کد خبر: ۶۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 03
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >کميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشکي خارجي در ايالات متحده آمريکا از تعليق تاييديه مدارک دانش‌آموخته‌هاي رشته‌هاي پزشکي ايراني به دليل تحريم ايران خبر داد.

  کميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشکي خارجي ECFMG در آمريکا اعلام کرد که به‌علت تحريم‌هاي ايران، امکان ارتباط مستقيم با موسسات ايراني جهت تاييد مدارک تحصيلي پزشکان ايراني وجود ندارد. در نتيجه مدارک پزشکان بررسي نمي‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، آمريکا به‌دليل تحريم‌هاي ايران محدوديت‌هايي را براي ارتباط با موسسات ايراني وضع کرده است، اما تا پيش از اين ECFMG به‌طور مستقيم مسئوليت تاييد مدارک تحصيلي موسسات و فارغ‌التحصيلان ايراني را برعهده داشت. در حقيقت اين تعليق بدان معنا است که امکان تاييد مدرک تحصيلي پزشکان ايراني براي شروع دوره تخصص در ايالات متحده وجود نداشته و همينطور افرادي که در حال حاضر به‌عنوان دستيار پژوهشي در آمريکا مشغول به کار يا تحصيل هستند نيز با مشکل مواجه خواهند شد. اين موضوع در حالي است که ECFMG اعلام کرده به‌دنبال راه‌حلي جايگزين است.

اين کميسيون دليل توقف اين روند را محدوديت‌هايي اعلام کرده که دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي در وزارت دارايي آمريکا در ارتباط با با تحريم‌هاي ايران وضع کرده است. اطلاعيه‌اي که روز جمعه 29 مه (8 خرداد) در اين سايت منتشر شد مي‌گويد: «اين کميسيون در حال «شفاف‌سازي محدوده مجاز براي ارتباط با نهادهاي صدور مدارک و مجوزهاي آموزشي، درماني و پزشکي در ايران» با هدف تاييد مدارک صادر شده توسط اين نهادها است.

بر اساس اعلام کميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشکي خارجي در آمريکا در طي اين دوره «شفاف‌سازي» درخواست‌هاي مربوط به تاييد مدارک پزشکي صادره در ايران بررسي نخواهد شد. تصميم جديد کميسيون آموزشي فارغ‌التحصيلان پزشکي خارجي آمريکا (ECFMG) براي تحريم و نپذيرفتن مدرک پزشکي پزشکان ايراني در زماني اتفاق مي‌افتد که پس از توافق ژنو بين ايران و غرب قرار بود با تفاهم انجام‌ شده، تحريم‌ها گسترش پيدا نکند.»


هرگونه توضيح، بارکاري به‌ دنبال خواهد داشت

معاون آموزشي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي  ضمن تأييد اين خبر، گفت: «ما نيز اين خبر را در برخي سايت‌ها مشاهده کرده‌ و در جريان کامل آن هستيم. لذا هم‌اکنون به بررسي صحت و سقم موضوع مشغوليم.»


باقر لاريجاني ادامه داد:‌ «خود متوليان اين تصميم نيز اعلام کرده‌اند که درحال بازبيني اين موضوع هستند. به همين دليل هرگونه توضيح اضافي در اين شرايط، بار کاري به دنبال خواهد داشت.»

وي با بيان اينکه اکنون زود است که در مورد عواقب چنين تصميمي صحبت شود، خاطرنشان کرد: «ما در حال بررسي هستيم تا موضوع روشن شود و جزئيات آن، پس از انجام کار کارشناسي که يک يا 2 روز است، اعلام مي‌شود.»

رئيس دانشگاه علوم پزشکي سبزوار نيز با بيان اينکه اين موضوع يک تصميم کاملا سياسي است، آن‌را در مجموع به‌نفع کشور دانست و گفت: «از اين پس ديگر پزشکان ما از کشور خارج نشده و در داخل به ارائه خدمت مشغول مي‌شوند.»

عليرضا مسلم ضمن اشاره به پيشرفت‌هاي امروز دنيا در زمينه وسايل ارتباط جمعي از قبيل اينترنت و انواع ارتباطات، تصريح کرد: «به مدد اين تکنولوژي‌ها هيچ‌گاه از قافله دانش عقب نمي‌مانيم. اما تنها آسيبي که اين تصميم مي‌تواند درپي داشته باشد، فرصت‌هاي مطالعاتي دانشجويان است.»

وي اضافه کرد: «اين دوره‌هاي 3 ماهه و 6 ماهه که در قانون نيز به آن تصريح شده است، باعث مي‌شود پزشکان با مسائل جديد و به‌روز آشنا شوند. لذا تنها نقطه آسيب اين تصميم در اينجا قرار دارد.»


علوم پزشکي ما هيچ‌چيز از آمريکا کم ندارد

مسلم با تاکيدبر اينکه علوم پزشکي ما هيچ‌چيز از کشور آمريکا کم ندارد، خاطرنشان کرد: «شايد توان رقابت با کشورهاي توسعه‌يافته در زمينه برخي تجهيزات با تکنولوژي بالا را نداشته باشيم، اما به‌لحاظ علمي دانشجويان ما بار علمي بسيار بالايي دارند.»

وي با بيان اينکه اگر خوش‌بينانه به اين تصميم نگاه کنيم، بيشتر براي ما يک فرصت خواهد بود تا تهديد، تصريح کرد: «در بعضي موارد، اقدام به مهاجرت پزشکان مسائل علمي نيست. بلکه برخي مسائل جانبي است که يک پزشک را وادار مي‌کند که از مملکت خود دور باشد. اگر اين روند طولاني شده و قابل بررسي نباشد، منجربه اين مي‌شود که پزشک در کشور باقي بماند و خدمت‌رساني خوبي انجام دهد.»

Bildergebnis für ‫فارغ التحصیلی‬‎

رئيس دانشگاه علوم پزشکي سبزوار ادامه داد: «يکي از مشکلات ما درحال حاضر اين است که خيلي از سازوکارهاي ما منطقي نيست. يکي از اين سازوکارهاي غيرمنطقي نحوه ارتقاي اعضاي هيات‌علمي است. دانشجويان تحصيلات تکميلي که قصد دفاع دارند، حتما بايد 2 تا 3 مقاله ISI داشته باشند که اين مقالات نيز بيشتر مربوط به کشورهاي غربي است.»

وي با اشاره به اينکه کار اصلي در اين زمينه توسط دانشجويان ما انجام مي شود، اما در نهايت کشورهاي غربي از پژوهش‌هاي ما استفاده مي‌برند، تاکيد کرد: «مقام معظم رهبري نيز بارها در فرمايشات خود اشاره کرده اند که 90 درصد از علم ما را کشورهاي غربي مورد استفاده قرار مي‌دهند.»


مسلم در پايان تصريح کرد:‌ «شايد اين تصميم باعث شود که ما به خود بياييم و به جبران اين تصميم، مجلات ISI خود را تقويت کنيم. تحقيقات، پروپوزال و پژوهش را در مجلات خود به چاپ برسانيم تا مجلات خودمان از علم و تحقيقات دانشجويان خودي نتيجه و بهره لازم را بگيرند.»


ما نيازي به پذيرش آن‌ها نداريم

با انتشار اين خبر، نمايندگان مجلس نيز واکنش‌هاي گوناگوني به موضوع داشتند و قاطبه آنها از نگاه سياسي حاکم شده بر فضاي علمي اين کشورانتقاد کردند. مسعود پزشکيان،وزير اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و عضو کميسيون بهداشت مجلس در مورد اينکه دور جديدي از تحريم‌ها اين بار در حوزه آموزشي به وقوع مي‌پيوندد نيز گفت: «اگر مدارک پزشکي ما را تأييد نکنند، اتفاقي نمي‌افتد چرا که تاکنون نيز در مورد تأييد و پذيرش دانشجويان ما سختگيري وجود داشته و به راحتي نمي توانستند براي تحصيل به آمريکا بروند.»


وي افزود:«همچنين اگر سختگيري هم بيشتر شود اتفاقي نمي‌افتد چون ما در رشته پزشکي پيشرفته شده‌ايم و کار خود را ادامه مي‌دهيم و اين تصميم اتفاق خاصي براي کشور ايجاد نمي کند.»

همچنين عبدالرحمن رستميان، نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس با بيان اينکه ما نيازي به پذيرش مدرک پزشکي از سوي آن‌ها نداريم،گفت:« سطح دانشگاه‌ها و دانش‌آموختگان ما در علوم پزشکي بسيار بالا است و اين رفتار قطعا در شرايط پزشکان ما چندان تاثير نمي‌گذارد.» وي در ادامه افزود:«ما در حوزه پزشکي با نخبگان روبرو هستيم و از لحاظ علمي اين دانش‌آموختگان در سطح بالايي قرار دارند. دانشگاه‌هعاي علوم پزشکي تهران، شيراز و تبريز در سطح جهان رتبه خوبي دارند و طبيعتا اين رفتار به ضرر اين کشور است. توجه کنيد چنين رفتاري قطعا واکنش به سطح علمي دانشجويان و دانش‌آموختگان ما نيست بلکه بيانگر وجود نگاه سياسي در اين کميسيون است. با توجه به آنچه شاهد هستيم به طور قطع اين موضوع واکنش‌هايي در سطح بين‌المللي و ميان دو کشور ايجاد مي‌کند.»

رستميان با بيان اينکه پزشکان ما در سطح جهاني، جايگاه ويژه‌اي دارند، تاکيد کرد:« معمولا بارها شاهد آن هستيم، ساير کشورها براي جذب نخبگان و استعدادهاي ما به ويژه در حوزه پزشکي تلاش بسيار کرده‌اند. چنين تصميم و تحريمي، جز يک رفتار احساسي مفهوم ديگري ندارد.» وي در ادامه خاطرنشان کرد:«يکي از مسائل قابل تامل در رابطه با چنين تصميمي اين است که، وقتي در بسياري از دانشگاه‌هاي چنين کشورهايي پزشک ايراني تدريس مي‌کند و برخي مدرک کشور ما را دارند، طبيعتا چنين رفتاري در حوزه آموزشي آنها هم مشکلاتي را فراهم مي‌کند. البته اگر نگاه علمي و اهميت به کيفيت کار و حاذق بودن پزشکان برايشان اهميت داشته‌باشد.»

نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس با اشاره به کيفيت دانشگاه‌ها و عملکرد دانش‌آموختگان در کشور، گفت: «البته ما انتظار داريم در اين زمينه وزارت بهداشت و وزارت علوم نگاه منطقي داشته‌باشند.»وي در پايان تصريح کرد: «اين رفتار اگر به معناي فشار سياسي باشد و خالي از کار کارشناسي، قطعا عواقب بدي در پيش خواهد داشت. البته با توجه به اطلاعات موجود ما ارتباطات چنداني در حوزه پزشکي با امريکا نداشته‌ايم. اين نظر دقيق نيست و بايد آمار و ارقام را از وزارت علوم بگيريم، اما با توجه به حضور ايراني‌ها در اين کشور طبيعتا مشکلاتي براي اين جماعت پيش خواهد آمد.»


در پذيرش مدارک دانش‌آموختگان آمريکايي تجديد نظر کنيد

علاوه بر اين، احمد لاشکي، دبير کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين زمينه  گفت:« در رابطه با چنين تصميمي بايد اعلام کرد که امريکا بر اساس ادعايي که در حوزه سياسي دارد و خود را مهد دموکراسي‌ مي‌داند و علاوه بر آن اعتقاد به چندصدايي و پولوراليسم را در اين کشور حاکم مي‌داند چنين رفتاري بيانگر تضاد حرف و عمل آن‌هاست.»

وي در ادامه افزود:« در همه جاي جهان انتظار آن است که موضوعات سياسي و علمي خلط نشود و بايد در راستاي جهاني همراه با صلح و آرامش گام برداشت. به عبارتي تعامل‌هاي علمي بايد همواره حفظ شود و استفاده از آن براي رفاه و آرامش، براي همه جوامع امکانپذير باشد.» لاشکي در ادامه با اشاره به اينکه نگاه‌هاي سياسي نبايد جامعه علمي را تحت‌الشعاع قرار دهد، تصريح کرد:«البته اينکه چنين تصميمي از سوي کميسيون مذکور انجام گرفته‌است، بيشتر آن‌ها را محروم ساخته‌است، چنانچه ايران در پزشکي، جايگاه رفيعي دارد.»

وي در ادامه افزود:«گذشت آن زماني که ما به پزشکان فيليپيني، هندي و ساير کشورها نيازمند بوديم. شايد چنين تصميمي پيش از انقلاب براي کشور ما نگران‌کننده بود، اما در حال حاضرچنين نيست و امريکاست که با اين کار ضرر مي‌کند.»

دبير کميسيون آموزش مجلس با اشاره به موقعيت پزشکي کشور و وجود نخبگاني همچون پروفسور سميعي گفت:«وقتي از سراسر دنيا براي درمان به کشورمان مراجعه مي‌شود، بيانگر پيشرفت قابل توجه ما در حوزه درمان است و تحريم ما در اين زمينه آسيب به کشور ما نيست بلکه به آنهاست.»


لاشکي با بيان اينکه ما در حوزه جراحي قلب و مغز و اعصاب پيشرفت‌هاي بسزايي داشته‌ايم، تاکيد کرد:« اين موضوعات شايد ديروز آرزو بود، اما در حال حاضر در همه استان‌ها متخصص و فوق تخصص اين رشته‌ها وجود دارد.» وي در پايان با بيان اينکه ما بورسيه چنداني در حوزه پزشکي به اين کشور نداشتيم، تصريح کرد:«البته با توجه به اتفاقاتي که در اين زمينه افتاده‌است، طبيعتا ما هم واکنش‌هايي خواهيم داشت و در صورتي‌که اين مشکل رفع نشود، در کميسيون پيگيري لازم انجام خواهد گرفت و احتمالا در زمينه پذيرش مدارک دانش‌آموختگان اين کشور در وزارت علوم ما نيز تجديد نظر صورت مي‌گيرد.»سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: