کد خبر: ۶۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 31
شفا آنلاین>سلامت>سقز را که مي‌شناسيد؟ همان صمغ آدامسي زرد رنگي که بايد از طعم آن خوشتان بيايد تا حضور پررنگي در داخل دهان داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین-کردهاي غيور و شجاع کشورمان خوب مي دانند که سقز چيست و چه خواصي دارد، چون درختاني که از آن سقز تهيه مي‌شود اغلب مربوط به مناطق کوهستاني استان هاي کردستان، کرمانشاه، ايلام و کهگيلويه و بويراحمد است.

سقز صمغ، رزين يا شيره غليظ درختي به نام بنه يا درخت پسته وحشي است. معمولا از تنه اين درخت در فصل خزان به طور طبيعي يا با دادن شکاف، صمغي خارج مي‌شود که در فارسي به آن سقز گويند و در آدامس مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين خواص درماني و صنعتي زيادي دارد.

شيره سقز در زمان ترشح از تنه درخت به رنگ سبز روشن بوده و غليظ و چسبناک است و به عنوان يک مسهل و ملين در درمان يبوست کاربرد دارد و چون مقوي معده بوده و به هضم غذا کمک مي کند و اشتها آور خوبي است حکماي مشهوري چون بوعلي سينا از آن براي درمان يک سري از بيماري هاي گوارشي استفاده مي کرده اند.

سقز همچون آنتي بيوتيک تا حدودي با باکتري عامل اصلي زخم معده و اثني عشر مقابله مي کند ضمن اين که بسياري از اهالي محلي، شيره خام سقز را در حالت ناشتا مي خورند، چون عقيده دارند موجب دفع سنگ کليه مي‌شود.

سقز مي‌تواند به عملکرد بهتر کبد و طحال نيز کمک کند و ضماد آن با پيه آب شده براي نرم کردن ناخن‌هاي تاب دار و خشک و التيام شقاق نشيمنگاه مفيد است و مخلوط آن با روغن زيتون براي برطرف کردن ورم و ترک پوست و خارش بدن، بسيار سودمند است.

از ديدگاه حکماي طب سنتي ماليدن شيره سقز روي زخم به التيام آن کمک مي کند و از بخار پخت سقز براي تقويت چشم استفاده مي‌شده و مي‌تواند به تسکين دردهاي مفصلي و روماتيسمي کمک کند و براي آسم و برونشيت مفيد است.

در زمان خريد آدامس طبيعي سقز انواعي را که مورد قبول وزارت بهداشت

و داراي تاريخ مصرف است انتخاب يا سقز تصفيه شده را از عطاري هاي مجاز

تهيه کنيد و از خريد انواعي که بدون نام و نشان بوده و اغلب توسط دستفروشان

دوره گرد به فروش مي رسد اجتناب کنيد

با جويدن آدامس طبيعي سقز بر ميزان ترشحات بزاقي افزوده و از ميزان اسيد دهان کاسته مي‌شود و اين خود عاملي براي رفع بوي بد دهان و پيشگيري از پوسيدگي دندان است و براي افرادي که دچار خشکي دهان هستند جويدن مستمر سقز توصيه مي‌شود.

هشدار، سقز مجوزدار بخريد

در زمان خريد آدامس طبيعي سقز انواعي را که مورد قبول وزارت بهداشت و داراي تاريخ مصرف است انتخاب يا سقز تصفيه شده را از عطاري هاي مجاز تهيه کنيد و از خريد انواعي که بدون نام و نشان بوده و اغلب توسط دستفروشان دوره گرد به فروش مي رسد اجتناب کنيد.

خوب است بدانيد سقز براي تهيه آدامس طبيعي بايد تصفيه و ترکيبات روغني و غير خوراکي آن حذف شود که اين فرآيند بايد تحت نظر متخصصان مربوط و در شرايط بهداشتي انجام شود.

متاسفانه سقزهاي بي نام و نشان اغلب به صورت سنتي و محلي و در ديگ هايي که از نظر بهداشتي غيراستاندارد بوده پخته مي شوند که خود مي‌تواند موجب بروز برخي ناراحتي هاي گوارشي در مصرف کننده شود.

از سوي ديگر به دليل آن که در روش سنتي در زمان استخراج تدريجي شيره سقز از تنه درخت به درون ظروف گلي، روي اين شيره چسبناک گرد و خاک مي نشيند احتمال اين که محصول بار ميکروبي بالايي داشته باشد زياد است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: