کد خبر: ۶۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 14
شفا آنلاین>سلامت>چای خارجی با عطر،طعم، اسانس غیر طبیعی و قیمتی بیش از چای ایرانی در حالی در بازارهای داخلی جا خشک کرده که با ذائقه مصرف کننده ایرانی عجین شده است.
به گزارش شفا |آنلاین، میزان مصرف چای خشک داخلی سالیانه 20 الی 30 هزارتن و میزان نیاز سالیانه به آن حدود یک هزارتن است و همچنین  قیمت یک کیلو چای خارجی 30 تا 40 هزار تومان و قیمت چای ایرانی بین کیلویی 7000 تا نهایتا حدود 18 هزار تومان است که به گفته رئیس سازمان چای ارزش سالانه تولید، واردات و مصرف چای در کشور حدود 600 میلیون دلار ارزیابی می‌شود. 

براین اساس؛ حدود 85 درصد چای موجود در بازار کشور خارجی بوده از این میزان حدود 45 هزار تن واردات رسمی و مابقی آن به صورت قاچاق و غیر رسمی است که البته چای در بسته‌های پنج کیلوگرمی وارد و در کارخانه‌های بسته‌بندی آماده عرضه به بازار می‌شود. 

چای خارجی که به ارزش حدود 200 میلیون دلار به کشور قاچاق می‌شود عمدتا رنگ و اسانس است که مردم ایران آن را با رغبت می‌خرند و چای طبیعی را به خارجی‌های صادر می کنند.

 چرا باید دلار کشور صرف واردات چای خارجی شود که از نظر کیفیت،عطر،طعم و اسانس مصنوعی قابل رقابت با چای تولید داخل نیستند و با قیمتی بیش ازچای ایرانی در بازار به فروش می رسد که البته با توجه به میزان تولید و مصرف چای در کشور، آیا همچنان نیازمند به واردات هستیم ؟

صادرات چای ایرانی بسیار محدود است که به حدود دو تا سه هزار تن در سال می‌رسد و از کیلویی کمتر از یک دلار تا کیلویی یک میلیون تومان به کشورهای عربی صادر می شود و عمده مقصد چای صادراتی ایرانی کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس است و در موارد بسیار معدودی هم مجددا به عنوان چای وارداتی به ایران بازمی‌گردد. 

در سال 2013 صادرات چای سریلانکا به ایران 38.416 میلیون تن بود و طبق برآورد انجام شده  انجمن چای هند، ایران در فاصله آوریل تا دسامبر سال گذشته 12.20 میلیون کیلوگرم چای از هند وارد کرد و میزان وارداتش در سال 2014 به 16 میلیون کیلوگرم بالغ شد و چایکاران هندی صادرات  30میلیون کیلوگرمی چای به ایران را در سال 2015 خواستار شدند.

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران افزود: با توجه به نیاز مصرف کشورمان به 120 الی 125 هزارتن چای ما نیازمند به واردات هستیم .

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان تولید چای 65 الی 70 هزارتن بود که متاسفانه به دلیل کمبود حمایت و به صرفه نبودن نرخ خرید تضمینی این رقم کاهش خواهد یافت .

رئیس اتحادیه چایکاران تاکید کرد: چنانچه قیمت‌گذای نرخ خرید تضمینی چای برای تولید کننده  داخلی مقرون به صرفه نباشد تولید چای هرساله با کاهش نسبی مواجهه خواهد شد.

هوسمی با تاکید بر اینکه جلوگیری از روند قاچاق چای در کشور لازم و ضروریست افزود: چای قاچاق و سنواتی در بسیاری از مواقع به جای چای تولید داخلی بسته‌بندی و توزیع می‌شود. 

بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه چای وارداتی تاریخ گذشته با اسانس مصنوعی به صورت قاچاق وارد کشور می شود، افزود: واردات برای تولیدکننده داخلی سودآور نیست بلکه رانت و سودآوری قاچاقچیان است .

بیرانوند با بیان اینکه دولت بزرگترین مصرف کننده محصولات وارداتی تصریح کرد: با مدیریت در نظام واردات،بایستی مصرف کالای داخلی را اول برای خود و سپس برای مصرف‌کننده فرهنگ سازی نماید. 

وی اظهار داشت: متاسفانه واردات فقط به چای محدود نمی‌شود بلکه بسیاری از محصولات کشاورزی در شرایطی که با کیفیت بهتری در داخل تولید می‌شوند به صورت قاچاق وارد کشور می شوند .

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده به شدت با وا‍ژه واردات مخالف هستم چرا که واردات ضربه سنگینی به تولیدکنندگان داخلی وارد می کند در حالی که سودجویان منفعت می‌برند .

به گفته محمد ولی روز بهان رئیس سازمان چای کشور از 110 هزارتن نیاز کشور به چای حدود 14 هزار تن آن  در داخل تولید می‌شود و در حالی که سال‌ها ی گذشته 65 درصد نیاز مصرفی کشور را در داخل تولید می‌کردیم.

در تحلیل این گزارش باید افزود: در بهمن ماه سال گذشته اقداماتی در زمینه ایجاد صندوق توسعه سرمایهگذاری چای انجام شد که بر اساس آن 70 درصد این صندوق سهم  چایکاران، 25 درصد صاحبان صنایع و 5 درصد سهم تجار و بازرگانان تعیین شد.

 همچنین بودجه خوبی برای حمایت از چایکاران تصویب شد به گونه‌ای که در قالب خرید تضمینی برگ سبز چای 50 درصد افزایش قیمت اتفاق افتاد اما بدلیل اینکه اعلام آن به موقع نبود تاثیر چندانی نداشت که دراین میان پرداخت مطالبات چایکاران حائز اهمیت است.  

 با توجه  به میزان مصرف و هزینه واردات چای در کشور حمایت از چایکاران داخلی برای گذران معیشت و گسترش اشتغالزرایی لازم و ضروریست چنانچه چای ایرانی در انبارها ذخیره و چای خارجی به مصرف برسد تولیدکنندگان داخلی متضرر خواهند شد و دلار کشور صرف واردات می شود.

چنانچه چای خارجی با ذائقه مصرف کننده ایرانی عجین شود و فروش آن افزایش یابد که این امر به نفع صادرکننده خارجی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: