کد خبر: ۶۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفا آنلاين:سیاسی>انرژی هسته ای-سه نماینده مجلس در یک میزگرد تلویزیونی درباره نقش مجلس به خصوص کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، صحبت کردند. رئیس کمیته هسته ای مجلس هم اعلام کرد تیم مذاکرات جزئیات را به مجلس نمی گوید.

به گزارش شفا آنلاين،مجری گفتگوی ویژه خبری 5شنبه شب در شبکه 2 سیما  از علاءالدین بروجردی که به صورت حضوری در این میزگرد شرکت داشت، پرسید:مجلس در این بین چه کاره است؟ آیا فعال است یا منفعلانه عمل می کند؟

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ گفت: حتما به خاطر می آورید در مجلس هفتم بعد از دوران سختی ها و تحمیل ها به ملت که در مقطعی همه فعالیتها متوقف شد و دولت وقت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد، مجلس نقش تاریخی ایفا کرد و دولت را مکلف کرد پروتکل را اجرا نکند و به فعالیتهای هسته ای ادامه دهد و دولت مکلف به تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای شد. امروز هم همان وضعیت است. ما در حال رصد اوضاع هستیم. در مجلس تاکنون 4 طرح را مطرح کرده اند. فوریت یک طرح هم اسفند گذشته، در صحن تصویب شد ولی در جلسه کمسیون 4 طرح بررسی شد و در یک طرح واحد به جمع بندی رسید و در دستور جلسه روز یکشنبه آینده کمیسیون قرار دارد تا تصویب شود و به صحن برود.


چرا مجلس در مذاکرات، تهاجمی نیست؟


مجری پرسید: برخی از کارشناسان، این انتقاد را به مجلس دارند که هر وقت از سوی کنگره آمریکا حرکتی شود، اینجا عکس العمل نشان می دهند، ولی چراحرکت تهاجمی  از مجلس نداریم؟
بروجردی گفت: ما به خاطر این انتقاد، مصوبه  اسفند سال گذشته را داشتیم. ما پیش بینی می کردیم چنین اتفاقی در صحنه رقیب بیفتد. ما این را آماده باش نگه داشتیم تا در چهارچوب نظام حرکت می کنیم و اعلام کنیم که این نظام منسجم است. ما مانند آمریکا آشفته بازار نیستیم که 47 سناتور آنها به رهبری ما نامه نوشته اند که با رئیس جمهور ما توافق نکنیدچون او کاره ای نیست. ما نمی خواهیم کار تیم مذاکره کننده دچار مشکل شود و از سویی هم نمی خواهیم طرف مقابل هر کاری خواست انجام دهد.

مجری پرسید: پس این انتقادات را وارد نمی دانید؟
بروجردی پاسخی دیپلماتیک داد و گفت: از برکات انقلاب، انتقاد حق همه است و همه دارند انتقاد می کنند.


اقتدار، تصویب طرحهای بازدارنده نیست
در این بخش از برنامه عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صورت تلفنی وارد گفتگو شد و در پاسخ به این سئوال که "شما عملکرد مجلس را چطور ارزیابی می کنید؟" گفت: عملکرد مجلس خوب بوده. در کمیسیون مباحث را رصد می کنیم. مهم این است که انسجام داشته باشیم و دستاوردهای تیم مذاکره کننده را که دارد گفتگوها را پیش می برد حفظ کنیم و کمک به آنها کنیم. اقتدار این نیست که روبروی آنها بایستیم و طرحهای بازدارنده را بیان کنیم. انسجام در کلیت نظام برای همه نظام، مهم است.

ابراهیم کارخانه ای، رئیس کمیته هسته ای مجلس نیز به صورت تلفنی وارد گفتگو شد و گفت: البته درباره مسایل هسته ای، این که از سال 82 تاکنون مجلس 4-5 مصوبه داشته، محرز است ولی این را باید گفت که از تیم مذاکره کننده هسته ای گله مندیم. اینها مجلس را واقعا به جز موارد کلی، آنگونه که باید در جریان جزئیات مسایل قرار نداده اند. وقتی مسئله ای ملی است و مربوط به همه است نمایندگان ملت باید در جریان مسایل قرار گیرند. اگر توافق باید صورت گیرد، چیزی که در اثر نقد و بررسی و تقابل آرا به دست می آید بیشتر پخته می شود. ما از تیم مذاکره کننده در این باره گله مند هستیم.

همیشه تیم مذاکره کننده این طور عمل می کرد


علاالدین بروجردی در واکنش به گلایه هایی که کارخانه ای عنوان کرده بود، گفت: من تا جایی که به خاطر می آورم همیشه اینطور بوده. در دوره قبل که دکتر جلیلی تشریف داشتند و در ادوار قبل هم این دیدگاه حاکم بود که مذاکرات در دایره بسته صورت گیرد نه در یک میدان باز. در مقطعی این منطق، جایگاهی داشت ولی اکنون در شرایطی هستیم که حتما آحاد ملت باید در جریان سیر تحولات قرار گیرند چون دیر یا زود اینها باید توافق را اعلام عمومی کنند.

مجری از او پرسید: تیم مذاکره کننده، در چه سطحی اطلاعات را به شما می گویند؟
بروجردی گفت: طبق قانون اساسی دکتر لاریجانی عضو شورای عالی امنیت ملی هستند و تصمیماتی که در این شورا درباره مذاکرات پیش می آید رئیس مجلس کاملا در جریان است. ما در جلسه کمیته هسته ای مجلس هم حضور داریم که مسایل مورد بررسی قرار می گیرد. منتهی این کمیته تصمیم گیر نیست. در شورای عالی امنیت ملی، تصمیم گرفته می شود. ما نظر کارشناسی می دهیم.


مجری پرسید: شما می توانید این مسایل را در که در شورای عالی امنیت ملی بحث می شود، در کمیسیون مطرح کنید؟
بروجردی گفت: مدتهاست تیم هسته ای اصلا در کشور حضور ندارند. دکتر عراقچی در هفته هایی که حضور ندارند، جلسه ای تشکیل نمی شود و وقتی می آیند، ایشان را دعوت می کنیم تا درباره مسایل صحبت کند. دکتر عراقچی بارها آمده اند و مسایل را مطرح کرده اند منتهی باز هم رضایت لازم که ریز قضایا را بگویند، نداریم.

رنجبران، مجری برنامه به کمردرد ظریف، وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: درباره همان مسایلی که کمردرد آقای ظریف را به وجود آورد صحبت می کنیم؟
بروجردی با خنده گفت: بله، نکته ای مهم است که ما دیگر در موضع ضعف نیستیم. 10 سال پیش در موضع ضعف بودیم. 10 سال پیش طرف ایرانی از 3 کشور اروپایی درخواست چرخش 20 دستگاه سانتریفیوژ کرد و جک استراو با تفرعن گفت ما دو تا را هم اجازه نمی دهیم.


خط قرمزهای نظام در مذاکرات رعایت شده
مجری از عباسعلی منصوری آرانی پرسید: چقدر به اطلاعات و جزئیات مذاکرات نیاز دارید؟
منصوری آرانی گفت: ما شاخصهای مهمی داریم که استراتژی راهبرد و خط قرمز است. برای این که بگوییم مجلس یا کمیسیون امنیت ملی در موضع ضعف است یا نه، باید این شاخصها را دید. طرف مقابل دنبال این بود که ما غنی سازی نداشته باشیم، تحقیق و توسعه نداشته باشیم و آب سنگین اراک منهدم باشد. الان هر سه را داریم. پس تیم مذاکره کننده از خط قرمزهای ما عبور نکرده اند.


مجری پرسید: یعنی شاخصهای شما رعایت شده و به جز رعایت این شاخصها، اطلاعات بیشتری نمی خواهید؟
منصوری ارانی گفت: مسلما اطلاعات ما بسیار زیاد است و لیکن ارائه آن- با وجودی که مردم محرم هستند- درمجامع عمومی درست نیست.

ابراهیم کارخانه ای، رئیس کمیته هسته ای مجلس، نظر دیگری در این باره داشت. او گفت: یک بار مذاکره بین دو طرف است که اینها دشمن همدیگر نیستند، ولی ما با کسانی مذاکره می کنیم که طی 36 سال گذشته انواع توطئه ها را بر علیه ملت بزرگ ما اعمال کرده اند، چرا باید دشمنان شماره یک ملت، همه مطالب را در جریان باشند ولی نمایندگان این مطالب را در جریان نباشند؟ درباره مسایل فکت شیت، علی رغم اینکه فضای عمومی جامعه می طلبید منتشر شود و آمریکایی ها حیله گرانه سریعا فکت شیت را منتشر کردند و 230 نماینده امضا کردند که فکت شیت منتشر شود، ولی نشد. در این باره گلایه داریم. آقای منصوری درباره خطوط قرمز فرمودند که رعایت شده، خطوط قرمز به چه اندازه رعایت شده؟ غنی سازی این است که یک تعداد سانتریفیوژ بچرخد و غنی سازی صنعتی نداشته باشیم. این برای ما ارزشی ندارد.


لغو تحریم ها چه زمانی خواهد بود؟
بروجردی، به این سئوال که "درباره لغو تحریم ها چه نظری دارید؟" گفت: تیم توافق کرده همزمان اعلام بشود تحریم ها برداشته شود. این اعلام در صحنه عمل فاقد خاصیت است، و باید شورای امنیت هم توافق را تایید کند. از آقای دکتر عراقچی هم سوال کردم چقدر رفع تحریم ها زمان می گیرد؟ گفتند 3 تا 4 ماه زمان می گیرد. آژانس اقدامات ما را باید تایید کند. به اطلاع ملت می رسانیم که ما به آنها پیشنهاد دادیم. جاده بی اعتمادی یک جاده دو طرفه است. این که نمی شود آنها بی اعتمادند، ما همه کارها را بکنیم آژانس هم تایید کند و بعد برویم سراغ رفع تحریم ها. پیشنهاد کردیم یک جدولی تهیه کنیم که مثلا مقابل فردو، بانک مرکزی باشد. گام به گام پیش برویم. هنوز این پیشنهاد به جایی نرسیده. دکتر ظریف دو روز قبل گفتند این روش مشکلاتی دارد. معتقدم نباید قبول کنیم علنا این توافق اعلام شود و در عمل ما عمل کنیم و بعد آنها تایید کنند. این غیرقابل قبول است.


عباسعلی منصوری آرانی در این باره نظر داد: مقام معظم رهبری مباحث را به عنوان رهنمود بیان کردند. لذا فرمودند همزمان باید این اتفاق (توافق و رفع تحریمها) رخ دهد. تیم مذاکره می گفتند 3 زمان داریم، یکی زمان امضای توافق، یکی زمان تهیه مقدمات و یکی زمان اجرای توافق. این که طرفین بتوانند مکانیزمی را به کار ببرند، آنچه در مقدمات است توامان انجام شود و در زمان اجرایی شدن، هر دو طرف اجرایی کند، این مهم است.


کارخانه ای هم نظر خود را اینطور اعلام کرد: رهبر معظم، رئیس جمهور و آقای ظریف فرمودند لغو تمام تحریمها به صورت یکجا در روز توافق خواهد بود. ما در ژنو حسن نظر و عمل را نشان دادیم و همه تعهدات را انجام دادیم ولی آمریکاییها تعهد اندک خود را انجام ندادند و حتی در 5 مورد کلی، 100 تحریم را علیه ملت انجام دادند. ما به آمریکایی ها اعتمادی نداریم. جنس تعهدات ما با آنها متفاوت است. تعهدات ما فنی و زمان بر است، ولی آنها با یک تصمیم می توانند تحریمها را بردارند، الان نوبت آمریکایی هاست.


بازدید از مراکز نظامی چگونه است؟
مجری از علاالدین بروجردی پرسید: دیروز رهبر انقلاب درباره بازرسی و بازجویی از افراد سخنانی را فرمودند و امروز هم آمریکایی ها گفتند اگر این امکان فراهم نشود، توافقی در کار نیست. نظر شما چیست؟
بروجردی گفت: این مسئله بسیار جدی است. آنها در زمانی که توافق به صورت داوطلبانه اجرا شد، برخی از مناطق نظامی ما را بازدید کردند. آن موقع (10 سال پیش) در موضع ضعف بودیم. بازرسان در تمام دورانها، مکلفند گزارش را به مدیرکل آژانس بدهند. ولی این گزارشها سر از نشریات غربی درآورد. به جز اینکه اینها جاسوسند یا نه،  دارند اطلاعات را نشر عام می کنند. فردا می گویند 100 نقطه حساس را باید بگردیم. این اتفاق بدی در جمهوری اسلامی ایران است. ما NPT را پذیرفتیم و محدودیتها را قبول کرده ایم، در مقابل ما آنها چه کرده اند؟


مجری درباره واکنش تیم هسته ای درباره سخنان دیروز مقام معظم رهبری پرسید. بروجردی در پاسخ گفت: دیروز مقام معظم رهبری سخنانی را فرمودند وتیم مذاکرات مطابق قانون اساسی که تعیین خط مشی کلی نظام را به رهبری نظام سپرده، مکلف است فرمایشات ایشان راعمل کنند. فرموده ایشان فصل الخطاب است. ما معتقدیم اگر روزی شرایطی ایجاد شد که قرار شد ما در مجلس پروتکل الحاقی را بررسی کنیم باید استثنا برای این قاعده بگذاریم. چند دانشمند ما را ترور کرده اند. ما ظرفیت علمی خود را برای آنها به سادگی تشریح نخواهیم کرد.


منصوری آرانی در این باره گفت: نباید اجازه دهیم به هیچ وجه این قضیه (بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای) اتفاق بیفتد، نیروهای مسلح که ضامن امنیت مردم هستند وقتی ببیند حصن آنها بشکند، از لحاظ روانی وضعیت آنها مشکلدار می شوند.

مجری از او پرسید: ولی آمریکایی ها می گویند در صورتی که این شرایط فراهم نشود، توافق را امضا نمی کنیم؟
منصوری آرانی گفت: امضا نکنند، مهم نیست. بحث بازرسی هم نیست. بحث جو روانی است که آنها القا می کنند. اعلام این مسئله، بدتر از بازرسی است. اگر با دانشمندان هسته ای ما که دستاورد و رویش انقلاب هستند، گفتگو شود، از لحاظ روانی اثر منفی می گذارد. مسئله فقط این نیست که اینها به داخل مجموعه های نظامی بیایند. محلهای نظامی ما از لحاظ طبقه بندی ورودش اشکال دارد، ولی مهمتر از این، بحث روانی است که امنیت مجموعه های ما خدشه دار می شود.


آمریکایی ها برای مجلس تصمیم نمی گیرند
کارخانه ای نیز در این باره گفت: هیچ کشوری اجازه بازرسی در حریم دفاعی و امنیت خود را توسط کسانی که دشمن هستند، نمی دهد. لذا هر نوع بازرسی و نظارت غیر معارف و بازرسی جدای از بازرسی های پادمان به کلی ممنوع است و مجلس زیربار این بازرسی ها نمی رود. درباره پروتکل الحاقی هم مطرح شده بود از 192 کشور جهان، 120 کشور امضا کرده اند. این 120 کشوری که امضا کرده اند، اکثریت آنها تاسیسات هسته ای ندارند. وانگهی حساسیتی که روی جمهوری اسلامی ایران است، قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست. مطرح شده مجلس باید پروتکل الحاقی را تصویب کند. به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم دیگران یا اروپایی ها و آمریکایی ها برای مجلس ما تصمیم بگیرند. عدم پذیرش یا پذیرش، به عهده مجلس است. مصر و برزیل و آمریکایی ها، این پروتکل را به صورت مشروط پذیرفته اند. آنها پذیرفتند به صورت مشروط که پذیرش پروتکل منافع آنها را تهدید نکند.


علاالدین بروجردی درباره این سئوال که "اجبار کردن مجلس به تصویب پروتکل را چطور ارزیابی می کنید؟" گفت: کشورهای جهان به جز کشورهای بمب زا که توانمندیهای صلح آمیز هسته ای داشته باشند، بسیار انگشت شمار هستند. این جزو توافقهای هسته ای است که تیم مذاکره کننده انجام داده و پروتکل بخشی از آن است. ما بازترین کشور هسته ای دنیا در تاسیسات هستیم. خبرنگاران متعدد از اقصا نقاط دنیا برای بازدید آمدند. همه کارهای ما شفاف است و هیچ امر مخفی نداریم چون دنبال ساخت بمب نیستیم. آنها بازدید سرزده از مراکز نظامی می خواهند که ما گفته ایم قبول نداریم. با اصل بازدید در قالب پادمان مشکلی نداریم ولی این که بخواهند مراکز حساس ما را بازدید کنند، حتما با حریم امنیت ملی خود را محفوظ می داریم و چنین اجازه ای نمی دهعیم.
او درباره اجرای داوطلبانه NPT گفت: بنده معتقدم به این دلیل که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را مجلس طی مصوبه ای متوقف کرد، این قانون جاری و ساری است، اگر بخواهند به این قاعده استثنا بخورد، ما نباید اجازه بدهیم.

مجری پرسید: مسایل هسته ای نمادی برای مقاومت شده. همه دنبال سرنوشت عزت ملی و اقتدار ملی هستند. چه طور باید در این آزمون پیش رفت؟
بروجردی گفت: حتما باید از ظرفیت توانمندی های دانشمندان استفاده کنیم. به همین دلیل تحقیق و توسعه را توانست تیم مذاکره کننده ما بگیرد. حفظ کردن ظرفیتها، بسیار مهم است. مصاف جدی درباره آب سنگین داشتیم. آب سنگین هنرنمایی علمی ماست. بر اساس آن راکتور اراک طراحی شده و همه مصر بودند آب سنگین را ما ادامه دهیم. نظریه و اصرار ما آب سنگین بود و برنده ما بودیم. آمریکاییها پذیرفتند آب سنگین باشد، ولی خروجی آن پلوتونیم کمتری داشته باشد. برای ما مهم است این کار به صورت غیرمجاز نباشد. آنها اول می گفتند غنی سازی نکنید، ولی الان پذیرفته اند انجام شود. شاید زمانی برای موتورهای کشتی های اقیانوس پیمای خود، نیاز به سوخت 60 درصدی داشته باشیم. حتما باید این (آب سنگین) را داشته باشیم. ولی داشتن این توانمندی به صورت رسمی و مجاز، با وجودی که کار ما قانونی است، لازم است.

 

منصوری آرانی درباره حفظ عزت ملی و اقتدار کشور در مذاکرات هم گفت: با شناختی که از نیروهای مسلح دارم، اینها فرمانده کل قوای شان، رهبر و ولی فقیه شان است، آنها به جز حرف ایشان، گوش به کسی نمی دهند. عزت ما در چهار مطلب است، ما باید اقتدار علمی خود را تقویت کنیم. تلاش کنیم دانشمندان را رویش و ظهور بدهیم. اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهیم و در بعد سیاسی باید شجاعانه ظهور کنیم. ما روی عمق استراتژیک خود به خوبی تکیه می کنیم. درباره مسایل خودکفایی هم متناسب با تهدیدات، در حال کار هستیم.


کارخانه ای درباره حفظ عزت ملی گفت: عزت و اقتدار، ستون فقرات پایداری یک ملت است و مهمتر از هسته ای، حفظ اقتدار و عزت این ملت است که به بهای خون 220 هزار شهید به دست آمده. ما انتظار داریم فرماندهان دیپلماسی ما مانند فرماندهان دفاع مقدس که قهرمانه جنگیدند و برای همیشه تاریخ جاودانه شدند، در میدان جنگ سیاسی مانند سرداران دفاع مقدس برای حفظ عزت و اقتدار ملت، تلاش کنند.


داعش جرات نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارد
در این بخش از برنامه، مجری از علاالدین بروجردی پرسید: درباره همکاری برخی از کشورهای خلیج فارس برای کشاندن جنگهای نیابتی دیروز رهبر معظم انقلاب هشدار دادند. این هشدار را چقدر جدی می دانید و در این باره خبر دارید؟
بروجردی گفت: هدف از طراحی داعش، یک سویش، جمهوری اسلامی ایران است. هم سوریه و عراق و مقاومت و هم جمهوری اسلامی در این سرمایه گذاری مطرح است. علی رغم تشکیل ائتلاف ضد داعش و این نمایشهای سیاسی، دنبال حفظ این ظرفیت برای فشار به محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران هستند. این طراحی آمریکایی ها اگر به سمت ایران باشد، تبعاتش دامن آنها را می گیرد.
مجری پرسید: درباره این هشدار رهبر انقلاب، خبری دارید؟
بروجردی گفت: خبر که هست، اینها یکی از رجزخوانی ها و هدف گذاری شان تهدید ما است، ولی جرات نمی کنند. در شرق و غرب کشورمان، قدرتهای بزرگ و رژیم صهیونسیتی، همه تاسیسات را زد، تاسیسات عراق و مصر را زد، لیبی بدون جنگ تسلیم شد. ولی ما را بارها تهدید کرد ولی جرات نکرد بزند، چون نمی توانند بزنند. کشورهای عربی خلیج فارس، ممکن است فریب بخورند، ولی هزینه فریب خوردنشان را خواهند پرداخت. این منطقه نصف انرژی دنیا را تامین می کند. اگر آنها بخواهند با آتش بازی کنند، دود آتش در چشم همه از جمله آمریکایی ها خواهد رفت. ما توانمندی های راهبری داریم و در عمل نیز آن را ثابت کرده ایم، در مقطعی بغداد در آستانه سقوط در دست داعش بود، جمهوری اسلامی ایران تجریبات خود را به عراق منتقل کرد و نقش تاریخی در نجات کشور همسایه داشت. تذکر مقام معظم رهبری به دشمن هشدار داد و بعد هم به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، هشدار داد. ما اجازه نمی دهم تکفیری ها به مرزهای ما نزدیک شود. دستورالعمل های منظمی صادر می شود تا اگر آنها بخواهند اشتباه کنند، عواقب سختی را خواهند کشید.



خبرآنلاین




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: