کد خبر: ۶۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 23
شفا آنلاين:تغذیه>سلامت غذایی- دبیرکانون انجمن‌های صنایع غذایی تصریح کرد: از گوشت بوفالو در تولید سوسیس و کالباس استفاده نمی‌شود و اگر به فرض هم از این گوشت در تولید فرآورده‌های گوشتی استفاده شود در حد استاندارد و تحت نظارت سازمان استاندارد است درصورتیکه اخبار اخیر در این باره، هجمه نادرست به صنعت فرآورده‌های گوشتی وارد کرده است.
 به گزارش شفا آنلاين،کاوه زرگران با بیان اینکه سال گذشته فقط 800 تن گوشت بوفالو به کشور وارد شده است، اظهار کرد: شایعاتی که در مورد گوشت بوفالو مطرح می‌شود، صحت ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد و تمامی گوشت‌های وارداتی تحت نظارت دقیق قرار دارند و جای نگرانی برای مصرف سوسیس و کالباس نیست.

بایران سالانه حدود 800 تا 900 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند که تامین کننده حدود 90 درصد نیاز کشور است و برای تکمیل نیاز 10 درصدی بازار داخلی، همواره دست به دامان واردات گوشت از کشورهایی مانند برزیل و هند هستیم که در این بین موضوعات متعددی درباره استفاده یا عدم استفاده از گوشت بوفالوی هندی مطرح شده است. تاجایی که طرح این موضوعات موجب افزایش قیمت گوشت برزیلی به عنوان محصول رقیب شده است.

از دهه 70 تاکنون گوشت منجمد گاومیش از هندوستان وارد می‌شود؛ به طوری که اگر به سال‌های گذشته نگاهی بیندازیم در سال 1391 معادل 22 هزار تن، در سال 1392 نیز 17.5 هزار تن و در سال گذشته 5000 تن گوشت بوفالو وارد شده است.

طبق این آمارها مشاهده می‌شود طی سه - چهار سال اخیر میزان واردات گوشت بوفالو به شدت کاهشی بوده است.

علی رغم اعلام خبر مجوز واردات گوشت بوفالوی هندی و مشکل نداشتن سلامت و کیفیت آن از سوی رییس سازمان دامپزشکی، رییس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی و البته چند کارخانه فرآورده‌ گوشتی دیگر نیز گفته ‌اند که بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی گوشت‌ بوفالو نباید به کشور وارد شود.

البته رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز هفته گذشته اعلام کرد که در زمینه‌ واردات گوشت بوفالوی هندی سازمان دامپزشکی همه استاندارد‌های لازم را برای واردات گوشت سالم در نظر گرفته و گوشتی که از بوفالوی هندی به کشور وارد می‌شود تنها برای مصارف صنعتی است که از نظر حجم واردات بسیار کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

به گفته وی گرایش کلی کشور به سمت‌وسویی است که اگر کمبود نسبی در تامین نیاز داخلی به محصولی مانند گوشت قرمز وجود دارد، واردات آن از کشور‌هایی با بهترین استاندارد‌های جهانی تامین شود به همین دلیل نیز تمرکز واردات گوشت قرمز همواره طی سال‌های اخیر تاکنون بر تامین نیاز از طریق برزیل بوده است.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: