کد خبر: ۶۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 04
مشروح هفتادوهشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه؛
شفا آنلاين:سیاسی>اجتماعی> قضایی- غلامحسین محسنی اژه ای در هفتادو هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین پرونده های مطرح شده در قوه قضاییه به افکار عمومی درباره پرونده های داغ مانند اتهامات سعید مرتضوی در قتل های ماجرای کهریزک، پرونده حمله به مهطری در شیراز پاسخ داد.

به گزارش شفا آنلاين،سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای سخنانش ضمن گرامیداشت ایام البیض و ولادت امیرالمومنین(ع) و تسلیت حضرت زینب کبری (س) درباره اقدامات قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 94، توضیح داد و گفت ما در سال93 درباره زمین خواری، آماری از 31 استان کشور گرفته ایم که نشان می دهد 42466 هکتار اراضی تصرف شده به صورت غیرقانونی یا تصرف خلاف قانون، خلع ید شد و در اختیار دولت قرار گرفت که رقم قابل توجهی است. این روند در سال 94 با شدت و جدیت بیشتری پیگیری می شود. امیدواریم سایر دستگاه ها و قوا نیز در این زمینه کمک کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در این رابطه زمینی با مساحت حدود 5 هزار هکتار در استان اصفهان در سال 66 برای تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی توسط وزیر وقت کشاورزی در اختیار شرکتی قرار گرفته بود. سالهای سال، یعنی از سال 66 تاکنون، این شرکت نه تعهد خود را انجام می داده و نه حاضر به بازگشت این زمین به دولت بوده، از سال 93 اقدام شد و عملیات اجرایی آن در فروردین 94 انجام شد و جز 150 هکتار از این زمین، همه اراضی از این شرکت خلع ید شد و در اختیار منابع طبیعی قرار گرفت.

محسنی اژه ای درباره بانکها نیز توضیح داد و گفت: اگر چند جا از جمله بانکها اصلاح شود جلوی بسیاری از مفاسد گرفته می شود. یکی نیز بحث بانکهاست که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که از 3 قوه عضو دارد، در این موضوع تمرکز شده اند و دولتهای قبل و کنونی نیز گفته اند که باید سیستم بانکی اصلاح شود. همین طور که در ماه های اخیر ملاحظه کرده اید از افرادی که بدهی های کلان به بانکها داشتند، وارد مذاکره شدند، برخی کنار آمدند و تقسیط کردند و برخی نیز حاضر به پرداخت بدهی نبودند، بازداشت شدند و برخی هنوز بازداشتند و برخی با قرار و مهلتی که با بانک داشتند، آزاد شده اند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در خصوص تعاونی های اعتبار نیز دولت، بانک مرکزی و قوه قضاییه مصمم است این موضوع سامان یابد و اگر این امور سامان نیابد به ضرر اقتصاد کشور است و فعالان اقصادی سالم دچار مشکل می شوند. حتی ممکن است بانکها نیز دچار مشکل شوند. بانک مرکزی نیز باید به صورت جدی وارد میدان شود تا امور سریعتراصلاح شود. ما قبلا گفته ایم عزم جدی در بانک مرکزی نمی بینیم. آقایان گفتند ما عزم جدی داریم. ما گفتیم اگر عزم جدی است، باید معوقات بانکی کمتر شده باشد. اگر کمتر شده، عزم جدی است. اگر اختلاس از بانکها و معوقاتی که با تخلف همراه است تکرار نمی شود، پیداست عزم جدی وجود داردو الا باید این عزم جدی پیدا شود.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و هشتمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

پرونده آقای سعید مرتضوی درباره معاونت در قتل های کهریزک به کجا رسید؟

خبرآنلاین

ایشان دو پرونده دارد، یک پرونده مفتوح است و در حال رسیدگی است و بخشی از مسایلی است که گروه تحقیق و تفحض مجلس درباره محل کار ایشان داشتند که منجر به کیفرخواست نشده. پرونده  دیگری نیز منجر به کیفرخواست شده نیز دردادگاه است و 27 اردیبهشت نیز دادگاه بعدی داشته است. جزئیات این پرونده را نمی توان گفت.

پرونده بدهکاران بانکی چه شد؟

فارس

بخشی از بدهکاران با بانکها مذاکره کردند و استمهال داشتند. برخی نیز ادعا داشتند قصور و تقصیری نداشتیم، بانکها نیز همکاری داشتند. برخی نیز به لحاظ مشکلات اقتصادی نتوانسته بودند بدهی خود را بدهند، با آنها نیز همکاری شد و بدهی شان تقسیط شد. برای برخی اجراییه در سازمان ثبت صادر شد و بخش زیادی از این مطالبات را وصول کرد. برخی نیز که مشخص بود اقدام جدی برای پرداخت نمی کنند، بازداشت شدند و در مقام بررسی اموال آنها ووصول طلب بانکها هستند. به طور نسبی همین طور اگر جلو برود، وضع بهتر می شود به شرط اینکه بانکها مسیر گذشته خود را تکرار نکنند و نظارت بانکها نیز اقدام برای وصول معوقات کنند. تعداد بازداشتی ها زیاد نبوده حدود 10 نفر باشد، ولی مبلغ بسیار بالاست.

اعلام شده اموال بابک زنجانی در مقابل بدهی هایش ناچیز است.آیا درست است؟

ایسنا

بارها صحبت کرده ایم که به طور طبیعی خود متهم روی اموالش قیمتی می گذارد که پذیرفته نیست و باید کارشناسی شود. امروز پرسیدم و گفتند تا حدود 4 هزار میلیارد تومان اموال او شناسایی و کارشناسی شده.اعتراض به این شده و رفته به هیات 3 نفره کارشناسی. این نظر کارشناسی احیانا ممکن است کم و زیاد شود. تاکنون اموال تکافوی بدهی همه بدهی بانک و وزارت نفت را نمی دهد. لکن در حال شناسایی سایر اموال هستیم. در سال 94 او به وزارت نفت وکالت دادند که اموال شناسایی شده در اختیار این وزارت قرار گیرد و این اموال پس از قیمت گذاری نهایی تحویل وزارت نفت می شود و طی مکانیزم پیش بینی شده، این اموال به تملک وزارت نفت درمی آید. پرونده نیز در مرحله صدور کیفرخواست است وهنوز این کیفرخواست امضا نشده و به دادگاه نرفته. 3 نفر در حال حاضر بازداشت هستند.

برنامه قوه برای سالم سازی فضای قضاییه چیست؟

میزان

نظارت های آشکار و مخفی تشدید شده و عیونی را در دستگاه خود داریم که افراد خاطی اعم از دلالها، برخی وکلا خلافکار و احیانا از کارمند و قاضی خلافکار، اینها را با رویه تعریف شده ای گزارش و برخورد می شود. برخی نظارتها نیز آشکار است. حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نیز اقداماتی تشدید کرده و آموزشهای لازمی را به مناسبتهای مختلف می دهد. عزم جدی در سالهای گذشته تاکنون بوده که با افراد متخلف به صورت سریعتر و جدی تربرخورد شود. افرادی سلب صلاحیت قضایی شدند، برخی بازداشت شدند و البته قاضی، کارمند، دلال، کسانی که عناوین جعلی داشتند و وکلای متخلف، در این ها بوده. سال گذشته قضات خوبی جذب شدند و 1200 نفر مشغول آموزش هستند و با طی شدن دوره مشغول می شوند. با زحمت زیاد مجوز استخدام تعدادی کارمند را نیز گرفته ایم و این تعداد کارمند نیز در حال استخدام است که به فضای سالم کمک می کند. مقدمات دیگری از تجهیزات و امکنه فراهم کرده ایم. در این زمینه بودجه زیادی نداریم و از لحاظ ضیق مکان در فشار هستیم. در توسعه معاضدتهای قضایی و استفاده از فناوریهای نوین نیز تلاش کرده ایم تا مراجعه مردم به دفاتر کم شود.

جزئیات پرونده فساد مالی در وزارت علوم به مبلغ 32 میلیارد تومان چیست؟

ایران

این خبر را دیشب مطلع شدم و از قول دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده بود و موفق نشدم کسب در این باره خبر کنم.

شکایت دانشجویان درباره پرونده بورسیه های دولت قبل چه شد؟

نسیم آنلاین

دادگستری مرجع تظلم خواهی همه افراد است. اگر کسی شاکی باشد به آن رسیدگی می شود.

اقدامات و برنامه های جدید قوه قضاییه در موضوع زمین خواری در سال94 چیست؟

شبکه خبر

ما مواضع خود را اعلام کردیم و از دولت تقاضا کرده ایم نظارت کنند و اجازه ندادن تصرف یا تغییر کاربری غیرصحیح صورت گیرد. نه اینکه معاون یکی وزرا در صدا و سیما می گفت اینجا 10 هزار واحد غیرمجاز ساخته شده. این آقا قبلش هم مسئولیت داشته، باید از او پرسید شما کجا بودید؟ 10 هزار ساختمان ساخته شد و شما حالا ادعا می کنید. امیدواریم قبل از ایجاد مشکل، پیشگیری شود. در برخی استانها، دادستان از مسئولان شهرستانهای تابعه استان دعوت می کنند تا در بحث مبارزه با زمین خواری همکاری کنند. آمده اند و در برخی استانها و همچنین در تهران که احتمال تصرف عدوانی است، گشت گذاشتند و مراقبت می کنند. پرونده ها نیز با سرعت بیشتری رسیدگی می شود.درباره شهرستان دماوند و توابع آن اقدامات پیشگیرانه می شود.

عوامل بازدارنده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست؟

واحد مرکزی خبر

مبارزه با فساد، اراده جدی می خواهد و اگر این اراده باشد، بخش مهمی از ماجرا حل است. این اراده، قانون و اجرای خوب قانونی هم می خواهد. به نظر می رسد اراده شکل گرفته، حداقل زبانی اراده داریم. قانون هم داریم ولی در اجرا، مشکل جدی داریم. معتقدم نباید حتما برویم به سمت فردی که تصرف غیرقانونی کرده، باید به مسئولی که کوتاهی کرده نیز باید مراجعه کنیم. اعتقاد داریم بانک مقصرتر از مشتری است. اگر بعضی از مسئولان نسبت به وظیفه خود سهل انگاری نکنند، تجاوزات کمتر می شود. باید خاطی مجازات شود و با مسئولی که کوتاهی کرده، باید به تناسب قصور و تقصیرش برخورد شود. مدیرانی که کوتاهی کرده، نباید اینجا باشد. مدیرعاملی در یک بانک، تخلف می کند یا در زیرمجموعه اش تخلفات زیادی می شود، او را برمی داریم و در بانک دیگری می گذاریم مدیرعامل شود. ما بیش از قانون، نیاز به اجرای صحیح داریم.

آیا متهمی که وام 650 میلیون یورویی بدون وثیقه گرفته آزاد است؟

-

تعبیر ریاست قوه قضاییه، این بود که بدون وثیقه کافی این وام گرفته شده و متهم بازداشت است و در مقام شناسایی اموال او هستیم. هنوز آزاد نشده است.

پرونده 18 بانک 42 میلیارد دلار ارز گرفته و به دلخواه خرج کرده اند، چه شد؟

حزب الله

چنین پرونده ای با این عنوان در دستگاه قضایی مطرح نشده و اگر در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی یا دستگاه های نظارتی مطرح است، هنوز به دستگاه قضایی ارجاع نشده است.

آیا دو مسئول دولت سابق از جمله رئیس دفتر رئیس جمهور سابق و معاون اول او ممنوع الخروج هستند؟

شرق

الان ذهنم منتقل نشد که چه کسی بوده. ممنوع الخروجی مکانیزم خود را دارد که از طریق دستگاه های قضایی یا سیستم امنیتی ممنوع الخروج می شوند. اگر پرونده ای وجود داشته باشد، ممنوع الخروج می شوند و چیز پیچیده ای نیست.

چرا برخی از دادگاه ها از جمله مهدی هاشمی و سعید مرتضوی به صورت غیرعلنی برگزار می شود؟

آنا

این مسئله به صورت موردی است. درباره هر پرونده، قاضی بنا به قانون و تشخیص او، اعلام غیرعلنی بودن دادگاه می کند. قاضی رسیدگی کننده نیز در این دو مورد اینطور تشخیص داده است که غیرعلنی باشد.

پرونده رئیس دولت گذشته که 9 شاکی خصوصی داشته و مجلس نیز شکایت کرده، چه شد؟

اعتماد

این که 9تاست یا کمتر عدد را یادم نیست. برخی افراد شکایت خصوصی داشتند و دادگاه شکایت آنها را استماع کرده و در مرحله رسیدگی است و مرحله نهایی پرونده طی نشده. درباره مجلس نیز شکایت در حال پیگیری است.

پرونده خبرنگار واشنگتن پست چه شد؟

آنا

هنوز تعیین وقت دادگاه نشده است. کیفرخواست به دادگاه رفته ولی هنوز تعیین روز محاکمه نشده است.

اخیرا همسر آقای کروبی نامه ای به وزیر اطلاعات نوشته و گفته اند از حقوق اولیه برخوردار نیستیم. آیا تغییر در روند حصر داریم؟

جارپرس

نامه به وزیر اطلاعات نوشته شده، از او بپرسید

آیا امیدی به بازگشت آقای خاوری هست؟

اطلاعات

پرونده بالاخره یک روزی مختومه می شود. 3 دسته متهم در این پرونده داشتیم، برخی متهمان خارج از کشور بودند که 3 نفر در دسترس نبودند. یکی برگشته و پرونده در حال رسیدگی است. 2 نفر در خارج هستند و ما ناامید نیستیم که بازگردند. بالاخره باید متهم به فساد مالی را به ما تحویل دهند. اگر هم تحویل ندهند، به صورت غیابی محاکمه می شوند. برخی نیز محاکمه شدند و حکمشان اجرا شد یا در حال اجراست. برخی نیز متهم بودند که پرونده شان در حال رسیدگی است و برخی نیز اعاده دادرسی خواسته اند. برخی افراد مانند برادر مه آفرید هم به صورت غیابی محاکمه شد و قطعی شد و حکم در حال اجراست. آقای خاوری هم اگر تحویل دهند، به صورت حضوری یا در صورت نبودن، به صورت غیابی محاکمه می شوند.

برای شهودی که به صورت پولی، شهادت می دهند، چه فکری کرده اید؟

باشگاه خبرنگاران

مردم باید دقت کنند و دستگاه های انتظامی نیز که در اطراف دادگاه ها هستند، این شهود پولی را شناسایی می کنند. این جرم است و بر اساس قانون مجازات دارد.

عنوان شده در پرونده بابک زنجانی 12 نفر بازداشت شده اند. گفته شده سازمانهای پیگیر نیز همکاری نمی کنند؟ آیا صحیح است؟

تسنیم

این که چند نفر تحت تقیب بودند، شاید بیش از 12 نفر بودند، ولی حضور ذهن ندارم. برخی متهم بودند و بازداشت می شدند و برخی نیز به عنوان متهم می آمدند ولی بازداشت نمی شدند. مجموعا در ماه های اخیر وزارت نفت، دولت، ستاد مبارزه با مفاسد، وزارت اطلاعات و سایرین همکاری می کردند. اطلاعی از عدم همکاری ندارم. این که کلا این پولها چه شده هنوز کاملا قضیه روشن نیست.

آیا گزارش پزشکی قانونی مشخص کرد علت تصادف پورشه و بی ام و در تهران چه بود؟

شبستان

تصادف به این ترتیب که دو وسیله بهم بزنند، نبود، واژگونی بود. یکی از همکتاران گفت در خون یکی از افراد مقتول مقداری الکل دیده شده و خودم نظریه پزشکی قانونی را ندیده ام، جزئیات را نپرسیدم مربوط به کدام مقتول یا کدام خودرو بود؟

اقدامات قوه قضاییه در برخورد با گروه های خودسر که نظم جلسات و سخنرانی ها را به هم می زند، چیست؟

ایلنا

خواهش می کنم فضای کشور را امن نگهداریم. یک خبر را یک سایت می زند، همه موج می سازند و روی این موج سوار می شوند. تا آنجایی که مربوط به قوه قضاییه می شود هر موردی که جنبه عمومی داشته باشد، بلافاصله مدعی العموم وارد می شود و چنانچه شاکی خصوصی باشد، ورود می کند. کی این خبرها را می سازد و چه کسی پر و بال و نشر می دهد؟ همه ما موظفیم آرامش را حفظ کنیم. اگر فرد خودسری کاری را انجام می دهد باید حتما برخورد شود اگر کسی هم خودسرانه خبر بی اساسی را منتشر می کند با او هم باید برخورد شود. پرونده شیراز نیز در حال رسیدگی است. برخی بازداشت و با قرار آزاد شدند.وقتی حکم قطعی صادر شود، مردم در جریان قرار می گیرند.

آیا صحبت کردن درباره انتخابات جرم است؟

روزنامه حمایت

صحبت کردن با اقدامات خلاف قانون متفاوت است. قانون مشخص است و اگر کسی از امکانات دولتی برای انتخابات استفاده کنند، غلط است و قانون در این باره مشخص است.

رهبرمعظم انقلاب اخیرا فرمودند "با دزد دزد گفتن، دزد از دزدی دست برنمی دارد" جدیدترین راه های بروز فساد در پرونده های مفتوحه چیست؟ گزارش جامع فساد در کشور چیست؟

مهر

من مسئول سئوال آخر نیستم که درباره فساد در کشور توضیح بدهم. درباره سایر موضوعات نیز فرمایش مقام معظم رهبری حق است و باید قبل از شعار دادن عمل کنیم، بیان موارد و آمار اشکالی ندارد ولی نباید شعار توخالی داد. باید فرمایش ایشان را به گوش جان بشنویم و پیش از گفتن، عمل کنیم. عوامل موجب فساد نیز متفاوت است. درباره زمین خواری بارها گفته ایم مراجع دادن پرونده زیادند و مشکل به وجود می آید. طرحهای جامع و تفصیلی و حرایم شهر و روستا مشخص نیست. درباره بانکها نیز بارها توضیح داده ایم. در گمرکات نیز اگر نظارت کافی داشته باشیم می تواند مفاسد زیادی را جلوگیری کرد. در نظارتهای هر دستگاه و نظارت عمومی، ضعف داریم. اگر بانکها نظارت خود را به موقع انجام دهند، حراستها کارشان را خوب انجام دهند، وزارت اقتصاد و دارایی نظارت کند، بخشی از گرفتاریهای ما در خصوص سیستم بانکی را امروز نداشتیم.

قوه قضاییه اعتراضی به دادگاه های بین الملل درباره جنایت فعلی در یمن کرده؟

پرس.تی. وی

جنایاتی که امروز در نقاط مختلف منطقه و یمن انجام می شود، افتضاحی برای سازمانهای بین المللی و مدعیان حقوق بشر است. ده ها و صدها کودک در شب روز به خاک و خون کشیده می شوند و هیچ واکنشی نشان نمی دهند. امکان رساندن دارو نیز به آنها وجود ندارد. عربستان به کمک آمریکا این کارها را می کنند. نمی دانند چطور آنها سرشان را بلند می کنند و می گویند ما مدافع حقوق بشر هستیم. کی مظلومتر از اینها؟ جمهوری اسلامی ایران، هر اقدامی از دستش ساخته شود در این باره انجام می دهند. بدیهی است ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دادستان کل کشور نیز درباره برگرداندن هواپیمای حامل کمکهای انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران و این تجاوز بی رحمانه عربستان و آمریکا وظایف خود را انجام می دهند ولی کو گوش شنوا؟ آنجا شبیه محاصره غزه شده.

سخنان معاون اول قوه قضاییه در جمع اعضای حزب کارگزاران، غیرقانونی است؟

جوان

در قانون اگر کسی از امکانات دولت و حکومت در جهت استفاده خود در انتخابات سوءاستفاده کند، یا از موقعیت خود سواستفاده کند، قانون پیش بینی کرده. ولی اگر اینطور نباشد، باید در جایگاه خودش نگریست. اگر در مکان متعلق به دولت، جلسه حزبی انجام شود یا از امکانات دولت، سواستفاده کند، پیش بینی شده و اینها جرم است، ولی اگر ضمن صحبت باشد و بدون سواستفاده از امکانات دولتی باشد، ایرادی ندارد.

بازرسی خودروها نیازمند اخذ مجوز قضایی است یا می شود برای یک مجموعه ای خودروها یک مجوز صادر کرد؟

ایرنا

این مسئله متفاوت است. ممکن است در جایی بازرسی شود که محل عبور قاچاقچیان سوخت است و انسان می داند بین 10 کامیون رد شده، حمل قاچاق می شود. اینجا دادستان می تواند حکم بازرسی به همه بدهد. یا گزارش می رسد یک خودرو با فلان رنگ و نوع، در حال فرار است. اگر 20 ماشین هم با آن مشخصات اولیه باشند، دادستان می تواند برای تفتیش همه یک مجوز بدهد. نمی توان گفت همه وسایط نقلیه در همه شرایط، حکم موردی می خواهد. در برخی گلوگاه ها این کار نیاز است و در مواردی، حکم موردی نیاز نیست. درباره این مسئله، شرایط زمان و مکان و جرم و اتهام را نیز باید در نظر داشت.در پاره ای موارد نیز نیروی انتظامی این حق را دارد. در مواردی نیز حق ندارند، مثلا در تهران، خودرویی می خواهد برود و می گویند من میخواهم شما را بازرسی کنم. در پاره ای موارد، بسیج یا سیستم اطلاعاتی ضابط است. در قانون، موارد پیش بینی شده.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: