کد خبر: ۶۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 21
شفاآنلاین :سلامت >بهداشت ودرمان >سیاسی >آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت: «سازمان جهاني بهداشت بايد مديريتش را در پاسخ سريع به بحران‌هايي مانند «فاجعه ابولا» در غرب آفريقا که 11 هزار نفر را کشت، کارآمد کند.»

سازمان جهاني بهداشت و دبير کل آن به خاطر پاسخ کندشان به اپيدمي ابولا که در دسامبر 2013 در گينه شروع شد، اما تا اوت 2014 به‌عنوان وضعيت بين‌المللي اضطراري بهداشت جهاني اعلام نشد، به‌شدت موردانتقاد قرار گرفت.

مرکل در افتتاحيه اجلاس سالانه 194 عضو سازمان جهاني بهداشت گفت: «ما بايد بسيار زودتر به اين همه‌گيري واکنش نشان دارند.»

به گفته او، مقامات سازمان جهاني بهداشت در دفترهاي کشوري و منطقه‌اي و ستاد مرکزي در ژنو بايد بدانند در مواقع بحران چگونه به‌فوريت عمل کنند.

مرکل گفت: «به نظرمن اگر ما سريع‌تر عمل کنيم و ساختار فرماندهي مؤثر در محل داشته باشيم، بهتر مي‌توانيم خودمان را در مقابله با بحراني مانند ابولا در آينده تجهيز کنيم. سازمان جهاني بهداشت تنها سازمان بين‌المللي است که مشروعيت سياسي جهان‌شمول براي مقابله با موضوعات بهداشتي را دارد. به همين علت است که کارآمد کردن ساختار آن بسيار مهم است.»

مرکل گفت: « آلمان 200 ميليون يورو براي کمک به کشورهاي درحال‌توسعه براي تقويت سازوکارهاي دفاعي‌شان در برابر بيماري‌هاي عفوني خواهد پرداخت، ازجمله 70 ميليون يورو به کشورهاي غرب آفريقا.»

يک مقام بهداشتي روز جمعه اعلام کرد که کشور گينه با افزايش موارد جديد ابولا به خاطر انتقال ويروس در هنگام کفن‌ودفن مردگان روبرو شده است؛ نشانه‌اي نگران‌کننده براي کشوري که به دنبال ريشه‌کني همه‌گيري اين بيماري است. ابولا از طريق تماس با مايعات بدني افراد آلوده يا تماس با جسد افرادي که به علت بيماري مرده‌اند، انتشار پيدا مي‌کند. مقامات بهداشتي کشورهاي گينه، ليبريا و سيرالئون کارزار اطلاع‌رساني گسترده‌اي را براي هشدار درباره خطرات کفن‌ودفن نامناسب قربانيان به راه انداخته‌اند، اما اين کارزار اغلب با مقاومت از سوي افرادي روبرو شده است که اين محدوديت‌ها زيرپاگذاشتن مراسم سنتي خود مي‌شمارند.

ليبريا، نخستين کشور در ميان سه کشور غرب آفريقا،بود دچار همه‌گيري ابولا بود که اين ماه عاري از ابولاشد، اما در چراکه دوره 42 روزه‌اي را بدون مورد جديد بيماري گذرانده بود.

آلمان که رياست دوره‌اي گروه G7 را به عهده دارد، به گفته مرکل همچنين قصد دارد که به کشورها در ساختن نظام‌هاي بهداشتي براي مواجهه با بيماري‌هاي گرمسيري ناديده گرفته‌شده است که 1.4 ميليارد نفر را در دنيا مبتلا مقابله مي‌کنند.

به گفته او يک اولويت در تضمين کارايي آنتي‌بيوتيک‌ها براي درمان انسان‌ها و حيوانات مقابله با افزايش مقاومت به داروهاي ضدميکروبي به علت مصرف بيش‌ازحد آن‌هاست. مارگرت چان، دبير کل سازمان جهاني بهداشت در ادامه روز دوشنبه براي اجلاس مجمع جهاني بهداشت سخنراني خواهد کرد و با خبرنگاران سخن خواهد گفت. روز سه‌شنبه گفت‌گوها درباره گزارش داخلي که سازمان جهاني بهداشت درباره چگونگي عملکردش در شيوع ابولا تهيه‌کرده است.

 رويترز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: