کد خبر: ۶۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 23
شفاآنلاین :سلامت >بهداشت ودرمان >متخصص ارتوپدی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان بیش از سرطان است، گفت: پوکی استخوان به عنوان یک معضل بهداشت عمومی شناخته شده که در سالمندان شا‌یع‌تر است اما ریشه آن به دوران کودکی و نوجوانی بازمی‌گردد.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر سیروس ملک‌پور، پوکی استخوان را یک بیماری بسیار شایع در دنیا دانست و گفت: سازمان بهداشت جهانی، پوکی استخوان، سرطان، سکته مغزی و قلبی را چهار دشمن اصلی بشر معرفی کرده است. طبق آمارهای جهانی، مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان بیش از سرطان است بر این اساس شعار «با حفاظت از استخوان خود، راست قامت باشید» در تمام جهان پذیرفته شده است.

وی افزود: پوکی استخوان یک معضل بهداشت عمومی شناخته شده است که در سالمندان شا‌یع‌تر است اما ریشه آن به دوران کودکی و نوجوانی بازمی‌گردد. میزان ابتلا به پوکی استخوان یکی از شاخص‌های ارزیابی سلامت در جوامع بشری است.

این متخصص ارتوپدی در ادامه گفت: کشورهای پیشرفته برنامه‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان از سنین بسیار کم آغاز کرده‌اند که در کشور ما نیز چندسالی است دولت به اهمیت این موضوع پی برده و اقداماتی از جمله توزیع رایگان شیر در مدارس را آغاز کرده است.

ملک پور با بیان اینکه پوکی استخوان درمان قطعی ندارد، عنوان کرد: با مراجعه به هنگام می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با توجه به علائم پوکی استخوان، گفت: گوژ پشتی در ستون فقرات، شکستگی در ستون فقرات، شکستگی در گردن و سر استخوان راست و مچ دست از شایع‌ترین علامت پوکی استخوان است. این بیماری در خانم‌های بالای 60 سال، آقایان بالای 70 سال و افرادی که داروهای خاص از جمله کورتن استفاده می‌کنند از شیوع بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: از آنجایی که جمعیت سالمندان جهان به علت امید به زندگی رو به افزایش است در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون نفر از آمریکایی‌ها به دلیل پوکی استخوان به شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دچار هستند.

 متخصص ارتوپدی در ادامه با توجه به راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان گفت: توجه به تغذیه از دوران کودکی و در عین حال انجام ورزش موجب پیشگیری از بروز این بیماری خاموش می‌شود.

وی افزود: در کشور ما آمار میانسالان بیش از میانگین کشورهای جهان است بنابراین اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری از این بیماری نقش بسزایی را در بهبود سلامت جامعه ایفا می‌کند.

آنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: