و فرهنگ شان معتقد هستند و احترام می گذارند و به عفت و حجاب و چارچوب های قانونی احترام می گذارند و ما نباید تصور کنیم که می خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدای ناکرده خانم ها می خواهند برعکس قوانین اسلامی حرکتی داشته باشند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: خانم ها مانند آقایان در بسیاری از موارد پیشتاز هستند و در همه راهپیمایی ها و مراسم این چنین است و به نظرم باید حق نشاط و شادی و زندگی اجتماعی را در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم و فکر نمی کنم در کلیات اختلاف نظری باشد ولی در مصادیق گاهی ممکن است اختلاف نظری وجود داشته باشد که باید این اختلافات را حل کرد.

**واردات 720 میلیاردی دوره 8 ساله و اتکا به بیرون، علامت لازم را برای تحریم داد

روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که گفته می شود دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به رفع تحریم گره زده است، اظهار داشت : شما می دانید در گذشته در یک دوره 8 سال 720 میلیارد دلار صرف واردات و کشور کاملا متکی به خارج شد و همان هم علامت لازم را برای تحریم داد؛ یعنی اگر اقتصاد مقاومتی بود و در جامعه ما به خودمان متکی بودیم و نه به دلار نفتی، این فشارها بر ما وارد نمی شد.

وی یادآور شد: این دولت همه برنامه هایش در شرایط تحریم وضع و اجرا شده است، یعنی در زمانی که تحریم بوده است توانسته تورم بالای40 درصد را به 15 درصد برساند. در شرایطی که تحریم بوده توانسته کشور را از رشد منفی 6.8 - به رشد مثبت برساند و سرمایه گذاری منفی را به سرمایه گذاری مثبت برساند و در همه زمینه ها مانند صنعت، کشاورزی دارای رشد مثبت در سال 93 هستیم و در بعضی زمینه ها رشد بسیار بالا است مانند معدن که رشد 10.8و صنعت بالای 5 است و بازرگانی بالای 3 است و در همه زمینه های کشاورزی حرکت ما به پیش است.

رییس قوه مجریه ادامه داد: در یکسال گذشته ما برای واردات کشاورزی و محصولات غذایی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه جویی کردیم یعنی تولیدات داخلی ما بالا رفته است؛ بنابراین، این دولت در زمان تحریم برنامه ریزی کرده و معضلات را حل کرده است.

روحانی با بیان این که تحریم هیچ گاه موفق نبوده و به اهدافش نرسیده است، گفت: در ایران هم تحریم موفق نخواهد بود اما موثر بوده است. بین موفق بودن و موثر بودن فاصله است. تحریم به اهدافش نرسید. تحریم می خواست ما را تسلیم کند که موفق نشد اما تحریم مشکلاتی را برای جامعه ما بوجود آورد.

**تحریم ظالمانه، در همه زندگی ما سایه افکنده است/پشت درهای بسته به اقتصاد بزرگ دست نخواهید یافت

وی گفت: گاهی می پرسند که مشکلات گذشته یا امروز مربوط به تحریم است یا مدیریت؟ مسلما مدیریت بالاتر از تحریم است که جای بحث نیست. اساس مدیریت درست است ما می توانیم کار را پیش ببریم اما این که بگویم تحریم تاثیر ندارد، در همه زندگی ما، متاسفانه تحریم غیرقانونی، ظالمانه و غیرانسانی سایه افکنده است.

رییس جمهوری یادآور شد: ما در ایران برای محیط زیست و آب نیاز به سرمایه گذاری بزرگ داریم و اگر بخواهیم سرمایه گذاری ها را از خارج وارد کنیم نمی شود با شرایط تحریم این کار را بکنید. تحریم در همه زمینه ها مشکل درست کرده است .

روحانی با بیان این که تحریم ها به معنای این نیست که نمی توانیم زندگی کنیم، یادآور شد: یک بحث ، بحث ادامه حیات است، کشور می خواهد به نیازمندی های ضروری برسد که این اشکالی ندارد ولی یک وقت بحث پیشرفت و توسعه و رقابت با دنیا است؛ بنابراین، هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد بزرگ و بازار بزرگ دست نخواهد یافت.

وی ادامه داد: این ظلم یک ظلم بزرگ است که می خواهند دروازه ما را ببندند و نگذارند که صادرات و واردات که مورد نیاز است انجام دهیم، ما این ظلم را باید برداریم که این ظلم همان تحریم است، اما در عین حال دولت با شرایط تحریم مدیریت کرده و با شرایط تحریم توانسته است بسیاری از مشکلات را حل کند و حل خواهد کرد.

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشال تایمز مبنی بر این که سال گذشته یکی از اعضای گروه خیلی کوچک خبرنگارهای خارجی و رسانه های غربی از جمله جیسون رضاییان اینجا بود و حدودا یکسال است که زندان هستند و هنوز تعیین و تکلیف نشده اند آیا شما شخصا پیگیر پرونده ایشان هستید، گفت: من به عنوان رییس جمهور که مجری قانون اساسی هستیم و وظیفه من اجرای قانون اساسی است و نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانی ها و یا کسی که حتی اگر تابعیت غیرایرانی بر فرض داشته باشد و در ایران زندگی می کند حساس هستم و مواردی که به من اطلاع می رسد نسبت به حقوق افراد، آنها را دنبال می کنم و موردی هم که شما گفتید از کلیت آنچه که وظیفه دولت است مستثنی نیست.

روحانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر این که شما اشاره کردید به همزمانی اقدامات در برداشته شدن تحریم ها؛ تخمین شما از فاصله بین امضای قرارداد تا اجرای قرارداد چقدر است و تحریم های بانکی گفته شده بیشتر طول خواهد کشید و ممکن است تا یکسال تا زمان اجرایی، طول بکشد؛ آیا از نظر شما قابل قبول است و در مورد پروتکل الحاقی آیا شما اجازه بازدید سایت های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای را خواهید داد، گفت: اما این که همزمانی اجرای تعهداتی که ایران در توافق خواهد داشت با رفع تحریم چگونه خواهد بود جای بحث وجود دارد. البته یک عددهایی شما گفتید که آنها نادرست است. شما گفتید برای تحریم بانک یکسال طول می کشد. من فکر می کنم ماه و سال اشتباه شده است و حتما درست نیست این حرف .

وی ادامه داد: البته آن زمانی که به توافق برسیم که هر روز یا هر زمانی باشد، تا اجرای کامل توافق یک زمان و فاصله ای خواهد بود که این فاصله چند ماهه است و جزو مواردی است که در حال بحث است. آنچه که به دنبال آن هستیم این است که بعد از توافق بلافاصله در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای صادر شود که آن قطعنامه توافق را در فصل 7 تایید کند و آن توافق در همان قطعنامه ای که در شورای امنیت خواهد بود و مصوبه ای که شورای امنیت خواهد داشت همه قطعنامه های قبلی را در زمینه مسایل هسته ای لغو کند و این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می شود.

روحانی گفت: شاید بشود گفت اولین تضمین اجرایی این توافق هست که توسط شورای امنیت تایید خواهد شد که اهمیت دارد. بعد از آن، این که تحریم ها چگونه لغو می شود در حال بحث هستیم. اعلام لغو با اجرای لغو چگونه می شود که زمان را تعیین کنیم و تعهداتی که ایران خواهد داشت به هر حال زمانی برای اجرای آن طول خواهد کشید و کاری نیست که در یک ساعت انجام شود بلکه هفته ها و یا ممکن است چند ماه طول بکشد که همه تعهدات انجام شود.

رییس جمهوری ادامه داد: از زمانی که توافق امضا می شود و تا زمانی که همه تعهدات اجرایی و عملیاتی از سوی دو طرف اجرایی می شود چقدر طول می کشد هنوز محل بحث است اما حتما چند ماهی زمان خواهد برد.

روحانی درباره پروتکل الحاقی گفت: پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد. یک تبلیغات غلط و نادرست در خارج راه افتاد است در صورتی که بسیاری از کشورهای دنیا هستند که امروز پروتکل الحاقی را عمل می کنند . 124 کشور در حال اجرای پروتکل الحاقی هستند و یک عده دیگر هم قبول کردند و در مسیر نهایی شدن است؛ بنابراین پروتکل الحاقی از سال 2003 آن زمان هایی که اول بحث پروتکل الحاقی بود 80 کشور قبول کرده بودند و در این چند سال از 80 کشور 124 کشور شده است؛ پس معلوم است که چیز بدی نیست که کشورها به پروتکل اضافه می شوند و آن را امضا می کنند.

وی اظهارداشت: تعهدات بین المللی همواره تعهدات دوطرفه است و هر چیزی که در 124 کشور در حال اجرا است در ایران هم اجرا خواهد شد. در پروتکل الحاقی چیزی به نام بازرسی ، این کلمه وجود ندارد.

**ایران نمی گذارد به بهانه اجرای پروتکل یا هر گونه معاهده دیگر، اسرارش در دست دیگران قرار گیرد

رییس جمهوری با بیان این که ما به صورت داوطلبانه در سال 2003 و 2004 و اوایل 2005 پروتکل الحاقی را اجرا کرده ایم و می دانیم چگونه اجرا می شود یادآور شد: همان زمانی هم که می خواست اجرا شود در ایران بحث هایی سر گرفت که اگر پروتکل اجرا شود می آیند مسجد را می گردند و خانه علما را بازرسی می کنند و مجلس شورای اسلامی را . حرف هایی که آن موقع بی اساس بود و الان هم خیلی حرفهای بی اساس در رسانه ها زده می شود.

وی ادامه داد: به هر حال ایران یک استثنا نیست. پروتکل الحاقی در بسیاری از کشورها اجرا می شود، اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هرگونه معاهده دیگری در دست دیگران قرار بگیرد و این قطعی است. ما هیچ گاه نخواهیم گذاشت نه اسرار نظامی و نه در بسیاری از فناوری های مختلف که اسراری داریم که نباید به دست دیگران بیفتد.

روحانی اضافه کرد: شبیه پروتکل الحاقی در زمینه کنوانسیون شیمیایی هم عضو هستیم و در این کشور سالها است که کنوانسیون شیمیایی اجرا می شود و آنجا هم یک نوع دسترسی ها هم در کنوانسیون وجود دارد و آن جا هم ما اسرار کشورمان را حفظ کردیم و حفظ می کنیم، بنابراین مساله تازه ای نیست و تنها مربوط به ایران نیست و یک معاهده ای است که در این معاهده بسیاری از کشورها اجرا می کنند و ایران هم اجرا می کند. آنچه که برای ایران بسیار مهم است این است که با اجرای این توافق و با اجرای پروتکل ثابت کند که اتهامات بی اساسی که علیه ایران زده می شد که ایران بمب هسته ای می سازد و یا در پی ساخت بمب هسته ای است برای جهانیان روشن شود که این اتهام بی اساس است و لذا آ‍ژانس هم در طول این مدت حدودا از سال 2001 تا الان یعنی 14 و 15 سال است در این کشور پادمان را اجرا می کند با دقت، همواره تایید کرده که هیچ چیزی را نیافته در ایران که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز باشد.

**معنای کاهش نرخ تورم ، ارزانی نیست

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از روزنامه های اقتصادی مبنی بر این که با توجه به اصل 44 قانون اساسی و تاکید بر خصوصی سازی از طریق بازار سرمایه، به نظر شما بعد از گذشت یک دهه از اجرای این سیاست ها تا چه حد توزیع ثروت از طریق بازار سرمایه محقق شده است و این که چرا نمودی از آمارهای اقتصادی اعلام شده در جامعه را نمی بینیم؟، گفت: اجرای سیاست های اصل 44 خیلی مهم است و آن، همان است که رهبری در اجرای آن فرمودند یک انقلاب اقتصادی خواهد بود.

روحانی افزود: واقعا اگر دقیق اجرا می شد یک انقلاب اقتصادی بود؛متاسفانه در اجرای سیاست های اصل 44 دقت لازم عمل نشده و برخی موارد قانون مورد توجه قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: در سفرهای استانی به هر استان که می رویم یکی از حرف های مسوولان استانی این است که بسیاری از واگذاری ها در چارچوب قانون نبوده است.

وی تصریح کرد: اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 این است که ما بتوانیم مدیریت را در اقتصاد به بخش خصوصی دهیم، متاسفانه یک نهادهایی که نه می شود، گفت خصوصی و نه می شود، گفت دولتی معروف به خصولتی هستند در اصل 44 آمدند و نگذاشتند همه اهداف اصل 44 اجرا شود

رییس جمهوری افزود: تلاش دولت این است که سیاست های اصل 44 به خوبی عمل شود و در چارچوب مقررات قانونی باشد.

روحانی در مورد آمار و ارقام اقتصادی که توسط دولت اعلام می شود، گفت: دولت در این زمینه دخالتی ندارد یعنی چه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دارای هستند؛ ما نه چیزی را سفارش می دهیم و نه دخالت می کنیم و آنها در چارچوب مقررات کارهایی خود را انجام می دهد؛ البته طبق قانون، آمار مرکز آمار معیار خواهد بود اما در عین حال بانک مرکزی هم آمارهایی از گذشته داشته و الان هم دارد و هر دو آمار مورد توجه صاحبنظران قرار می گیرد.

روحانی تصریح کرد: این که اثر آنچه که در این آمار اعلام می شود در زندگی مردم و بورس چگونه است، یک مقدار متفاوت است؛وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش پیدا کرده است، معنایش این است که خودرویی با سرعت 40 کیلومتر حرکت می کرده، به 15 کیلومتر رسیده است.

وی ادامه داد: معنایش این نیست که ایستاده یا دنده عقب می رود؛ این حرکت ادامه دارد، اما سرعتش را کم کرده ایم؛ مردم می گویند شما که می گویید تورم پایین آمده، ارزان نشده است؛ معنای کاهش نرخ تورم به مفهوم ارزانی نیست، به این مفهوم است که ماشین اقتصاد ایران که به سرعت به سمت دره می رفته است اول از دره به سمت جاده درست بردیم و همچنین سرعتش را کم کردیم؛ شاید در دنیا نرخ تورم صفر نداریم و اگر صفر باشد، خوب نیست اما باید یک حد معقولی باشد؛ حتما باید نرخ تورم به یک رقمی برسد و معمولا در دنیا سه، چهار درصد است.

وی یادآور شد: سیاست دولت، همچنان مسیر کاهش نرخ رشد تورم خواهد بود؛ اما این که اثر این حرکت های اقتصادی در همه بازارها از جمله بازار سرمایه سریع مشاهده کنیم، اولا دولت در بازار سرمایه دخالت مستقیم ندارد و نظارت دارد و دلش می خواهد حباب نداشته باشد و شفاف باشد و همواره حمایت می کنیم، اما بازار سرمایه را باید بلند مدت نگاه کنیم نه کوتاه مدت؛

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است و هر قدر بتوانیم رونق اقتصادی در جامعه به وجود بیاوریم، بازار سرمایه دارای رونق خواهد بود؛ من در بلند مدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می بینم و امیدوارم در مسیر رونق بتوانیم امسال حرکت هایی که مورد انتظار مردم است، داشته باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امسال در آمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده و بنابر این یک مقدار سختی داریم و با سختی داریم این سال را می گذرانیم اما در عین حال مسیر را ادامه خواهیم داد.

یکی دیگر از خبرنگاران از روحانی سوال کرد: حدود 2 سال از عمر دولت شما می گذرد و قوانین متعددی وجود دارد که در این دولت همچون دولت گذشته به آن بی توجهی می شود؛ یا اجرا نشده یا صراحتا نقض می شود؛ چرا قوانینی که نیاز به پول ندارد، اجرایی نمی شود؟

رییس جمهوری نیز پاسخ داد: وظیفه دولت اجرای قانون است اما برخی از قوانین، در چارچوب امکانات یا برخی از موارد هزینه ای دولت در چارچوب درآمدها است ؛ یعنی منوط بر این است که درآمد لازم استحصال شود و بعد بر همان مبنا اجرا شود.

روحانی افزود: برخی موارد مثل مساله محیط کسب و کار، اتفاقا چیزی است که دولت مصوب کرده و به آن عمل می کند؛ مدتی این قانون معطل مانده بود اما در حال حاضر به آن عمل می شود.

وی با تاکید بر این که در محیط کسب و کار یکی از افتخارات این است که رتبه ما افزایش پیدا کرده و از رتبه 152 به 130 رسیده ایم، گفت: ما از نظر مساله کسب و کار 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کرده ایم.

رییس قوه مجریه همچنین اظهار داشت: در موضوع سهام عدالت، دولت بدنبال تهیه لایحه ای است، این موضوع نیازمند یک سری هماهنگی هایی قبل از تقدیم لایحه است؛ دولت این لایحه را تهیه کرده و ان شاء الله تقدیم مجلس می کند.

روحانی ادامه داد: ما هر موردی که قانون، مقررات و آئین نامه اجرایی خواسته، آنها را عملیاتی و اجرا کرده ایم؛ اگر مورد خاصی است بگویید، ما دنبال می کنیم ولی اساس و مبنای کار این دولت این بوده که قوانین اجرا و پیاده شود؛ حتی قوانینی که سال ها باقی مانده بود؛ مثلا قانون خدمات جامع برای ایثارگران سال ها باقی مانده بود؛ از سال 86 این قانون تا این دولت مانده بود؛ ما آن را اجرایی و عملیاتی کردیم با این که برای دولت سخت و سنگین بود؛ دولت در سال گذشته هزار و 700 میلیارد تومان برای اجرای این قانون هزینه کرده است.

** همه تلاش ما این است که شرایط قانون را به جامعه بازگردانیم

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره فضای امنیتی و سیاسی کشور، برگزاری تجمعات غیر قانونی، اخلال در مراسم ها و جلوگیری از برگزاری کنسرت ها، گفت: مسایل موجود، مربوط به مسایل سیاسی، اجتماعی است و برخی از این مسایل یک روزه و یک شبه حل و فصل نمی شود، ما باید شرایط امروز را نسبت به دو سال قبل در نظر بگیریم و ببینیم روند امور به سمت حل و فصل بوده یا نه، آیا روند معکوس بوده است یا حرکتی نداشته ایم.

روحانی افزود: همه تلاش ما این است که شرایط کشور را از شرایطی که قبلا مناسب نبوده به شرایط قانون و مناسب در جامعه بازگردانیم و ما نمی توانیم بگوییم در 22 ماه تغییری حاصل نشده است.

وی تصریح کرد: به هر حال در مسایل اجتماعی و فرهنگی هم اکنون انجمن های دانشجویی فعال هستند و جلسات خود را برگزار می کنند، شما مراسم 16 آذر دو سال گذشته را با قبل از این دولت مقایسه کنید، مشاهده می کنید که کاملا تغییر کرده است.

رییس دولت تدبیر و امید به بازگشایی خانه سینما و خانه احزاب نیز اشاره کرد و گفت: این طور نیست هیچ حرکتی نشده باشد اما این که انتظار داشته باشیم، همه مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در 22 ماه تمام شود، حتما تمام نمی شود، تلاش می کنیم که اینها حل و فصل شود وباید ادامه بدهیم، اما مهم این است که نباید مایوس شویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر چهار، پنج نفر حرکت غیر قانونی در کشور کردند نخست باید آنها را نصیحت و جذب کنیم و به آنها بگوییم که حرکت آنها به نفع کشور نیست و اساس 24 خرداد 92 هم همین بود که مردم پای صندوق رای آمدند و گفتند افراط و تفریط و خشونت نباشد و حرف ها در چارچوب قانون و اعتدال باشد و نظرات در چارچوب قانون اجرا شود.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: بنابر این همه باید کمک کنیم و بدانیم دولت هیچ کاری را نه در مسایل اجتماعی و فرهنگی بلکه در مسایل اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی نیز بدون حضور و حمایت مردم نمی تواند به انجام برساند و همانطور که مردم در 24 خرداد پای صندوق رای آمدند، همچنان باید در صحنه بمانند و از دولت حمایت کنند تا بتوانیم معضلات را حل کنیم.

روحانی همچنین درمورد ممنوع تصویری رییس دولت اصلاحات گفت: اینکه گفته می شود شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع تصویر یا ممنوع خبر کرده است، کاملا دروغ است وشورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه ای ندارد واگر کسی این مطلب را به شورا منتسب کرده، خلاف انجام داده و باید طبق قانون مورد مجازات قرار گیرد.

**همواره تلاش ما این بوده که به آنچه وعده داده ایم، عمل کنیم

رییس قوه مجریه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وعده های محقق شده و محقق نشده دولت تدبیر و امید گفت: تلاش ما بر این بوده که وعده ای که داده ایم را عملیاتی کنیم در زمینه اقتصاد وعده داده بودیم شرایط را آرام کنیم و مردم بتوانند از مشکلات اقتصادی فاصله بگیرند و به نظر من در این زمینه دولت تلاش خود را انجام داد.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در 22 ماه گذشته تلاش کرده و دلیل آن آمار و ارقامی است که وجود دارد و آرامش و ثباتی است که در بازار می بینید.

وی یادآور شد: در زمینه سیاست خارجی وعده ما تعامل سازنده با دنیا بوده و به نظر من ما به این وعده عمل کرده ایم و دنبال تعامل سازنده با دنیا، همسایگان و غیر همسایگان هستیم اما باید حافظه میان مدت را مد نظر داشته باشیم و یادمان نرود در دو سال قبل چه خبر بوده است.

روحانی ادامه داد: این همه هیات ها که به ایران سفر می کنند و ارتباطاتی که آنها دارند و جمع های سرمایه دار که از غرب و شرق به ایران می آیند و همچنین روابطی که ما با همسایگان داریم به جز یکی، دو همسایه که متاسفانه تغییر مثبتی نداشته است ما با سایر همسایگان روابط بهتری داریم و به این ها عمل کرده ایم.

وی با بیان این که در زمینه مسایل سیاسی و فرهنگی وضع با 22 ماه قبل خیلی تفاوت کرده است، گفت: در عین حال به اهداف نرسیده ایم، روشن است حتی ممکن است تا پایان چهار سال هم 100درصد موفق نباشیم.

وی اضافه کرد: آنچه که می توانیم به مردم بگوییم این است که همواره تلاش ما بر این بوده که به آنچه وعده داده ایم عمل کنیم و وظیفه خود می دانیم اما یک نکته باید در ذهن مردم باشد، برخی امور باید کل حاکمیت همه دست به دست هم بدهند تا به آن هدف برسیم و دولت به تنهایی قادر نیست، باید مجلس و قوه قضاییه همه باهم بتوانیم به آن هدف برسیم .

رییس قوه مجریه اضافه کرد: گاهی در برخی امور همه باید کمک کنند غیر از قوای سه گانه تا به هدف برسیم و دولت هم تلاش خود را کرده است، در برخی موارد موفقیت ما بالا بوده و در برخی موارد کمتر بوده است اما تلاش ما این بوده به وعده های خود عمل کنیم.

** سیاست ایران نسبت به مسایل منطقه تغییر نکرده است

همچنین در این نشست خبری خبرنگار روسیا الیوم از رییس جمهوری پرسید: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پایگاه های جدید نظامی در عراق را به بهانه مبارزه با گروه داعش ایجاد خواهد کرد، موضع جمهوری ایران از این طرح جدید آمریکا در عراق چیست؟

رییس جمهوری پاسخ داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسایل منطقه تغییر نکرده و همان سیاستی است که از دو سال پیش در این دولت بود و در حال ادامه پیدا کردن است.

روحانی افزود: تعهد ما این است که به کشورهای منطقه برای امنیت و ثبات آنها کمک کنیم و اگر از ما درخواستی دارند؛ در حد توان به آن دولت ها کمک کنیم به خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم که آن را یک وظیفه بسیار مهم می دانیم.

وی ادامه داد: ما کاملا پیش بینی می کردیم شرایط منطقه چگونه خواهد بود و لذا دو سال پیش در سازمان ملل متحد پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری را مطرح کردیم و همان زمان نیز به سازمان ملل گفتیم که آینده جهان و آینده منطقه ما چگونه خواهد بود.

رییس قوه مجریه گفت: خوشبختانه به آن ندا در مقام تصویب قطعنامه در مجمع عمومی پاسخ مثبت داده شد اما در مقام عمل متاسفانه آن مقدار که می بایست شاهد حضور سازمان های بین المللی و کشورها برای مبارزه با تروریسم باشیم، نبودیم.

روحانی اظهارداشت: ما در عراق پایگاه نظامی و واحد نظامی نداریم، ما در سوریه واحد نظامی نداریم؛ آن چه در عراق و سوریه انجام می دهیم کار مستشاری است.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما در این کشورها مبارزه با تروریسم است و می خواهیم ثبات و امنیت به این کشورها بازگردد، البته دلمان می خواهد در همه کشورها مخصوصا در سوریه مشارکت عمومی مردم و دموکراسی بیش از پیش اجرایی و عملیاتی شود.

خبرنگار دیگری از رییس جمهوری پرسید: یکسری اتفاقاتی افتاد که توقع این بود که شخصا خود شما در مورد آن ها توضیح دهید تا هجمه علیه دولت نباشد. یکی از آن ها بحث افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه افراد پردرآمد بود؛ همچنین در دولت سابق گفت و گوهای رودرو را در تلویزیون داشتیم و این بار از شما خیلی کمتر می بینیم، آیا دلیل خاصی دارد؟

رییس جمهوری همچنین گفت: اصل اشکال شما وارد است، این که من به سهم خودم باید بیشتر حضور پیدا کنم و با رسانه ها و مردم بیشتر صحبت کنم، کاملا درست است و اشکال بیان شده اشکال واردی است.

روحانی افزود: مردم ما باید همه حرکت های دولت را به خوبی بدانند و قضاوت نهایی نیز به عهده مردم است که در نهایت بگویند این حرکت یک حرکت درست یا نادرستی است.

وی ادامه داد: در زمینه مساله افزایش بنزین یا حامل های انرژی، خیلی این واژه را نمی پسندم، چون در بنزین ما دو نرخ 700 و هزار تومان را داشتیم که آن را تک نرخی کردیم.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: دلیل این اقدام هم روشن است، به نظر من مقامات دولتی برای مردم توضیح داده اند و بیان کرده اند که ما طبق قانون مجلس امسال می بایست همه حامل های انرژی را به فوب خلیج فارس می رساندیم که البته هنوز خیلی فاصله داریم. حتی در بنزین هم فاصله داریم، گازوئیل که سرجای خودش و در گاز و نفت سفید که خیلی فاصله داریم.

روحانی افزود: ما آن هایی که تورم زا بود و در زندگی مردم خیلی تاثیر می گذاشت را مراعات کردیم و در زمینه گازوئیل، نفت سفید و گاز می بینید که افزایش بسیار کم بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه بنزین، ما دو نرخی را تک نرخی کردیم، عمدتا هم دلیل آن فساد زیاد بود، در زمینه بنزین؛ دونرخی بودن فساد زیادی ایجاد می کرد که ما برای جلوگیری از فساد این کار را کردیم. بنابراین اگر توضیحی به اندازه لازم داده نشده، توضیح آن روشن است.

روحانی از مردم تشکر کرد که به برخی از رسانه های خارجی یا حتی از رسانه های داخلی که دنبال فضایی بودند، اعتنا نکردند و شرایط دولت و کشور را احساس کردند.

وی اضافه کرد: ما باید مجری قانون باشیم و قانون این وظیفه را بر دوش ما گذاشته بود.

رییس جمهوری گفت:شما می دانید که یارانه ها بر مبنای قیمت های حامل های انرژی است و امسال به خاطر قیمت نفت ما در این زمینه کسری زیادی داریم. یعنی حدود 10 هزار میلیارد تومان ما در سال کسری داریم و با این تک نرخی شدن، حداقل سه هزار میلیارد تومان می تواند جبران کند و هنوز هفت هزار میلیارد تومان باقی می ماند.

روحانی افزود: ما متعهد ماندیم که یارانه ها را پرداخت کنیم، از آن طرف نیز مجلس ما را موظف کرده بود که یارانه پردرآمدها را حذف کنیم که ما دنبال اجرای این قانون هستیم و می خواهیم افراد پردرآمدی که نیاز ندارند، یارانه به آن ها داده نشود.

وی ادامه داد: من خودم در این زمینه وسواس دارم که ضمن این که می خواهیم یارانه پردرآمدها را حذف کنیم مبادا افراد کم درآمد یا کسانی که جزو افراد متوسط جامعه هستند به اشتباه یارانه آن ها قطع شود و این نکته ای است که روی آن حساسیت دارم لذا به وزیر کار که مسوول این کار است موکدا دستور دادم یارانه کسی را قطع کند که مطمئن باشد نیاز ندارد.

رییس قوه مجریه گفت: احراز این اطمینان، یک مقدار زمان می برد و این کار ممکن است کند، پیش رود اما هر دوی این ها در چارچوب قانون مجلس است و دولت برای اجرای این قانون تلاش می کند البته توضیحات بیشتر باید به مردم داده شود.

**در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی، معیار جیب مردم است

خبرنگار روزنامه قدس از رییس جمهوری سوال کرد که شما در اولین مصاحبه بعد از مراسم تحلیف گفتید معیارسنجش تورم جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، آیا هم اکنون هم برای دولت کماکان ملاک سنجش تورم جیب مردم است؟ چه قدر جیب مردم را ملاک می دانید؟

رییس جمهوری پاسخ داد: آنچه دولت (مراکز رسمی،بانک مرکزی و مرکز آمار) اعلام می کند، آن ها مبنایی دارند، سبدی دارند، بر مبنای سبد محاسبه می کنند، ما خودمان هم روزانه قیمت اجناس را می گیریم.

روحانی افزود: هم بخش های اقتصادی ما این آمار را می بینند و من هم هفته ای یکی دو بار این آمار را می بینم که وضع اجناس در بازار چگونه است؟

وی تاکید کرد: معیار باز هم جیب مردم است، باز هم قبول دارم در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی، معیار جیب مردم است، اما آن ها هم چارچوبی دارند برای اعلام برنامه هایشان، آنچه می توانم بگویم این است که بازار دچار آرامش و ثبانی است، آن جور که قیمت یک جنس الان یک قیمت باشد فردا پنجاه درصد بالا رود، یا پایین آید، ما این نوسان را در قیمت نمی بینیم.

**معنای کاهش تورم، ارزانی نیست

روحانی ادامه داد: قیمت اجناس را که ما روزانه می گیریم و می بینیم، در خرده فروشی ها و معاملات کلان بازار تغییرات آنچنان نیست، البته در کل وقتی می گوییم 15 درصد هنوز تورم است معنایش روش است؛ جنسی که امروز می خرید به طور متوسط 15 درصد گران شده است، معنای کاهش تورم، ارزانی نیست. تفسیر ما باید از واژه ای که اعلام می شود یکی باشد.

**امسال 13 میلیارد دلار کسری در درآمد نفتی و 20 هزار میلیارد تومان از نظر ریالی کسری داریم

وی با تاکید بر این که تلاش دولت بر این است که زندگی مردم، زندگی بهتری باشد، اظهار داشت: ما امسال حداقل نسبت به سال 93، حداقل 10 میلیارد دلار از نظر درآمد نفتی کسری خواهیم داشت؛ البته ممکن است بیشتر هم باشد. تا 13 میلیارد. از نظر ریالی که به خزانه باید ریخته شود، حداقل حدود 20 هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل کسری خواهیم داشت.

روحانی خاطر نشان کرد: برای این کار ما بحث خروج از رکود را مطرح کردیم، آیین نامه هایش را تصویب و ابلاغ کردیم، لایحه به مجلس دادیم ، مجلس اخیرا تصویب کرده و به ما برگردانده و ما در حال نوشتن آیین نامه های آن هستیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: ما در هزینه های جاری دستورالعملی را به دولت اعلام کردیم برای این که امسال هزینه ها را کاهش دهیم؛ این کاهش را در هزینه های عمرانی قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی کردیم. سال قبل آن، 21 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی بوده در حالی که سال 91 حدود 12 تا 13 هزار میلیارد تومان بوده؛ این نشان می دهد که دولت برای زندگی و رفاه مردم تلاش می کند و در این زمینه توان دولت همین توانی است که دولت دارد اجرا می کند و عمل می کند.

**در طول این 22 ماه، 8 هزار واحد صنعتی نیمه تمام تکمیل شده است

رییس جمهوری اضافه کرد: حضور مردم هم در زمینه های اقتصادی نسبت به گذشته پرنشاط تر است. اخیرا آماری وزارت صنعت و معدن و تجارت برای من فرستاده بود که در طول این 22 ماه، هشت هزار واحد صنعتی نیمه تمام تکمیل شده است، این خیلی مهم است. این ها نیمه تمام بوده ، راه اندازی شده است.

**تا سرمایه در کشور جذب نکنیم، مشکل اشتغال حل نمی شود

وی افزود: این حرکت بسیار خوبی است، این آمار رشدی که در معدن، کشاورزی، صنعت و خدمات می بینیم نشان این است که دولت دارد تلاش خود را برای زندگی مردم می کند؛ اما یک مشکل بزرگتر وجود دارد و آن مساله اشتغال است، اشتغال یک مشکل عمده در این کشور است، ما تا نتوانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم و تا سرمایه در کشور جذب نکنیم، این مشکل حل نمی شود.

روحانی یادآور شد: این همه جوان از پسر و دختر که امروز بیکار هستند و این دغدغه اصلی ما برای امسال و سال آینده و تا پایان دولت است که برای جوانان اشتغال درست کنیم.

وی گفت: آمار و ارقامی که سال گذشته داده شد، رقم بالای اشتغال در سال درست شد، 550 هزار اشتغال وزارت کار به من آمار داد و از آن طرف هم چه قدر اشتغال کم شده، یعنی همین قدر که ما شغل درست می کنیم، چه قدر کارخانه تعطیل شده، چه قدر طرف بازنشسته شده، وقتی ما می آییم سر اشتغال خالص، متاسفانه وضع آمار ما آمار مناسبی نیست.

رییس جمهوری اضافه کرد: این چیزی است که همه باید دست به دست هم دهیم؛ این که می گوییم امروز جامعه ما باید آرام باشد و باید افراطی گری را کنار بگذاریم و همه باید کمک کنیم وضع اقتصادی ما تحرک یابد و سرمایه خارجی جذب شود، یک هدف بزرگش مساله اشتغال برای نسل جوان بزرگ ماست که دغدغه بزرگ برای دولت و مردم ماست.

**کشورهای منطقه باید روی پای خود بایستند

روحانی در ادامه این نشست خبری گفت : یکی از خبرنگاران سوالی کرده بود که آمریکایی ها در عراق یک پایگاهی را درست کرده اند که من در پاسخ گفتم سیاست ما نسبت به عراق تغییر نکرده است که باید در پاسخ به این سوال اضافه کنم که آمریکایی ها طرح های مختلفی را در این یکسال از زمانی که حمله گروهک های تروریستی به موصل شروع شده را ادعا کرده اند که ادعاهای فراوانی مبنی بر این که ائتلافی درست می کنیم، ائتلاف درست کردند، گفتند بمباران هوایی می کنیم، گفتند از هواپیماها استفاده می کنیم، اخیرا اعلام کردند که روزانه ما چه قدر خرج می کنیم، یا بحث این است که ما چه جور نیروهایی را به عراق بفرستیم که افراد را آموزش دهند، شیعه و سنی را آموزش دهند.

وی افزود: واقعیت این است که ادعاها تاکنون ادعاهای توخالی بوده است، در عراق آن چه که جلوی تروریسم را تا امروز گرفته و نگذاشته آن ها دامنه ترکتازیشان را در عراق بیشتر کنند؛ ملت، ارتش و مردم عراق بوده و ایران هم به سهم خودش به آن ها کمک کرده است.

رییس جمهوری اضافه کرد: ما اثری نمی بینیم از کشورهایی که ائتلاف علیه تروریسم ایجاد کردند. بنا بود بیایند و با تروریسم بجنگند، اخیرا ادعای پایگاه می کنند، به نظرم این ها ادعاهایی است که با واقعیت بسیار فاصله دارد؛ کشورهای منطقه امروز چه یمن، چه سوریه و چه عراق و چه دیگران باید روی پای خود بایستند. ما هم در حد توان هر کمکی که از ما بر بیاید برای زندگی، مواد غذایی ومبارزه با تروریسم انجام خواهیم داد.

**گروه های تروریستی حتما شکست خواهند خورد

روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون العراقیه درباره روابط ایران و عراق و جنگ مشترک علیه تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین الملی برای کمک به دولت عراق بیش از گذشته آماده است و این کمک می تواند سیاسی، اقتصادی و نظامی در قالب مستشاری و یا نیازمندی های عراق در زمینه خرید تسلیحات باشد.

وی با تاکید بر آمادگی کامل ایران برای کمک به عراق، افزود: ایران و عراق دو کشوری هستند که از نظر فرهنگی، تاریخی، دینی و مذهبی در طول قرن ها در کنار هم بوده اند و ما وظیفه خودمان می دانیم که از عراق و دولت عراق در برابر تروریست ها حمایت کنیم و این حمایت ها ادامه خواهیم داد و در صورت نیاز و درخواست دولت عراق این حمایت ها بیشتر خواهد شد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما معتقدیم که گروه های تروریستی حتما شکست خواهند خورد و در منطقه موفق نخواهند بود، اما برای مردم و زندگی مردم دردسر آفرین و مشکل زا هستند.

روحانی گفت: باید تلاش کنیم هرچه سریع تر گروه های تروریستی را در منطقه منهزم کنیم، بگونه ای که منطقه را ترک کنند و اساسا موضوع تروریسم می تواند، مشکلی برای منطقه و جهان باشد؛ این تعاون و همکاری و دست به دست هم دادن برای مبارزه با تروریسم وظیفه شرعی و قانونی ما است.

**من دلواپس نیستم ،همیشه امیدوارم

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز که پرسید آیا شما نگران و دلواپس این نیستید که بعد از مذاکرات این توافق اجرا نشود؟ تصریح کرد: من که دلواپس نیستم، من همیشه امیدوارم.

روحانی ادامه داد: هر احتمالی وجود دارد و ما علام الغیوب نیستیم که آینده را بتوانیم ببینیم چه می شود و نه قدرت مطلقه هستیم که بتوانیم مشکلات عالم را از ایران تا آمریکا حل و فصل کنیم.

وی با تاکید بر این که بسیار امیدوار است، افزود: به این دلیل امیدوارم که ما یک اجرای موقت توافق ژنو را داشته ایم و البته همین توافق را به صورت محدودتر در یک زمان کوتاه تری دو طرف اجرا و پیاده کردند و همان نکاتی که شما می گویید؛ کسانی از دو طرف می خواستند به هم بزنند و همین کارها را عده ای آن جا و این جا و برخی کشورهای منطقه که می دانید با توافق مخالف بودند، انجام دادند.

**توافق به ضرر کسی نیست

رییس جمهوری همچنین گفت: برخی کشورها فکر می کنند که با این توافق، ایران قدرت بیشتری در منطقه بدست می آورد و آن ها دچار مشکل می شوند که اشتباه می کنند و این توافق به ضرر کسی نخواهد بود و ما در منطقه نمی خواهیم به کشوری تجاوز و در امور آن ها مداخله کنیم و این موارد تصورات واهی و نادرست است.

رییس دولت یازدهم افزود: برخی در منطقه ممکن است که نگران باشند و مشکلاتی هم ممکن است پیش روی ما قرار گیرد و من در هرحال امیدوارم.

روحانی اضافه کرد: اگر این توافق امضا شود، معنایش این است که همه دولت های امضا کننده این توافق متعهد به آن هستند و باید آن را اجرایی و عملیاتی کنند، به خصوص این که در شورای امنیت سازمان ملل هم این توافق مهر تایید بخورد و همه کشورها موظف به اجرا و عمل خواهند بود.

وی ادامه داد: همیشه در زندگی و اجرای اهداف ما ممکن است مشکلاتی پیش آید که باید برای آن ها راه حل به دست آوریم و مشکلات را حل و فصل کنیم و آن هایی که می خواهند توافق را به هم بزنند اگر آثار خوب این توافق را بعد از اجرای آن ببینند به اعتقادم در اعتقادشان تجدید نظر خواهند کرد.

**خیلی ها تلاش می کنند توافق حاصل نشود

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار ایران پرسید: از ابتدای دولت، شاهد تخریب های گسترده ای بودیم و شما بارها به تخریب گران هشدار دادید و تعابیری به کار بردید که ما تلاش می کنیم نقاب کسانی که در قالب نقد، تخریب می کنند را از تنشان در می آوریم و آن ها را به مردم نشان می دهیم که چه کسی تخریب و چه کسی نقد می کند، آیا این تمایز برای مردم حاصل شد؟

این خبرنگار اضافه کرد: همچنین با توجه به نزدیک شدن توافق هسته ای و انتخابات، باز شاهد شدت گرفتن تخریب ها خواهیم بود. رویکرد دولت چه خواهد بود؟

رییس جمهوری اظهار داشت: در یک توافق، وقتی به قدم های آخر می رسیم کار بسیار سخت می شود. همین که قبل از شما در سوالشان گفتند برخی از کشورها اظهار نگرانی کردند که حرکت برای توافق نهایی و متن نهایی کند شده است، یک مقدار طبیعی است و یک مقدار مربوط می شود به این که خیلی ها در پشت پرده هستند که تلاش می کنند این توافق حاصل نشود و باید تحمل کنیم و همه توانمان را به کار بگیریم که به هدف نهایی برسیم.

**افکار عمومی و خواست ملت معیار است

وی ادامه داد: برای ما معیار در این مسایل افکار عمومی مردم و خواست ملت است. ملت ما خواهان این است که یک توافق عزتمندانه حاصل شود و رهبر معظم انقلاب بر اصل توافق در چارچوب خط قرمزها تایید کردند. بنابراین ما این راه را با تمام توانمان ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری با بیان این که عده ای تحت عنوان نقد دنبال تخریب هستند و متاسفانه این مساله وجود دارد، گفت: اولا خود مردم باید به خوبی این را قضاوت کنند که عده ای پشت پرده نقد موضع نگیرند و با لباس نقد به تخریب نپردازند. روشن هم هست بین نقد و تخریب چه تفاوت هایی وجود دارد. نقد باید مشفقانه، دلسوزانه و برای اصلاح و بهتر شدن باشد.

روحانی افزود: تخریب به دروغ ، تهمت و حرف های ناصحیح متوسل می شود و گاهی به ادبیاتی متوسل می شود که آن ادبیات با اخلاق و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما اساسا سازگار نیست. باید تخریب گران را دعوت کنیم به نقد و از آن ها بخواهیم به جای تخریب، نقد کنند.

وی یادآور شد: عکس العمل ما بهترین راه است. مردم ما اگر در برابر تخریب عکس العمل درست نشان دهند، تخریب گر را مایوس می کنند. تخریب گر وقتی ببیند مسیرش مسیری است که نتیجه ندارد، ادامه نخواهد داد، البته دولت هم وظیفه دارد روشنگری کند.

**مردم با عکس العمل و دولت با توضیحات بیشتر جلوی تخریب را بگیرند

رییس جمهوری اضافه کرد: تشویش اذهان عمومی و حرف های غیرواقعی زدن کار نادرستی است، ضمن این که نقد مشفقانه بسیار خوب است و حتی ضرورت و لازم است و به نفع دولت است؛ چون اگر دولت اجازه به نقد ندهد معنایش این است که دولت مستبدی است یا ما خودمان را بی نقص و بی عیب می دانیم که این حرف نادرستی است.

روحانی یادآور شد: به هر حال دولت هم اشتباه می کند و نقص دارد. ما که دولت معصوم نیستیم و این خیلی روشن است. یا این که دنبال این است که کار استبدادی کند و مستبد باشد، این هم نادرست است؛ بنابراین مردم ما باید در این زمینه با عکس العمل خودشان و دولت با توضیحات خودش جلوی تخریب را بگیرند.

**تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود

خبرنگار المیادین در ادامه این نشست پرسید: همان طور که استحضار دارید، طرح های تجزیه، بسیاری از کشورهای منطقه را تهدید می کند و در راس آن سوریه و عراق هستند. البته شما از نظر نظری مخالف این طرح ها هستید اما عملا برای جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه آن هم در پرتو بحران های کنونی و این که شاهد هستیم که موج تروریسم که منطقه را در می نورد چه کار خواهید کرد و آیا می توانید از تهران توقع داشته باشیم که یک ابتکار عملی داشته باشد و سران کشورهای محوری ایران، ترکیه و عربستان سعودی را برای رسیدن به تفاهم بر سر یک حل و فصل عاقلانه برای بحران های کنونی منطقه گرد هم بیاورد و یا این که این کشورها دیگر قادر نیستند مشکلاتشان را خوشان حل کنند؟

رییس جمهوری پاسخ داد: تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود و باید وحدت و انسجام کشورهای منطقه را به سهم خودمان حراست و حفاظت کنیم.

روحانی ادامه داد: هر گونه جدایی و تجزیه، مساوی با ادامه درگیری ها و جنگ داخلی جدید در آن کشورها است، چه سوریه، چه عراق و چه کشور دیگر باشد؛ تغییرات می تواند به ضرر همه باشد.

وی اضافه کرد: در این زمینه باید دو کار را انجام دهیم، یک کار این است که شما اشاره کردید که باید با کشورهای منطقه گفت و گو و افکارمان را به هم نزدیک کنیم به خصوص کشورهای همسایه در این منطقه باید حضور جدی پیدا کنند و سازمان های بین المللی در این زمینه فعال شوند یعنی فعالیت سیاسی ، منطقه ای و بین المللی ما در این زمینه را افزایش دهیم.

**ایران برای جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه همه توانش را به کار می گیرد

رییس جمهوری اظهار داشت: نکته دوم قدرت حکومت مرکزی است. قدرت حکومت مرکزی هرچه تضعیف شود، خطر بیشتری آن کشور را تهدید می کند. باید قدرت مرکزی را در عراق و سوریه تقویت کنیم تا هم بتوانند در برابر تروریسم بایستند و هم در برابر این توطئه.

روحانی یادآورشد: اخیرا مشاهده کردیم برخی مجامع در آمریکا این بحث ها را مطرح کردند. بحث تجزیه عراق را به یک زبانی بیان کردند و این معنایش این است که برخی قدرت های بزرگ برای منافع خودشان در این منطقه دنبال این توطئه هستند در حالی که تجزیه می تواند برای ثبات، امنیت و رشد منطقه بسیار خطرناک باشد.

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تجزیه همه توانش را به کار گرفته و به کار می گیرد.

**معنای کاهش نرخ تورم ، ارزانی نیست

رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از روزنامه های اقتصادی مبنی بر این که با توجه به اصل 44 قانون اساسی و تاکید بر خصوصی سازی از طریق بازار سرمایه، به نظر شما بعد از گذشت یک دهه از اجرای این سیاست ها تا چه حد توزیع ثروت از طریق بازار سرمایه محقق شده است و این که چرا نمودی از آمارهای اقتصادی اعلام شده در جامعه نمی بینیم؟ گفت: اجرای سیاست های اصل 44 خیلی مهم است و آن، همان است که رهبری در اجرای آن فرمودند یک انقلاب اقتصادی خواهد بود.

روحانی افزود: واقعا اگر دقیق اجرا می شد یک انقلاب اقتصادی بود؛متاسفانه در اجرای سیاست های اصل 44 دقت لازم عمل نشده و برخی موارد قانون مورد توجه قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: در سفرهای استانی به هر استان که می رویم یکی از حرف های مسوولان استانی این است که بسیاری از واگذاری ها در چارچوب قانون نبوده است.

وی تصریح کرد: اساس قانون اجرای اصل 44 این است که ما بتوانیم مدیریت را در اقتصاد به بخش خصوصی دهیم، متاسفانه یک نهادهایی که نه می شود، گفت خصوصی و نه می شود گفت دولتی معروف به خصولتی هستند در اصل 44 آمدند و نگذاشتند همه اهداف اصل 44 اجرا شود

رییس جمهوری افزود: تلاش این دولت این است که سیاست های اصل 44 به خوبی عمل شود و در چارچوب مقررات قانونی باشد.

روحانی در مورد آمار و ارقام اقتصادی که توسط دولت اعلام می شود، گفت: دولت در این زمینه دخالتی ندارد یعنی چه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دارای هستند؛ ما نه چیزی را سفارش می دهیم و نه دخالت می کنیم و آنها در چارچوب مقررات کارهایی خود را انجام می دهد؛ البته طبق قانون، آمار مرکز آمار معیار خواهد بود اما در عین حال بانک مرکزی هم آمارهایی از گذشته داشته و الان هم دارد و هر دو آمار مورد توجه صاحبنظران قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: این که اثر آنچه که در این آمار اعلام می شود در زندگی مردم و بورس چگونه است، یک مقدار متفاوت است؛وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش پیدا کرده است، معنی اش این است که ماشینی که با سرعت 40 کیلومتر حرکت می کرده، به 15 کیلومتر رسیده است؛ معنی اش این نیست که ایستاده یا دنده عقب می رود؛ این حرکت ادامه دارد اما سرعتش را کم کرده ایم؛ مردم می گویند شما که می گویید تورم پایین آمده، ارزان نشده است؛ معنای کاهش نرخ تورم به مفهوم ارزانی نیست، به مفهوم این است که ماشین اقتصاد ایران که به سرعت به سمت دره می رفته است اول از دره به سمت جاده درست بردیم و همچنثن سرعتش را کم کردیم؛ شاید در دنیا نرخ تورم صفر نداریم و اگر صفر باشد، خوب نیست اما باید یک حد معقولی باشد؛ حتما باید نرخ تورم به یک رقمی برسد و معمولا در دنیا سه، چهار درصد است.

وی ادامه داد: سیاست دولت، همچنان مسیر کاهش نرخ رشد تورم خواهد بود؛ اما اینکه اثر این حرکت های اقتصادی در همه بازارها از جمله بازار سرمایه سریع مشاهده کنیم، اولا دولت در بازار سرمایه دخالت مستقیم ندارد و نظارت دارد و دلش می خواهد حباب نداشته باشد و شفاف باشد و همواره حمایت می کنیم، اما بازار سرمایه را باید بلند مدت نگاه کنیم نه کوتاه مدت؛

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است و هر قدر بتوانیم رونق اقتصادی در جامعه به وجود بیاوریم بازار سرمایه دارای رونق خواهد بود؛ من در بلند مدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می بینم و امیدوارم در مسیر رونق بتوانیم امسال حرکت هایی که مورد انتظار مردم است داشته باشیم؛ امسال در آمد نفتمان کاهش پیدا کرده و بنابر این یک مقدار سختی داریم و با سختی داریم این سال را می گذرانیم اما در عین حال مسیر را ادامه خواهیم داد.

یکی دیگر از خبرنگاران از روحانی سوال کرد: حدود 2 سال از عمر دولت شما می گذرد و قوانین متعددی وجود دارد که در این دولت همچون دولت گذشته به آن بی توجهی می شود؛ یا اجرا نشده یا صراحتا نقض می شود؛ چرا قوانینی که نیاز به پول ندارد، اجرایی نمی شود؟

رییس جمهوری نیز پاسخ داد: وظیف دولت اجرای قانون است اما برخی از قوانین، در چارچوب امکانات یا برخی از موارد هزینه ای دولت در چارچوب درآمدها است ؛ یعنی منوط بر این است که درآمد لازم استحصال شود و بعد بر همان مبنا اجرا شود.

روحانی افزود: برخی موارد مثل مساله محیط کسب و کار، اتفاقا چیزی است که دولت مصوب کرده و به آن عمل می کند؛ مدتی این قانون معطل مانده بود اما در حال حاضر به آن عمل می شود.

وی با تاکید بر این که در محیط کسب و کار یکی از افتخارات این است که رتبه ما افزایش پیدا کرده و از رتبه 152 به 130 رسیده ایم، گفت: ما از نظر مساله کسب و کار 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کرده ایم.

رییس قوه مجریه همچنین اظهار داشت: در موضوع سهام عدالت، دولت بدنبال تهیه لایحه ای است، این موضوع یک سری هماهنگی هایی قبل از تقدیم لایحه لازم دارد؛ دولت این لایحه را تهیه کرده و ان شاء الله تقدیم مجلس می کند.

روحانی ادامه داد: ما هر موردی که قانون، مقررات و آئین نامه اجرایی خواسته، آنها را عملیاتی و اجرا کرده ایم؛ اگر مورد خاصی است بگویید، ما دنبال می کنیم ولی اساس و مبنای کار این دولت این بوده که قوانین اجرا و پیاده شود؛ حتی قوانینی که سال ها باقی مانده بود؛ مثلا قانون خدمات جامع برای ایثارگران سال ها باقی مانده بود؛ از سال 86 این قانون تا این دولت مانده بود؛ ما آن را اجرایی و عملیاتی کردیم با این که برای دولت سخت و سنگین بود؛ دولت در سال گذشته هزار و 700 میلیارد تومان برای اجرای این قانون هزینه کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بودجه مسکن جوانان چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟ گفت: در حوزه مسکن یک اقداماتی قبلا انجام شد که مشکلاتش برای این دولت باقی ماند؛ صدها هزار خانه به عنوان مسکن مهر باقی ماند، در حالی که این ها ناقص بود و باید تکمیل می شد.

رییس جمهوری اضافه کرد: از آن مهمتر این که آن ها در مناطقی ساخته شده بود که در برخی شهرها مکان مناسبی برای آن در نظر نگرفته بودند؛ بعد هم در نهایت خانه ساخته شود؛ اگر آن خانه، برق، گاز و آب نداشته باشد و فاضلاب، جاده و مدرسه و کلانتری اش حل نشود، چه طور قابل سکونت می شود؟

روحانی افزود: اسمش مسکن بود ولی مسکن نبود؛ یعنی سکونتی ایجاد نمی کرد و مردم نمی توانستند در آن جا سکون و آرامشی پیدا کنند؛ دولت در این زمینه بار بزرگی بر دوشش افتاده است، ما در این دولت حدود 425 هزار واحد مسکن مهر را با مشکلات زیادی تکمیل کردیم و البته ناچاریم این را ادامه دهیم و ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: اخیرا طرحی برای مسکن در نظر گرفته شد که اعلام شد؛ برای این که ما بتوانیم وام بیشتری در اختیار بگذاریم؛ البته یک سالی طول می کشد که اجرایی و عملیاتی شود که حتما در زمینه مسکن تاثیر خواهد داشت؛ بودجه ای هم در وزارت ورزش و جوانان برای این کار در نظر گرفته شده است که تاکنون در این زمینه بیش از 300 میلیارد تومان هزینه شده است.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: مسکن به عنوان یکی از اهدافی است که این دولت دنبال خواهد کرد؛ غیر از طرح هایی که دولت تاکنون اعلام کرده، طرح های دیگری نیز مد نظر دارد که ان شاء الله تا پایان سال یا اوایل سال آینده آن طرح ها را هم اعلام خواهد کرد.

روحانی در پایان این نشست خبری، از اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: در این جلسه بسیاری از ارقام ریز را مطرح نکردم، به دلیل این که ما به دومین سالگرد دولت نزدیک هستیم؛ در پایان مرداد یا اوایل شهریور که هفته دولت هم هست، مصاحبه ای دیگر خواهیم داشت که هم من و هم همکاران من راجع به فعالیت هایی که دولت در طول دو سال انجام داده است به عرض ملت ایران و اصحاب رسانه خواهند رساند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار