کد خبر: ۶۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 30
شفاآنلاین :سلامت >دارو ودرمان >بیمار پارکینسونی که به تازگی عمل جراحی انتقال سلولهای جنینی مغز به وی انجام شده اکنون در آستانه بهبودی کامل و بازگشت به زندگی عادی قرار دارد.
به گزارش شفاآنلاین، این خبری خوشحال کننده برای میلیونها مبتلا به پارکینسون در جهان است.

متخصصان علوم پزشکی توانستند با انتقال سلولهای جنینی به مغز این بیمار حدودا ۵۰ ساله وی را در آستانه آغاز زندگی دوباره قرار دهند. درحقیقت وی نخستین بیمار در حدود ۲۰ سال اخیر به شمار می آید که از این طریق درمان شده است. پزشکان امیدوارند که در مدت ۵ سال وی بتواند کنترل کاملی بر روی حرکات بدنش داشته باشد.

راجر بارکر از دانشگاه کمبریج که هدایت متخصصان علوم پزشکی از کشورهای مختلف جهان در این پروژه ویژه را بر عهده داشته می گوید: به نظر می رسد همه چیز خوب و بر اساس پیش بینیهای قبلی باشد.

این تکنیک درمانی نخستین بار ۲۸ سال پیش در سوئد به دنیا معرفی شد اما در پی ناکارآمد بودن دو تزریق صورت گرفته در آمریکا، این نگرش درمانی کنار گذاشته شد و در عوض متخصصان به سراغ درمانهایی نظیر تحریک عمق مغز رفتند.

اما آنچه که در آن دو مورد ابتدایی نادیده گرفته شده بود "گذشت زمان" بوده است. در واقع سلولهای جنینی مغز به گذشت زمان نیاز دارند تا به تدریج بتوانند با مغز فرد دریافت کننده اتصالات دقیق و کاملی برقرار کنند.

در این تکینک جدید و مؤثر، پس از قرار گرفتن سلولهای مغزی پیوند زده شده در جای دقیقا مناسب مغز دریافت کننده فرآیند تولید سیگنالهای شیمیایی دوپامین مغزی آغاز می شود. علم پزشکی نشان می دهد تولید ضعیف این سیگنالها به شکل گیری عارضه ای موسوم به پارکینسون منجر می شود.

اما در این روش جدید فرآیند تولید سیگنالهای مورد نظر شدت یافته و درواقع با پارکینسون مقابله می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: