کد خبر: ۶۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 23
شفا آنلاين:سلامت>درمان-برای اولین بار در بیمارستان سینا با تزریق ترمبولیتیک وریدی، به درمان بیماران سکته مغزی پرداخته شد.

به گزارش شفا آنلاين،محمدرضا قینی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیأت‌علمی بیمارستان سینا بابیان اینکه این درمان که قبلاً در تعداد اندکی از بیمارستان‌های دانشگاهی انجام گردیده بود برای اولین بار است که در بیمارستان سینا نیز اجراشده است.

 وی گفت: درمان بیماران سکته مغزی از طریق انجام تزریق ترمبولیتیک وریدی یک درمان تائید شده در مرحله حاد سکته مغزی در مجامع علمی است.

وی خاطرنشان کرد: در درمان با داروی ترمبولیتیک r-TPA چند نکته ضروری است یکی از نکات مهم این است که بیمار باید حداکثر 1 الی 2 ساعت بعد از سکته مغزی به بیمارستان رسانده شود. همچنین سرعت عمل در بیمارستان به نحوی باشد که تزریق زیر یک ساعت انجام پذیرد زیرا انجام تزریق دارو، بعد از گذشت 3 ساعت یا در مواردی حداکثر:4:30 ساعت ممنوع است.

عضو گروه نورولوژی در ادامه بیان داشت: باید تمام شرایط برای انتخاب یک بیمار در نظر گرفته شود تا بیمار دچار خطر خونریزی نگردد مسئله‌ای که مهم‌تر از تزریق سریع دارو است، انتخاب درست بیمار است.

قینی با ابراز خرسندی از انجام فرایند این درمان در بیمارستان سینا گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای اجرایی شدن این روند درمانی از مدتی قبل با مسئولین بیمارستان به‌خصوص ریاست این مرکز صورت پذیرفت که ایشان حمایت‌های فراوان و بی‌دریغی را در این زمینه انجام دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: البته در این مدت مراجعین مبتلابه سکته مغزی داشتیم که متأسفانه فاقد تمام شرایط جهت دریافت دارو بودند و متأسفانه کاندیدا انجام این روند درمانی نشدند.

وی بابیان اینکه نحوه‌ی درمان در بیمار بستری در اورژانس سینا بسیار خوب انجام پذیرفت گفت: این بیمار در ICU بستری شد و مراقبت‌های پزشکان و کارکنان ICU در 24 ساعت اول بعد از تزریق بسیار عالی بود و خوشبختانه فلج اندام‌های سمت چپ بیمار هم بهبود چشمگیری یافته است و ما تمام مراحل روند درمان بیمار را مجدداً بازنگری نیز خواهیم نمود تا در موارد بعدی نحوه‌ی درمان به شکل مطلوب‌تری انجام پذیرد.

وی همچنین تأکید کرد: اهمیت تزریق این دارو در کار برنامه‌ریزی‌شده و تیمی پزشکان و افرادی که در اورژانس، بخش نورولوژی و رادیولوژی مشغول فعالیت‌اند است.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: سعی ما بر این است که با بیماران سکته مغزی مراجعه‌کننده به بیمارستان سینا در هر ساعت از شبانه‌روز به‌صورت سیستماتیک برخورد گردد و در صورت داشتن شرایط تزریق به‌فوریت و دور از هر کندی این فرآیند صورت پذیرد. زیرا در این فرآیند زمان بسیار اهمیت دارد و با توجه به اینکه وزارت بهداشت تأکید خاصی بر درمان بیماری‌های عروقی به‌خصوص سکته‌های مغزی دارد باید در تمام سطح شهر بیمارستان‌هایی جهت پوشش بیماران سکته مغزی باشد.

وی در سخنان خود با اشاره به فاصله‌های مکانی و ترافیک موجود در شهرهای بزرگ افزود: اگر بیماری در مرکز یا جنوب شهر تهران دچار این عارضه گردد تا رسیدن به بیمارستان‌های شمالی زمان طولانی صرف خواهد شد و روند درمان را مشکل‌ساز خواهد کرد. وی ابراز امیدواری نمود که ان شاء الله بیمارستان سینا وظیفه خود را در این زمینه به انجام رساند و بتواند پوشش‌دهنده بیماران نقاط مرکزی و جنوب تهران باشد.



فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: