کد خبر: ۶۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 21
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >مددکاری >رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: فقر محبت در جامعه منجر به گرایش افراد به سمت آسیب هایی چون مواد مخدر و روابط نامتعارف در فضای مجازی و واقعی شده است.

به گزارش شفاآنلاین، سیدحسن موسوی چلک روز پنج شنبه به بهانه برگزاری ششمین همایش سراسری آسیب های پنهان در جمع خبرنگاران استان کردستان در سنندج افزود: آسیب های اجتماعی امروز دغدغه جدی کشور است زیرا هیچ کدام از شاخص های مربوط به آن رو به بهبود نیست.

وی با بیان این که در حوزه مواد مخدر با مشکلاتی چون افزایش تنوع مواد، گرایش افراد در سنین پایین و گرایش زنان به سمت آن مواجه هستیم، گفت: تنوع مواد مخدر محدود به ایران نیست و در اکثر کشورهای جهان گرایش به مواد مخدر صنعتی وجود دارد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به این که آمار مربوط به ازدواج و طلاق در کشور روند مطلوبی ندارد، اظهار کرد: درصد تغییرات ازدواج در کشور منفی و درصد تغییرات طلاق مثبت است.

وی اظهار داشت: از هر پنج ازدواج یک مورد منجر به طلاق شده و در هر ساعت 19 طلاق در کشور ثبت می شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: این روند روی آمار زنان سرپرست خانوار در کشور تاثیر گذاشته است به گونه ای که در سال 75 تعداد زنان سرپرست خانوار یک میلیون و 200هزار نفر بود که در سال 86 به رقم یک میلیون و 664 هزار و در سال 90 به بیش از 2 میلیون نفر رسید.

موسوی چلک حوزه فضای مجازی را در کشور مطلوب ندانست و گفت: هر چند شخصاً فضای مجازی را یک فرصت می دانم اما چون سواد فضای مجازی در ایران خیلی بالا نیست، آسیب های ناشی از آن بیشتر از فرصت ها خود را نشان می دهند.



* فقر محبت در کشور منجر به افزایش آسیب های اجتماعی شده است

وی در ادامه افزود: ما در سطح کشور یک فقر محبت را تجربه می کنیم و همین امر منجر به گرایش به سمت مواد مخدر، فضای مجازی و روابط نامتعارف در فضای مجازی و واقعی شده است.

موسوی چلک خاطر نشان کرد: این وضعیت نشان می دهد که تشنه چیزی هستیم که اگر داشته باشیم، به سمت این آسیب ها نمی رویم.

وی ضعف مسوولیت اجتماعی را یکی دیگر از مشکلات موجود در کشور عنوان کرد و گفت: امروز همکاری و مسوولیت پذیری ما مانند گذشته نیست و دیگر مانند قبل مشکل دیگران را مشکل خود نمی دانیم و همین ضعف مسوولیت پذیری خود پیامدهایی منفی در جامعه دارد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان این که تضعیف هویت فرهنگی می تواند پیامدهای منفی متعددی در جامعه به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: تقویت هویت فرهنگی یکی از مولفه های جدی در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی بوده و این مهم نیازمند افزایش تعامل اجتماعی در خانواده و جامعه است.



* هیچ قشری از جامعه مصون از آسیب های اجتماعی نیست

وی افزود: تمامی افراد از هر قشری می توانند درگیر آسیب های اجتماعی شوند فقط نوع آسیب ها و تنوع آن در اقشار مختلف متفاوت است لذا باید از ظرفیت های لازم برای پیشگیری از آسیب ها در جامعه استفاده شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: برای پیشگیری از رشد آسیب های اجتماعی در جامعه باید از ظرفیت های موجود اعم از بخش خصوصی و دولتی استفاده شود و در این راستا قشر دانشجو به عنوان آینده سازان کشور نقش تاثیرگذاری دارند.

موسوی چلک افزود: اگر ما بدنه جامعه دانشگاهی را آماده ورود به جامعه کنیم که بتوانند مدیریت هوشمندی در حوزه اجتماعی داشته باشند، و در کنار آن از ظرفیت های مردمی و تشکل های غیر دولتی و سایر دستگاه ها استفاده شود می توانیم به موفقیت در این حوزه امیدوارتر باشیم.

وی گفت: بر این اساس ششمین همایش سراسری آسیب های پنهان با محور زیست دانشجویی توسط جهاد دانشگاهی، انجمن مددکاران اجتماعی ایران و سازمان های مختلف طراحی و برنامه ریزی شده است.

دبیر علمی ششمین همایش سراسری آسیب های پنهان افزود: در این همایش برای ارسال آثار، مبنا را بر اصل مقالات قرار دادیم و در مجموع 108 اثر به دبیرخانه علمی همایش ارسال شد که بر اساس رای هیات داوران 37 مقاله پذیرفته شد که از این تعداد 14 مقاله در قالب سخنرانی و 23 اثر در قالب پوستر در روز همایش ارایه می شود.

وی با اشاره به محورهای همایش گفت: دانشجو، مشکلات عاطفی (افسردگی، اضطراب، خودکشی) و آسیب های اجتماعی؛ دانشجو، پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها و آسیب های اجتماعی؛ دانشجو، رسانه، شبکه های اجتماعی و آسیب های اجتماعی از جمله محورهای این همایش است.

موسوی چلک اظهار کرد: طرح مباحث مربوط به آسیب های اجتماعی پنهان نباید تنها محدود به روز همایش باشد و این همایش فرصتی برای طرح مساله است و رسانه های تمامی طول سال با تحلیل و انعکاس یافته های پژوهشی به این همایش بپردازند.





* نداشتن مدیریت صحیح در حوزه آسیب های اجتماعی، کشور را با تهدید مواجه می کند

وی با بیان این که آسیب های اجتماعی اگر درست مدیریت نشود، امنیت کشور را با تهدید مواجه می کند، افزود: بدون شک با رویکرد صرفاً قضایی و نظامی نمی توانیم مدیریت هوشمند و امنیت اجتماعی پایدار را در این حوزه داشته باشیم و در این راستا باید با اندیشه وارد شد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: باید آسیب های اجتماعی را به عنوان یک واقعیت تلخ اجتماعی بپذیریم و به طور مسلم بدون مشارکت واقعی مردم نمی توانیم این حوزه را در جامعه مدیریت کنیم.

به گفته وی، شاه کلید موفقیت در حوزه آسیب های اجتماعی بسترسازی برای افزایش مشارکت مردم در این حوزه است و برگزاری این همایش ها فرصت حساس سازی نسبت به موضوع را افزایش می دهد.

وی با بیان این که در سیاست گذاری های کلان کشور همواره پرداختن به آسیب های اجتماعی در حاشیه قرار گرفته و خیلی جدی گرفته نشده است، گفت: همواره از ورود به این حوزه ترس داشته ایم.

ششمین همایش آسیب های پنهان زیست دانشجویی چهارم خرداد ماه امسال با حضور مسوولان استانی و کشوری در دانشگاه کردستان برگزار می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: