کد خبر: ۶۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 30
یادداشت ارسالی عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور
شفاآنلاین :به گذشته ها كه نگاه مى كنم، مى بينم بخش اعظم خاطرات خوش من از جعبه جادويى، از آن مهران مديرى و تيم همراه اوست.

به سالهاى اول دهه هفتاد- همزمان با آمادگى امتحان كنكورپزشكى- كه بر مى گردم برايم دومرتبه اين موضوع تداعى مى شود كه مى توان به جعبه جادويى اغلب سياه و سفيد آن روزها، فقط به عنوان وسيله و ابزار: اعلام وضعيت خطر و احتمال حمله هوايى، نمايش تخريب شهرها، مدارس و منازل مردم بى دفاع و كشته شدنهايشان، نمايش رشادتهاى رزمندگان اسلام و رفتارهاى وحشيانه ارتش بعث در جبهه هاى جنگ، وسيله آموزش دروس -از طريق تلويزيون- بدليل تعطيلى اجبارى مدارس و ...، نگاه نكرد و با نگاه كردن به آن جعبه، تا حدودى رنگين ديد و خنديد.

مهران مديرى و تيم همراهش نگرش من و هم نسلانم را به تلويزيون از يك دستگاه استرس زا به يك دستگاه نسبتاً مفرح استرس زدا بدل كرد. از وسيله اى براى گرياندن و ترسيدن از بى رحمى هاى جنگ، به وسيله اى براى خنداندن و خنديدن و شاد شدن بدل كرد.


مهران مديرى ساعت خوشى را پس از سالها ناخوشى و ترس و نگرانى برايمان به ارمغان آورد كه هنوز با خاطراتش لحظاتى خنده بر لبانمان مى نشيند.


از آن به بعد و در طول دوران دانشجويى -دندانپزشكى و تخصص- و پس از ورود به عرصه فعاليت كارى،اين موضوع ادامه داشت و ديدن برنامه هاى مختلف مهران مديرى حس خوبى به من بيننده القاء مى كرد. برنامه هايى چون پاورچين، شبهاى برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره و اكثربخشهاى قهوه تلخ (بجز بخشهاى پايانى اش را كه عمداً نديدم).

Bildergebnis für ‫درحاشیه‬‎
حال كه سوژه جديد مهران مديرى را جامعه پزشكى كشورم مى بينم و با علم به اين نكته كه در مجموعه "در حاشيه" دندانپزشك وجود نداشت- البته خوشبختانه يا ...!!!-، اما لازم مى دانم ضمن تأكيد بر حس دوست داشتن مديرى و همراهان هميشگى اش، و خنديدن از برخى سكانسها، انتقادى به شرح ذيل به اين "اولين پيام آور ساعتهاى خوش رسانه ملى" داشته باشم:

١) آيا مى توان مفهوم طنز بر اين مجموعه اطلاق كرد؟


از مفاهيم طنز همان بس كه موضوع ناخوشايندى را با بهره گيرى از طبع و هنر طنازى، به شيوه اى دلپذير مطرح كردن تا هدف و نتيجه مورد نظر - به ميزان اندك يا كامل- بدست آيد.
در واقع كدام موضوع مطرح شده در مجموعه "در حاشيه"، هدفى را دنبال مى كرد؟


اگر توليد مجموعه اى با بن مايه پرداختن به معضلات اجتماعى و با هدف كاستن از اين مشكلات اجتماعى توليد شده است، كه جاى تصويرگرى بيشترى داشت ولى اگر صرفاً توليد مجموعه اى در ژانر طنز و در بطن آن هجو و فكاهى، كمدى، لودگى، رفتارهاى تمسخر آميز و تخطئه كننده براى خنداندن مردمان كشورمان-يكى از نگران ترين مردمان دنيا- است، شايد بهتر مى بود كارگردان محترم ضمن دقت بيشتر در انتخاب موضوع و تم اصلى مجموعه جديد خود، با صرف وقت بيشتر براى نگارش سناريويى قوى همراه با شخصيت پردازى دقيق و بهره گيرى از كارشناسان تيم پزشكى، به مفاهيم و موارد اصيل و متعدد مورد انتقاد در سيستم پزشكى كشور مى پرداخت و الزاماً متوسل به نمايش افرادى فاقد صلاحيت حرفه اى در بخش پزشكى، نمى شد.

٢) "در حاشيه"، حاشيه چه متنى است؟


آيا حاشيه ى حفظ حرمتها، احترام گذاشتنها و تكريم تمامى شهروندان از جمله جامعه پزشكى است يا ادامه بى حرمت كردنها، به هيچ انگاشتنهاى ديگران و بى اعتبار ساختنهاى رواج يافته در كشورمان است؟


آيا حاشيه ى نياز مبرم و لزوم تكريم پزشكان و شفا بخشان جامعه براى ايجاد حس اطمينان هنگام خود واسپارى بيماران به ايشان است يا حاشيه تقابل فقر و زراندوزى و تحريك حس حق خواهى فقرا از اغنيا است و اعتماد زدايى از جامعه زراندوز پزشكى است؟
آيا حاشيه ى سيستم غلط نظام آموزشى در ترغيب اكثر دانش آموزان نخبه كشور براى تلاش در ورود به رشته هاى پزشكى و حتى ترغيب ديگران براى تحمل رنج دورى از وطن براى تحصيل در رشته هاى پزشكى و دندانپزشكى است يا حاشيه تقابل دانش آموختگى در ايران و برخى از كشورهاى خارجى و سلب اعتماد بيماران هم از دانش آموختگان داخل و هم خارج از مرزهاى ايران است؟



آيا حاشيه ى رسيدگى به مشكلات بسيار فراوان معيشتى زندگى دوران دانشجويى، طرح، قبولى تخصص و تعهدات اجبارى آن با حقوق و دستمزد ناچيز و همراه آن مسؤوليتهاى بى نهايت خطير و انتظارات بيش از حد يا نامعقول همگان از آنان در تمام مراحل فوق الذكر و به تعويق افتادن تمام مراحل طبيعى زندگى از جمله ازدواج و فرزند دار شدن و استقلال مالى يافتن و ... است يا حاشيه زراندوزى هاى يك مشت بچه پولدار مرفه بى درد، بچه سوسول هاى صرفاً درس خوان به بلوغ اجتماعى نرسيده، سوء استفاده كنندگان از انواع رانتها و ... كه در دانشگاه مدارج جيب برى را به نحو اكمل ياد گرفته و در ارتباط با مردمشان به كار مى بندند؟

Bildergebnis für ‫درحاشیه‬‎

آيا حاشيه ى نحوه انتخاب دانشجو در رشته هاى مختلف پزشكى و حتى تخصصهاى آن با لزوم بررسى كامل ويژگى هاى شخصيتى ايشان، سلامت روان و پختگى در روابط اجتماعى و اهدافشان براى بدست گرفتن مسؤوليت خطير سالم سازى جامعه، محرم شدن، مقدس شدن و مكرم شدن براى خدمت كردن است يا حاشيه انتخاب دانشجو صرفاً بر اساس نمرات كنكور مبتنى بر سؤوالات تستى -بعضاً قابل خريد و فروش- و با هر هدفى است؟

تمام مواردى كه هم در نظر مردم و هم شما و همچنين ما اعضاء جامعه پزشكى، مواردى غير قابل انتظار و به دور از باورها قلمداد مى شود كه از جامعه پزشكى انتظار آن نمى رود- البته به هر دليلى كه مردم براى اين جامعه قائل هستند- همانا دورى از اصول اخلاق پزشكى است.
اما سؤالاتى مطرح مى شود كه: درست است كه رعايت اخلاق پزشكى و حرفه اى براى پزشكان - بنا به مقتضاى شأن و حرفه پزشكى- از جايگاه بسيار رفيعى در بين مردم برخوردار است، اما آيا مجوزى براى ساير افراد و حرف در عدم رعايت اصول اخلاقى و بويژه اخلاق حرفه اى وجود دارد؟
آيا همه ما در هر رده اى كه باشيم در زندگى روزمره خود، آنگونه با ديگران رفتار مى كنيم كه انتظار داريم ديگران هم با ما همانگونه رفتار كنند؟
آيا مردم چه عوام و چه خواصى كه نقدى بر جامعه پزشكى وارد مى كنند، خود در شرايط شغلى و حرفه اى خويش بواقع اخلاقمدار هستند؟ و به واقع نقدپذير هم هستند؟؟


در انتها باز هم تأكيد مى كنم اينجانب به عنوان يكى از اعضاء جامعه پزشكى، هنوز هم مهران مديرى را دوست دارم و ضمن آرزوى موفقيت بيشتر ايشان در تلاش براى رفع نقاط ضعف كارنامه خوب كاريش، اميدوارم شرايطى فراهم شود تا از توان و قابليت هاى تأثيرگذار و غير قابل انكار مهران مديرى و تيم همراهش و بويژه رسانه ملى در رواج اخلاقمدارى در سطح جامعه، چه در نقد مشكلات و آموزش روابط اجتماعى پايه و چه در مناسبات شغلى و حرفه اى مختلف، بهره بيشترى برد.

ايكاش از اين مجموعه ها نه فقط براى خنداندن صرف، بلكه خنداندن همراه با اهداف آموزشى بهره برد.


دكتر نويد ناصرى
دندانپزشك- متخصص ارتودنسى
عضو شورايعالى نظام پزشكى كشور
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
رامین آذر
|
United States
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
1
جناب دکتر ناصری با تشکر از متن کامل و بجا و بی غرض شما واقعا جعبه استرس زا بود به قول شما البته در جامعه ما کمتر به نقش ارزشمند و تجارب بی نظیر پزشکان پرداخته میشود دنیا قدر علم پزشکان مارا بیشتر میداند به نظر اینجانب اگر رابطه مالی بین دکتر و بیمار تا حد امکان کمرنگ شود و پوشش بیمه ای جامع باشد این بدبینی جامعه کم میشود مثل کشورهای پیشرفته تر
دکترسیمین ازآلمان
|
Germany
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
1
درودبردکترناصری عزیزکه گل گفتی
رحمت محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
دوست عزیز و گرامی با دقت در تیتراژ سریال پی خواهید برد که برخلاف آنچه که گفته شد و حتی خود مهران مدیری هم در قسمت آخر بر آن تاکید کرد ، این سریال نیمه کاره رها گردید.
این سریال قرار نبود در سه فصل 30قسمتی باشد بلکه قرار بود تمام 90 قسمت آن مربوط به جامعه پزشکی باشد دلیل این ادعا هم اینست که تا سریال به مرحله شخصیت پردازی رسید ، آنرا تمام کردند!!!
بعنوان مثال خانم الیکا عبدالرزاقی که نامش در تیتراژ بود اصلا فرصت حضور در سریال را پیدا نکرد!!!
بنابراین نقد نوشتن بر چیزی که دچار ممیزی قبل از انتشار شده و نیمه کاره رها گردیده بنظر درست نیست.
در خلاصه داستان این سریال قبل از شروع نمایش آمده بود که دکتر صحرایی مرکزی را مدیریت می کند که بعلت حضور دو پزشک قلابی و کلاهبردار به ایده آل های خود نمی رسد اما در ادامه به هدف خود می رسد!!!!
سعيد آذربايجانى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
1
جناب دكتر ناصرى عزيز، بسيار زيبا روان و عالمانه نگاشته ايد، اما واقعا اين سريال چه از نظر متن وچه از حيث بازى يك افت شديد در كارنامه آقاي مديرى محسوب مى شود. واقعا خالى از طنز هنرى و مشحون از لودگى هاى رفتارى وگفتارى و پرداختن به مسايل سطحى وتكرارى بود...
نويد ناصرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
1
ضمن عرض سلام خدمت شما بزرگواران
ممنون از دقت نظر و بذل توجه شما نسبت به مرقومه اين حقير واظهار نظر و ارائه نقد
سپاس فراوان
نويد ناصرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
1
ضمن عرض سلام خدمت شما بزرگواران
ممنون از دقت نظر و بذل توجه شما نسبت به مرقومه اين حقير واظهار نظر و ارائه نقد
سپاس فراوان
دکترفرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
0
1
درود بردکترناصری عزیز که بسیار متین وشفاف صحبت کردند.
راستی می خواستم بدانم چرا تعداذ قابل توجهی ازاعضای شورای عالی نظام پزشکی ومدیران نظام پزشکی درچنین مواقعی سکوت کرده اند.مگر.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
0
1
منم مهران مدیری رادوست داشتم .....
پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
0
0
راستی میگم ازدکتر.....که ازچهره های سرشناس است و تابحال فقط عنوان ععضو شورای عالی نظام پزشکی رایدک می کشدوهیچ نشانی ازایشون نیست خبری نیست
مانی آبادیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
0
0
جناب دکتر ناصری، جامعه ی پزشکی کشور باید به نگاه ژرف و ریزبینانه ی شما در مواجه بااین مقوله ی فرهنگی افتخار کنه ؛ چرا که شما نه تنها دست به تخریب احساسی این سریال و هنرمندان قابل احترام اون نزدید بلکه صادقانه تلاشی به خرج دادید درجهت درک هرچه بهتره وضعیت پزشکان جامعه.
کاش جامعه ی پزشکی ایران به عنوان قشر فرهیخته و تحصیلکرده ، با عکس العملی بلندنظرانه به ایجاد فضای انتقاد دررسانه ملی کمک بیشتری میکردن
دكتر محمديار موسوى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
0
0
دكتر ناصرى ضمن تشكر و سپاس از بيانات كارشناسى و عميق و به دور از نگاه حذفى، انتقادات شما را پسنديدم و از ديد من هم كاملاً بجا مطرح فرموديد
موفق باشيد
اميدوارم تمام مسؤولين ما بخصوص در نظام پزشكى با چنين بينشى به مسائل نگاه كنند و تحليل نمايند
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
چرابرخی پزشکان عزیزچشم شان راروی واقعیت ها بسته اند
این سریال برآیندی ازنظرات توده مردم بود
دكتر محمديار موسوى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
دكتر ناصرى ضمن تشكر و سپاس از بيانات كارشناسى و عميق و به دور از نگاه حذفى، انتقادات شما را پسنديدم و از ديد من هم كاملاً بجا مطرح فرموديد
موفق باشيد
اميدوارم تمام مسؤولين ما بخصوص در نظام پزشكى با چنين بينشى به مسائل نگاه كنند و تحليل نمايند
نامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
بالاخره ماکه نفمیدیم کی زیرابشو زد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
0
0
مهران (مدیری)تا دنیا دنیاست دوست می دارم
مجنون مهران مدیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
0
0
مهران (مدیری)تا دنیا دنیاست دوست می دارم
تورو خدا نظرم و بزارین تو سایتتون
دوستدار مهران م عطیه از بیر جند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: